Pony of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:44

capopjekop schreef:
Ook paardjes van die maat willen lekker spelen en rennen. Ik vind het te klein voor pony's. Plus je zult bij moeten voeren want gras is zo op en in de winter zal het snel blubberig worden. Ik zou een mooie tuin aanleggen en een grote ren met konijnen of kippen nemen. Want ik neem aan dat je van de zomer ook een keer buiten wil zitten? Ga je dan tussen de paarden zitten? Dan hebben ze nog minder ruimte.

In het totaal hebben we 7 are 77 plus huis erop, dus pak 5.5are tuin en als het geen paardjes worden zet ik er geitjes op dat zou geen probleem zijn.. Helaas ga ik daar niet mee wandelen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:46

Ik zou er niet aan beginnen vindt het altijd er sneu als paarden op zo'n postzegel landje staan. En dat er paarden zijn die het slechter hebben maakt het nog niet goed om ze op een te klein landje te zetten. Zo kunnen we er natuurlijk altijd aan uit. Beter je paard op stal dan zwaar mishandelt op het land.
Vindt dat je voor een stel shetten toch al gauw zo'n 2000 m2 nodig hebt. Wij hebben er 2 staan op 3000 m2 ook niet enorm maar voor hun precies voldoende kan me niet voorstellen ze op een veel kleiner stuk te zetten. Denk ook dat je daar weinig gras gaat houden zeker met het natte weer wat wij weleens hebben.

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:47

Sammy_xxs schreef:
Nou ik vind het wel kunnen hoor, er staan zat paarden 24/7 op stal met 2 uurtjes op een dag eruit,
Denk dat die shetties het dan een stuk beter zouden hebben.

En niet gelijk tegen mij tekeer gaan de rest, het is eenmaal de waarheid.
De shetties die daar zouden gaan staan hebben het gewoon goed hoor.
Ja het is geen weiland van zoveel heactare, maar dat hebben zulke kleine shetties ook helemaal niet nodig.

Ze kunnen best wel rennen hoor op een stuk van 8 m - 40m , en als TS gewoon dagelijks lekker met ze gaat wandelen, waarom niet?
Ze krijgen een schuilstalletje en genoeg hooi lijkt mij gewoon gaan hoor.

Dat is idd ook zo :o Ik weet in de manege is het veeel erger soms wel 3 uur rijden plus uren binnenstaan

Tigra_ schreef:
Ik zou er niet aan beginnen vindt het altijd er sneu als paarden op zo'n postzegel landje staan. En dat er paarden zijn die het slechter hebben maakt het nog niet goed om ze op een te klein landje te zetten. Zo kunnen we er natuurlijk altijd aan uit. Beter je paard op stal dan zwaar mishandelt op het land.
Vindt dat je voor een stel shetten toch al gauw zo'n 2000 m2 nodig hebt. Wij hebben er 2 staan op 3000 m2 ook niet enorm maar voor hun precies voldoende kan me niet voorstellen ze op een veel kleiner stuk te zetten. Denk ook dat je daar weinig gras gaat houden zeker met het natte weer wat wij weleens hebben.

Deze reactie hoor ik graag.. Jij hebt dus echt ervaring met die diertjes.. Doe je er ook wat mee overdag? Met een karretje of gaan wandelen of zijn ze lekker vrij? Tja het ziet ernaar uit dat het geitjes gaan worden want als ik zo paardjes zie op een klein modderig stukje.. Echt sneu voor die beestjes en ongezond!! Dus..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-11-12 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:52

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:59

Lololita schreef:
Tigra_ schreef:

Deze reactie hoor ik graag.. Jij hebt dus echt ervaring met die diertjes.. Doe je er ook wat mee overdag? Met een karretje of gaan wandelen of zijn ze lekker vrij? Tja het ziet ernaar uit dat het geitjes gaan worden want als ik zo paardjes zie op een klein modderig stukje.. Echt sneu voor die beestjes en ongezond!! Dus..

Nee, ik doe er niet zoveel mee ontbreekt me helaas wel aan tijd. Het is wel de bedoeling om met ze te gaan wandelen maar ze zijn nog wat vreemd van alles eigenlijk.
Het is inderdaad naast dat sneu is erg slecht voor de hoeven als ze veel in het nat staan. Bij ons is het ook weleens heel nat maar voordeel is dat ze wel genoeg ruimte hebben om ook droog te staan/liggen.
Het zijn kleine hoefjes maar ze lopen er toch heel veel op dus je grond lijdt daar heel erg onder zeker bij veel regen of bv sneeuw je hebt echt heel snel een bagger boel.
En wat ook is dat je grond heel snel overschat je ziet het je denkt aardig stuk maar zet er 2 donderstenen in en het is echt kleiner dan je denkt dat heb ik ook weleens dat ik denk eigenlijk is het best klein. Dat zie je vaak pas als er een stel instaat maar dan ben je in jouw geval wel te laat natuurlijk.
Maar hier hebben ze wel lekker de ruimte om gek te doen en dat doen ze ook regelmatig lekker rennen en bokken in jouw geval is je breedte maar 8 meter dat is best krap om een flink tempo te maken en bochten te nemen. En wandelen is leuk maar daar raken ze ook niet echt hun energie van kwijt.
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden van ons stuk.

