wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:26

Zoals Sjors zegt, misschien kan je je paard op een andere manier trainen:
- Grondwerk/rechtrichten, in stap zorgen dat hij in balans loopt en lenig blijft
- Natural Horsemanship "spelletjes"
- Schrik- en okstakeltraining

NeverGiveUp

Re: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:29

Ik heb de reacties gelezen maar je kan niet je paard binnenzetten omdat jij een betere bak wilt.
Je moet niet voor jezelf gaan kiezen terwijl je weet dat het veel beter voor je paard is buiten.

Dan ga je inderdaad leuke andere dingen doen, genoeg te trainen en te oefenen op andere manieren. :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:29

het klinkt misschien een beetje egoïstisch, maar aangezien ik mijn pony nu 2 maanden heb waarvan ik nog maar 1 maand heb kunnen rijden door ziekte en verkeerd zadel, zou ik nu wel eindelijk weer willen gaan rijden

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:32

Die van mij staan de hele winter op stal. Weidegang is alleen van april tot najaar. Als het land te nat wordt, dan gaan ze naar binnen. Er zijn twee paddocks waar ze overdag regelmatig in staan en er zijn twee goede rijbanen. Paarden krijgen dus genoeg beweging en hebben elkaar. Paarden zijn heel relaxed en hebben er geen probleem mee dat ze weer binnen staan. En met mij zijn er velen die hun paarden in de winter binnen hebben. Rijden is voor mij niet zo belangrijk, maar als ik wil rijden dan wil ik ook kunnen rijden. Hier kan dat.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:34

Logisch, maar om dat dan echt te gaan doen?
Terwijl je wéét dat paarden (dus ook de jouwe) gewoon behoefte hebben aan ruimte om te lopen.

Als hij nou eerst altijd buiten stond en je nu naar een stal ging waar hij alleen snachts naar binnen ging, okee. Maar nee, ook al wil jij graag rijden ik vind dat je dat niet kan maken.
Ik kon pas mijn paard gaan rijden na 4 maanden dat ik hem had. Ik denk er niet aan om hem een slechtere huisvesting te geven dan wat kan, omdat ik lekker wil rijden.
Sommige hebben geen keus, maar jij hebt de optie om je paard lekker buiten te laten lopen! Het is belangrijker dan je denkt, denk ik.

Maar dat ben ik :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:43

ik ga iniedergeval nog even goed rondkijken hier naar stallen

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:10

Misschien is het een idee om een advertentie om bokt markt en ervaringen en diensten te zetten?

Meer weten meer dan 1.

Ik zou ook zeker je paard niet verhuizen naar die andere stalling. Al op marktplaats gekeken?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:45

Op welke manier is de bak nu onbegaanbaar? Staat ie enkel vol water dan kun je er best in rijden, zo lang de bodem maar niet zuigt. Ik plens ook gewoon door de bak, behalve dat jij en paard zeiknat worden is er verder niets aan de hand, na het rijden wel alles even grondig reinigen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 12:53

onze bak staat vol water en de hoefafdrukken zakken zo 15 cm diep, het is ook heeel glad

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:02

Nou ik snap je wel hoor,Tuurlijk naar buiten is beter maar
laten we eerlijk zijn je hebt je paard toch ook om te rijden.
Mijn paard staat nu overdag buiten maar ook Onze rijbak
is niet te gebruiken de hele winter en daar Baal IK van zo Kom
IK nooit aan wedstrijden toe.
Het is jammer dat ze op die nieuwe stal geen paddock hebben

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:12

sandra, ik ben blij dat jij mij begrijpt, ik ben nu naar duurdere stallen aan het kijken waar het beide kan, maarja ik blijf afhankelijk van mijn ouders..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:16

eline128 schreef:
ik ga maar even in de buurt verder kijken, naar stallen met paddock.. Zijn er zo weinig mensen op bokt die 's winters binnen staan?! als ik in deze omgeving om me heen kijk staat bijna iedereen 's winters binnen..

Wij hebben 4 paarden op stal en die komen dus gewoon in de bak en als er word gereden zet ik of de pensiongasten de paarden dus binnen. Na 6en laten we de paarden binnen, maar als het bijv nog maar 2 uur is, hup paarden weer naar buiten. En tjah, de ene dag staan ze wat langer buiten dan de andere dag..

En gewoon de bak goed leeg scheppen. Bak is altijd berijdbaar ondanks er dus de hele tijd paarden in staan. Slepen, schoon houden..

En je ziet in mijn onderschrift wat ze betalen..

