hoe nat mag een paddock zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dioo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:40

voor mij betekent je verhaal drie opties 1. aankaarten en er wordt wat aan gedaan. 2. niet aankaarten en nieuwe stal zoeken die wel voldoet aan je wensen. 3. Zelf het probleem oplossen door paard niet meer buiten te laten zetten door staleigenaar en idd zelf elke dag wandelen, laten grazen in de kanten, even in rijbak zetten etc. Je bent geen zeikerd als je het zou aankaarten maar meningen over huisvesten van paarden loopt uiteen en niet iedereen zal het daarom een probleem vinden. Het gaat erom dat jij het een probleem vind.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:43

heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik merk inderdaad dat bij 9 van de 10 stallen de paddocks zeiknat is. Dat maakt het voor mij niet makkelijker te accepteren. Nou ben ik geen stalhouder en zal ik nooit weten wat daarbij allemaal komt kijken. Ik ben ook niet aan het beschuldigen, want er zijn zat mensen die geen enkel probleem zien hierin en hun paard gerust met mok terug in de natte paddock zet zonder uberhoupt de mok te bestrijden in het kader van; "ze krijgen het toch weer"

Maarja, zo ben ik niet

4 keer per week inladen is misschien wat optimistisch. fijn dat bokt vol realisten zit!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:47

GamblersCup schreef:
Jawel, zo werkt het wel. En als dat in jullie omgeving niet zo is: zo zou het wel moeten zijn. Wil je ze de hele winter binnen laten staan dan? Zo'n stal zou hier op de zwarte lijst komen te staan.
De paarden gaan hier echt niet in de winter op stal hoor, die komen hier overal buiten. Meestal gewoon op het land, maar anders wordt er voor relatief droge paddocks gezorgd. Hier zie je het vaak alleen bij particulieren thuis, paarden die tot aan de knieeen in de drek staan.

Het is niet verplicht voor een stalhouder om voor een gedraineerde paddock te zorgen en je kunt ze het ook niet verplichten. Het is nl niet wettelijk verplicht.
Mijn paard staat zeker niet binnen in de winter, allen savonds, maar de paddock waar ze op staat is niet gedraineerd. Tja en die is modderig, maar niet tot aan de knieën, zelfs niet tot aan de kogels.

BenaLaars

Re: hoe nat mag een paddock zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:50

SIM, dat het niet verplicht is snap ik ook wel, ze zijn uberhaupt niet verplicht te bestaan.

Feit blijft dat ik als klant honderden euro's per maand uitgeef, en daar alleen investeringen ten behoeve van de stalhouder voor worden gerealiseerd, zonder dat in paardwelzijn wordt geinvesteerd.
Dat het niet verplicht is is dus verder totaal niet belangrijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:51

Dat bedoel ik dus ook. Dat het met dit weer kurkdroog is kan ook niet. Maar modder tot aan de knieeen? Nee.

Ik weet dat het niet wettelijk verplicht is, ik bedoel meer dat een stalhouder er zelf al voor zorgt dat hij goede paddocks heeft. Een stalhouder is toch stalhouder om paarden te huisvesten? Dan moet je het ook goed doen. Iedereen weet dat het niet goed is een paard tot aan de knieeen in de modder te laten staan. Dus gebeurt dat hier niet.
De enige manier van "verplichten" is door het niet te accepteren. En wat anders te zoeken. Als iedereen dat zou doen (en dus niet hun paard niet-paardwaardig in de drek laten staan) dan moet zo iemand wel wat aan de paddocks doen, anders krijgt hij geen klanten. Maar goed, daar is TS niet mee geholpen natuurlijk. Ben blij dat stalhouders hier hun zaakjes goed voor elkaar hebben.

