Kletsnatte paddock: water loopt niet (meer) weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:53

Tja was natuurlijk beter vóór dit heerlijke Nederlandse weer gedaan :P Dan had je alles goed los kunnen frezen en er rivierzand op kunnen gooien, stukje betegelen... Nu weet ik ook niet hoe of wat, dus ik lees even mee. Ik zou wel zodra het nu ietsje opdroogt zand storten en betegelen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:55

Ik lees even mee, wij zitten momenteel met een weiland (zonder gras) wat kletsnat is en niet meer droogt. Onze ingeving neigt nu naar iets ophogen en bestraten, omdat we hier op klei zitten en de boel spekglad word. Maar wie weet komt er iemand nog met een andere oplossing.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:04

joyce B: we hebben al plassen, mini- meertjes, etc. Het ergste is het nog vlak voor de stal zelf, daar is een grote en brede uitgesleten soort kuil, en daar staat het nu vrijwel altijd vol met water, het zal zo'n 15 cm water zijn op dit moment de Shetten "springen" vanuit die plas in de hoger gelegen stal, leuk voor de achterbeenspiertjes, maar het wordt ook gevaarlijk glad na een paar keer naar binnen en buiten gaan, buiten dat natuurlijk een waardeloze en onhoudbare toestand, aangezien ze zo nat in de droge stal komen (die dan binnen de kortste keren ook dreknat wordt) en er duidelijk ook een hekel aan hebben om er van daaruit weer naar buiten te gaan.
Wil er dus binnen de kortste keren, liefst deze week meteen al, iets zinnigs aan doen, zodat we dit kunnen oplossen. Het is niet de bedoeling dat de Shetten dan maar gewoon in de stal moeten blijven, tot de boel weer eens is opgedroogd, dan zitten we met de komende weersvoorspellingen waarschijnlijk al weer in de lente.... De staldeur staat overigens dag en nacht open, ze kunnen zelf kiezen, ik sluit ze niet in, hierdoor krijg je echter wel dat je het droge stro voor in de stal niet aangesleept en de natte boel nauwelijks meer afgevoerd krijgt, zo drekkig nat wordt het.

Edit: de bedoeling IS dus ook: de paddock zo (laten)bewerken dat die weer normaal droog te belopen is, en dan in een L-vorm direct rondom de stal een betonnen/betegelde uitloop te laten plaatsen... dat laatste is nu echter ook totaal niet mogelijk door de nattige modderzooi, willen we dat, moet ik eerst de paddock stabiel en redelijk droog zien te laten maken.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:10

bij ons ook hele natte stukken, inloop naar de weide, doorgang naar de track etc..
wij hebben 700 kilo drainage zand besteld en over het natte heen geschept..rustig aan in gelopen, zodat het zich mengd en de grond is voor 90% gestabiliseerd

terpentijn

Re: Kletsnatte paddock: water loopt niet (meer) weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:13

Bontekoetje: hoeveel tijd zat er tussen er op gegooid hebben en nu? Of is het al weer weg/in gelopen?

Zou een berg zand ( en WAT voor zand) in mijn geval zin hebben? Althans voor de herfst-winter?

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:14

Misschien een tip voor tijdelijk. Wij hadden hetzelfde probleem voor de stal hebben het voorlopig opgelost met dikke platen die we vonden in de schuur (soort hardboard van 1,5 cm dik). Die hebben we maar gewoon bovenop de drekbende gelegd nadat we dat een beetje hadden aangeharkt zodat het afliep vanaf de ingang van de stal. Daarbovenop hebben we oude vloerbedekking gelegd en daar wat droog zand overheen geschept. Het ligt tot nu toe als een huis en we zien wel even hoelang dit meegaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:22

water wegpompen, aanvullen met zand (drainage zand is goed doorlatend, maar wil je bestraten dan heb je straatzand nodig en soms kan woudzand ook, maar dat hangt van het zand af) en dan vlakken en rubber matten er op of omgekeerde grindtegels, of stoeptegels opgesloten in bandjes, dan maak je je inloop beter.

Bij ons was er (bij de oude inloopstal, inmiddels is die weg en staat er een grote stal) zand geleverd om te bestraten, maar door regen was dat soppig geworden, dus dat moest er weer afgeschraapt en er werd nieuw zand geleverd en toen kon er getrild en gestraat worden.

voor het bestraten, ze liepen het, bij nat weer natte, zand in de stal en werd alles snel nat en vies:
Afbeelding
tijdens het bestraten:
Afbeelding
na het bestraten:
Afbeelding
een hele verbetering.

Het natte zand hadden ze de bak in getrokken en die was de hele winter! niet te rijden!

