Nat terug onder de deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:29

Veel paarden zijn er echt wel blij mee hoor, dat scheren. Vooral koudbloeden maken vaak al veel vacht aan zonder dat het nodig is gezien de manier van stalling/dekens die ze op krijgen. Zeker als je ze toch al op stal en onder een deken hebt staan, is de wintervacht die ze krijgen niet nodig. Daarnaast staat je paard op stal in de winter, en zal het dus nooit echt koud krijgen. De wintervacht maken ze aan omdat de dagen korter worden, niet perse omdat ze het koud hebben.

Je zou ook gedeeltelijk kunnen scheren, bijvoorbeeld alleen een streep over de hals.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:30

M_hartje_M schreef:
Ik vind scheren een beetje onnatuurlijk :) voor een sportpaard begrijp ik dat volkomen maar kheb toch een koudbloed ras als paard en die krijgen een mooie jas van moedernatuur die ik liever niet afneem

buiten dat ken ik niemand die scheert en zou ik ook totaal niet weten hoe ze zou reageren als ze geschoren zou zijn

Maar waarom dan een deken op doen? Lijkt mij vrij warm voor een paard die dik in het vacht zit en op stal staat?
Je hoeft ook niet helemaal te scheren, maar je kan er ook voor kiezen om een patroon te scheren (door iemand anders): dat alleen dat is geschoren waar paard het meeste zweet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-11-12 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:31

vuurneon schreef:
M_hartje_M schreef:
Ik vind scheren een beetje onnatuurlijk :) voor een sportpaard begrijp ik dat volkomen maar kheb toch een koudbloed ras als paard en die krijgen een mooie jas van moedernatuur die ik liever niet afneem

buiten dat ken ik niemand die scheert en zou ik ook totaal niet weten hoe ze zou reageren als ze geschoren zou zijn

Maar waarom dan een deken op doen? Lijkt mij vrij warm voor een paard die dik in het vacht zit en op stal staat?

anders word het een teddybeer en dan kan ik er helemaal niks meer mee :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:31

Deken op doen helpt niets tegen aanmaak van de vacht; dat heeft te maken met de genen en vooral met licht. Het plet alleen de vacht waardoor het lijkt alsof de vacht dunner is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:33

toen ik nog met dekens werkte deed ik ook altijd een zweetdeken onder de andere deken.of je hebt bv de bucas deze heeft al een fleece binnenkant voor het zweet

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:35

vuurneon schreef:
Deken op doen helpt niets tegen aanmaak van de vacht; dat heeft te maken met de genen en vooral met licht. Het plet alleen de vacht waardoor het lijkt alsof de vacht dunner is.

ohh mhh ik meende dat het altijd echt de haren korter hield :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:37

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:40

Ik heb zo´n Bucas Power deken. Heeft een speciale fleece voering welke je direct op een nat paard kan leggen. Nu is de Power best prijzig maar er zijn ook andere Bucas deken met deze fleece aan de binnenkant. Zo heb je ook de Celtic Stable deken van Bucas welke ook die voering heeft.

Ik gebruik trouwens na het rijden de Dominick Cooler, werkt super goed. Deze gooi ik er op als het zadel er af gaat. Tegen de tijd dat ik al mijn spullen heb opgeruimd, slobbertje heb gemaakt en klaar ben om naar huis te gaan is mijn paard droog. Duurt maar een half uurtje ofzo. Deken blijft ook droog dus geen vochtige muffe fleece deken in je kast!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:43

vuurneon schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn vorige paard heb ik een tijd met dekens gehad, en een tijd zonder. Met dekens was zijn vacht een cm of 2 lang in de winter, zonder deken ongeveer dubbel zo lang.. De deken maakt niet dat je geen wintervacht meer krijgt, maar toch echt wel dat de vacht minder lang wordt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:52

M_hartje_M schreef:

Je spreekt jezelf nu wel heel erg tegen! Je vind scheren onnatuurlijk, maar je paard de hele winter binnen laten staan niet??????