En ik mag helemaal niet klagen: sta bij een vriendin thuis en als iemand het goed voor heeft met de dieren... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:52

Mijn paddock is nu ook nat maar ze staan toch echt niet tot aan de knieën in de modder en de benen hoeven niet afgespoten te worden voor het rijden. Er liggen wel een paar kleine plassen in. een dag geen regen en de plassen zijn weg. Twee dagen geen regen en het zand is keurig.

Kosten van het aanleggen vond ik erg meevallen. Omgooien gebeurt elk jaar op een 60 - 100cm diep en dan komt er minimaal 30 cm schoon (grof) zand op. Per kuub 15 euro.

Als stalhouder kan je dat toch inplannen en reserveren.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:57

Waar een wil is is een weg, maar waar de wil ontbreekt...

Nou ben ik gewoon een schijterd. Heb ik het verleden meegemaakt hoe gereageerd werd op kritiek vanuit klanten.. Ken kleine kinderen die op een meer volwassen manier met kritiek en feedback om kunnen gaan.
Ben geen onruststoker en heb geen zin om hals over kop te moeten vertrekken (recent is iemand met 1 dag opzegtermijn van stal gestuurd) dus ik vrees dat het verhuizen wordt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:00

Dat is nou het punt GC. Er bestaan gewoon te veel stallen waar de paarden niet op de eerste plek staan. Jan en alleman mag een stal beginnen in wat voor omstandigheden dan ook ( even kort door de bocht). Er zijn gewoon veel stallen die niet door echte paardenmensen gerund worden en waar het geld ontvangen belangrijker is. Niet dat het nou zon vetpot is als stalhouder....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:01

Maar je hoeft het toch niet aanvallend te brengen? Meer in de zin van: kan paard zo niet laten staan, andere paddocks zijn wél droog, kun je dat ook bij de mijne zo maken? Bijvoorbeeld. Maar in de tussentijd alvast een andere stal vinden is natuurlijk niet verkeerd. Mocht je er niet uitkomen met hem, kun je verhuizen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:02

Ik begrijp wat je bedoeld Sim. Jammer eigenlijk, dat dat bij jullie zoveel voorkomt? Zelfs de stal waar ik stond in de randstad zorgde er voor dat de paarden er goed bij stonden. En daar is het nu helemáál niet goedkoop om wat te laten doen.

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:03

Mijn paard had ook mok wnr ik hem kocht. Had hij opgelopen in de wei bij de vorige eigenaar. Maar is beginnen broeien bij ons in de manege. Ik zet hem ieder dag 2 à 3 uurtjes buiten, op kort gras. Maar bij het binnenzetten moeten we wel telkens alle 4 zijn pootjes afborstelen en droogwrijven met een doek (iedere dag een vers doekje). We zijn dat nu al een tijdje aan het doen. Hij heeft 1 wit achterpootje en dat blijft supergevoelig. Is nog steeds niet helemaal weg...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:13

Ik sta op een stal net iets meer dan 20km bij jou vandaan met 5 droge paddocks, zomers optie tot 24/7 weidegang. Ik ben bij een vorige stal ook weg gegaan mede omdat de paarden daar maar 2u p.d. in de blub mochten staan. Goed, de binnenbaan in kleiner, maar daar tegenover een super buitenbak, goede stalling en goed voerbeleid.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 17:15

Prinscesj; hoe groot is jullie binnenbaan? mijn paard gaat richting de 180, dus hij moet niet met 3 galops sprongen aan de overkant zijn natuurlijk.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:20

Binnenbaan is dacht ik 15 bij 30, maar ik rij er zelden. De buitenbaan is zo ontzettend fijn (1x een plas gezien na de sneeuwperiode afgelopen winter) dat ik daar eigenlijk altijd rij. De keren dat het echt zo lang/hard regent dat buiten geen optie is, is per jaar makkelijk op 2 handen te tellen :)

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:30

Ik ben verhuisd vanwege hetzelfde probleem naar een stal met weidegang. Vanwege de vele paarden zijn de weides nu kleiner gemaakt en helaas, deels stukgelopen. Met dit weer is een gedeelte van de wei ook blubber en bagger en ook hier mok: je ontkomt er misschien nooit helemaal aan, tenzij je voor 'de boer' gaat met weinig paarden op een groot stuk grasland (maar dan misschien geen binnenbak of zelfs buitenbak en/of geen goede uitrijmogelijkheden en andere faciliteiten).

