wel of geen uitloopstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: wel of geen uitloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:04

Mijn paardje staat zo paddoc is iets langer. Bij ons kunnen de paarden wel kroelen aan het begin doordat de buizen laag zijn. Vind het heerlijk en mijn paardje ook kan binnen staan buiten staan hele dag strootjes weten. Anders krijgen ze wel kuil op de paddock 2 keer maar das gewoon op de grond. In de zomer gaan ze op de wel. Vind de prijs netjes

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:53

Klinkt als een prima plek voor een nette prijs gezien de locatie een en ander nog afhankelijk van uitrijmogelijheden natuurlijk.
Ik zou er zelf alleen voor kiezen om de boxen altijd open te laten zodat ze altijd zomer en winter dag nacht wanneer ze op stal staan extra ruimte hebben. Wel de mogelijkheid houden om een box dicht te kunnen maken als een paard bijv. boxrust heeft.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:25

Dat klinkt heel goed, Linda! :)
Binnenbak erbij!? Top.

emma93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:30

xJolijn schreef:
Super idee :D
Alleen ben ik het wel eens met joyce B, ik zou liever de stallen íets groter zien, voor grote paarden, dan is 3x3 aan de krappe kant.
3,5 bij 3 zou al beter zijn, helemaal als je dan de 3,5 meter aan de kant van de uitloop hebt, zodat de uitloop ook 3,5 breed is.
Ik hoop dat zoiets te realiseren is :)

Ik vraag me alleen af of rubber matten in combinatie met regen/mest niet wat glad wordt?
Ik heb geen idee hoor, maar ik ken wel paarden die door de mest heen lopen, en dan moet het niet glad worden natuurlijk :P

wij leggen matten neer die speciaal voor paarden stallen zijn. deze zijn vocht opnemend en de urine word afgevoerd. meerdere malen per dag word de mest verwijderd uit de stal paddocks.

emma93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:56

Tevens willen wij er een cursusterrein van maken waar clinics en cursus weekend gehouden kunnen worden.
Onder andere voor natuurlijk dressuur of recht richten van je paard.
Wij zorgen ook voor slaap gelegenheid. want wij hebben ook nog een kleine bed and breakfast ter beschikking.

Wat vinden jullie van dat idee?

Hebben zorgen dan ook voor aparte boxen op de paarden die alleen een weekend worden gestald. deze staat ver van de pension stalling vanwege overdraxht van ziektes.

P.s. de zand paddock is wel 20x40 m maar deze is voor 4 paarden. deze paarden staan 2uur in paddock en dan word er gewisseld. is er veel vraag naar maken we uiteraard paddocks bij!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:11

Klinkt als een super stal, is een heel mooi systeem.
De stallen vind ik inderdaad te klein, dit is een ponymaat. Paarden kunnen daarin alleen maar om hun as draaien, wat ontzettend vieze stallen oplevert.
Mocht je deze maten gekozen hebben uit een noodgedwongen berekening ivm de grootte van de stal, is het misschien een optie om van twee stallen één te maken en paarden samen te stallen.
Maar dat zal misschien niet iedereen willen.
Als ik dichterbij zou wonen zou ik mijn paard best bij je willen stallen, helaas. :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:19

Voor omgeving amsterdam is het al heel wat het geen je aanbiedt. Weide in de winter is sowieso niet tot weinig te vinden. Op grote stallen waar je binnenbakken hebt worden de paarden vaak niet voor je binnen en buiten gezet. dus moet je het zelf doen waardoor je toch niet veel verder dan 2 uurtjes per dag komt. Bij kleinere stallen doen ze dit vaak weer wel, maar dan heb je geen binnenbak.

De prijs van 300,- lijkt mij meer dan redelijk voor wat je aanbied.

Ik zou inderdaad wel kijken je de stallen niet 3 bij 4 kan maken en dan bijvoorbeeld een meter van de uitloop wegneemt.