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:05

Denk dat een stel dwerggeitjes de beste oplossing is samen met wat kipjes, gezellig en miss dan toch een hond..! En ja geniet van je paardjes en leer ze manieren. wou dat ik hier zo plaats had zou niets anders doen.. Wil zoveel mogelijk ''gelukkige''diertjes in men leven.. Kan geen kindjes krijgen dus wil het ''thuis'' een beetje gezellig houden

vuurneon

Re: Pony of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:10

Als je geitjes neemt, zorg dan voor een ontzettend goed hekwerk (dus niet alleen wat stroom, maar echt een degelijk, stevig hekwerk) Ik weet niet of je dit vaker hebt gehoord maar bij deze; als je wilt leren vloeken? Neem dan geiten :D

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:21

Aiai :D En de tuin is nu afgesloten met betonnen onderplaaten en daar zo een groene draad met rechthoeken in gespannen dat ken je wel.. Dus daar geraken ze normaal niet uit :D Maar dat houtwerk kan wel geregeld worden indien nodig :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:27

Houtwerk hoeft ook niet, als er maar een stevig hek om heen staat :D

Zou vooral even goed kijken bij mensen die geiten houden :) kun je goed kijken hoe die de omheining etc hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:28

Op een veld van 15 bij 20 ong. dan?

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:31

Ja ga ik doen :D Want zou niet willen dat ze op straat terecht komen :o Geitjes zijn blijkbaar helemaal niet duur http://www.2dehands.be/dieren-toebehore ... c_id=&afd= dus een omheining kan er zeker nog vanaf.. Wat voor stal heb jij? Ik lees dat ze een bindstal het leukst vinden

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:38

Bokken kunnen wel behoorlijk stinken, misschien dat je dan beter voor geitjes kan kijken ;)
Overigens vind ik 8x40 nog behoorlijk meevallen.
Op een stal waar mijn verzorgpaard heeft gestaan had je paddocks van 10 bij 10 of 10 bij 15 ofzo en daar stonden rustig 3-4 paarden in en dan snachts op stal...
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 17-11-12 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:39

Sypol_Rawr schreef:
Op een veld van 15 bij 20 ong. dan?

8 op 40m

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:39

Ik heb zelf geen geiten, al teveel op die van de buren moeten vloeken :')
(Die hadden er wel een handje van om te ontsnappen en ik ben er ook wel eens achteraan gegaan haha, geit uit de moestuin van de andere buren gevist en maar bij mij op stal gezet hihi)

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:40

Blacky94 schreef:
Bokken kunnen wel behoorlijk stinken, misschien dat je dan beter voor geitjes kan kijken ;)
Overigens vind ik 8x40 nog behoorlijk meevallen.
Op een stal waar mijn verzorgpaard heeft gestaan had je paddocks van 10 bij 10 of 10 bij 15 ofzo en daar stonden rustig 3-4 paarden in en dan snachts op stal...

Dank je voor de tip! ;)

Erg voor die paardjes wel :( Zou ook gek kunnen zijn en er een rijpony zetten maar dat zou ik alleen maar zielig vinden.. Een paard moet op de wei staan
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-11-12 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:03

Het heeft haar ook heel erg opgebroken waardoor het buiten een aantal keer bijna goed fout is gegaan, werd ook van kwaad tot erger en op het laatst was ze niet meer te houden, zoveel energie die ze overhad omdat ze in die paddock ook niet een keer goed de benen kon strekken. Daarnaast werden ze ook niet bijgevoerd. 's morgens beetje kuil wat met een uurtje wel op was en dan 's avonds op stal een beetje kuil...
Ze heeft daarvoor eigenlijk altijd op de wei gestaan (groot deel vd tijd ook 24/7), dus ook het weinige eten heeft haar wrs niet goed gedaan en is het allemaal een beetje het samen komen van omstandigheden geweest waardoor t zo fout is gegaan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:11

op een stuk van 8x40 kan je imo makkelijk een stel minishets kwijt, mits je er zand stort (er een weiland van maken/houden gaat hem niet worden, dat word binnen de korste tijd een modderpoel) een shuilstal hebt, meerdere keren per dag hooi voerd en elke dag de mest opruimt.
als je daarnaast ook nog geregeld wat met ze doet heb volgens mij erg gelukkige shets.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:28

Mijn 2 shets komen van een grote wei, waar ze stonden, maar niemand had meer tijd om wat met ze te doen.
Nu staan ze hier op een postzegel met ruime schuilstal. Krijgen 5 x per dag eten, dus ook 5 keer per dan MINSTENS aandacht.
Wandelen meestal elke dag, maar minstens om de dag, meestal 1,5 tot 2 uur met ze.