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 17:35

tja, t is kiezen of delen... heb nu een binnenbak van 80x30 meter...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:19

http://www.deheidehoek.nl/index.php?naam=accommodatie
ken je deze stal al? Wel druk...

Ik heb zelf paarden aan huis en bied stalling aan op heel kleine schaal. (paar plekjes over)
Ik merk hoe moeilijk het hier bij ons is om alles echt droog te krijgen. Met heel veel regen staat het hier ook gewoon blank. Zowel de paddock als de bak. Maar het droogt wel heel snel weer op,dus na een paar uur al weer veel droge plekken en na een nacht of een dag is het weer opgedroogd op misschien een enkele kleine plas na. De paarden zakken niet diep in het zand weg en we hebben rondom de (inloop) stal ruim bestrating aangelegd zodat ze daar altijd met schone en droge voeten kunnen staan en lopen als de rest wel onder water is gelopen.
Verder zijn we echt heel strikt met uitmesten. Als ze er de hele dag lopen wordt er 3x per dag heel nauwkeurig uitgemest! Dat gebeurd vaak minder op pensionstallen. De mest wordt vertrapt, verregend en het zand wordt in de loop der tijd steeds viezer waardoor het water niet meer goed weg kan en het een vieze drap wordt in plaats van nat zand.

Ik zou echt niet meer terug willen naar een modderige winterwei of vieze paddocks!

Verder is het goed maken en goed onderhouden van paddocks erg prijzig als je op een verkeerde grondsoort zit. Vaak zijn de marges op stalling heel klein. Even 200 euro per paddock per jaar uitgeven voor 10 kuub grof zand en een kraan die alles netjes verdeeld en eventueel eerst de vieze oude laag afschrapt, is een hele aderlating...
Soms kan het helpen om als huurders aan te bieden een bijdrage te geven voor het opknappen van je (eigen/groeps) paddock...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:30

joyce B schreef:
Verder is het goed maken en goed onderhouden van paddocks erg prijzig als je op een verkeerde grondsoort zit. Vaak zijn de marges op stalling heel klein. Even 200 euro per paddock per jaar uitgeven voor 10 kuub grof zand en een kraan die alles netjes verdeeld en eventueel eerst de vieze oude laag afschrapt, is een hele aderlating...
Soms kan het helpen om als huurders aan te bieden een bijdrage te geven voor het opknappen van je (eigen/groeps) paddock...

Dat het in eerste instantie een fikse aderlating dat ben ik helemaal met je eens, maar als dat een maal gebeurd is dan valt het toch wel mee?
Is het dan niet zo dat dit kosten zijn die je van te voren moet incalculeren als verhuurder?
Voor 200 euro redden we het hier niet. Als we er echt 30 cm overheen willen hebben dan zitten we toch ruim aan de 20-30 kuub.
Gelukkig hebben we ook een stuk verhard waar nooit geen plassen op blijven staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:39

per jaar he, als je de paddocks heel intensief gebruikt of er slecht of niet uitgemest wordt is dat het terugkerende onderhoud... De aanleg is veel prijziger!

