Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Re: Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:33

Mijn 2 paarden staan bij mijn ouders op de boerderij.
Mijn vader voert ze om 08.00 uur graszaadhooi voor de tinker en kuil en SP voor mijn oudje.
Dan gaan ze om 09.00 naar buiten (soms iets later als het echt slecht weer is)
Nu krijgen ze buiten nog niets bijgevoerd, maar dat zal niet lang meer duren dan krijgen ze wat oud weidehooi bijgevoerd.
Rond 17.00 ben ik klaar met werken, mest ze uit en ze krijgen weer hun hooi en kuil.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:37

07.30 Krachtvoer en Muesli
08.30 Mesten
09.30 Kuil/Hooi
11.00 werken (5 paarden)
14.30 Kuil/Hooi
17.00 Krachtvoer en Muesli
20.00 Kuil/Hooi

Daaphh

Hier zijn het 3 paarden, die een 800m verder staan.
Smorgens voor school gevoerd zo rond 7 uur ( zemelen, ruwvoer, hooi, wortels)
- Als ik ergens een gaatje vind om naar ze toe te gaan en zie dat hun hooi op is, krijgen ze hooi bij.
'S avonds tussen 7/8 uur terug voeren ( hooi, zemelen, ruwvoer en biet in de winter)

Hier worden ze op verschillende dagen gewerkt

Birdie60

2 paarden aan huis.
6.00 uur, badkuip met hooi.
15.00 badkuip met hooi.
20.00 naar binnen en dan musli en hooi.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:56

Estera schreef:
Jeetje, wat doet iedereen ingewikkeld :o . Dan heb ik het mezelf toch wel simpeler gemaakt.

Zomer: 24/7 buiten met automatische drinkbak, zonder bijvoeding.
Winter: 24/7 buiten in de paddock/bestrating met automatische drinkbak en onbeperkt ruwvoer. Netten vul ik 1 x per dag (staan nooit zonder), mest ruim ik 1 x per dag. Stal wordt 1 x per week uitgemest (schone dieren). Overdag willen ze ook nog wel in de winterwei staan, net hoe het uitkomt. Dus in de ochtend loer ik om het hoekje of ze er nog goed bij staan en eventueel gooi ik ze in de wei, de poep wordt dan ook opgeruimd, anders doen mijn honden het voor me en dat hoeft dan weer niet van me. In de avond (geen vaste tijd) vul ik de netten bij. Eventueel trek ik ze weer uit de wei als ze daar op zijn gegaan.

Hier gaat het net zo.
Heerlijk makkelijk, geen gedoe met vaste voertijden en alles doen wanneer het mij uitkomt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:18

Zomer: 24/7 buiten op grasland met sloot(water), zonder bijvoeding.
Winter: 24/7 buiten in de paddock/bestrating met bak slootwater of de sloot zelf en onbeperkt ruwvoer. Netten worden 1 x per dag aangevuld als nodig (staan nooit zonder), mest wordt 1 x per dag van het pleintje gehaald. Ze kunnen ook nog in de winterwei komen, er zijn likstenen.
Heb ze niet direct aan huis, wel op eigen koopweide.
Het is vrij eenvoudig, geen ingewikkelde voerschema's, maar bevalt goed! :j

Net als Kaspar idd, zoals het uitkomt. Uitslapen is nog mogelijk.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:24

6.00u (weekeinde: 9.00u): buiten zetten + voordroog voeren (ik)
12.00u - 14.00u: voordroog voeren + stallen uitmesten/opstrooien, etc. (partner)
17.00u - 19.00u: paddocks uitmesten, binnen zetten, voordroog + krachtvoer voeren (ik)
24.00u: nachtcontrole, voordroog voeren (ik)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:37

Mijn paarden krijgen rond 7 uur hun voer. Als het gras straks op is krijgen ze ook hooi.
Dan gaan ze rond 8 uur naar buiten tot het donker word, dus die tijd wisselt. Op stal hebben ze een klein beetje hooi.
Smiddags of s avonds rijd ik tenzij het weekend is dan rijd ik ze meestal in de ochtend.
Rond half 9 savonds krijgen ze hun voer + poeders en nog wat hooi.
Sochtends mest ik ze uit + opstrooien.

