Paard stofzuigen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Paard stofzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:47

Het werkt prima en mijn paarden vinden het totaal niet eng. Gewoon voorzichtig laten wennen. Het 'zuigen' vinden ze - vooral op kriebelplekjes, heerlijk. Enige uitzondering: het hoofd, maar daar heb je prima poetsdoekjes voor.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:52

eenitraM schreef:
Mandyke schreef:
Ik denk dat dit talg is. Maar dan moet je er net afblijven want anders stimuleer je net die talgproductie. Kan natuurlijk ook komen doordat je een deken gebruikt en die steeds over de huid wrijft dan stimuleert die deken weer de talgproductie..

Mijn paard heeft wel vaker last van veel talgproductie. Ik begon vroeger dan altijd net meer te poetsen omdat ik het niet proper vond maar toen werd het nog erger. Totdat iemand me eens zei dat ik dan net moest stoppen met poetsen en dan ging het veel sneller terug weg.

Oke, hier heb ik wat aan :j Helaas is stoppen met poetsen geen optie want ik ben een hooggelikte dressuurruiter en ik vertik het om met een stoffig paard de ring in te komen :')

Vandaar mijn stofzuigervraag. Neemt dat de stoffigheid en kleine schilfertjes af?

Ik heb het zelf nooit geprobeerd om het overtollige talg met een stofzuiger weg te krijgen maar je kan het wel eens proberen. Maar als het daadwerkelijk dus talg is zou je er op moeten letten dat je niet teveel aan de huid zelf komt, want elke aanraking/masserende beweging brengt die talgproductie weer extra op gang!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 21:51

Mandyke: Ik weet echt 100% zeker dat het geen talg is.

jeanytjuuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:50

maar als je stofzuigt, trek je dan niet aan het vel een beetje of reageert het paard dan niet raar ?

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:56

Een vriendin staat op een friezenstal. Die deden dat gewoon met een normale stofzuiger. Paarden zagen altijd erg schoon uit :) wel hopen dat je paard het niet eng vind..

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:05

Ik heb zo een paardenstofzuiger daar zit een roterende borstel in het opzetstuk..gaat als een jekko maar je moet heel erg oppassen dat je niet in de manen of staart komt want dan heb je echt happen eruit. Ik heb er bij die vinden het heerlijk maar 2 moeten er niks van hebben. Het is heel goed voor de bloedsomloop maar doe het maar eens per week en niet bij allemaal. Zeker nu niet met de wintervacht want je haalt er veel teveel vet mee vanaf en dat wil ik niet hebben. Het is gewoon makkelijk als ze er echt gortig uitzien..Doe het verder lekker met de borstel vind ik persoonlijker fijner en rustiger ook voor het paard . Of een gewone stofzuiger volstaat dat weet ik niet ik zou persoonlijk het risico niet nemen..Dan maar wat doffer voor die paar maanden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:11

Ik ga het straks proberen.

Paardlief moet toch geschoren worden (benen, snor en jawel; de oren) dus heeft ze toch al een praam op. Zekere voor het onzekere. Als het niet werkt, heb ik het iig (veilig) geprobeerd :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:15

Gek eigenlijk. Ik heb het weleens geprobeerd om het zand uit mijn zwarte paard te halen met een doodgewone stofzuiger, maar het hielp maar weinig. Misschien met een goede borstel erop dat het wel lukt. Succes!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:18

babydoekjes! Zacht, zonder stoffen die de huid kunnen irriteren en het werkt als een tierelier. Gebruik ik altijd in de zomer als ze stoffig zijn! Alleen als je hem dan een kopje geeft staat er een handafdruk op je paard :D

Stofzuiger op mijn katten gaat hem niet worden. Ze zijn als de dood voor dat ding helaas.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 21-11-12 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:18

Ik vind een stofzuiger in het ieder geval bij de honden voor geen meter werken.... Als je je hand over ze haalt, vliegen de dotten haar eruit, maar als ik dan de stofzuiger pak, gebeurd er niets :+
Wij gebruiken voor de pony's (voor keuring) zo'n hand bladblazer :D Daar krijg je bijna alles er mee uit :D

Zoiets: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... CiGNLi4dwg

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:20

Kentaro schreef:
Ik vind een stofzuiger in het ieder geval bij de honden voor geen meter werken.... Als je je hand over ze haalt, vliegen de dotten haar eruit, maar als ik dan de stofzuiger pak, gebeurd er niets :+
Wij gebruiken voor de pony's (voor keuring) zo'n hand bladblazer :D Daar krijg je bijna alles er mee uit :D

Haha ik vind het altijd grappig hoe onze honden hun hoofd gaan draaien als ze gezogen worden :+ :') Ze beginnen nog net niet te kreunen.