Wij hebben 1x grond om laten zetten in natte periode. Dat werd zo'n drijfzand dat ik er zelf eens tot mijn knieën in weg ben gezakt. Levensgevaarlijk voor de paarden. We hebben toen rubber matten over het zand gelegd als een looppad zodat het draagvlak vergroot werd en het er onder op kon drogen en toen konden we de paarden veilig in en uit de stal helpen.

De boer freest elk jaar zijn maisland en ik wordt er niet blij van als hij dat doet in natte periode, dan zakken we er de eerste tijd heel erg in weg en met veel regen wordt het heel soppig. Fresen kan helpen als het water er onder weg kan. Heb je er onder een dichte laag (wij ook) dan krijg je drijfzand. Het water moet weg kunnen, dat is het belangrijkste!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:00

stef schreef:
ik bedoel (denk ik ;) ) met zo'n machine:

[ Afbeelding ]

Is geen eg, maar ik weet ook niet wat wel

Volgens mij noemen wij dit een cultivator. Daarmee trek je de bodem los en met een groot formaat trekker en cultivator kom je soms wel 60 cm diep. Mijn bak is vorig jaar losgetrokken en moet nu eigenlijk weer want er zit al weer een harde laag op 10 cm diepte en dieper...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:05

Ik heb afgelopen vrijdag een hovenier de bodem los laten frezen.
De paddock was ook zeiknat en water liep moeilijk weg. Nu weer een prachtige droge paddock en blije paarden voor € 25,00

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:43

Nou, ik heb weer hoop om dit nu toch heel snel opgelost te krijgen, het meeste heb ik natuurlijk aan berichtjes vanuit Drenthe (veengrond) mensen, maar ik heb aan alle tips iets, aangezien het ook niet alle jaren zo erg was, en ik goed begrepen heb, dat zo'n paddock/zandbak, geregeld onderhoud vereist, wat hier niet gebeurd is. Eigenlijk heeft het zich nog goed gehouden, ik woon hier nu 9 jaar (toen was het een zandpaddock) en het eerste jaar heeft er behalve mijn honden niks op gelopen, toen mijn jaarling paard, daarna ruim 4,5 jaar twee grote landvarkens, daarna een jaar niks, en toen de 2 Shetten.
Nooit heb ik er iets aan laten doen, het is dus ook mijn schuld, maar wist (en weet) ik veel.
Ben nu wijzer(aan het worden).Dat landje is natuurlijk volledig dichtgetrapt.

Morgen laat ik ten eerste een dorpsgenoot die in het landverzet/grondbewerking zit even langskomen, wat hij er van zegt, die doet alleen mega-grote klussen, met mega-landbouwmachines, dus kan aan mij niks verdienen, en ook niks voor mij betekenen, maar ik neem mee wat jullie allemaal zo'n beetje gezegd hebben, die weet dan vast wel iemand anders hier in de buurt met klein materieel en de juiste visie op hope dat verder moet... hoop ik.

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:56

dat word denk ik goorjes graven zodat het wel weg kan ;) suc6

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:06

Ik heb niet alles gelezen, dus mss is het al genoemd.

Je moet idd zorgen voor een goede verticale afwatering. Het water moet wegkunnen. Wat je er allemaal opgooit, werkt maar kort. Totdat het verzadigd is. Wij laten de rijbaan en paddocks elk jaar doorhalen met een woelpoot die bijna een meter de grond in gaat en de onderlaag lostrekt. Idd door de loonwerker, want je hebt er namelijk nogal wat pk's voor nodig. Daarvoor heb je denk ik wel die dorpsgenoot nodig.

Als de grond voor de stal droog is, kun je het bestraten. Scheelt een hoop natte inloop en sopperige voetjes.

(PS: ik heb een advertentie bij stalling staan, waarop je de paddocks kunt zien. Foto is gemaakt toen veel andere paddocks of rijbakken zwembaden waren).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:08

voor €25,- krijg je hier echt geen hovenier met een frees... Meestal is het wel meer dan een uur werk. En zelf een frees huren is ook duurder.
Mijn bak deed een boer met ware tractor en cultivator ook nog meer dan een uur over om hem los te trekken en weer aan te rijden zodat ik hem met de auto weer kon vlakken. Dat kostte mij €50,- voor een loonwerker was ik al snel het dubbele kwijt geweest.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:18

Mijn vriend is hovenier, maar zelfs die ziet het somber in. Hij geeft voor nu als enige oplossing (bij mij dan) maaszand eroverheen, en verder wachten tot het droger is voor er uberhaupt iets aan gedaan kan worden.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:45

Ik heb 't zelfde probleem met mijn paddock en mijn ervaring? Beste wat je nu kan doen is de plassen uitdiepen met de schep (zodat je diepere plassen hebt maar ook drogere plekken krijgt) een berg maken die altijd droog ligt met bijvoorbeeld zavelzand, en grachten graven. Ik heb de grachten parallel met de omheining gegraven, dus binnen de paddock.