Maar we hebben zelf een pensionstal dus dat scheelt natuurlijk, ik ben dus eigenlijk altijd wel op stal.

In de zomer staan ze trouwens 24/7 op het land, dus dan hoef ik ze alleen voer te geven en te rijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:49

Wat voert iedereen vroeg :=
Bij mij krijgen ze pas om 9.30 hun ochtend eten :+

9.30 brokken, en direct daarna de weide op
In de ochtend probeer ik de stallen te doen en ze aan het werk te zetten.

Tegen 18.00 worden ze weer binnengehaald, krijgen ze hooi en brok.

Eventueel s'avonds nog aan het werk met ze ( hebben bakverlichting) als ik het in de ochtend niet red.

Zomers staan er trouwens 2 dieren 24 uur per dag buiten, en worden de aarden allemaal pas tegen 21.00 binnengehaald/ klaargemaakt voor de nacht. Ben erg pro buitenstaan :j

In principe doe ik alles zelf, heb 2 keer per week in de middag wat hulp van een verzorger, maar dan moet ik wel zelf nog komen,

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 01:03

Lowara schreef:
Wat voert iedereen vroeg :=

de baas is't er niet mee eens als ik later kom :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 01:14

Wij starten ook om 06:00 uur met hooi, 07:30 brok, 10 uur hooi, 14 uur hooi, 17 uur hooi, 18 uur brok en rond 21 uur hooi voor de nacht :)

Ik zie dat mensen mer brok starten. Je kunt beter met wat ruwvoer starten. Is beter voor het verteringsstelsel ;)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 04:58

Ik werk parttime, en ik kan het gelukkig steeds wat redden om ze buiten te zetten in de middag of begin ochtend.

Vriend geeft ze om 6 uur ongeveer kuil en biks, dan zet ik ze rond 11 uur of iets later buiten. En 's avonds, is maar net of er iemand komt rijden, dan rond 5 of 6 uur binnen en dan krijgen ze direct wat kuil en biks en rond 9/10 uur dan kijken we nog even en krijgen ze nog wat kuil en doen we alles ook op slot, al is dit laatste vaak in de zomer wel wat later. Dan voeren we ze nl hooi/maagvulling dus bij op het land anders heb ik ipv paarden olifanten in de wei staan. :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:15

jeetje wat hebben veel mensen overdag de tijd om extra te voeren of binnen/buiten te zetten... helaas gaat dta hier echt niet op, ookal staan ze thuis ze blijven duur en moet er dus gewoon hard voor werken..
Komt ook wel bij dat ik niet van plan ben om in elke pauze op mijn werk heen en weer te scheuren naar de wei..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:17

Hier ook altijd maar 2 voermomenten (maar dan wel genoeg om lang te blijven eten en er stond altijd nog gras :)) In dat opzicht wel blij met volpension nu... Vooral in de winter straks was aan huis (als het vroor) lastig :s

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:28

wat mij opvalt he, waarom laten sommige mensen hun paarden binnen met slecht weer? ik persoonlijk denk dat dat de paarden niet veel uit maakt of het nou waait, regent of wat dan ook. mijn paard staat buiten, weer of geen weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:29

Mijn haflinger staat bij iemand anders aan huis, maar komt op hetzelfde neer. Behalve dat we de taken verdelen :+
Er staan 2 paarden. Mijn haflinger en zijn trekpaard jaarling.
's Nachts staan ze in stal + uitloop, overdag in de bak (winter) of wei (zomer).
's Ochtends 8.00u: hooi + muesli (met medicijnen) + uitmesten uitloop en stal + los in de bak.
's Middags 16.00u: rijden haflinger + hooi + muesli + uitmesten bak.
's Avonds 21.00/22.00u: hooi + in de uitloop.

