De winter tijd is weer begonnen, vieze (inloop)stallen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:46

JessicaD88 schreef:
@Sonja_vR: dat is inderdaad op grond van specifieke gevallen die ik zelf ken

Kom dan ook even hier kijken,ik heb een inloopstal waar ze een laag zand naar binnen sjouwen door het in en uit lopen dus weinig tot geen vloerbedekking {bij erge kou wel } maar mijn pony's doen alles buiten tenzij ik ze opsluit........ zo goed als schoon dus en heel tegenstrijdig met wat jij hebt geconcludeerd hebt bij die specifieke gevallen.
Ik voer ook in de inloopstal misschien dat dat scheelt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: De winter tijd is weer begonnen, vieze (inloop)stallen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:25

Ik heb een schuilstal, met een gedeelte bestrating en een gedeelte zand. Niet supergroot maar paard kan iig wat rondlopen.
Mesten doet ze tot nu toe op de bestrating, ze loopt er wel door heen maar ja dat doet ze zelf.. Als ze wil kan ze schoon gaan liggen, in het zand. (Waar ze overigens wel lekker in piest... )

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:49

De meeste paarden die een bende maken van hun strostal zijn wel gebaat bij vlas. Dat blijft stukken schoner.

Onze paarden hebben wel een inloopstal maar geen stalbedekking. Dat deden we eerst wel, maar het kost veel geld en het is veel werk om uit te mesten. Daarnaast lopen ze nat zand naar binnen en dat mengt met het vlas, waar het ook niet schoner van wordt. Onze ervaring was dat de paarden toch meestal buiten gaan slapen en de paar nachten dat ze binnen willen slapen, moeten ze dat maar staand doen. Helaas..

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:08

hier nog iemand die behoorlijk sjago bij de paarden vandaan kwam, staan in het weekend met drie vrouw sterk de drie inloop stallen compleet leeg te halen, doordeweeks houden we het bij (twee kruiwagens per dag) omdat we anders in het weekend letterlijk kapot zijn.....we moeten omdat het zo nat is door modder heen ploegen met de kruiwagens om bij de mesthoop te komen, wat een drama. Zodra de stal schoon is komen de meiden achter elkaar even lekker op het schone stro zeiken, het liefst nog even rondje draaien om vervolgens lekker naar de hooibakken te stappen om te eten. poepen doen we uiteraard ook overdekt. Van de vier die we hebben staan staat er welgeteld eentje altijd echt binnen en de rest staat voor de stallen te hangen.
Doordeweeks mesten we 's avonds en als je dus 's morgens komt is het een grote drek, schijt en pis zooi. Omdat er eentje oud is en wel ligt doen we dus wel stro in de stallen......maar de moed zakt in mijn schoenen met dit weer. Ik ga bijna hopen op koud vries weer, dan blijven de stallen schoon.
Ik weet nu al dat we de hoop straks verliezen en het potstallen gaan worden, en dan hebben we weer zo'n spijt op het moment dat je het leeg moet trekken......ik schaam me echt dood als er iemand nu ziet hoe het er bij ligt, terwijl we dus elke dag schoonmaken......maarja, waarom ga je in de nattigheid plassen en poepen, en dus pis / modder spetters tegen je benen krijgen als je een overdekt toilet hebt. Het zal ook wel met afbakenen van hun geurtje te maken hebben, ik zie ze bij een schone stal soms letterlijk een paar druppels eruit persen :)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:50

ikwa schreef:
maarja, waarom ga je in de nattigheid plassen en poepen, en dus pis / modder spetters tegen je benen krijgen als je een overdekt toilet hebt. :)

En dit is dus wat ik ook denk een lekker strobed spettert niet,vandaar geen stalbedekking dan piest en poept het zand in de bak lekkerder :D
@ikwa kun je dat oudje dan niet s'nachts opstal zetten zodat die wel een bed heeft,en de rest gewoon in en uit kan wandelen zonder vloerbedekking?

