zijn stands eigenlijk verboden of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:43

Natuurlijk is een box een mooiere oplossing, maar stands helemaal verbieden gaat wel ver.

Zeker voor een tijdelijke oplossing zoals op een wedstrijd of bij een kliniek zie ik een paard liever op een stand staan dan uren in de trailer.

melody7

Re: zijn stands eigenlijk verboden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:58

ja, tijdelijk is een heel ander verhaal, maar gewoon als standaard verblijfplaats vindt ik het echt niet kunnen!

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:02

Bij de manege waar ik reed staan de paarden ook in stands. Dat is ook één van de redenen waarom ik weg ben gegaan. Stands om je paard tijdelijk even in vast te zetten, oké. Maar stands als 'woonruimte', nee, dat vind ik echt niet kunnen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:04

Ik vind stands niet erg, mits ze kunnen liggen en voldoende eruit kunnen.. En dat is op veel maneges niet het geval..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:25

LecyTinker schreef:
ik zie niet goed een verschil tussen een paard dat 23/7 in een box staat of een paard die overdag buiten staat en in de nacht in een stand... heel vroeger waren stands de gebruikelijke manier, vooral bij werkende paarden.

Die werk paarden stonden best ruim, touw aan het halster, door een oog aan de muur met een klos aan het andere eind.
Idem de koeien, stonden netjes op een rij met zoveel ruimte dat ze ook konden gaan liggen.

En bij beide, de kont boven de giergoot, dus ze lagen niet in hun eigen mest.

Ik heb nog een rijtje stallen waar de ring nog aan de muur zit.
Betonnen voerbakken met een ruif die vanaf de zolder gevuld kon worden.

Op deze foto zie je de ring zitten, de betonnen voerbak en waar die twee platen zitten zat de ruif.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8RCMWOZ7.jpg

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:03

Ik ken ook een manege hier in de buurt waarin meeste paarden nog in stands staan. Het liefste zie ik alle paarden gewoon dag en nacht buiten in een paddock/wei met schuilstal, maar goed, dat is niet altijd mogelijk. In stands (die van de manege waar ik het over heb) kunnen ze elkaar wel zien en ook wel aanraken, terwijl in een andere manege hier in de buurt de paarden allemaal mooie boxen hebben van 3x3,5 maar wel met dichte wanden en zonder contact met andere paarden. Dan vraag ik me toch af wat ze dan het liefste hebben.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:15

@ Yusa

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik zie de paarden liever niet 24/7 buiten.
Ik vind het belangrijk dat ze een lekkere warme stal hebben, maar wel zowizo 2uurtjes los en byv gereden/gelongeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:18

Mits de paarden genoeg beweging krijgen en buiten komen, heb ik niks tegen stands :).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:32

ik zie liever ook paarden in ruime boxen staan, maar ik ben van mening dat als een paard echt goed verzorgd wordt, genoeg beweging krijgt (dus ook vrije tijd om te bewegen) ruimte heeft in de stand om te liggen en een goede bedding heeft, dat zo een paard het niet slecht heeft. Houd toch liever mn paard op die manier dan dat hij elle lange tijden in een box staat en weinig beweging krijgt, weinig aandacht en een slecht onderhouden stal.
Alles moet gewoon in perspectief bekeken worden.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:24

amarial schreef:
@ Yusa

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik zie de paarden liever niet 24/7 buiten.
Ik vind het belangrijk dat ze een lekkere warme stal hebben, maar wel zowizo 2uurtjes los en byv gereden/gelongeerd.

2 uurtjes los op een dag van 24 uur?! Sorry, maar dat vind ik echt not-done :=

Maar goed, dat is weer een hele andere discussie en als we die hier nu gaan voeren gaan we een beetje ontopic

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:29

amarial schreef:
@ Yusa

Serieus? |o Dan staat het paard alsnog 22 uur per dag stil. Lijkt me absoluut niet gezond, een paard moet kunnen bewegen. Zo veel mogelijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:36

Je kan het ook andersom zeggen.

Waarom loopt een paard in de natuur zoveel ??
Hij moet toch dagelijks zijn 30 tot 40 kg gras, onkruid, schors, wortels, enz vinden en eten.
Water drinken uit een beekje of plas.
Ongeveer 20 tot 30 km lopen ??

Wij willen dit nadoen en zetten de paarden 24/7 buiten met een paar voerbeurten.
Waterbakkie in de hoek van de paddock.
Wat zie je, die paarden lopen echt niet, die staan tussen de voerbeurten lekker te suffen en te kijken.

Een dier gaat echt niet uit zijn eigen lopen, zolang hij voer heeft.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:53

antje_vip schreef:
amarial schreef:
@ Yusa

Serieus? |o Dan staat het paard alsnog 22 uur per dag stil. Lijkt me absoluut niet gezond, een paard moet kunnen bewegen. Zo veel mogelijk.