Tevens komt er naar alle waarschijnlijkheid een wetswijziging voor de stallen van paarden en deze moeten dan minimaal aan een bepaalde maat voldoen. Wellicht is het handig om dat uit te zoeken voordat je over 3 of 4 jaar al weer een aanpassing aan je stallen moet doen. Ik durf de maten zo even niet met zekerheid te roepen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:16

Het is een goede stap in de richting van paardvriendelijker huisvesten, maar mijns inziens ben je er hiermee nog niet. Paarden moeten ook kunnen rennen, rollen, wandelen en samen kunnen spelen, groomen, eten etc.

Ik zou eerder kiezen voor een paddock paradise of een HIT actief. Met eventueel (beperkt) weidegang in de zomermaanden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:57

Het idee opzich is zeker niet verkeerd maar als je de paarden al zoveel ruimte wil geven waarom dan niet eens kijken naar het Hit-Actief (achtig) systeem.

Op dit moment is er een blad Paard&Welzijn. Hier staan een aantal van dit soort systemen in. Misschien kun je daar eens langs om te gaan kijken. Een van de stallen heeft per dag maar een half uurtje nodig om alles te doen, voor de rest is alles geautomatiseerd en de paarden kunnen de hele dag rondscharrelen.
Ik was er zelf dol enthousiast over...nu nog de zak met geld :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:10

Dat half uurtje is zeker zonder uitmesten van de uitloop? Of hebben ze dat ook geautomatiseerd?

Lijkt me dat je met het bijvullen van de voermachines en een blik werpen op de paarden al aan dat halve uurtje zit. En dan moet er nog uitgemest worden, de bestrating geveegd en onderhoud gepleegd worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:15

joyce B schreef:
Dat half uurtje is zeker zonder uitmesten van de uitloop? Of hebben ze dat ook geautomatiseerd?

Lijkt me dat je met het bijvullen van de voermachines en een blik werpen op de paarden al aan dat halve uurtje zit. En dan moet er nog uitgemest worden, de bestrating geveegd en onderhoud gepleegd worden.

Alles is geautomatiseerd er gaat zo'n stofzuiger over de grond die de drollen wegveegd.
Voermachine hoeft 1x per 3 dagen gevuld te worden.

Dat half uurtje stond in dat blad . Vond ik zelf ook wat weinig overigens maar het systeem zat wel mooi in elkaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:28

volgens mij is dat de Vrijloopstal van Manege De Burcht, daar heb ik in elk geval gelezen over een mestrobot, die schoof de mest onder de wand in een mesttransport systeem of zo. Heb nog nooit gehoord over een mestrobot in een zandpaddock :P Dat kost echt wel meer tijd met zoveel paarden...

emma93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:31

Paddock paradise is een behoorlijke duur systeem voor startes en de banken gaan daar niet in mee. omdat de kosten en inkomsten teveel van elkaar verschillen. in onze regio willen de eigenaren hun paarden niet in een groepje heebn staan. dat zijn vooral sport paarden van hoge bedragen. wij moeten echt onze stal aanpassen naar vraag van de klant uit omgeving. Daarom hadden wij bedacht om uitloop stallen te maken zodat de dieren niet 23uur op 3x3m staan. ook worden deze paarden vaak alleen in een zandpaddock gezet om blessures en wondjes te voorkomen. wel kunnen ze snuffel en kriebelen aan elkaar omdat er allen een draadje tussen zit zonder stroom.

Hoop dat jullie dit begrijpen....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:36

Ik vind het een super idee. Paarden komen en lekker op de weide of paddock. Hebben bewegingsruimte en een stal als het slecht weer is.

Ook voor de ruiter bieden jullie voldoende facaliteiten om te trainen.

Bij ons in de regio is dit bedrag behoorlijk maar voor deze voorzieningen zou ik het er wel voor over hebben. In de regio rond Amsterdam zit je heel goed denk ik!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:36

Ik zou wat jij aanbiedt een fijne optie vinden, mits de paarden overdag met vriendjes op het land of in een grote paddock kunnen staan (liefst ook in de winter). Mijn ruin vind het erg leuk om te spelen met zijn vriendjes, en wanneer je hem 24/7 met uitloop zet staat hij dan als nog 'alleen'. Wat je aanbiedt is voor Amsterdam natuurlijk al erg voordelig!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:11

Cowgirl schreef:
Het idee opzich is zeker niet verkeerd maar als je de paarden al zoveel ruimte wil geven waarom dan niet eens kijken naar het Hit-Actief (achtig) systeem.

