Wie houdt er nog meer een winterstop!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:48

Hier ook straks een winterstop, ik blijf rijden tot de vries aanbreekt.
Heb nu gelukkig een all weather rijbak, voorheen niet.
Maar heb zelf een beperking, waardoor ik anders van de pijn na 10 min af moet stappen met de kou.
En dan heb ik hem net warmgestapt,dus dan maar een winterstop.

Mijn shet staat voor de kar en is bereden, en zodra het gaat sneeuwen komt de slee tevoorschijn, en zo is het vorig jaar ook prima gegaan.

Verder met de winterstop, krijgen ze allebei lekker dagelijks een massage, wat grondwerk om ze soepel te houden en lekkere poetsbeurt.

Wel probeer ik ze gewoon dagelijks buiten te zetten, al is het maar 2 uurtjes in de bak, dat ze lekker even de benen kunnen strekken(en ik de stal etc kan mesten:+)
Verder hebben ze hele ruime boxen dus dat scheelt teminste een beetje

truus1970

Re: Wie houdt er nog meer een winterstop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:24

Hier ook voor het erst een winterstop ingelast. Ik ben net aan mn enkel geopereert, dus kan ik even niks. de paarden lopen 24/7 buiten en worden goed verzorgt, Alleen de aandacht voor hun is nu minder. Hoe ik het rijden weer ga oppakken, weet ik nog niet. waarschijnlijk zadel erop en gewoon gaan.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 12:44

okay, ik poets haar iedere week ook een paar keer en ze staat ook lekker buiten met haar maatje. Ze kunnen naar binnen wanneer ze willen. Mocht het weiland echt heeeeel slecht worden dan moeten ze op stal blijvn maar beweging krijgen ze wel.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:25

Hier vaak een verplichte winterstop. Zodra het gaat vriezen en/of sneeuwen liggen we eruit met alleen een buitenbak.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:41

Hier is het meestal ook een verplichte winterstop, als de bak echt te hard is kan je ook niet meer fijn rijden.
Vorig jaar viel het op zich wel mee, maar rijd sowieso niet heel fanatiek 's winters.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:46

Hier ook een verplichten winterstop ik rij nu wel minder al door de Regen!
en heel michien ga ik na Binnenbak waar ik lekker veder kan rijden <3

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:34

ik heb altijd op een stal gestaan met mn shet waar geen rijbak is.
Gedwongen winterstop dus omdat de weide gewoon te slecht is om door te trainen.
Ik gebruik mijn shet recreatief, dus geen grasmaaier.

Nu heb ik zelf last van reuma, afgelopen voorjaar geconstateerd.
Met koud nat weer heb ik zelf erg last van mn gewrichten, dus dan vind ik het niet erg om even korter bezig te zijn op stal. Daarnaast heeft mn shet zn eigen jas, helemaal zwaar door trainen vind ik dus niet praktisch ivm het lange uitstappen.

Nu ga ik per eind december naar een stal met binnen en buitenbak en longeering, kan dus veel langer door trainen, een volledige winterstop word het dus niet meer zoals altijd het geval was, maar doortrainen zoals zomers ook niet, ik vind het niet erg wat minder te doen in de winter en mn pony ook niet.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:29

Hier een min of meer verplichte winterstop. Ik heb geen rijbak, alleen een wei om op te rijden, en dat is met veel regen enorm glad (plus ik rij het land kapot). Naar het bos is geen optie met haar alleen, dan heb je net een staaf dynamiet onder je zadel. Met vorst en sneeuw is het ook al een ramp, dus dit jaar nog een laatste wedstrijd en daarna alleen nog maar recreatief hobbelen als het kan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:02

Ik hou dit jaar ook een winterstop. Eigenlijk heb ik het afgelopen jaar zowiezo amper gereden. Vrijdag krijg ik een kunstheup, daarna moet ik 3 maanden rust houden. Dus houd paard ook maar rust. Hij staat lekker op de wei, dus krijgt genoeg beweging.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:19

Tinka schreef:
Ik hou dit jaar ook een winterstop. Eigenlijk heb ik het afgelopen jaar zowiezo amper gereden. Vrijdag krijg ik een kunstheup, daarna moet ik 3 maanden rust houden. Dus houd paard ook maar rust. Hij staat lekker op de wei, dus krijgt genoeg beweging.