De man waar ze staan doet de ochtend en avond beurten. Ik werk tot 4 uur en ga uit mijn werk gelijk naar stal.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:29

Is denk ik vooral om de grond te sparen. Zie het hier ook hoe nat het hier is --> snel alles kapotgelopen...

<3 Zandgrond :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:35

Dan zijn er best nog andere opties. Bij ons staan ze in de bak in de winter. Dan lopen ze niets kapot en kunnen ze toch lekker naar buiten. :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:37

Buffelo schreef:
wat mij opvalt he, waarom laten sommige mensen hun paarden binnen met slecht weer? ik persoonlijk denk dat dat de paarden niet veel uit maakt of het nou waait, regent of wat dan ook. mijn paard staat buiten, weer of geen weer.

om op die manier een plekje voor volgend jaar veilig te stellen.

Er zijn weinig momenten dat ze er hier niet uitgaan maar als ze tot hun knietjes in de klei staan en het gaat de hele dag regenen denk ik dat ze liever op de betegelde uitloop staan dan in de drek. Sterker nog, mijn merrie vertikt het dan om de drek in te gaan :+ *verwend nest*

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:40

Wij hebben 8 paarden aan huis, verdeeld over 2 paddocks en doe het samen met mijn moeder. Ook wel hulp van buitenaf (2 pensionklanten) die vaak wat extra's doen.
Mijn moeder werkt fulltime, eigen bedrijf en ze kan door ruime openingstijden haar werkuren aardig zelf indelen, ik zit nog op school en het ligt dus aan mijn rooster hoe het verdeeld is.

De paarden staan verdeeld over 2 loopstallen, ze staan dus dag en nacht buiten en kunnen zelf naar binnen in ieder een eigen box. Nu 's winters staan ze niet meer op de wei en alleen nog in een zeer ruime paddock. 's zomers gaan ze van na het ochtendeten tot het avondeten op de wei. En afentoe een weekje naar de grote wei 1km van huis.

Ons schema;
08:00 - Krachtvoer voeren in de boxen
09:30 - Hooi voeren (9 van de 10x buiten, maar als het echt heel slecht weer is op stal)
15:00 - Hooi voeren
17:30 - Krachtvoer voeren
22:30/23:00 - Hooi voeren en voer klaar zetten voor de volgende ochtend

qua beweging geven van de paarden verschilt het per paard/persoon.
We hebben in totaal 5 mensen die hun paard bij ons hebben staan/of een paard bijrijden en iedereen mest zelf uit en doet eens wat extra's :) Als je toch op stal ben, kan je net zo goed hooi geven bijv.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:40

Bij ons ook heel makkelijk. De zomermaanden lekker op de wei en kunnen ze zelf terug naar de paddock waar ze ook heen moeten als ze willen drinken, zodat ze verplicht moeten lopen.

De wintermaanden staan ze op een goed gedraineerd paddock met afdak. Daaronder staat een bak met net die altijd gevuld is met onbeperkt ruwvoer. Wij voeren gemiddeld om de dag dus het ruwvoer bij.

Verder verwijderen we natuurlijk wel de mest ook. Nu hebben wij 2 shets en die mesten samen op een hoop, heerlijk zo uit zichzelf zindelijk ;)

Dit werkt perfect en ze eten zich niet dik, rustig omdat ze weten dat ze kunnen eten wanneer ze willen. Verder spelen ze elke dag heerlijk en lopen ze zo'n 5 keer per week. Ook in de winter, ze staan beide voor de wagen.

Als de wei het toelaat mogen ze in de winter ook nog uur per dag op de wei, maar dat vinden ze zelf ook voldoende en willen er dan weer vanaf.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:41

ehm..
Mijn twee fjorden staan 24/7 op het land. Staan allebei qua werken een beetje uit hun neus te peuteren, hopelijk binnenkort weer wat aan de slag tot ze weer te dik zijn van de volgende dracht..
08:00 kuil of hooi, eventueel water bijvullen.
18:00 kuil of hooi, eventueel water bijvullen.

