Nieuw veulen introduceren bij andere paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Re: Nieuw veulen introduceren bij andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 11:48

pmarena: Helemaal mee eens dus en zo heb ik het ook gedaan. De leider van de twee, de Shet, is als een merrie met haar veulen. En juist omdat ik dat zag, heb ik met twee dagen de ander er ook bij gezet. Veulen is geen seconde in het nauw gekomen, omdat de Shet zo fanatiek is. Inmiddels staat het al dagen bij elkaar en zie ik dat het veulen wat meer de ruimte krijgt richting de Welsh (of andersom, dat de Welsh iets meer de ruimte krijgt). Zo stonden het veulen het de Welsh gisteren uit 1 hooinet te eten.

Wel heb ik een aantal dagen de stal dichtgehouden, om te voorkomen dat er ruzie ontstaat in een kleine ruimte, maar sinds gisteren is de stal weer open.

Er is dus niet 1 manier om een veulen of volwassen paard te introduceren. Veel hangt af van hoe er op elkaar gereageerd wordt. Ik ben gezegend met een te relax veulen die nergens van in paniek schiet en een Shet die zich dus opwerpt als beschermer.

Ik ben blij dat alles bij elkaar staat en dat het zo goed gaat en dat toch binnen enkele dagen. Het was alleen even sneu voor de Welsh, want die heeft echt op zijn sodemieter gehad. Werd er duidelijk ook sjago van en reageerde zich weer af op de honden. Inmiddels wordt dat ook weer minder en keert de rust steeds meer terug.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:18

@ariebren: Géweldig die foto in de link!!!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:24

Ook ik durfde ons veulen niet direct bij de kudde te gooien, dit omdat de merrie's redelijk dominant zijn en vaak moeite hebben met nieuwe paarden.
Daarom hebben wij het veulen eerst met 1 ruin gezet, daarna een ruin erbij, en dat steeds uitbreiden, uiteindelijk stond de dominantste ruin erbij en zijn we begonnen met de merrie's 'toevoegen'.
De merries waren er nooit blij mee, ongeïnteresseerd of het veulen niet in de buurt willen hebben. Maar gelukkig beschermen de ruinen het veulen :D.