Hooibaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:44

keona schreef:
wereld schreef:
Ik doe met mijn grote baal ook 2,5 tot 3 weken en dat gaat prima, geen schimmel of rot

ligt er ook aan of je een droog of nat pak hebt

Ik heb soms droge, soms natte pakken maar nooit last van schimmel...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:01

ik heb het gewoon buiten op een pallet liggen onder zeil. dat gaat prima.
het mooi wel mooi droog spul zijn anders schimmelt het inderdaad te snel met zo weinig paarden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:54

Nou laat optie 3 al maar gelijk afvallen, (geloof me je zult nooit 100% niet beschimmeld hooi terugkrijgen)
Dan zou ik als meerderen hier voor optie 2 gaan, een kruiwagen met wat restjes strond is echt niet zo erg hoor, ze gaan er echt niet dood van, je bespaart alweer een kruiwagen. :)
Hooinetten zijn niet duur, en tweedehands al helemaal niet, dus koop lekker hooinetjes zou ik zeggen, en vul die in de schuur, rijd met de kruiwagen naar je pony's en tadaa ! ;)

roombolletje schreef:
We hebben een kruiwagen voor de mest alleen die is heel vies en met restjes stront. Ik vind dat niet fris om daar hooi in te doen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:58

Lieshorses schreef:
Nou laat optie 3 al maar gelijk afvallen, (geloof me je zult nooit 100% niet beschimmeld hooi terugkrijgen)

Lieshorses.... Heb jij toevallig ervaring met optie 3 dan aangezien je zo zeker bent dat dit NOOIT goed gaat???

Wat een onzin om dat te beweren.. Op deze manier bewaar ik al jaren mijn kuil en geen problemen, ik kijk en ruik het altijd goed na voor ik het voer..

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:59

Ik heb de hooibalen altijd buiten staat. ronde balen helemaal het plastic er af halen behalfe waar de baal op staat. En dan een zeil er overheen. Niet helemaal dicht pakken maar zover dat de regen er niet bij kan. Zo kan het hooi wel ademen. Je kan als je geen kruiwagen er bij wil kopen gewoon de hooinetten vullen bij de hooibaal.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:00

voordroog/kuil beschimmeld binnen net zo goed als buiten. het is afhankelijk van hoe droog het verpakt is, hoe snel het gaat schimmelen.
als het heel droog verpakt is kun je het weken goed houden, zelfs in de zomer.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:02

Waarom hang je niet gewoon meerdere hooinetten op?

XxLMMxX

Re: Hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:08

Optie 2 lijkt mij t beste

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:57

Hier zie je vaak een heel pak midden in de weide, zonder bescherming.
Paarden staan er rond... en slapen er in en vinden het leuk om juist daar te plassen... en de baal rot gewoon weg. Ze komen er niet meer aan.
Mijn paardjes doen net hetzelfde als ze kunnen...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:03

ik zet palletboxen/kisten in de weide heb in de bodem gaatjes geboord deze vul ik helemaal dan heb ik daar boven op een opmaat gesneden rooster van betonijzer,deze maak ik vast aan touwtjes die ik in de hoeken heb zitten met krabijnhaakjes er aan.en zo heb je een prachtige slowfeeder.je kan ook inplaats van het betonijzer een aanhanger net vullen en er in doen en vast klikken

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:38

Je ziet me denk een beetje verkeerd :')
Ik doe het ook al jaren zo, maar de TS zegt dat ze geen beschimmeld hooi wilt, als ze voor optie 3 gaat zal ze nooit 100% goed hooi terug kijken, ik heb altijd wel een deel beschimmeld.

wereld schreef:
Lieshorses schreef:

Lieshorses.... Heb jij toevallig ervaring met optie 3 dan aangezien je zo zeker bent dat dit NOOIT goed gaat???

Wat een onzin om dat te beweren.. Op deze manier bewaar ik al jaren mijn kuil en geen problemen, ik kijk en ruik het altijd goed na voor ik het voer..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:44

Dan doe jij toch echt iets verkeerd, of je hebt slechte kwaliteit.. Dus omdat jij last van schimmel hebt, is het gewoon zo dat het niet werkt? Wat kortzichtig.. Ik doe het ook al jaren zo, en nooit problemen met een pony en een paard..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:58

Zucht.. Laat ik het kort houden.
De TS zegt heel simpel 'ik wil geen beschimmeld hooi' , ik zeg dus, ik zou niet voor optie 3 kiezen, want je hebt nooit 100% goed hooi terug.
Ik heb geen slechte kwaliteit hooi, totaal niet zelfs, het is gewoon simpelweg zo dat het gewoon nooit 100% goed kan zijn.

Snap je??? :')

wereld schreef:
Dan doe jij toch echt iets verkeerd, of je hebt slechte kwaliteit.. Dus omdat jij last van schimmel hebt, is het gewoon zo dat het niet werkt? Wat kortzichtig.. Ik doe het ook al jaren zo, en nooit problemen met een pony en een paard..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:01

Nee ik snap je niet... En de zucht is geheel aan mijn kant.. Hoe weet je dat NIEMAND het op die manier kan doen? omdat jij het niet zonder schimmel kan hebben zo?

