Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:29

15x15 betekend met longeren ook maar 7 meter lijn, dat is echt erg weinig, ik zou het op minimaal 22 meter houden voor een longeerbak, dan heb je 10 meter enkel.

En op 15x15 kun je alleen 2 paarden houden die echt heel erg goede vrienden zijn, ik zou die ruimte beter gebruiken want het zou betekenen dat je hem alleen gebruikt als je longeert en hoe vaak is dat?
Longeren kan ook gewoon in de rijbak.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:31

Op zo'n klein lapje grond hoef je niet eens te denken aan 2 pensionpaarden erbij èn een rijbak èn een paddock, dan blijft er nauwelijks weiland over.
Om het zo aangenaam mogelijk te maken voor de paarden, zowel qua graastijd als qua ruimte om te bewegen en even lekker te sprinten, zou de paddock tevens als rijbak kunnen dienen en de rest zoveel mogelijk weiland laten. Stallen zou ik ook niet doen, maar gewoon 1 grote schuil-/inloopstal.

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:32

Weet je zeker dat je daar ook mag doen wat je wil.....

Wij zijn ook op zoek geweest naar een koophuis met grond en hebben meerdere objecten bekeken...maar we liepen telkens tegen de gemeente aan qua vergunningen....er mochten geen palen in de grond en geen draden gespannen worden ivm het landschap.... ook mochten er geen palen in de grond voor een bak.....wel een draadje, maar ja wij gaan de gok niet wagen, stel dat je er niet bent en je paarden gaan door het draadje.... zo ook met een mestbak.... ik zou als ik jou was, goed met de gemeente bellen en alles schriftelijk vast laten leggen.....Je aan koop makelaar kan ook die dingen voor je uitzoeken.
Succes!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:32

Die 15x15 zou ook 20x20 kunnen worden worden hoor, dat zit niet helemaal vast op die maat. Dan zou ik gewoon een rijbak van 20x60 kunnen aanleggen waarbij de laatste 20 meter afgesloten kunnen worden.

Ik wil geen schuilstal mensen, er komt gewoon een stalgebouw, nogmaals.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:33

manuelamol, dat hebben we gelukkig al uitgezocht en dat is geen probleem. De buren om ons heen hebben ook paarden dus overlast is er ook niet.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:36

Iedereen heeft het lekker over hoe groot het moet zijn.... Maar even wat praktische dingetjes ;)

Welke grond is hoger/droger--> die zou ik gebruiken voor een bak (bak kan dan tevens als paddock functioneren? Gewoon voor het rijden even de strond eruit scheppen en waterbakken in een hoek zetten. Met hooi voeren zou je kijken of je iets "verrijdbaars" kunt aanschaffen zodat je bak vrij is. Of als je 2 paarden hebt die goed met elkaar om kunnen gaan --> ook in een hoek (valt die hoek een beetje weg, maar dat is dan jammer)

En let er ook op dat er bij gemeentes "eisen" zijn aan een bak en dat je daarvoor officieel toestemming moet vragen in sommige gemeentes! (In Heeswijk-Dinther mocht de bak niet voor het huis, in Nuenen mocht er geen bak komen, maar je mocht wel een stukje wij afzetten, daarin rijden en dat gewoon met zand extra vullen :s kromheid...)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:37

Rechtsonder een rijbaan (ook te gebruiken als paddock) van 20x40, daarachter een paddock van 20x20.
Links daarvan een paddock in de vorm van een sluis (voor en achterin een opening)
van 7x60 of 7x30 twee keer natuurlijk. Daarachter (waar je via de paddock/sluis dus komt)
een weilandje van 22x50. Ruim zat toch? Niet enorm, maar 95% van de paarden staat niet enorm.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:38

Als ik naar mij zelf kijk zou ik de bak zo groot mogelijk maken. Longeren kun je dan eventueel in de bak, net zoals de paarden er overdag in zetten. Dat laatste is dan wel niet super voor je bodem, maar denk dat je hier weinig keuze hebt.

Wat me opvalt is dat zoveel mensen genoegen nemen met een bak kleiner dan 20x40. Ik zie in je onderschrift dat je fanatiek dressuurt, ik zou dan ook zeker voor zo groot mogelijk gaan. Eventueel op te delen in stukken als er een paar paarden niet goed met elkaar overweg kunnen. En dan de overgebleven grond gebruiken voor weide.

