Negatieve energie "doorgeven" aan je paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:37

Hebben jullie ook dat je paard anders reageert als je ziek bent? Dus niet gestresst of depri oid maar gewoon grieperig? Op de grond kan ik dan alles met 'm en is hij erg zorgzaam (een keer toen ik echt beroerd was en 'm buiten wilde zetten stond hij stil als ik begon te wankelen en paste z'n tempo aan. Eigenlijk bracht hij mij meer naar de wei dan ik hem. En brááf dat hij was. Pas als ik 'm losklikte galoppeerde hij gillend en bokkend weg) Maar zodra ik er op ga zitten is het van: "zo, dus jij vindt jezelf fit genoeg om te rijden?? Laat maar zien }> "

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:38

zet effe stipke, boeiend en herkenbaar onderwerp TS ;-)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:39

dan is mijn paard extreem braaf
normaal wil die nog weleen geinen
zoals in een keer van de hoefslag een andere kant oprennen :')
maar als ik niet lekker/ziek ben is die doodbraaf

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:41

Als ik chagrijnig/gestresst ben stap ik sowieso niet op. Ik ga dan lekker poetsen tot ik zelf wat rustiger ben en dan longeer ik d'r nog eventjes.
Anders werkt het toch niet. Ze pikt het wel, raakt niet in paniek en wordt ook niet boos maar ik doe het gewoon niet. Weet van mezelf dat ik soms onterecht boos kan worden als ik me zo voel en dat wil ik niet, is niet eerlijk tegenover haar.

Als ik me niet lekker voel of verdrietig ben is ze extra lief. Dan staat ze steeds tegen me aan en is ook erg voorzichtig met rijden.
Interessant onderwerp, grappig om van iedereen hier te lezen hoe zijn/haar paard reageert :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:42

Ik rij dan wel niet, maar die wel grondwerk etc.

Als ik down ben en daardoor meer prikkelbaar en sneller boos, dat soort dagen ga ik lekker stukkie lopen met mn paard. De kans is dan namelijk erg groot dat we strijd gaan krijgen en dat is niet eerlijk naar haar toe.
Soms heb ik het zelf niet altijd door als ik me zo voel, maar zij laat het me dan wel heel duidelijk merken en dan stop ik ook direct en ga wat ontspannends doen met dr.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:44

Als ik gespannen ben komt mijn paard niet eens naar me toe uit de wei! Reken maar dat ze dat aanvoelen! Als ik ongeduldig ben krijg ik dat ook terug op mijn bordje... Ik heb er van geleerd. Als ik echt slecht in mijn vel zit moet ik niet gaan rijden. Hooguit een bosritje waarin ik niets van haar vraag/verwacht...

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:47

Bij mijn pony had ik er altijd erg last van. Ik hoefde maar ietsjes druk te zijn door iets, net ietsjes hoofdpijn te hebben, etc. en het was al helemaal mis. En laat ik juist heel snel in de stress kunnen raken, en pony daar dus ook extreem op reageren (en ook een grote stresskip zijn).
Mijn paard heeft het een stuk minder. Eigenlijk alleen als ik niet lekker ben moet ik gewoon niet gaan rijden (of stoppen), want dan gaat het gewoon niet lekker. En ik kan soms aardig gefrustreerd raken :o Ook op die momenten moet ik ook gewoon stoppen, en denken 'morgen is er weer een dag'

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:48

Ik heb ook een tijd gehad dat alles tegen zat en mijn enige ontspanning was de paarden. En bij mij was het net anders om. Mijn pony toen (eigenlijk vp maar ik betaalde en verzorgde hem volledig) als ik de garage poort openmaakte en daar rond liep bleef ik eraan denken. Dan draaide ik het slot van de deur naar stal open dan hoorde ik een hinnik van jerry en dan was alles vergeten. En ik kan mijn frustraties omzetten naar motivatie denk ik want het rijden ging altijd beter als ik boos was..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:50

Bai pikt mijn energie best snel op, dus als ik down op m'n paard ga zitten; ja dan geef ik die energie ook wel door lijkt me..
Rustig in- en uitademen; en om eerlijk te zijn: als ik echt chagrijnig ben, stap ik gewoon niet op. Is voor paardje ook niet leuk, zo'n pissig mens op haar rug!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:52

Mijn paard beurt mij juist altijd op. Als we samen gestrest zijn is het alleen drama hahaa, maar verder mocht ik verdrietig zijn beuren mijn dieren me altijd weer op.
Ik ben erg depressief geweest, in de periode dat ik juist geen paard heb gehad, Ik kan niet zonder!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:57

een paard is een spiegel van jezelf. Daarom worden ze ook gebruikt bij het coachen van managers of in combi met mindervaliden.