Dus ik lieg.. Ik doe het op die manier en ik zeg dus dat ik het wel goed kan houden, maar jij zegt dat je het niet goed kunt houden... Dus ik lieg en jij hebt gelijk?
Dat jouw ervaring zo is prima.. Maar zeg niet dat NIEMAND zijn hooi zo kan bewaren zonder schimmel te krijgen.. :roll:

Je bent tenslotte al 12 dus je hebt al jaaaaaren ervaring met het voeren van paarden, dus je weet precies hoe zulke dingen werken, en als iets bij jou niet werkt is het natuurlijk bij helemaal niemand mogelijk.. Jammer :')
Laatst bijgewerkt door wereld op 14-11-12 19:10, in het totaal 5 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:01

Waarom doet TS zo moeilijk over eenmalige, niet al te hoge kosten van het aanschaffen van een hooinet/hooinetten/kruiwagen (25 euro bij de doehetzelf-zaak)?!? Waarom zo moeilijk doen met keuzes maken? Maak de beste keuze (hooibaal ergens anders, juiste spullen kopen om te voeren, pony's de meeste ruimte, klaar) en doe niet moeilijk over die paar euro die je een keer moet uitgeven... kosten heb je nu eenmaal als je paarden hebt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:05

met GC eens, heb een quarantainebak via MP 15 euro, een kruiwagen via MP 26 euro, aanhangwagen net bij de Welkoop, karabijnhaken bij de Action enz...

hier ook geen goede ervaring met hele hooibaal in 1x geven.
veel te veel verspilling, dus krijgen ze 24-uursporties.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:22

Ga mij meteen erbij halen met mijn leefdtijd, alsof mensen van 12 niet kunnen denken.
Ik heb btw nooit gezegt dat niemand zijn hooi zo kan bewaren, ik zeg ook niet dat jij liegt het is allemaal héél simpel:
TS wilt geen beschimmeld hooi, het is zelden zo dat je 100% goed hooi terug krijgt er is altijd wel iets dat beschimmeld is.

Trouwens even tussendoor waar bemoei jij je eigenlijk mee? Ik had het tegen de TS , terwijl jij heel de tijd op mij reageert dat wat ik zeg allemaal fout is ? :+

wereld schreef:
Nee ik snap je niet... En de zucht is geheel aan mijn kant.. Hoe weet je dat NIEMAND het op die manier kan doen? omdat jij het niet zonder schimmel kan hebben zo?

Dus ik lieg.. Ik doe het op die manier en ik zeg dus dat ik het wel goed kan houden, maar jij zegt dat je het niet goed kunt houden... Dus ik lieg en jij hebt gelijk?
Dat jouw ervaring zo is prima.. Maar zeg niet dat NIEMAND zijn hooi zo kan bewaren zonder schimmel te krijgen.. :roll:

Je bent tenslotte al 12 dus je hebt al jaaaaaren ervaring met het voeren van paarden, dus je weet precies hoe zulke dingen werken, en als iets bij jou niet werkt is het natuurlijk bij helemaal niemand mogelijk.. Jammer :')

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:25

Lieshorses schreef:
Ik heb btw nooit gezegt dat niemand zijn hooi zo kan bewaren,

Hahaha je praat jezelf wel erg tegen he??

Dit heb je eerder namelijk gezegt:

Lieshorses schreef:
Dan zou ik als meerderen hier voor optie 2 gaan, een kruiwagen met wat restjes strond is echt niet zo erg hoor, ze gaan er echt niet dood van, je bespaart alweer een kruiwagen. :)
Hooinetten zijn niet duur, en tweedehands al helemaal niet, dus koop lekker hooinetjes zou ik zeggen, en vul die in de schuur, rijd met de kruiwagen naar je pony's en tadaa ! ;)

En waar ik mij mee bemoei? Ik grijp even in omdat jij jouw ervaring verkoopt als zijnde bewezen voor iedereen an altijd..
Makkelijk om zo te reageren als je je gelijk niet kunt krijgen door te zeggen waar ik mij mee bemoei..
ik wil gewoon dat TS de juist info krijgt
Laatst bijgewerkt door wereld op 14-11-12 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:27

Ik wil liever niet hier de boel verzieken , als je nog verder wilt reageren kom maar op pb

wereld schreef:
Lieshorses schreef:
Ik heb btw nooit gezegt dat niemand zijn hooi zo kan bewaren,

Hahaha je praat jezelf wel erg tegen he??

Dit heb je eerder namelijk gezegt:

Lieshorses schreef:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:29

Lekker volwassen discussie hier :')

Maarre mijn ervaring is dat 100% schimmelvrij voordroog bijna niet te doen is. Op bokt zijn ook veel mensen met die ervaring als ik de topics mag geloven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:32

wereld schreef:

sorry maar jij doet wel kinderachtig en dan ben jij stuk ouder dan haar.kom op zeg waarom altijd katten op elkaar doe gewoon normaal

abrakadabra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:37

Wij bewaren het ook als optie 3 en dat gaat prima, dus dat het voor de ene niet werkt moet je niet beweren dat dat de enige waarheid is...

Ik vind het van beide kanten kinderachtig, zeker ook van , zeprobeert gelijk te halen terwijl wereld zegt dat haar ervaring anders is

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:41

Mensen, hou aub op over die discussie :(

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:42

Moderatoropmerking:
Graag vanaf hier weer on topic en met argumenten op de inhoud van een bericht reageren in plaatst van op de persoon. Bedankt alvast.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:44

wij hebben ook zulke balen, naast de stal staan (buiten) en een zijkant er af gesneden. wij doen ongeveer 2 weken met een baal, en hier nog geen schimmel o.i.d. gehad!