Tsja, beter als in de spoelende regen en wind.
Byv de hele dag in overdekte bak etc no problem.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:00

24 /7 buiten in een kale wei half vertrapt is ook niet mijn idee, maar er zijn vast paarden die dat wel fijn vinden met schuilstal.. zeker als ze de ruimte hebben en hooi/kuil erbij hebben.

ik ken ook paarden die binnen het uur weer bij het hek staan.. die haal ik dan ook binnen met slecht weer.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:02

Amarial: In een jaar zijn er misschien 10 dagen dat het écht de hele dag regent én waait. Voor de rest is het met vlagen. Als een paard daarop berekend is (dus niet overmatig poetsen, wintervacht aangemaakt/deken(s) op, schuilplek) dan kan dat prima :). Ik vind het echt not-done om een paard 22 uur per dag op stal....

Maar weer on-topic: Hopen dat ze snel verboden worden :). Hier ook een manege in de buurt, maar die pony's hebben het nog redelijk prima. Overdag staan ze op stand en worden gebruikt voor de lessen, snachts staan ze in groep op weiland :).

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:03

Bij ons op de manege zijn de stand veranderd in boxen.
Hele verbetering denk ik zo :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:05

De meeste paarden zijn net mensen.

Wachten op eten en drinken.
Droog en uit de wind staan.
Voortplanten als ze de kans krijgen.

En vooral niet moe worden.

Lekker warm in een veilig stalletje.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:21

Sting schreef:
Amarial: In een jaar zijn er misschien 10 dagen dat het écht de hele dag regent én waait. Voor de rest is het met vlagen. Als een paard daarop berekend is (dus niet overmatig poetsen, wintervacht aangemaakt/deken(s) op, schuilplek) dan kan dat prima :). Ik vind het echt not-done om een paard 22 uur per dag op stal....

Maar weer on-topic: Hopen dat ze snel verboden worden :). Hier ook een manege in de buurt, maar die pony's hebben het nog redelijk prima. Overdag staan ze op stand en worden gebruikt voor de lessen, snachts staan ze in groep op weiland :).

Tsja, ik woon in friesland, dan is het een heel ander verhaal denk ik.
Regen, bijna altijd harde wind :+.

Mijn paardje komt een uurtje los, dan word ze nog gereden/gelongeerd.
Ze heeft wel een ruime box die open is, met vriendjes er naast.
Als ze 10min in de paddox staat wil ze weer naar binnen.

Als je wel een paard hebt die het fijn buiten vind, tsja, dan gewoon zo veel mogelijk buiten.
Maar die paarden heb ik nog niet gehad.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:24

Tot nu toe, 13 november, al 13 dagen lang, elke dag of nacht regen gehad.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:32

Ariebren schreef:
Tot nu toe, 13 november, al 13 dagen lang, elke dag of nacht regen gehad.

Same here.
We wonen in Nederland, niet in Miami :=
Ik vind het echt enorm zielig als de paarden in de regen staan,
met goede schuilstal die ook winddicht is een ander verhaal natuurlijk.
Dus 24/7 buiten is echt niet veel beter als in een stand.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:09

tja, ik kan het daar toch echt niet mee eens zijn amerial. mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben een schuilstal. ze kiezen met deze temperaturen echt voor de wei ipv de stal. laatst stonden ze in de stromende stort regen met z'n alle midden in de wei, terwijl ze gewoon in de schuilstal konden staan.

mijn paarden maken in de zomer meer gebruik van de schuilstal dan in de herfst / winter, dan hebben ze last van dazen/mugjes en vooral in de schemer zie je dan dat ze de stal opzoeken.

je moet paarden niet zo vermenselijken :) je maakt mij echt niet wijs dat een paard liever de hele dag in een stand staat, dan buiten. (op de ene uitzondering na)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:16

Er is wel een verschil tussen een half-vertrapte wei waar paarden in staan zonder schuilstal in weer en wind en een zandpaddock met een grote schuilstal.
Als we dan toch paarden aan het vermenselijken zijn, een mens staat toch ook niet 22 uur per dag in een kamer?
Wat trouwens ook niet echt klopt is dat de paarden tussen de voerbeurten gewoon staan te suffen. Zelfs 22-jarige neemt af en toe eens een sprintje of gaat lekker lopen rollen, wat in een box allemaal niet kan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:22

Dat rollen doen ze bij mij ook in de box.
Dat sprintje trekken ze, als ze overdag een paar uurtjes buiten gezet worden.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:31

Die van mij rolt niet in de box toevallig, alleen ze komt een uurtje los en dan kan ze rollen.
Meer als dat doet ze ook niet, ze gaat rollen en dan staat ze weer voor de deur van haal mij er maar weer uit.

En elke dag krijgt ze zowizo een uitgebreide poetsbeurd, rollen is niet eens nodig :+.

Het verschilt zowizo voor wat voor paard je hebt, mijn paard heeft zijn oren kaal en is helemaal geschoren dus 24/7 op wei word hem zowizo al niet :+.
En is een rustig dier..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:33

mijn paard is ook geschoren :)
heb wel bewust zijn benen in de haren gelaten. maar hij heeft een goede deken op en kan binnen staan als hij wil, dus ik zie geen reden om hem niet 24/7 buiten te houden.