vraagje over zwetende paarden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: vraagje over zwetende paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:10

sjolvir: welk model scheer je dan, en gooi je er dan nog een deken op?
indien ja: op de langharige (:D) stukken, is het dan nog altijd nat, hoe los je dat op?

vievi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:14

ik spons hem met warm water af na het rijden, en leg er dan 2 zweetdekens op en als ik s,avond heb gereden ga ik voor mijn werk ff snel zijn dekens omwisselen. voor dat ie weer naar buiten gaat. maar ik woon dan ook 10 min van stal en kom er langs als ik ga werken. maar is wel een heel gedoe met die dekens in de winter. en bij de mijne duurd het ook altijd lang voor dat ie droog is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:17

max66 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Waarom wil je per se niet scheren?

omdat ik niet zo intensief met haar train (en ook geen wedstrijden rijd) vind k dit normaal gesproken niet nodig. Het is toch de natuurlijk deken, die wintervacht.

Doet geen van jullie je paard afsponsen/afspuiten in dit jaargetijde?

op mijn werk worden de paarden afgespoten en in de molen/onder het solarium gezet. Ook de geschoren paarden, maar die worden dagelijks flink in het zweet gewerkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:38

Duhelo schreef:
sjolvir: welk model scheer je dan, en gooi je er dan nog een deken op?
indien ja: op de langharige (:D) stukken, is het dan nog altijd nat, hoe los je dat op?

Fjord is altijd nat :D Zelfs als je haar vandaag scheert en dan gaat rijden/mennen.
Maar kort droogt heel snel, ben fan van echte wollen dekens, liefst met hals, heerlijk zo'n fluffy deken.

:') Variabel.. Altijd met deken.
Model hals vanwege het feit dat er geen fatsoenlijke halsdekens te koop zijn voor dikhalzige kortnekkige grootlijvige fjordsels.
Meestal zo ongeveer, dit jaar, hoofd benen buik en stuk hals erin en klein zadel vierkantje.
Zo ben ik in het verleden ook gewoon Z gestart.
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0492_n.jpg
Dit was 10 oktober, gezien haar talent in haren maken, zou ik haar als ze niet vorige week in een hek had gehangen,
nu alweer scheren of zeker binnen een week of 2. (scheer 4 a 5 x per winter seizoen)

Zwarte vorig jaar, uche... Was 1e x dat hij geschoren werd, bedoeling was jachtmodel, maar ik schoot uit en
uiteindelijk vond hij het welletjes, dus wel functioneel model, niet chique.
En mijn fjord vorig jaar, iets meer haar dan nu.
https://lh6.googleusercontent.com/-9pB9 ... CF0059.JPG

Zwarte dit jaar, hoofd benen buik erin, vierkantje voor zadel. Rest kaal, bijwerken ging niet meer, hij was scheren zat.
(was 2e x ooit dat ik hem schoor en was verder heel braaf, dus ik tevreden. Zonder verdoving, zonder praam, heeft hij
het keurig aan 1 touwtje uur ondergaan.)
https://lh6.googleusercontent.com/-VUfY ... CF3385.JPG
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 16-11-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:41

Ik heb na lang twijfelen toch besloten te gaan scheren. Vandaag maar meteen actie ondernomen, paardje is kaal. :Y)
Morgen in het daglicht nog even 'bijwerken'.
Het zweet liep in straaltjes onder het dekje vandaan af en toe, en drogen ho maar.
Ben benieuwd hoe ze het gaat doen als 'naakt' paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:52

Gokje, morgen na het rijden, jij een big smile!
En je paard niet lekker aan het werk, zonder dat het er in straaltjes afdruipt.

littlelola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:08

ik heb hetzelfde probleem opgelost met een stalgenootje die de deken 's avonds voor me wisselt en in ruil daarvoor zet ik haar paard overdag op de paddock :) misschien is zoiets een idee?

edit; laat maar had niet gelezen dat je al hebt geschoren hahah

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:13

Sjolvir schreef:
Gokje, morgen na het rijden, jij een big smile!
En je paard niet lekker aan het werk, zonder dat het er in straaltjes afdruipt.

Hoezo niet lekker aan het werk?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:23

hi tik foutje, zin later veranderd.
stond eerst
en je paard niet drijf nat als je lekker aan het werk bent.

Woordje niet moet dus nog weg.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:26

Sjolvir schreef:
hi tik foutje, zin later veranderd.
stond eerst
en je paard niet drijf nat als je lekker aan het werk bent.

Woordje niet moet dus nog weg.

Oww haha dacht al;
Hoe kan ik er met een smile vanaf komen als mijn paard niet lekker liep? :o
Ben benieuwd, heb wedstrijd morgen dus mooie test, is onze eerste dus is wel een heel goede test haha.
Denk aan vreemd terrein, trailer etc... :Y)

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:36

dit probleem heb ik dus ook (dat paardlief zweet als ik intensief gereden heb). Ik heb iedere dinsdag avond les en mijn paardje aan huis staan. Na de les gooi ik een zweetdeken op en die verwissel ik dan de volgende ochtend.

Is dit slim of niet???? (scheren is geen optie, want paard is doodsbang voor de scheermachine)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:12

Dandy200 schreef:
dit probleem heb ik dus ook (dat paardlief zweet als ik intensief gereden heb). Ik heb iedere dinsdag avond les en mijn paardje aan huis staan. Na de les gooi ik een zweetdeken op en die verwissel ik dan de volgende ochtend.

Is dit slim of niet???? (scheren is geen optie, want paard is doodsbang voor de scheermachine)

Ik zou die van mij nooit een hele nacht met zweetdeken laten staan. :n

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:30

Dandy200 schreef:

Dat is niet slim, want eerst gaat het vocht naar buiten en als hij langer op ligt weer naar binnen en word je paard weer nat en koud, je kan hem beter een half uur of een uur oplaten en dan afhalen de onderste haren zijn dan al wel droog.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:44

Oke bedankt voor de tip en zal de deken eerder afhalen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:33

Je bent er gewoon meer tijd aan kwijt.. Als ik gereden heb (en ik kan al geen vol uur meer rijden, rij een halfuurtje en dan is
ze al nat) eerst goed uitstappen, 10 min. tot kwartier met uitrij deken.

Dan op stal met zweetdeken. Die gaat na een kwartier af, en krijgt ze haar gewone deken (200grams) op. :)
Werkt prima zo.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:02

Ik scheer niet, maar spons mn paardje ook niet af.
Mijne is vaak erg (klets)nat na de les, maar hier doe ik verder niet zo heel veel aan.
Ik laat een half uurtje de zweetdeken op en daarna krijgt het toch echt zn winterdeken op..

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:10

Nou had vandaag dus wedstrijd en zoals ik zei heb ik gisteren geschoren en vandaag was dus de ultieme zweet-test :Y) En ze is glansrijk geslaagd. Op de trailer gestaan, ingereden, wedstrijd gereden en weer op de trailer. Terug op stal; DROOG! Zweetdeken was een beetje klam maar zijzelf was droog. Yeah! Ik blij, paard blij. En oohja we hadden ook nog een winstpunt :o

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:31

Het beste is scheren, omdat ze in de winter sneller zweten ( door hun dikke vacht ) , blijft het zweet vaak in de vacht kleven..