Hand bladblazer? Wat moet ik daarbij voorstellen? Zo'n ding wat je op de rug kan meenemen? Dat maakt toch nog een groter kabaal?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:22

Die van ons zijn niet zo lief tegen de stofzuiger......

(ik had er al een plaatje bijgeplaatst, voordat iemand zo'n man groot appartaat in gedachten had :') )

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:23

Kentaro schreef:
Die van ons zijn niet zo lief tegen de stofzuiger......

(ik had er al een plaatje bijgeplaatst, voordat iemand zo'n man groot appartaat in gedachten had :') )

_O- ik dacht dus dat je zo'n grote bedoelde ja!

Maar dat werkt echt? Vinden de paarden dat niet eng? Zo'n ding produceert immers nog meer kabaal dan een stofzuiger.

Nog even en ik ga straks van het zomer de hogedrukspuit ook over het paard halen haha :))

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:23

Heb mijn merrie eens onder de compressor gezet om t stof/zand er uit te blazen.
De dame die normaal alles prima vind, was in dit geval not amused. #)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:24

ik had een paardenstofzuiger. werkt perfect.als een paard zo 'n ding gewend is., vind ie het ook heerlijk. alle stof haal je eraf.
mijn huidige paard was er niet van gecharmeerd. stofzuigen kan ie wel aan wennen,maar hij vind het echt niet fijn.hij houd ook niet van borstelen..

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:24

Een stofzuiger die ontploft van haren moet toch niet kunnen? :+ Een stofzuiger zuigt toch juist haar op, ook vanaf de grond?
Dus mocht je het willen, moet het volgens mij met een gewone stofzuiger prima willen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:26

Wij gebruiken al jaaaaaaaaaaaaaaren een doodgewone stofzuiger van de Aldi (is dat er in nederland? :D) Af toe komen ze daar in de aanbieding en jaren gelden hebben we er eentje gekocht. Het werkt echt prima. In het begin moet je het rustig aan doen, maar ondertussen zijn de paarden het al gewoon. Mijn paarden glimmen altijd als een spiegel! De stofzuiger gebruik ik 2/3 keer per week. De andere keren gebruik ik gewoon borstels.

Voor op wedstrijd te gaan stofzuig ik ze altijd, en daarna was ik ze. Zo zien ze er altijd prima uit :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:28

Het is wel handig als je ze even goed vast zet....... :+ Zo'n ding maakt inderdaad een hoop herrie :D Maar werken doet het zeker!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:36

Ik heb een paardenstofzuiger (zon Dandyboy die al in link staat hier) werkt prima en heb nog geen paard meegemaakt die er van in paniek ging. Heel rustig aan ze leren dat dat ding geen kwaad doet. Ik gebruik em met name als ik het te koud vind om ze te wassen, en ze zijn altijd mooi schoon na een stofzuigerbeurt. Of het ook werkt op die witte gloed (talg) denk het niet, maar heb dat nog niet geprobeerd. In de winter rijd ik zelden of nooit wedstrijden, en dan vind ik het niet nodig ze met de stofzuiger te doen. Het werkt goed op zand en haren, maar ik denk dat die talg daarmee eraf te krijgen te lastig wordt. Daar moet je dan een zuigkracht voor hebben die je niet op je paard wilt houden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 18:56

IK HEB HET GEDAAN! IK HET PAARDLIEF STOFGEZOGEN :')

Ze scheet hem 7 kleuren poep. Was rillerig, maar kon er gewoon bij. Uiteindelijk zelf met gemak haar hals gedaan.

Ik heb haar gewoon vastgehouden dus alleen de linkerkant was schoon. De rechterkans nog smerig haha! Maar ze glimt enorm :wow:

Naderhand even er een borstel overheen gehaald en normaal vliegt er altijd een stofwolkje mee met elke slag. Maar links was niets te zien. De rechtkant daar in tegen wel :)

Ideaal!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:46

Wat fijn dat het gelukt is!!
(dan hoef je gelukkig de hogedrukreiniger niet te gaan gebruiken.... :+ :D )

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:13

paard stofzuigen heb ik nog nooit van gehoord, al weet ik wel dat je er aparte paarden stofzuigers voor hebt. Als ik een paard zou gaan stofzuigen, dan zou ik dat het liefst met een stofzuiger van Nilfisk doen. Die kunnen goed tegen het groffere werk en hebben hele goede filters.

in ieder geval mooi dat het is gelukt :j