Ik betaal hier trouwens €20,- per kuub voor drainagezand gebracht per volle vracht (vanaf 15 kuub)
We hebben laatst een laagte voorin de bak opgevuld met drainagezand en toen hebben we het zelf opgehaald. Dan zijn we goedkoper uit, maar ja, moet je wel een heeeeeeeel sterke auto met een heeeeeeeeel sterke kar hebben :o Ze hadden ons flink overbeladen O:) we hadden dik 2 kuub voor de prijs van 1, maar het werkte wel super want de plas is nu weg en de bak droogt weer mooi egaal op!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:44

Op de stal waar mijn jonge paard sinds de zomer staat zijn de paddocks ook verschrikkelijk nat.
Het is gewoon zwarte aangetrapte grond van kapot gelopen gras, wat dus geen water meer door laat...
Dat met dit weer de paddocks nat zijn is geen uitzondering, maar hier is het ook wel heel erg...

Ieder paard heeft hier in de wintermaanden zijn eigen paddock en ik heb er voor gekozen om deze op kosten los te laten trekken en om te laten gooien, zodat mijn paard met redelijk droge voeten de wintermaanden door kan.
Het verschil met de andere paddocks was na een paar dagen al meer dan duidelijk!
Zo duidelijk dat de stal besloten heeft om dit toch ook met de andere paddocks te doen...

Misschien kunnen jullie ook aankaarten met z'n allen om iets aan de paddocks te laten doen en daar evt iets aan bij te dragen?
soms helpt dit net de drempel over om iets te laten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:52

joyce B schreef:
per jaar he, als je de paddocks heel intensief gebruikt of er slecht of niet uitgemest wordt is dat het terugkerende onderhoud... De aanleg is veel prijziger!

Ik betaal hier trouwens €20,- per kuub voor drainagezand gebracht per volle vracht (vanaf 15 kuub)
We hebben laatst een laagte voorin de bak opgevuld met drainagezand en toen hebben we het zelf opgehaald. Dan zijn we goedkoper uit, maar ja, moet je wel een heeeeeeeel sterke auto met een heeeeeeeeel sterke kar hebben :o Ze hadden ons flink overbeladen O:) we hadden dik 2 kuub voor de prijs van 1, maar het werkte wel super want de plas is nu weg en de bak droogt weer mooi egaal op!

ha lekker dat je hebt kunnen regelen dat je het kon halen, scheelt altijd weer in prijs, en helemaal mooi dat je paddock weer droog is.
Hier is het tussen de 15 en 18 euro per kuub. Paarden staan altijd in de paddock met inloopstal. Ze mogen ivm koliek/hoefbevangen liever niet op gras en zijn het nu natuurlijk ook niet meer gewend. We doen nu al 10 jaar lang 1x per jaar diep om laten scheppen en dan schoon zand erop. Regelmatig harken en licht frezen in het najaar.
En inderdaad ozo belangrijk goed mest scheppen!!!!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:15

tot aan de knieen in de modder gaat echt te ver en 2 uurtjes buiten is veel te weinig.
natte voeten is imo niet heel erg als er maar een droog stuk is om op te staan in de vorm van een hoger stuk of een bestraat stuk.
dat je als "vrij nieuwe?" pensionner gaat klagen over de paddocks gaat de pensionhouder waarschijnlijk niet leuk vinden, je kan het proberen maar dat zou ik doen met een evt nieuwe stal als back-up.
je kan je ook de moeite besparen en sowieso een ander stal gaan zoeken.
zolang je je paard is de modder blijft zetten gaat de mok niet over en word alleen maar erger en kan uiteindelijk een einshuss-been worden (hoge DA kosten!).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:13

zand ergens bovenop storten heeft meestal niet het effect dat je zou willen, omdat de onderlaag hetzelfde blijft, en dus niet voldoende water door laat...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:21

als je het verder naar je zin hebt zou je kunnen overwegen [in overleg boer] tegels op marktplaats te zoeken en bestraten.
hoeft niet duur te zijn en je bent overal vanaf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:45

Grond moet inderdaad wel doorlatend genoeg zijn. Anders krijg je drijvend zand...
Om het jaar los trekken met flinke cultivator, of nog beter, net voor elke herfst, maakt echt verschil. Ook zand, vooral met een fractie leem, krijg je toch een harde aangestampte laag.