Of je paard fel reageert op je humeur of niet, is paardafhankelijk net zoals niet iedereen dezelfde intense emoties ervaart bij eenzelfde gebeurtenis. Sommige paarden laten meer "over zich heen komen" en anderen zullen juist heel impulsief en fel reageren op jouw.
Als ik een rotdag heb, dan loopt mijn paard meestal ook slecht. Ze voelt de spanning, waardoor ze net iets minder doorlaat dan anders en ik het gevoel krijg alsof ze niet mee wil werken. Dan zo'n geval zijn er 2 opties of ik wordt "kwaad" en rij intensief door, totdat ik zelf "moe" ben en dus ga ontspannen en mijn paard -warempel- ook plots volledig los en ontspannen loopt OF ik haal diep adem leg mijn lat iets lager of ga iets anders doen (galoptraining of buitenrit) en ik stap als herboren van mijn paard.
En in sommige gevallen weet ik dat ik beter niet op stap en gewoon wat aan de hand ga stappen en laten grazen.

Elmira30

Re: Negatieve energie "doorgeven" aan je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:03

Ik heb wel ontdekt als in ongesteld ben, dat madam denkt bekijkt het maar! Kan toeval zijn, maar is wel elke keer als ik het ben :') Als ik een dip ben of chagarijnig o.i.d. nog niet echt meegemaakt dat het op haar overslaat..maar ik ga meestal het bos in. Ben niet zo geduldig op dat soort momenten en paard is soms behoorlijk irritant in de bak. En nee, ik mishandel mijn paard niet, maar heb ook geen zin om als een gefrustreerde gek op mn lieverd te zitten :) Maar meestal gaat de knop om als ik bij de paarden ben en voel ik me daarna een stuk beter.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:11

mijn pony zou super braaf zijn was de boodschap...dus ik voor het eerst erop..beetje stappen prima, week later ging er weer op..ze schrok van alles, ging de hoeken niet in omdat er iets wapperde, verschoot van kinderen die rende.
ik dacht nou wat braaf en werd steeds onzekerder..en werd echt bang ookal zei ik van niet, reed er iemand anders op deed ze alles goed.
Het lag gewoon aan mij, ik heb gezegd tegen mezelf stel je niet aan er is niks...en nu zijn we een super team !

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:40

Bedankt voor de reacties, we gaan met de tips die gegeven zijn zeker aan de slag! :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:46

herkenbaar, mijn paardje spiegelde me ook altijd in wat voor bui ik ook zat.. ze is nu overleden 2 weken geleden op 27 jarige leeftijd, ze was helemaal op en werd erg slecht, ik heb ontzettend vaak bij haar gehuild maar merkte echt dat zij er ontzettend down van werd... heb daarom ook besloten om de laatste paar weken alleen maar met haar te gaan genieten, maar wij hadden ook zo'n hechte band samen

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:20

Ik ga zo even naar mijn paard. Misschien rustig aan het werk zetten, maar als ik merk dat we weer gaan botsen door de fout van mezelf, ga ik lekker wandelen en poetsen met hem. Ik kan helaas geen buitenrit met hem maken, we staan pas sinds een paar dagen op een nieuwe stal en ken de weg buiten niet. Maar dit weekend ga ik met een stalgenootje even naar het bos, lekker ontspannen voor ons beiden! :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:23

O ja, dat geef je zeker door. Ben ik saggie, dan stap ik bij voorbaat al niet op mijn paard omdat ik dan weet dat ik toch niet lekker rijd. Ze voelen ook als je bang bent of als je verdrietig bent.