Ach jeetje, kan/mag je dan al die tijd niet naar je paard?
Sterkte :(:)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:03

Wat gaan jullie doen als jullie niet kunnen gaan rijden.Natuurlijk ga ik ze lekker borstellen en de stallen uitmesten enzo maar wat gaan jullie verder zelf allemaal doen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:08

Sjors schreef:
Tinka schreef:

Ach jeetje, kan/mag je dan al die tijd niet naar je paard?
Sterkte :(:)

Ik mag dan zeker 6 weken de deur niet uit, mag ook niet mee rijden in de auto bv. Zie er wel erg tegen op, maar het is voor een goed doel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:09

Als ik kom dan staan ze meestal weer op stal en dan zet ik ze in de paddock, strooi wat wortels uit zodat ze gaan zoeken.
Beetje poetsen, wandelen als het gaat, tuig nog maar eens invetten :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:12

appiesjappie schreef:
Wat gaan jullie doen als jullie niet kunnen gaan rijden.Natuurlijk ga ik ze lekker borstellen en de stallen uitmesten enzo maar wat gaan jullie verder zelf allemaal doen.

Uh, dagelijks stallen mesten, opstrooien, voeren (zowel voordrog als brok) en water geven als de waterleiding van de automatische waterbakken afgesloten is. Kijk ze natuurlijk elke dag naar op wondjes ect. Houd ze goed in de gaten of ze gelukkig zijn. Soms doen we wat vd, maar niet vaak hoor.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:45

vandaag maar gehouden tot mesten,opstrooien,poetsen en verwend met appeltje en handje luzerne.
Heel de dag is het zonnig geweest maar moest ik werken, nu kon ik vanaaf eindelijk gaan... harde wind en regen. met geen rijbak en een weide met kleimodder ondergrond ben je dus gauw klaar met je plannen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:01

Hebben jullie geen problemen met het terug in conditie brengen van jullie paard? Ik kan me zo voorstellen dat wanneer een paard hele jaar door regelmatig beweegt, dat de conditie toch beter is dan wanneer je iedere zomer opnieuw moet opbouwen?

Ik train bij voorkeur gewoon door. Ook hier alleen buitenbak, maar anders train ik wel wat op het bestrate paddockje (vooral veel zijgangen en buigingen aan de hand) of ik rij buiten.

Onze pony is een aantal keer hoefbevangen geweest, en ik vind het altijd zwaar tegenvallen om hem opnieuw in conditie te krijgen. Dan maar liever zo veel mogelijk door trainen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:13

Ik heb het altijd gedaan, maar wil dit jaar eens zien of ik de winter door kan blijven rijden (rij alleen buiten) maar dat zal eraan gaan liggen wat de sneeuw dit jaar doet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:41

_suus19_ schreef:
Hebben jullie geen problemen met het terug in conditie brengen van jullie paard? Ik kan me zo voorstellen dat wanneer een paard hele jaar door regelmatig beweegt, dat de conditie toch beter is dan wanneer je iedere zomer opnieuw moet opbouwen?

Ik train bij voorkeur gewoon door. Ook hier alleen buitenbak, maar anders train ik wel wat op het bestrate paddockje (vooral veel zijgangen en buigingen aan de hand) of ik rij buiten.

Onze pony is een aantal keer hoefbevangen geweest, en ik vind het altijd zwaar tegenvallen om hem opnieuw in conditie te krijgen. Dan maar liever zo veel mogelijk door trainen.