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:08

@binky: opzich wel een goed idee,mocht ons oudje een beetje normaal karakter hebben.... er is geen eigenwijzer dier dan haar, ze komt dwars door de muren heen mocht ze besluiten wel naar buiten te willen :D , tijdens het eten trapt ze naar onzichtbare vijanden, vandaar dat zij al een inloopstal als 'eigen voerplek' heeft met een in/uitgang breedte van twee meter, slaat ze tenminste de wanden niet stuk maar in het luchtledige...... :o
Misschien verplaatsen we ons teveel in de paarden (alsof het mensen zijn) en gaan ze wel gewoon op de droge stenen vloer liggen? Of in de nu zeik natte paddock? Is dit slecht? Ik heb dus bij ons oudje dan het gevoel dat ze verkleumt en stram kan worden zonder bodembedekking, (omdat ik dat zelf ook zou hebben...)de andere drie maak ik mij niet zo'n zorgen om...
..

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:13

Die van mij poept en piest waar ze staat. het maakt haar niet uit, zelfs in de waterbak of voerbak. Of ik er nu 1 of 2 plakken stro in gooi met opstrooien, ze heeft het in een mum van tijd omgeploegd en alles vies gemaakt.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:16

Die van mij liggen languit op de stenen vloer met ingelopen zand erop,in een natte padock heb ik ze nog nooit zien liggen hier.Ik denk dat het fijnste is voor ze dat ze droog en uit de wind kunnen liggen en daarbij zelf de keuze kunnen maken binnen of buiten. Lekker dier dat oudje van je Ikwa hahahahaha

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:18

hier een inloopstal en ik doe er geen strooisel meer in :n
de helft eten ze op en de andere helft word als toilet gebruikt, liggen doen ze buiten in het zand
heeft dus hier geen enkele toegevoegde waarde behalve dat het mij meer werk oplevert dus ze moeten het maar doen met de rubberen matten die erin liggen

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:30

Toad schreef:
De meeste paarden die een bende maken van hun strostal zijn wel gebaat bij vlas. Dat blijft stukken schoner.

Onze paarden hebben wel een inloopstal maar geen stalbedekking. Dat deden we eerst wel, maar het kost veel geld en het is veel werk om uit te mesten. Daarnaast lopen ze nat zand naar binnen en dat mengt met het vlas, waar het ook niet schoner van wordt. Onze ervaring was dat de paarden toch meestal buiten gaan slapen en de paar nachten dat ze binnen willen slapen, moeten ze dat maar staand doen. Helaas..

Vlas heb ik geprobeerd, toen kreeg ik zowat een hartstilstand, met name toen de rekening kwam.
De boer riep ooit ook nog, ik hou ieder paard schoon, laat mij het maar doen. Is tie mooi van terug gekomen.

Met vlas gingen er begin van de maand 6 pakken in, en vervolgens iedere 3 dagen een pak. Financieel liep ik er gruwelijk op leeg, en hij was echt te ranzig voor woorden. Uiteindelijk ben ik maar terug gegaan naar stro, als je dan toch vies staat, dan heb je nog wat te knabbelen ( wanneer je net schoon je box op komt) en verder is het jammer maar helaas. Ik hoef er niet in te wonen, doe mijn best maar als hij het noodzakelijk vind om piesend en poepend door zijn box te lopen a 4 bij 6, en vervolgens lekker de boel om te ploegen dan kan ik er ook niks meer aan doen hoor.

Misschien leuk om s bij te houden hoe je de stal begint en aan het einde van de week eindigt met foto's? Dan kunnen we "meevoelen".
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 05-11-12 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:31

Ik ben wel blij dat ze het in de schuilstal doen en niet in de wei, anders kan ik die hele wei weer gaan doorbaggeren :=

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:53

Wat herken ik onze situatie hierzo! En ik maar denken dat ik net de enigste 2 kruisingen pony x zwijn had die er rondliepen. :')