Ook mijn paddock is na jaren helemaal aangestampt maar het rare is dat de grachten best snel drogen. Het omfrezen geeft nog meer modder, een vaste onderlaag doet 't water ook beter aflopen naar lagere grond, terwijl omfrezen het zand weer luchtig maakt en het water vasthoudt...Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:55

de paddock van mijn jonge paard was ook vreselijk...
bij de eerste bui al heel erg nat en spekglad, droogde ook gewoon niet meer op...

ik heb 'm vrijdag tot zo'n 40 cm diep los laten trekken en om laten gooien, zodat de grond weer los is en de glibberige bovenlaag er doorheen gemengd is.
in het voorste deel hebben we roostertegels in het zand gelegd waar hij hooi eet zodat hij ook bij veel regen daar niet meer diep weg zakt...

vandaag na de hele dag regen was zijn paddock de enige die daar nog vrijwel helemaal droog was...

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:58

Wij laten altijd 2 a 3 x per jaar de paddock omspitten met een minigraver. (gelukkig werkt mijn vader er mee, dus kan hem wel eens mee naar mijn weide nemen) Die zijn niet zo groot en kunnen toch flink diep de boel om ploegen. Soms maakt mijn vader gaten van 2 meter diep om de modder in te gooien en dan het droge zand er uit te halen.
En verder doen we zelf als er iets plassen komen een soort slootjes van ongeveer 10cm diep maken naar een gat toe waar de paarden niet kunnen komen (hebben geen sloten langs de weide)
En verder met een spade steken we in de grond en wiebelen we even zodat het water dan door de top laag kan en zo weg kan zakken. Verder hebben wij dan wel een stoep voor de stal die naar een punt af loopt zodat het water van de dak van het stalletje ook het gat in loopt.

En verder natuurlijk goed de mest er uit houden.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:59

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Een foto van paddock met grachten, rechts mijne (aan gewerkt, mest wordt opgeruimd) en links van klanten die niks doen qua onderhoud :-(
Het vraagt wat moeite maar resultaat is er dan ook naar!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:02

Waaarghhh... zo raak ik nog meer in de war... wat moet ik nou doen en wie moet ik nou bellen... het lijkt me duidelijk dat ik dit zelf niet aan kan met een schep op zo iets..
Loonwerker laten komen, maar wat voor opdracht moet ik die dan geven: omhalen , omploegen, of wat??
Moet er dan naderhand zand op of juist niet en zo wel WAT voor zand.Ik moet toch een uitvoerbaar plan maken?
Wie bel ik nou dan voor de juiste evaluatie van de situatie te maken?

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:11

Misschien nog een tip: iemand met een kraantje laten komen? 1 kant uitdiepen en 't zand aan andere kant ophogen. Ik heb dit vorige week laten doen, kostte me 40 euro, de man had een uurtje werk en paddock ligt goed! Het is wel korte termijn, je zal dit elk jaar na de zomer moeten herhalen.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:13

Dat idee als hier boven met dat kraantje doen wij ook. af laten lopen. Maar dan ook nog echt om spitten zodat de grond los komt en het water weg kan. Des te langer heb je er plezier van. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:19

Maar wat kost die hele grap dan, ben ik er dan "voor even" (dit seizoen met 250 euro?)
Dat de boel wordt omgehaald en dan zand er op ( zelf kan ik niets ik heb ook geen wagen/auto om iets op te halen) Het lijkt me dat dat meer kost.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:22

Ja zand op zich is wel vrij prijzig. Al weet ik niet wat dat kost. Ik heb de luxe dat wij al op zandgrond zitten dus zand genoeg naar boven kunnen graven. Maar vaak als je diep genoeg om laat halen dan heb je al dat de boel los is en het water en blub dus gemakkelijker weg kan.
Maar anders eens rond bellen wat de kosten zouden zijn.
Hoe groot is je paddock eigenlijk?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:24

De paddock is 20 x 17,5 meter

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:26

je kunt gewoon een bepaald aantal kuubs zand voor je deur laten bezorgen. Het goedkoopste is een zandafgraving in de buurt met een vrachtwagentje laten storten en dan iemand regelen die het naar achteren rijd of zelf heen en weer lopen met kruiwagen (dat is wel veeeeeel werk)

Maar laten lostrekken is iets om mee te beginnen.

Je kunt die loonwerker gewoon om advies en desnoods een prijsopgave vragen. Loonwerkers hebben vaak ook wel kleinere kraantjes. Hoveniers hebben vaak kleinere machines of die huren ze voor een klus.

Jouw paddock is qua grootte vergelijkbaar met mijn oude zoals die op de foto's er uit zag...
Die was 20 bij 20 ongeveer, met later ongeveer de eerste 4 (bij schuilstal) tot 6 meter bestrating