Ze gaan alleen naar binnen als het echt langdurig regent en dan ook echt koud is of als het gaat sneeuwen ofzo.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:42

5:04 uur opstaan en 2 1/2 jarige + shet in de wei zetten (100 meter verderop).
Uitmesten van hun stallen en die van mijn rijpaard en minipaardje.
Kuilnet 2 1/2 jarige vullen en kuil bij shet in stal leggen, andere 2 ook kuil.
Iets doen met rijpaard en/of minishet (loslaten, longeren, wandelen) en om 7 uur de deur uit.
Half 6 weer thuis, eerst de paardjes ophalen, dan de andere 2 mesten en voeren.
Eentje staat voor het huiskamerraam, 2 naast het keukenraam en 1 in het hok aan het huis vast, dus ik hoef er verder niet meer "uit" om te controleren.
7 uur warme hap als het mee zit.
1 dag in de week werk ik thuis en vrijdags vrij, dus dan ben ik wat later. Deze dagen probeer ik ook te rijden. Heb thuis geen bak, moet in manege om de hoek dus meestal vroeg rijden of later op de dag een buitenritje.

Moet zeggen dat ik het best zwaar vind bij tijden, zelfs nu ik maar 1 hoef te rijden.

O ja, zomers 24/7 buiten allemaal, dan is het 's ochtends niets alleen controle, 's avonds poep ruimen, water geven en hooi voeren (staat niet genoeg gras) en op dagen dat ik thuis ben rijden.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 08-11-12 10:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:43

Hier 11 paarden aan huis. Vijf veulens staan 24/7 buiten met schuilstal. Twee fokmerries staan ook 24/7 buiten met schuilstal. Vier rijpaarden staat zomers 24/7 buiten en 's winters alleen overdag buiten. We hebben wel stallen van 5 x 5 m, dus de paarden kunnen binnen zelfs nog bewegen :D .

Zomers:
16.00 uur: rijpaarden naar binnen, halfje brok, daarna werk en daarna rest van de brokken.
19.00 uur: rijpaarden weer naar buiten.
We hebben automatische drinkbakken en zomers genoeg gras op de weides. Vier ha. voor 4 paarden := .

's Winters:
6.30 uur: rijpaarden brokken, kuil brengen naar fokmerries en kuil naar het weiland voor de rijpaarden
7.00 uur: rijpaarden naar buiten
15.00 uur: rijpaarden naar binnen voor training (geen verlichting)
17.00 uur: rijpaarden brokken, veulens brokken en grote lading kuil, fokmerries kuil brengen, wanneer nodig stallen opstrooien (potstal / opfokstal)
22.00 uur: laatste check op stal

Onze rijpaarden hebben op stal altijd onbeperkt beschikking tot kuil of hooi. We halen ze 's winters binnen zodat ze even een droog plekje hebben om te liggen.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:46

allemaal warmbloeden hier.

6 uur: hooi en brok hoeveelheid afhankelijk per paard
7 uur: eerste groep rijpaarden de wei op, jonge spul ook het land op
12 uur: eerste groep rijpaarden naar binnen, hooi en brok
12.30 uur: 2e groep rijpaarden de wei op
17 uur: alle paarden naar binnen, dekens wisselen en borstel erover
18 uur: hooi en brok
23 uur: slobber en hooi en lampen uit

hoeveelheden zijn afhankelijk per paard.
s'ochtends worden alle stallen gedaan en eerste groep rijpaarden getraind
in de middag 2e groep rijpaarden getraind en tegen 17.30 word er nogmaals drollen gewipt en stal recht getrokken.
Hooi/ voordroog is onbeperkt zowel in stal als op het land