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:19

dat is al een beter systeem dan heledag binnen, maar toch zijn er zo veel mensen die gewoon hele winter binnen staan

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:37

pfff ik heb je even een pb gestuurd, vind veel reacties hier overdreven, jullie doen net of haar paard heel het jaar binnen komt te staan, het betreft hier enkel de wintermaanden. TS lijkt me ook snel genoeg te kunnen zien wanneer haar paardje echt ongelukkig van de verhuizing word, een optie om terug te gaan naar je huidige stal met meer weide zou fijn, ik hoor daar niemand over. Ik zou zeggen probeer het gewoon, je komt er snel genoeg achter of alleen jij van de verhuizing vrolijker bent geworden of dat ook je paardje het prima vind, met het risico dat je eventueel terug zou moeten verhuizen.

Begrijp me niet verkeerd, weidegang vind ik ook heel belangrijk.
Maar ik snap ook zeker dat TS toch lekker met dr diertje aan de gang wilt en niet overal heb je de luxe voor beide, als je zeker weet dat je geen stal kan kiezen met beide, zal ik het gewoon proberen en kijken hoe het bevalt voor beide
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 04-11-12 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:38

Zijn er niet meer opties in de buurt?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:42

Ik begrijp het ook erg goed.
Je hebt je paard vaak met een bepaald doel, en vaak is dat omdat je graag rijdt. En als dat dan niet kan...
Misschien heel egoïstisch volgens sommige mensen, maar ik zou wel verhuizen....
Zoveel paarden staan het hele jaar door binnen...
Misschien minder ideaal, maar je kunt niet alles hebben.
Als je je paard maar niet 23/7 per dag op stal laat en dus alleen een uurtje gaat rijden.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:45

eline128 schreef:
ik ga maar even in de buurt verder kijken, naar stallen met paddock.. Zijn er zo weinig mensen op bokt die 's winters binnen staan?! als ik in deze omgeving om me heen kijk staat bijna iedereen 's winters binnen..

Bij ons in de Randstad staan bijna alle paarden binnen 's winters hoor, en veel ook gewoon in de zomer...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:47

dat zou ik nooit kiezen, een stal waarbij zowel swinters en zomers binnen word gestaan.
Met de winter periode binnen of minder buiten kan ik leven, mits ze de rest lekker buiten kunnen staan.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:48

eline128 schreef:
dat is al een beter systeem dan heledag binnen, maar toch zijn er zo veel mensen die gewoon hele winter binnen staan

Er zijn daarom ook heel veel mensen die problemen met hun paarden hebben, om DIE redenen. Al zullen ze dat niet snel toegeven.
Maar als je problemen wilt met een 4-jarige moet je hem/haar de hele winter in een box zetten en er alleen even uit halen als JIJ wilt rijden.

Beter daarom wekelijks in een natte bak gaan oefenen met verkeersmak enzovoort maken, heb je twee vliegen in één klap. Want als je paard daar dagelijks buitenloopt dan leert het sneller wat verkeer betekent, dan wanneer het in een box/stal staat.
Het is toch echt wat jij ZELF aan energie erin wilt steken.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:14

eindelijk wat mensen ide mij wel begrijpen, ik woon ook in de randstad dus het was voormij ook wel normaal, ik ben verder aan het kijken en er is misschien een andere optie, een stal met binnen en buitenbak, waar de paarden zomer 24/7 buiten kunnen, en 's winters binnen, maar dan worden ze wel 2 uur in de paddock gezet. dit is wel weer echt een stuk duurder en verder

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:22

Mijn tenen staan al krom bij het bedenken dat paarden maar 4 uurtjes naar buiten gaan. Maar is jouw paard en jouw keus.. Ik zal het nooit doen, welzijn voor paard gaat voor op mijn rijplezier.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:25

ik ga het maar gewoon proberen, gaat het niet , dan gaan we terug

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:28

Tuurlijk gaat het niet. Zijn maar weinig gevallen dat het 'gaat'
Maar je kan de signalen gewoon negeren hoor dus geen zorgen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:33

hier ben ik het niet mee eens, ik heb dit topic aangemaakt omdat het voor mij ook vanzelfsprekent is dat mijn paard weidegang heeft, elk paard is anders, je hebt ook binnen en buiten mensen

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:35

Ik zou de anderen stal kiezen. Je paard kan dan lekker buiten in de zomer staan. En je hebt een goede paardrijbak ( en dat is ook best belangrijk !! ) En als je dan in de avond komt hoef je niet in het donker te rijden maar rij je met licht om je heen !! Zo zou ik er over denken !! *D En je hoeft geen natte voeten te krijgen als je aan het rijden bent ....