Van geschoren stal pony naar wollige buitenpony...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:04

Ik zou zeggen: je hebt het geprobeerd, het werkt niet, lekker terug de deken op, scheren en 's nachts op stal!
Ik denk dat het voor je pony een stuk fijner is als hij gewoon in conditie blijft.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Van geschoren stal pony naar wollige buitenpony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:12

óf als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat dus toch zonder schoftje of vakantie óf iets wat wel gaat als ze vies is.

Die van mij gaan nooit meer geschoren op stal, ze zijn nog nooit zo happy en vrolijk geweest als sinds ze buiten blijven.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:33

Ok, je weet wat ik bedoel, maar toch ga je erover door dat je een schoftje gebruikt. Misschien dan toch eens echt langeteugel werk proberen zonder schoftje. Je vraagt tenslotte om tips.

Bij mijn shet had ik de laatste jaren steeds een streep op zijn hals en een stuk buik geschoren zodat hij wel zijn warmte kwijt kon als hij aan het werk moest en toch zonder deken buiten kon blijven. Voordeel dat ook in ieder geval de singelplek onder de buik kort behaard was en makkelijk schoon te houden/krijgen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:11

Duhelo schreef:
Elan_GV schreef:
Pff, ik zou me dood ergeren. Dan toch maar (gedeeltelijk) scheren en dekenop hoor, dan zijn ze in ieder geval waar het zadel e.d. ligt schoon.

als je geen binnenpiste hebt is scheren de moeite niet, voor die een maal per week dat je met ons weer effectief kunt rijden je paard daarvoor 24/7 onder een deken moeten zetten.
en gedeeltelijk scheren, de mijne zweet onder het zadel dan heel erg, en doet er rustig 5 uur over om op te drogen, daar kun je geen deken opgooien.

Ik heb ook geen binnenbak (-piste België? :) ) maar ik rijd echt wel 3x per week. Ik zet mijn paarden alleen daarna op stal dus. Als ik de shetjes heb laten zweten, dan doe ik ze die avond binnen en de volgende dag gaat de deur van de box (3x3m) weer open.
Mijn shetjes (zo'n 70cm) hebben een weiland ter beschikking, is die te nat, dan een paddock van 4 bij 10. Dan staan ze gewoon op het zand en de inloopstal zit dus aan het zand vast.
Je kunt ze ook effectief scheren waar jij gewoon weet waar ze veel zweten zodat je ze daar dan ook nog even droog wrijft?
Ik denk dat je als je maar een gevoerde deken op doet, zodat ze lekker warm blijven en eventueel als het kouder word nog een onderdeken er onder doet dat het te doen moet zijn. Dan heb je alleen de benen die smerig zijn, die kan je dan met een emmer en een veger best wel wat schoon krijgen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:23

Een schoftje bind je toch niet strak vast? Kan dat zoveel kwaad als dat op een vies paard komt te liggen? Kleedje er onder zodat je het leer niet telkens nat hebt en proberen. Tuig idem, daar staat de meeste druk toch op de band voor de borst? Die is bij mijn paarden eigenlijk altijd droog, ook in de stromende regen. :-) Het blubberglijden heb ik ook nog niets op gevonden,afgezien van accepteren, je kleren laten drogen en de droge modder er af slaan. :P

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:07

ik denk dat je pony het fijner vindt in de weide dan geschoren onder een deken op stal. Dat is ook wat waard. Een shet kan dat prima hebben, Alleen jij nog niet en dat is ff wennen. Maar lang teugelen met of zonder schoftje is ook leuk om te doen, of ander grond werk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:18

Idd mijnwerkerlampje, ik jat altijd die van m'n stalhouder. :=

Verder maak ik me er niet zo druk om, modder eraf vegen en opzadelen. Zeker met mentuig zie ik geen probleem, dat singel je niet eens zo strak aan als het goed is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:11

je kunt natuurlijk ook scheren, een goed deken kopen, en ze 24/7 buiten laten. dan heb je het beste van beide werelden :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:12

Dat kan ook, maar imo is dat beetje modder heus niet zo erg... Je veegt het er gewoon af en gaat werken met je poown, overkomt 'ie heus niks van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:21

Gypsy schreef:
Dat kan ook, maar imo is dat beetje modder heus niet zo erg... Je veegt het er gewoon af en gaat werken met je poown, overkomt 'ie heus niks van.

ik had het meer op Truus :D
de mijne zijn ook modderige teddyberen hoor.
heel soms zou ik, als ik de dag erop les heb, savonds eens een regendekentje gaan opleggen (zoals vanavond mss als het vannacht erg slecht weer zou zijn), maar eigenlijk heb ik dat nog nooit gedaan :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:22

Hier gelukkig wel op zand, dus geen modder in de vachten. Maar in nat zand + mest + regen kunnen ze zich ook nog behoorlijk vies maken :+ Ook ik ben dit jaar voor het eerst aan het proberen ponylief zonder deken te houden. Wat ik doe als ie echt nat en vies is, is lekker wat grondwerk of fietsen of lange teugel. Wil ik echt perse iets doen waar hij tuig bij om moet, dan doe ik de avond ervoor een ongevoerde regendeken op (nadat ik hem eerst zo goed als zandvrij heb gekregen anders kan ik me voorstellen dat het gaat schuren zo'n deken). Op die manier zijn de belangrijkste plekken mooi droog de volgende dag. Het is even wennen inderdaad! En het is ook dat ik zelf ook wat minder kan op het moment. Zou ie vol in het werk staan zoals vorige jaren dan had ik m wel weer geschoren, goeie halsdeken erop en alsnog 24/7 buiten hoor. Zolang ze beschutting hebben is dat ook wel prima te doen is mijn ervaring.
Hier hebben we ook een stukje bij de hals (onderkant) weggeschoren, onder de buik door tussen de voorbenen, singelplek en binnenkant achterbenen. Daar voorkom je al wat zweten mee, en vooral bij de singelplek krijg je niet van die aangekoekte stukken met lang haar waardoor de singel kan gaan irriteren. Maar een deken is dan niet nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:44

Regendeken erop gooien ga ik niet doen, dan ontneem je de functie van de vacht (haren worden plat gedrukt, dus kunnen niet meer uitgezet worden om lucht tussen te laten)
Ik ga haar nog niet naar binnen halen, wil niet zomaar bij de eerste de beste "tegenslag" opgeven, wil het wel echt een kans geven, pony is verder super happy, dus tja.

Ik denk dat ik wel net achter de voorbenen even een stukje ga scheren voor de singel en een goede onderlegger voor onder mijn schoftje.
Door de weeks men ik trouwens niet met wagen, is geen optie in het donker (en de bakken zijn dan veelal bezet door andere pensionklanten waarvan de paarden over de zeik gaan van mijn wagen ;) )
Zweten heeft ze overigens (nog) nauwelijks last van. Althans, niet na longeren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:19

Ja maar voor een nachtje vind ik persoonlijk een regendeken niet zo'n ramp. Heb mn pony ook nog geen enkele keer ongelukkig en koud teruggevonden. Continue een ongevoerde regendeken op een deels geschoren vacht is natuurlijk weer een ander verhaal. Dat zou ik ook niet zo snel doen. Dan gaat er wel iets gevoerds op (maar kun je bijna meteen net zo goed de hele pony weer scheren :+ )