paard aan huis, hoeveel ruimte, hoeveel kosten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:55

Volgens mij heb ik voor 1 haflinger en 1 shet en 2 schapen nog geen hectare land en nou, volgens mij hebben ze toch ruimte zat hoor :+ Ze hebben een hele grote inloopstal en de wei kan ik in 2 delen opsplitsen. Ik heb wel zandgrond en ook hoger gelegen gedeeltes, dus de paarden kunnen altijd droog staan.

Kosten, tja ik voer alleen maar ruwvoer en 's zomers hebben ze voldoende aan het gras 's winters voer ik hooi bij. Voorheen voerde ik 1 à 2 keer per dag hooi bij in de winter. Dit jaar wil ik zo'n groot blok in de stal zetten met een slowfeedernet erom heen. Bespaart werk én is beter voor de paarden omdat ze constant kunnen eten.

Verder heb ik buiten zo'n palletbox staan met water dus ook dat is vrij weinig werk. Ik weet alleen niet hoe dat die het gaat doen in de winter want ik heb 'm pas sinds de zomer. Voorheen was dat wel een hoop gedoe, slepen met emmers/gieters water als het vriest enzo.

Kosten, ik heb geen idee. Stro komt van eigen land, en een deel van het stro doen we ruilen tegen hooi van onze buren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:05

Ik heb hier mijn 3 paarden aan huis staan...heel oud boerderijtje, stallen ( in baksteen ) staan op 5m van mijn achterdeur :D . Ik heb ongeveer 1.2ha land ( een deel gehuurd, een deel eigen grond ) waarvan een piste 20/40.
Qua voeder en verzorging hou ik, grofweg geschat, 3 paarden voor de prijs van 1 paard op een pensionstal.
Hooi : 2 grote balen droog hooi per maand 80euro, stro : 1 grote baal per 2 maand 20 euro, vlas : 16 pakken per maand aan 4.5 euro per stuk = 72euro.
Tel daar nog de smid om de 8 weken bij, ontworming 4x per jaar, tandarts 1 x per jaar en een vit en mineralenbrokje en ik denk dat mijn schatting van de prijs van 1 paard op een pensionstalling aardig in de buurt komt :j
Mest wordt hier 2x per jaar door de loonwerker voor een tientje opgehaald.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:33

Raising_Sun schreef:
_Lorette_ schreef:
Wij woonden ook met paarden in de bebouwde kom (25 buren rondom :D ) en wij gooiden alles in een aanhangwagen, 3 zeilen erover (tegen stank) en dan zodra hij vol was wegbrengen naar de mestbult van een boer.

ik vroeg me eigenlijk af of je toestemming nodig hebt om je paard in de tuin te hebben staan. Zeker in de bebouwdekom? ik wil zelf ook graag mijn pony in de tuin zetten een grote stal neerzetten zonder weidegang dus alleen voor de wintermaanden aan huis en in de zomer op de wei in de buurt. misschien snachts nog in de stal. het is een gewone tuin wel lekker groot waar een stalletje gemakkelijk gemaakt kan worden maar je na 2 dagen toch echt een blubbertroep zou hebben van het gras. op 5 min. afstand in de paardrijvereniging waar ik gebruik kan maken van de bak dus beweging krijgt ze wel. Dus alleen een plekje in de tuin voor een stal zonder uitloop mag dat ook???

Waarom een topic uit 2012?

Om antwoord te geven op je vraag: in de meeste gemeentes zal dat niet mogen en ook voor de pony lijkt het me niet wenselijk om in zijn uppie de hele dag in een stalletje te staan in de winter.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:43

Urielle schreef:
Waarom een topic uit 2012?

Om antwoord te geven op je vraag: in de meeste gemeentes zal dat niet mogen en ook voor de pony lijkt het me niet wenselijk om in zijn uppie de hele dag in een stalletje te staan in de winter.

_O- Had niet naar de datum van de eerste post gekeken...idd uit 2012 ! :D
TS zal ondertussen wel een stekkie gevonden hebben denk ik ... :)

_Lorette_

Re: paard aan huis, hoeveel ruimte, hoeveel kosten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:17

Onze woning was vroeger een boerderij en er zijn steeds meer woningen omheen gebouwd. Bij ons werden er dus geen paarden binnen de bebouwde kom gestald, maar is de bebouwde kom naar ons toegekomen. Ik heb dus geen flauw idee hoe het in een ander geval is!