Nee hier geen problemen mee, dat gaat eigenlijk altijd super.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:47

Is hier in de buurt ook heel normaal om vanaf half november tot half februari ongeveer bijna niets meer te doen, lijkt ookwel trouwens dat de paarden dit ook wel prima vinden aangezien ze dan ook even kunnen bijtrekken en zodra je ze weer oppakt ze weer lekker fris zijn en je zo weer op het oude niveau bent.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:47

Ik train in principe gewoon door maar train net iets minder. Heb wel besloten om het deze winter echt even rustiger aan te doen, dit ivm mijn eigen lichaam, oppakken studie en omdat ik momenteel geen huis heb en daarom tijdelijk een stuk verder van mijn paarden weg woon.

Vind het overigens nog niet makkelijk om minder vaak naar de paarden te gaan, haha voel me toch snel schuldig. In de betere maanden rij/train ik meestal zo'n 5 a 6 keer per week, nu is dat zo'n 4 a 5 keer maar wil richting 3 a 4 keer per week gaan. Heb een ijslandse merrie staan die echt te zwaar is dus stil zetten is voor haar geen goede optie.

En tja ik ben ook afhankelijk van het weer (wel buitenbak met verlichting tot mijn beschikking gelukkig) dus mocht het echt hard gaan vriezen en sneeuwen dan wordt het voor mij ook anders.

In het verleden heb ik wel eens echt winterstop gedaan. Ik reed toen ijslanders van een vrouw die me vertelde dat dit vaak wordt gedaan in de ijslanderwereld. Ik moet zeggen dat ik het zelf niet heel veel zie, maar misschien was dat 'vroeger' zo. Er waren eerder in ieder geval geen ijslander wedstrijden in de winter, nu nog niet veel, dus dat maakte het alweer makkelijker om ze stil te zetten. Daarnaast heb ik ook wel eens gereden bij mensen die alleen een weide hadden en dan zit je met de wintertijd ook al lastig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:43

Ik heb ook een soort van winterstop. We hebben zelf geen bak bij huis, dus daarvoor moeten we op stap. In de praktijk blijkt het vaak niet te lukken omdat ik eerst thuis alles op orde wil hebben (paddock/stallen gemest, voer/water aangevuld etc), met andere verplichtingen, het weer wat tegenzit of geen vervoer. Ik probeer zo'n dag of 3 wat met ze te doen, maar echt rijden / longeren staat op een laag pitje. Dus totdat het weer wat beter weer is, gaan we veel buiten wandelen, doen wat grondwerk en een beetje extra kroelen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:31

Ik ken ruiters die hun paarden in de winter ook geheel stil zetten, maar wel weidegang aanbieden en vervolgens in maart weer endurance wedstrijden rijden, gewoon klasse I.

Ikzelf rijd gewoon door, maar wel minder en minder intensief. Dus ik rijd bijv 4 keer in de week nu ipv 5 keer en veel stappen buiten ivm slechte bermen en omdat de bermen heel slecht liggen. Bak ligt momenteel matig, maar ik longeer er wel in.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:32

Ik denk overigens dat een winterstop niet verkeerd hoeft zijn, mits je veel weidegang aanbiedt en dan niet 20 m², maar echt een enorme lap waar ze veel kunnen lopen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:18

inderdaad ik vind ook niet dat je je paard dan helemaal op stal moet zetten. Dan krijgen ze helemaal geen beweging meer. Mijn paarden lopen lekker buiten. Ik ben ookwel benieuwd hoe het gaat met het oppakken van het rijden. Ik rij nu nog af en toe als het weiland een beetje droog is. Misschien dat ik binnenkort een buitenritje probeer maar dat heb ik eigenlijk ook nog nooit gedaan met mijn merry omdat ze schrikkerig is en het nog niet zo n goed idee vind

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:23

Die van mij loopt met 3 anderen buiten met schuilstal. Ik blijf zoveel mogelijk bezig, maar als het gevroren heeft rij ik niet. Dan ga ik lekker eens wandelen oid.
Nu krijgt hij overigens ook vaak een dag vrij ivm natte en modderige vacht waar geen borstel overheen kan. Vindt hij ook niet erg denk ik