Ik was dit jaar op Horse-event en daar deden ze een test met hartslagmeters. Ruiter en paard hadden beide een hartslagmeter om. De ruiters moesten de paarden toen langs enge dingen rijden. Eerst ging de hartslag van de ruiter omhoog en vlak daarna die van het paard.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:33

zeker merkt een paard je spanningen. Ik gin rijden met mn paardje, maar ik ben een bange amazone. Paardje net echt rustig ik totaal niet ontspannen. Kwam ik kennis tegen, samen op gereden, lekker gekletst, en paardje loopt meteen veel beter. Ook alleen als ik alleen ben, ga ik zingen, Ik merk meteen dat paard meer in de ontspanning komt als ik zing en volgens mijn vrienden zing ik vreselijk,, dus zal het door iets anders komen.

Een paard is net als een hond, weerspiegeling van je gemoedsrust

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:37

Mijn pony is erg lief voor mij als ik flink chagrijnig ben... Omdat ik het toch niet om hem af ga reageren..

Mijn paard is flink irritant als ik chagrijnig ben :D . Hij probeert me dan echt duidelijk te maken om niet in zijn buurt te komen :') . Hij kan namelijk ook heel goed zijn boze hoed opzetten, en dan is er niks meer aan te redden :') Maar als ik verdrietig ben knuffelt hij wel met me <3 .

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:43

de kunst is om het van je af te kunnen zetten als je aan het rijden bent, je leeg te kunnen maken en puur en alleen met je paard bezig zijn.

Het lukt mij ook de ene keer beter dan de andere, maar als het je lukt ben je daarna in een stuk betere stemming omdat je alle zorgen even kwijt bent geweest.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:48

Maandag nog...
Had een onwijze k dag gehad...
Paard was strontvervelend ze ging er alleen maar vandoor etc
Geen land mee te bezeilen.. En dat terwijl t zo onwijs goed ging laatste tijd
Gisteren super fijn nieuws te horen gekregen... En paardje liep ook zoo lekker
Andere paardje wat ik rij heeft er niet zoveel last van wat mijn stemming is

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:57

Als je met een boos of ongeduldig bent kom je er bij mijn paard niet eens op. Ze blijft gewoon keihard achteruit lopen, je komt niet bij de stijgbeugels in de buurt. :n

Voor de rest is ze gewoon altijd haar vrolijke zelf.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:11

truus1970 schreef:
zeker merkt een paard je spanningen. Ik gin rijden met mn paardje, maar ik ben een bange amazone. Paardje net echt rustig ik totaal niet ontspannen. Kwam ik kennis tegen, samen op gereden, lekker gekletst, en paardje loopt meteen veel beter. Ook alleen als ik alleen ben, ga ik zingen, Ik merk meteen dat paard meer in de ontspanning komt als ik zing en volgens mijn vrienden zing ik vreselijk,, dus zal het door iets anders komen.

Een paard is net als een hond, weerspiegeling van je gemoedsrust

Hihi ik zing ook vreselijk :') Maar als ik gespannen buiten rijd, ga ik ook maar zingen. Helpt ondanks mijn zangkwaliteiten wel aardig :=

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:13

Gypsy schreef:
Als je met een boos of ongeduldig bent kom je er bij mijn paard niet eens op. Ze blijft gewoon keihard achteruit lopen, je komt niet bij de stijgbeugels in de buurt. :n

Voor de rest is ze gewoon altijd haar vrolijke zelf.

En terecht! :o Ik houd wel van een paard met karakter :j Ik stap er zelf niet op in die bui, maar als mijn paard zo zou doen zou ik het niet eens erg vinden :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:23

Absoluut reageren paarden op je stemming maar het ene paard is denk ik beter in je lichaamstaal lezen dan de andere en ook het ene paard reageert er meer op dan de andere. Ik geloof dat als mijn paard iets " verkeerd" doet dan vrijwel helemaal aan mij ligt. Als ik na ga wat er aan hand kon zijn als mijn paard zenuwachtig is of vervelend dan was het vaak omdat ik gestrest was door werk of zelf heel nerveus. Ze reageert ook heel sterk op een positieve stemming, dan fleurt ze helemaal op.
Ik ben de laatste tijd erg bezig om mezelf aan te leren om mijn negatieve/zenuwachtige stemming niet over te brengen op mijn paard.