Op dit moment is er een blad Paard&Welzijn. Hier staan een aantal van dit soort systemen in. Misschien kun je daar eens langs om te gaan kijken. Een van de stallen heeft per dag maar een half uurtje nodig om alles te doen, voor de rest is alles geautomatiseerd en de paarden kunnen de hele dag rondscharrelen.
Ik was er zelf dol enthousiast over...nu nog de zak met geld :D

Een hit actief is niet voor ieder paard geschikt. Sommige paarden redden het niet dag en nacht in een kudde vechtend om een plekje te schuilen en een hapje te eten.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:11

Hoi Emma,

hoe staat het ervoor met jullie plannen? Via Iemand hier van bokt kreeg ik de tip om je even een berichtje te sturen omdat ik voor mijn 4jarige ruim na de zomer (liefst niet eerder, dan staat hij nog lekker op zijn eigen stal/land) een nieuwe plek nodig heb. Deze winter vond hij het niet zo geslaagd om zoveel binnen te staan of alleen op een kleine paddock. Hij heeft echt de ruimte nodig om af en toe lekker gek te doen, anders wordt hij niet gezelliger heb ik gemerkt.
Ik zou wel graag zien dat hij samen met een ander paard staat omdat hij dat gewoon heel graag heeft, t liefst natuurlijk een lekkere klier-ruin zodat hij de hele dag kan klieren/spelen, maar begrijp dat dat sowieso lastig is? En is al bekend waar de stal gaat komen?

groetjes Danusia

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:27

Ik vind een uitloopstal heel fijn, maar ik zou de stallen ook iets groter maken, 3,5 of 4 m breed als dat kan. En stro in de stallen is voor mij wel een must. Mijn paard gaat echt niet alleen op een rubber mat staan.
Daarnaast moeten ze idd gewoon overdag (zomer en winter) in groepsverband naar buiten kunnen.
Een paddock van 20x25 is wel klein, hoeveel paarden zet je daar tegelijk in? Lijkt mij eigenlijk max 2 en dan moet je dus vaak wisselen, met als gevolg dat de paarden maar kort buiten staan. En bovendien arbeidsintensief voor jullie. Nog apart betalen voor buiten/binnen zetten in de winter vind ik ook geen goede optie.
Heel belangrijk voor mij is de kwaliteit van de bodem van de rijbaan (doorslaggevend). En de kwaliteit en hoeveelheid van het ruwvoer (geen kuil svp)
En tja die deuren dicht 's nachts is voor mij een afknapper eerlijkgezegd...
De foto vind ik erg mooi en het concept goed, met een aantal kanttekeningetjes dus.
ben idd ook heel benieuwd hoe het er nu voorstaat en of alle vergunningen ed rond zijn.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:35

Zou wel echt geweldig zijn als het rondkomt! Wat mij betreft kan mijn jonge knollie gewoon lekker met wat paardenvrienden naar buiten. Als hij een beetje lol wil hebben zal hij zo nu en dan (of geregeld:P) wel een schram of bult oplopen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ben als kleuter zelf ook vaak genoeg op mijn snavel gegaan en ben er niet slechter van geworden:) Als ze maar ruimte hebben om te dollen en even een sprintje te trekken :) En lekker vlooien en kroelen!
Ik ben ook zeker wel voor groepsverband. Zou het geen optie zijn om bijvoorbeeld een aantal uitloopjes aan elkaar te koppelen? Kunnen ze lekker bij elkaar staan of zich terugtrekken in hun eigen stal.
Vind een binnenbak geen must, een goede buitenbak wel. Zelf mesten (als ze op stro staan) vind ik ook geen probleem, maar vind het inderdaad wel prettig als er ook wat stro te knabbelen valt en dat er geen kuil gevoerd wordt. Denk dat dat voor de meeste paarden echt niet geschikt is. Dan wil ik nog wel zelf zorgen voor brok.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:42