Victor was een echte smeerkees. De eerste jaren stond hij 's nachts in een box met stro die hij in een recordtijd om kon toveren tot mestvaalt. Volgens mij gebruikte hij zijn hoeven om van de mest allerlei schilderijen te maken. Hij schuwde er ook niet voor om de wanden en de waterbak hier bij te betrekken. Helaas voor hem zag ik er alleen een smerige stal in die ik elke dag weer moest schoonmaken. }:0 Naast stro heb ik ook zaagsel en vlas geprobeerd, alles met hetzelfde resultaat.
Mouse daarentegen is de schoonste pony die ik ooit ben tegengekomen. Hij had altijd een vaste mestplek en een vaste plasplek en de rest van de box bleef superschoon. Uitmesten was een eitje. *\o/*
Na de verhuizing kregen ze een schuilstal tot hun beschikking. Helaas maakte Victor ook hier een mestvaalt van, wat een bende kon hij er van maken zeg! Erg sneu voor Mouse, die nu dus ook in de bende stond. Uitmesten was een ramp voor mijn toch al slechte rug, zeker na een natte periode wanneer ik de zware kruiwagen door de modder en blubber moest duwen/trekken. En de pony's maar staan kijken (en volgens mij grinniken) hoe ik me te pletter werkte, terwijl Victor weer een mooie grote stinkende drol draaide in de net schone schuilstal. :')
Na de dood van Victor werd het uitmesten weer een makkie, echt een feestje! Ik was met 5 minuten klaar. Mouse mestte gewoon weer buiten de schuilstal en plaste op een vaste stroplek. Had ik het maar zo gelaten, had ik het maar zo gelaten!!!!!! Maar ja ..... een pony alleen is zo alleen en ik vond dat er toch weer eentje bij moest komen. Waarom??!!? Het leven was zooooo makkelijk met alleen Mouse en hij kon toch andere paarden zien!?

Maar goed, een paar maanden na Victor's dood kwam er toch weer een nieuwe pony, of moet ik zeggen ..... een nieuwe kruising pony x zwijn? Deze "dame" moet wel de zuster van Victor zijn, ookal zijn ze van verschillende rassen. Het kan gewoon niet anders, want ze maakt een zelfde smeerboel van de schuilstal. En Mouse doet nu maar vrolijk mee. :( Deze Haflinger "dame" heeft als bijnaam Miss Piggy en mest het liefst op de plek waar Mouse staat te eten. Plassen doet ze gewoon overal. In de schuilstal wel te verstaan, want buiten plassen is "not ladylike". De paddock is (uiteraard) van zand en de ondergrond van de schuilstal is van hetzelfde zand, daar kan het dus niet aan liggen. Af en toe gooien we wat stro op de plekken waar ze staan te eten en met kouder weer gooien we er ook een x-aantal balen vlas in (en wat meer stro er bovenop). Het maakt niet uit hoe we de schuilstal inrichten -alleen zand, zand met stro waar ze eten, overal stro, overal vlas, vlas met stro, vlas met zand en stro- Miss Piggy maakt er altijd een zooitje van.
Aan de achterkant van de schuilstal liggen tegels waar we het hooi op leggen. Dat hooi wordt trouwens ook regelmatig door de schuilstal heen gelopen en gebruikt om op te plassen, of er nu wel of geen stro of vlas in ligt.

De veranderingen die ikzelf wil (proberen) te maken zijn:
- zo'n lang hooinet laag ophangen of een slowfeeder oid, zodat er minder hooi verspilt wordt.
- tegels in de gehele schuilstal, hetzij met hetzij zonder rubbermatten erover.
- een gedeeltelijke scheidingswand plaatsen met het liefst ook een soort "voorportaal" voor de schuilstal

Dat laatste heb ik van een andere "bokker" afgekeken en leek me een mooie oplossing voor ons. Alleen jammer dat wij een schuilstal met zadeldak hebben, maar misschien kunnen we toch nog een afdak dat hoog genoeg is ervoor maken. (Of Miss Piggy verkopen en een 2de kleine, SCHONE Dartmoor erbij :+ )
Het enige geluk wat ik nu heb: een vaste vriend die bij me inwoont en elke dag de schuilstal voor me uitmest! *\o/*

