Mijn ervaring is dat houtkorrels bij droog weer net zo hard stoffen als strokorrels.
knaasje
Geplaatst: 10-11-12 11:14
Bij mij stuiven de korrels echt niet op als het paard erop loopt, blijft netjes liggen en stoft niet op. Alleen met het uitmesten kan het wat stoffig zijn.
Ja, als het paard er op staat en ze zijn uit elkaar gevallen tot meel.
Wanja
Geplaatst: 10-11-12 13:43
Hmm, verschillende meningen als ik het zo lees. De luchtvochtigheid is hier heel erg laag (40%) en daarbij heb ik in de winter de vloerverwarming aan in de stal (puur om te zorgen dat de temperatuur niet onder 0 komt en om de waterleidingen e.d. vorstvrij te houden, dus niet om temperaturen van rond de 15 graden te kweken). Dat bij elkaar zorgt ervoor dat het gewoon een grote stoffige bende is ook al maak ik het vochtig aan de bovenkant (verdampt gewoon bijna waar je bij staat). Met uitmesten is het probleem het grootst, maar ook als de paarden er in staan vind ik het te stoffig. Ik moet wekelijks de wanden met een borstel af doen wil het nog een beetje toonbaar blijven (binnen 2 weken ligt er een 1 cm stof op). Voor mijn gevoel kan dit voor mijn paarden ook niet goed zijn, vandaar mijn vraag. Hoop dat er nog meer mensen reageren.
@wanja: idd door de verwarmingsdroogte krijg je dus extra stof. PS; heb je wel eens gekeken wat dat kost in verbruik ??? Want alleen leidingsisolatie (waar je het nu voor doet) lijkt me een stuk voordeliger In jouw geval zou ik eerder een HIT-Softbed gebruiken. Dan heb je geen bedding nodig (hooguit een klein randje aan de achterkant). Dat zal zéker ook in stof schelen.
Hallo, interessant topic want een stal met stro uitmesten is toch zeer arbeidrovend welke houtkorrels gebruiken jullie? die voor de kattenbakken of de houtpellets??
Wanja
Geplaatst: 10-11-12 15:56
@dubbeldun: verbruik is heel erg laag, leidingverwarming is veel duurder in verbruik en daar kan ik m'n boiler e.d. niet mee vorstvrij houden, het kan hier meer dan 35 graden vriezen soms
Weer ontopic: ik gebruik dus nu strokorrels, maar zou dus graag willen weten of houtkorrels minder stof geven. Wat is een HIT-softbed? Nog nooit van gehoord
Als ik het goed begrijp is dat een soort rubber 'mat' en dat kan ik dus niet in mijn stal gebruiken, omdat ik daarmee de vloerverwarming ga 'isoleren' en dus de functie daarvan belemmer.
Ik ga nu in 1 box houtkorrels proberen, ben benieuwd hoe het me gaat bevallen.
Elke bodembedekker die je gebruikt zal de werking van je vloerverwarming remmen.
knaasje
Geplaatst: 11-11-12 11:49
Ik ben heel erg benieuwd wat het verschil is Wanja, en wat woon jij mooi daar in Zweden waauw
Wanja
Geplaatst: 11-11-12 12:30
Dankje knaasje! Ik zal mijn ervaringen hier wel neerzetten zodra ik het in gebruik heb
Dubbeldun: een bodembedekker is wel iets anders dan een massieve dikke rubberen mat. Wij hebben van de installateur duidelijke richtlijnen gekregen over wat wel en wat niet te doen, die mensen hebben daar ervaring mee en dat ga ik niet heel eigenwijs in twijfel trekken.
Zou ik ook niet doen hoor Maar het is wel een feit dat elke bodembedekking de verwarming zal remmen. Ik ben wel benieuwd of je van houtkorrels het idee hebt dat ze minder stoffig zijn.