En ik zie ze opbloeien, en niet alleen ik....

Denk er best wat voor te zeggen is: grote wei zonder aandacht of een postzegel met veel aandacht.
Het is maar net hoe je ze op een postzegel houdt....

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:35

ik heb 2 bokjes gehad en kan je verzekeren als je een geit echt wilt nemen zorg dat je omheining goed is !
Hier hebben we meerdere keren versteld gestaan bij onze bokken elke keer lees; over 1m20 springen , omheining hoger gzet naar 1m50 en daar is die ene bok nog eens over gegaan en dan nooit meer.
bij kleinste gleufje dat ze zien bokken voor groter te maken en dan door te gaan.

ik zou je schaapjes aanraden of kippen met een varkentje ?

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:00

Lololita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:03

Het stukje voor de dieren is precies 9.5 op 43m en met een goede omheining denk ik.. Heb nog tijd om te beslissen zoals je ziet moet nog eerst een terrasje komen :-)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:04

missschien 2 fallabellas?

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:20

Ik heb voor mijn 2 shetlanders (van 1.04 en 1 van 94cm) 2 hectare. Dit heb ik echter wel opgedeeld in kleine kampjes. Dit omdat mijn oudste shet (5) voor het leven op dieet zal moeten. (voor de geintreseerde een hele nare hoefafwijking)
Vaak heb ik kampjes van minsten 10m breed want tja shetlanders kunnen nogal buldozeren en ik wil niet dat Cupido uitbreekt en zich rond eet. Want tja :P soms doet de rem het even niet en zit je dan toch zo door de draden heen.
Kwa breedte verschilt ik ben nogal geneigt er hele kunstwerken van te maken met hoeken en bochten dit is namelijk ook makkelijk als ze grotendeels kaal gegeten hebben. dan kan ik makkelijk het rond trekken zonder dat ik steeds nieuwe wei stukken moet maken.
meestal start ik met 10 bij ongeveer 20 wat dan uitbreid tot tja verschilt net even hoe Cupido's gewicht is. Als hij rond dreigt te worden zal hij toch echt met het korte gras moeten doen.
Maar persoonlijk vind ik mijn 10 bij 20 die ik dan uitbreid meestal zelfs nog klein voor shetlanders, in Cupido's geval is het nodig om hem gezond te houden. Maar goed als hij echt gek wilt doen is het eigenlijks te klein, maar goed daarom ben ik ook veel met me knollies in de weer. Overigens was die 10 bij 20 toen Cupido apart stond. Nu ze met zijn 2en zijn zal ik denk ik een stuk groter doen per keer. Maar goed dat wordt deze lente uitproberen.

@wisje72 helemaal mee eens. Klein land hoeft niet verkeerd te zijn. Zolang ze maar beweging krijgen. Overigens vind ik het wel slecht om juist heel groot land te geven. Al doe je nog zo veel ze eten zich gewoon dood. Zou zo zonde wezen. Want shetlander zijn ook pony's erg jammer dat sommige mensen dat niet meer zien. En ze als grasmaaier naast hun geliefde rijpaard zetten. Ik heb niet voor niets 2 shetlanders. Vind het prahctige beesjes doe er super veel mee. Cupido zal dan wel zijn leven op dieet zijn en carlos zal het maar mee moeten leven:P maar volgens mij vinden ze het eigenlijks wel prima zo. 2 prachtig slanke shetjes ^^

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:41

@gytrash24, dank je wel.
Ik ben het ook met jou eens.
Denk voor shets het beter kan zijn (mits ze genoeg aandacht en verzorging krijgen) om op een postzegel te staan, dan een paar shets als grasmaaier op een grote lap grond te zetten.

Ik kom wel eens langs een wei, staat IN de wei een stal, waar het paard 90% van de tijd instaat...Dát vind ik nou zielig, zieliger dan mijn shets op een postzegel...

En voor de TS, ik vind het een prachtig stukje grond. Als je idd de tijd hebt om ze genoeg aandacht te geven, zou ik zeggen: DOEN!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:55

Dus omdat paarden het ergens slecht hebben, is het dus wel gerechtvaardigd dat een shetlander bij TS op een postzegel komt te lopen.

Het is paardonvriendelijk om shetlanders op zo'n klein stukje te houden. Ik ga bijna denken dat de mensen die hier positief reageren Penny's zijn. Denk gewoon logisch na, dan kom je ook tot de conclusie dat het gewoon onmogelijk is.