Ik vind het eerlijk gezegd, als het echt in de buurt van Amsterdam is, zelfs aan de goedkope kant. Als er ook een binnenbak is. Een vriendin van mij heeft gestaan op een stal in Oudekerk waar de huurprijs ongeveer gelijk was aan mijn hypotheek.... Die liggen echt rond de 450 per maand. En dan staat je paard minder luxe en komt dus minder buiten.
Leuk idee! Ik sta al zo perfect met mijn paard dat ik niet snel meer zal verhuizen maar ik kan me voorstellen dat hier zeker vraag naar is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:42

joyce B schreef:
zou liever de stallen net een meter groter maken aangezien je ze toch tijdens de nacht op wilt sluiten.
Dus 3 bij 4 of 3,5 bij 3,5, dan kunnen ook grote sportpaarden goed terecht in de stallen. 3,5 meter breed is voor de uitloop ook fijner. Net iets breder om te kunnen draaien.

Denk ook aan een ruim overstekend dak boven je staldeuren. Anders kan het flink tegen vallen met inregenen. Ik heb een inloopstal van ruim 6 bij 7, maar als de deuren open staan en het waait flink met regen vanuit de zuid of zuidwest kant, dan regent het echt wel 3 meter naar binnen! Als je daar je strooisel hebt liggen, is dat wel helemaal nat! Ik heb deuren aan beide kanten, dus als het echt erg is sluit ik die deuren en moeten ze het doen met de deuren aan de andere kant.

Ik vind 1 paddock van 20 bij 25 wel wat weinig op een professionele pensionstal. Als je een stuk of 20 tot 30 paarden hebt die er overdag in moeten lopen, dan kunnen ze maar erg kort. 20 bij 25 kun je echt maximaal maar een stuk of 3 tot 4 paarden in kwijt en dan moeten ze niet willen rennen...

Mee eens.

Als iemand nog even in deze regio zo'n stal zou maken...ohhh wat zou ik(en mijn paard) daar vrolijk van worden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:49

ik zou ook ruimere stallen willen, bij ons zijn ze 3,5 bij 3,5 en dat is voor mijn 1,78 ruin nog best krap, ook zo'n stukje buiten is niet meer dan een buitenstal voor ze, dan nog maar 2 uur per dag met 4 paarden in een paddock van 25x20 vind ik niet voldoende bewegingsruimte. Heb je een stel stoeiende ruinen bij elkaar is er weinig vluchtruimte en kunnen ze niet meer dan op een volte blijven. Ik zou voor een nieuwe stal kiezen voor een wat modernere opzetting ipv het ouderwetse ophokken

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:16

Super leuk idee!.. denk ook wel dat het mensen gaat trekken inderdaad
Ik vindt de prijs ook redelijk, als je kijkt naar wat een manage wel niet kost, dan heb je welliswaar grotere rijbananen maar wel een stuk minder de kans voor je paardje om buiten te komen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:50

gemma92 schreef:
Super leuk idee!.. denk ook wel dat het mensen gaat trekken inderdaad
Ik vindt de prijs ook redelijk, als je kijkt naar wat een manage wel niet kost, dan heb je welliswaar grotere rijbananen maar wel een stuk minder de kans voor je paardje om buiten te komen!

Wat een leuk woord haha

De stal ligt iets verder van Amsterdam dan bijvoorbeeld Ouderkerk, vandaar denk ik de prijs ietsje lager.
Maar stal heeft zeker meer te bieden dan de maneges rond Amsterdam, dus interessant project.
Wanneer krijgen we een update van de initiatiefnemer?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:52

Ik zou zeker 3,5 x 3,5 doen aangezien dit binnenkort (meen 2020?) verplicht wordt.
Zonde als je dan alweer alles moet renoveren!