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:59

Gelukspiemel.. ik heb een man die heel hulpvaardig roept, moet ik je ergens mee helpen? En vervolgens naar zijn rug grijpt dat ie zoooooo'n pijn heeft. Dus nee hoor lieverd, ik trek er zelf wel 100 kruiwagens uit aan het einde van de maand.. no worries.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:16

haha geweldig die smeerlappen die we hebben he! (jank) Wij hebben een paddock rijbaan formaatje, die staat nu dus vol water, normaal ruimen we hier ook elke dag de stront, zeker een kruiwagen per dag, nu is de paddock vol met water en is de stront veranderd in een soort diaree substantie, er valt dus niets op te ruimen en het is wachten tot de boel weer is opgedroogd, kunnen we weer ons rug stuk maken op heeel veel loodzware kruiwagens, (wat aan de rand ligt slingeren we over het hek het land in, hihi) helaas mesten die van ons niet netjes op een plek maar lijken het wel door de paddock rond te slingeren! we hebben ook voor de schuilstallen getegeld maar zo nat als dit jaar is het nog nooit geweest, sta je naast je paard komt er eentje bij staan die door het gewicht op de tegels een soort modder fontein veroorzaakt..... ook hebben we een balk voor de tegels gelegd om te voorkomen dat ze zand op de tegels lopen, hiervoor weer een rubber mat....inmiddels niets meer van terug te vinden...
@victory-boy: om verspilling te voorkomen:we hebben voor de schuilstallen aan de linker - en rechterkant een wandje geplaatst, (soort windscherm effect) vervolgens hiertegen aan grote hooibakken, zodat in elk geval het hooi niet onder gepist wordt, dit doet dus ook onze oudje als we niet uitkijken, volgens mij gewoon om de rest geen hooi te gunnen :9

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:21

Helaas sta ik (nog) op zo'n stal, waar veel te weinig bodembedekking gebruikt wordt en waar ik officieel niets aan mag doen (potstal, pfffff.....). En mijn paard maakt er ook nog eens een bende van :+ . Hoe dan ook, ik vind het helemaal niets, dat hele stallengedoe uberhaupt niet, dus ik vertrek eerdaags naar een andere plek :D . Sam gaat weer lekker 24/7 naar buiten *\o/* , dit keer met schuilstal. Die mest ik met liefde uit, met mijn eigen stro, godzijdank!! Ik trek die regeltjes op zo'n pensionstalling ook heel slecht. Als ik uit wil mesten, zou dat moeten kunnen. Vind ik. (doe het overigens ook, hoor ;) , maar wordt niet zo erg gewaardeerd, geloof ik :7 )

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:23

Mijn zwijnendames krijgen ook hooi uit netten, anders vind je de helft van het hooi ondergelopen/gepiest/gescheten. Scheelt echt een hoop aan verlies! Ik heb fijnmazige netten 3x3 cm, en voordeel is ook dat ze lekker lang met het hooi doen. De wei mogen ze nu even niet in, die is echt te nat. Ze staan nu op de uitloop voor de stal. Hopelijk kan over een paar dagen het hek weer open en kunnen ze weer de wei opwandelen (rennen/vliegen - haha)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:33

Ik heb nu 2 van de 4 stallen betegeld. In de andere ligt gedeeltelijk zand met rubberen matten. Steen zijn super en ik ga zodra ik tijd heb de andere kant ook doen. ze liggen nooit in de schuilstal, altijd in de bak of op de paddock. Elke ochtend drollen ruimen en erna met bezem erdoorheen en alles is weer schoon. ik voer er ook in, dus ook geen drap van het hooi wat op de grond valt, ze kunnen het van de grond eten

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:32

ik heb ook zo'n viezerik :P
alleen ik heb het hele luxe geluk dat uitmesten door de stal wordt gedaan. hoef dus zelf er niks aan te doen. :o

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:18

Mijn vzpaard kakt echt overal. Ze drinkt ook veel (liksteen, drinkt veel tijdens het hooi eten) dus ze pist haar hele box vol. Ze staat alleen 's nachts binnen. Ze draait ook veel als ze naar buiten wil, dan is het helemaal een vieze bruine zooi.

Ik mest elke dag uit - er gaat anderhalve krui uit en een grote plak stro erin. Ik gooi het schone stro op een hoopje in een hoek en ga dan alles keren. Met de hooivork haal ik zo de pisplekken eruit.
Ze poept ook regelmatig in haar voerbak, die best hoog staat (op borsthoogte). De stalhouder gooit 's ochtends in het halfdonker doodleuk haar bix erop.

Potten doe ik niet meer omdat ik dan echt alles weg kan gooien als ze een keer onrustig is... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:19

De pony van de zorgboerderij eet al haar hooi en stro op en gaat lekker liggen -O- , ze is schimmel maar in de winter stinkend zwart :')