voeding vrij magere luchtzuiger, oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Re: voeding vrij magere luchtzuiger, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 11:10

Nee het zit niet in plastic , het is gewoon droog hooi. Dat zal ik zeker eens doen :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:14

een paardje dat het al jaren doet die blijft het doen als hij de kans krijgt
gaat gewoon niet meer over
hoe zijn de voortanden let erop dat de pony het niet meer kan doen voordat alle voortanden afgesleten zijn want dan heb je een probleem met eten
ik heb hier ervaring mee en meer eten heeft geen effect
paard zo veel mogelijk uit de box

zolang hij blijft luchtzuigen word hij echt niet dikker voorkom dus dat hij het kan doen

geef naast het hooi subli priores daar komt hij gegarandeerd van aan wel langzaam opvoeren het is ook niet duur eventueel aanvullen met maagcompositum van de groene os als je denkt aan een maagprobleem
bij ons heeft het echt geholpen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:18

Wat voor mengeling is dat wat de boer maakt?? Kan zijn dat dat erg zuur is. Want koeien krijgen vaak iets compleet anders dan voor paarden goed is :)
Als je paard alle tekenen heeft van een maagprobleem zou ik eens naar een kliniek gaan voor een maagscopie. Maagcompositum kan wat verlichting geven, maar gaat het probleem als er echt maagzweren zitten niet oplossen. Dan heb je toch echt wat anders nodig. Gastrogard is tot nu toe het enige middel dat effectief is gebleken hierbij. Alleen is dit wel vrij prijzig ( omdat dit ook het enige middel is op de markt tot nu toe).
Idd goed ruwvoer is heel belangrijk en geen maagverzurende hardvoeders zoals biks of pulp.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 11:21

Zijn voortanden zijn eigenlijk heel goed, de tandarts is onlangs langs gekomen en je merkt niet aan zijn tanden dat hij een luchtzuiger is. Daarom dat ik ook rubber heb proberen te plaatsen in zijn stal om zijn tanden te sparen omdat deze nog goed zijn.

Echt voorkomen dat hij het niet kan doen is moeilijk want in de stal kan hij het zowiezo doen en in de weide waar hij in de zomer staat kan hij het ook doen. Enkel in het kleine weidetje waar hij nu zou mogen staan kan hij het niet doen. Wegens een te kort aan palen en de rest van de hekken staat te laag.

Dus is het dan niet interessant om de slobber te geven die ik gisteren gekocht heb? Anders breng ik deze terug naar de winkel. Wat er precies in zit heb ik geen idee van ik zal het eens vragen. Maar de boer is er wel trots op hij heeft zelf 5 paarden en die staan allemaal goed in hun vel. De andere paarden van de stalling eigenlijk ook behalve mijn paard...

De DA is onlangs geweest en hij zei dat hij ook geen aanwijzingen zag van een probleem met de maag. Maar omdat hij maar niet echt dik wordt dacht ik dat er misschien wel tekenen zijn een een maagprobleem. Hij ontwijkt ook niet zijn onderhoudsmengeling, hij is er zelfs dol op! Weet niet of dit een teken kan zijn dat het voor meer maagzuur zorgt of niet? Ik kan ook niet zien of hij meer zuigt tijdens het eten of niet omdat hij dit eigenlijk altijd doet als ik er bij sta. Daarom dat hij het ook deels voor aandacht doet het is dus moeilijk om te zien of hij het meer doet als hij eet.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:24

Een dierenarts kan dat wel zeggen, maar je kan vanuit de buitenkant niet in de maag kijken.
Maagzweren is iets wat echt wordt onderschat. Google er maar eens op. Zijn ontzettend veel artikelen over te vinden.

Het ligt eraan wat er in die onderhoudsmengeling zit. Dat moet je eens uitzoeken!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 11:27

Klopt, hij vroeg of hij vaak stond te kauwen, onrustig was,.. maar dit zag ik niet terug bij mijn paard. Hij staat gewoon rustig in zijn stal te eten en te luchtzuigen...maar ik heb wel al opgemerkt als ik aan de andere kant van de stalling sta hij het minder doet. Hij krijgt wat minder aandacht dus dan doet hij het ook minder. De DA wilde zo'n onderzoek liever niet doen omdat het heel moeilijk is en je ze niet altijd ook kan zien.