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:54

aerdenhout1 schreef:
M_hartje_M schreef:

Je spreekt jezelf nu wel heel erg tegen! Je vind scheren onnatuurlijk, maar je paard de hele winter binnen laten staan niet??????

Hierover spreek ik je graag aan in pb :) We gaan nu offtopic en ik wil het graag ontopic houden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:55

Had je al gekeken naar het scheren van een patroon? Alleen de onderhals en stuk flank laten scheren kan al een hoop schelen! :)

_Aurora_

Re: Nat terug onder de deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:58

ik zou dan toch een jachtpatroon scheren of scheren. Ik heb zelf de ervaring met een haflinger dat je anders amper kan rijden. En als ze echt bezweet zijn, zijn ze niet meer droog te krijgen. Vaak is het paard er zelf ook eruug blij mee want die dikke vacht is voor een heel ander klimaat gemaakt en ook niet bedoeld met dekens op.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:59

Ik gooi de deken er wel eens op als m'n paard nat is geregend als ze buiten haar stalletje in haar paddock heeft gestaan. Gaat ze 's ochtends in bagger weer het land op en is ze al wat natgeregend, gooi ik er een regendeken met fleecevoering op. Als ik haar 's middags weer uit de wei haal is ze prima opgedroogd, door het laagje fleece heeft ze het niet koud en wordt het vocht naar buiten afgevoerd.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:00

Maar nu nog gaan scheren is dat niet veels te laat ?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:00

ik heb mijn paard vorige week geschoren en dat ging prima. Het is nu juist een hele goede tijd om te scheren. Als je te vroeg scheert, dan blijf je scheren ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:02

_Aurora_ schreef:
ik heb mijn paard vorige week geschoren en dat ging prima. Het is nu juist een hele goede tijd om te scheren. Als je te vroeg scheert, dan blijf je scheren ;)

mhhh misschien dan toch maar scheren en dan idd in patroon dus niet helemaal kaal. Heb jij kadans nu wel helemaal kaal ?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:04

Kadans is wel helemaal kaal, maar ik ga weer starten deze winter. Als ik niet was gaan starten had ik misschien een jachtpatroon geschoren. Je kunt er veel over vinden op internet en je houdt wel de sokken ed als je daar aan gehecht bent :)

En wil je niet pushen te scheren hoor haha maar met rijden kan het wel een heeeel stuk fijner zijn! Zeker als je ook lange ritten buiten maakt is een jachtmodel ideaal!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:05

M_hartje_M schreef:

Je vind scheren onnatuurlijk, maar een hele dag binnen niet? Grappige tegenstrijdige dingen..

Mijn paard gaat ook gewoon licht vochtige onder deken, nooit last gehad, ze loopt wel hele dagen buiten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:05

_Aurora_ schreef:
Kadans is wel helemaal kaal, maar ik ga weer starten deze winter. Als ik niet was gaan starten had ik misschien een jachtpatroon geschoren. Je kunt er veel over vinden op internet en je houdt wel de sokken ed als je daar aan gehecht bent :)

En wil je niet pushen te scheren hoor haha maar met rijden kan het wel een heeeel stuk fijner zijn! Zeker als je ook lange ritten buiten maakt is een jachtmodel ideaal!

bedankt voor je advies ik waardeer het alleen maar ! jij kan toevallig geen retourtje naar Maastricht pakken he :D ?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:06

M_hartje_M schreef:
_Aurora_ schreef:

bedankt voor je advies ik waardeer het alleen maar ! jij kan toevallig geen retourtje naar Maastricht pakken he :D ?

haha nou dat is wel heel ver :D wel weer gezellig ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:07

Jachtmodel lijkt mij ook ideaal in jouw situatie :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:07

haha ja toch :D kom je meteen een shootje doen :P

begin idd toch te denken over te scheren
maar moet er dan niet een NOG dikkere deken op. Dan word het toch voor een gedeelte van het lichaam warmer dan het 'kale' gedeelte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:09

Ik gebruik altijd Horseware of Rambo dekens en die ademen zodat een bezweet paard toch opdroogt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:09

Nee hoor; je hebt geen warmere deken nodig dan anders, paard staat binnen immers en je scheert maar een klein deel.