Ik weet niet goed wat te doen daarom dat ik dit topic opende, maar ik zal zowiezo proberen met de maagcompositum. Als ik daaraan verschil kan zien dan is er zeker iets met de maag.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:43

je kunt de binnenkant van de box wat ophogen tegen het luchtzuigen

je paardje heeft het echt erg

een maag probleem kan je inderdaad van de buitenkant niet zien dat moet in de kliniek onderzocht worden
is wel behoorlijk prijzig

maagcompotitum heeft wel degelijk effect maar bij ernstige zweren moet je naar gastrogard
dat is inderdaad erg duur

veel krachtvoer zou ik ook niet geven want dat belast de maag te veel

zorg dat tussen de voertijden max twee uur zit om te voorkomen dat het maagzuur op gaat spelen
dus meerdere keren per dag portie's geven

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:28

TS het klinkt alsof jou paard veel stress heeft. Neem eens contact op met 1 van mijn collega's in jou buurt. Gedragsdeskundige kunnen hier heel veel mee.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:12

@Lady62: wat bedoel je met ophogen? Ik zal onmiddellijk maatregelen nemen wat betreft het voedsel en de weide.

@Veulen 84: je hebt PB

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:23

Dus als ik het goed heb zou ik het volgende kunnen doen:

- krachtvoer/onderhoudsmengeling weg laten
- maatje voor op de weide zoeken en op de weide zetten
- maagcompositum proberen bij het eten (slobber of niet) - effect van bekijken op het luchtzuigen
- zorgen voor voldoende hooi per dag (wegen)

Wat mag ik dan doen met de slobber die ik nu gekocht heb? Gebruiken of niet?

Zijn er nog zaken die ik zou moeten doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:24

Over het algemeen zit er in slobber aardig wat suiker/zetmeel. Dat moet je op de verpakking kunnen terug vinden. Alles boven de 15/20% (suiker+zetmeel) zou ik laten staan en niet voeren.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:25

Ok dan zal ik dit bekijken als ik naar de stalling ga en als het boven dit percentage is breng ik het gewoon terug

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:28

Soms is het ook een zodanig ingesleten gewoonte dat ze het af en toe blijven doen. Mijn paard is nu bijna 22 jaar en heb ik sinds 1,5 jaar, daarvoor manegepaard geweest zn hele leven en altijd luchtzuiger. Hier staat hij 24/7 op de wei, nog twee andere paarden erbij, voldoende ruwvoer, geen krachtvoer (wel lucerne, bietenpulp en olie) en supplementen voor maagzuur gekregen. Toch blijft hij af en toe nog zuigen, bv in een stressvolle situatie (toen de ostheopaat kwam bv). Die recup-mash van de Aveve heb ik mijn paard ook een tijdje gegeven, maar nu hou ik het maar bij lucerne en bietenpulp.

Maar wel goed dat je alle punten gaat nakijken, is sowieso wel fijner voor een paard in de buitenlucht met een maatje :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:31

@SmartBH: Wil je toch iets hebben om evt medicijnen/maagcompositum door te doen dan zou je een zak Wiesencobs/flakes kunnen nemen en hier een vitaminenpreparaat door doen. Dan heb je helemaal geen krachtvoer meer nodig.
De wiesencobs/flakes kun je iets nat maken, dan wellen ze wat.
Overigens zijn luzernebrokken ook goed om hiervoor te gebruiken en misschien heeft je voerboer het nieuwe Pavo Care4Life al
[VS] Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:37

@Solleke_Noah: als het op de frequentie komt van af en toe en bij stressvolle situaties dan zou ik al een gat in de lucht springen ! Ik hoop met deze maatregelen wat wijzer te worden. Ik zal wel goed in mijn schoenen moeten staan wat betreft de boer want hij is nogal trots op zijn voer... Nog een vraagje, over de recup-mash wat waren jouw ervaringen daarbij?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:40

Ik merkte eigenlijk niets speciaals... voor paarden die niet zo goed meer hooi kunnen wegkauwen zal het zeker wel goed doen, en gewoon als verwennerij tussendoor. Maar hij werd er niet speciaal dikker van (hij is ook moeilijk op gewicht te houden, net zoals de jouwe!) het gaat om de vos in het topic in mn onderschrift, daar kan je het goed zien, wel een goede ruwvoerbuik maar toch lichtjes de ribben zien. Ik herken je frustraties helemaal :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:41

Jammer dat er niet bij staat wat er in zit.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:43

Oh wat een mooie paarden heb je ! :D ben blij dat ik hier eens mijn verhaal kan doen. Want ik ben enorm gelukkig met m'n paardje ook al heb ik hem nog maar van deze zomer.. We hebben wel al een goede band gekregen daarom wil ook dat hij zoveel mogelijk kan genieten in plaats van altijd te stressen. Dan zal ik als het percentage te hoog is kijken voor lucernebrokken zoals ik al eerder te horen heb gekregen in dit topic.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:20

met ophogen bedoel ik niet meteen een kilo geven maar beginnen met een halve en dan na een week een kilo zodat het paardje langzaam aan het veranderen van voer kan wennen

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:25

@Lady62, bedankt voor je verduidelijking :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:06