Je gedachten van nog pension aanbieden zou ik meteen laten varen :o Je hebt gewoon te weinig ruimte voor zoveel paarden.
Laatst bijgewerkt door rowo op 29-10-12 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:39

Ik zou een rijbak/paddock maken van 20 x wat er nog over is. Dan kunnen de paarden daar lekker staan en als je wil rijden kun je een draadje/hek dicht doen en dan heb je een rijbak en lopen de andere paarden niet in de weg.
De rest lekker weide maken, met bijv. Een paddock paradise idee. :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:40

Loiz schreef:
Rechtsonder een rijbaan (ook te gebruiken als paddock) van 20x40, daarachter een paddock van 20x20.
Links daarvan een paddock in de vorm van een sluis (voor en achterin een opening)
van 7x60 of 7x30 twee keer natuurlijk. Daarachter (waar je via de paddock/sluis dus komt)
een weilandje van 22x50. Ruim zat toch? Niet enorm, maar 95% van de paarden staat niet enorm.

zo zou ik het ook doen, maar dan paarden niet in de bak.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:41

Bedankt voor de tip! Op zich is het hele stuk wel vrij droog. Het is zandgrond en zelfs na de regenval van de laatste tijd kon ik er rustig over het gras lopen zonder natte voeten te krijgen. De bak zou dan praktisch gezien toch op de plek komen voor de sloot, zodat de drainage ook naar de sloot kan lopen. Ik zal nog even kijken naar de regels van onze gemeente :)

Ik denk dat de bak dan inderdaad 20x40 wordt met een paddock van 20x20 er aan vast. Mocht het dan nodig zijn, kan het tussenstukje er tussenuit en kun je ook iets oefenen in 20x60.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:43

rowo schreef:
Wat me opvalt is dat zoveel mensen genoegen nemen met een bak kleiner dan 20x40. Ik zie in je onderschrift dat je fanatiek dressuurt, ik zou dan ook zeker voor zo groot mogelijk gaan.

Omdat 20x30 in mijn ervaring groot genoeg is, zeker als je je een beetje kunt redden op je paard (wat hopelijk zo is als je fanatiek dressuurt). Tenzij je ook veel jong spul zadelmak maakt is groter imo niet nodig.
En zeker niet als ik daarvoor kostbare weidegrond moet opofferen.

Als je nu de ruimte hebt en weide zat overhoud leg je natuurlijk een bak van 25x60 neer maar dat zou hier betekenen dat ze maar 50x25 aan weiland heeft... voor 4 paarden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:44

rowo schreef:
Als ik naar mij zelf kijk zou ik de bak zo groot mogelijk maken. Longeren kun je dan eventueel in de bak, net zoals de paarden er overdag in zetten. Dat laatste is dan wel niet super voor je bodem, maar denk dat je hier weinig keuze hebt.

Wat me opvalt is dat zoveel mensen genoegen nemen met een bak kleiner dan 20x40. Ik zie in je onderschrift dat je fanatiek dressuurt, ik zou dan ook zeker voor zo groot mogelijk gaan. Eventueel op te delen in stukken als er een paar paarden niet goed met elkaar overweg kunnen. En dan de overgebleven grond gebruiken voor weide.

Je gedachten van nog pension aanbieden zou ik meteen laten varen :o Je hebt gewoon te weinig ruimte voor zoveel paarden.

dat is ook afhankelijk van de gemeente, hier is het zo dat je alleen een vergunning krijgt voor 20 x 40.
voor een grotere bak moet je een perceel van een hectare hebben

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:45

Ik heb zelf maar 2 paarden en een shet he.. goed dat je het meerekent, maar de 2 stallen extra zouden voor eventueel pension zijn. Ik heb dat nog niet helemaal duidelijk in beeld. Ik weet wel dat er in ons dorp helemaal niemand is die pension aanbiedt, ik ben zelf lang op zoek geweest, en zou persoonlijk wel heel blij zijn wanneer ik zoiets had gevonden toen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:46

Waarom gebruik je je rijbak niet ook als paddock? Niks mis mee als je hem goed onderhoud.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:48

Dat is toch ook haar (TS) bedoeling... alleen fokfanaat zegt dat het slecht is voor de bodem... en daar heeft ze ook gelijk in. Paarden gaan rollen... krabben etc... en dan blijft de bodem niet mooi vlak en los. Daar valt niet tegen op te harken. Denk trouwens wel dat je hem redelijk rijdbaar kan houden zeker als de afwatering goed is.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:50

Wij hebben al jaren een buitenbak van 18 bij 38.
Nooit problemen mee gehad, en nog fijn te rijden.
Wel leggen we sinds mijn zusje Z SGWt en Z dressuurt, een 20x60 ring in de wei.

Ik denk dat het op jou stukje wel moet kunnen passen. En longeren gewoon in de bak doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:51

ben er geen voorstander van, als je je beesten paar uur lekker buiten wil hebben, zal je ook hooi oid moeten aanbieden, das echt niet goed voor je bodem.
das een afweging die je zelf moet maken, maar hou er wel rekening mee.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:51

Zo klein is de ruimte opzich niet hoor. Als je het nou bijvoorbeeld als volgt indeelt:

Afbeelding

Dan heb je normale afmeting bak en een flinke paddock, waar je eventueel ook een stukje longeercirkel af zou kunnen zetten. Achter de sloot zou ik gewoon allemaal weiland maken. Je kan ook de rijbak naar links verplaatsen of tegen de sloot aan, zodat je vooraan de paddock hebt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:56

Mocht TS een 20x60 baan willen voor het Z en hoger, kan je natuurlijk ook een baan van 20x60 aanleggen
en deze bij 20 meter scheiden met draad. Mits de paarden (en de shet vooral) hierachter blijven staan.
Echter ben ik van mening dat een baan waar ook paarden los staan ook prima berijdbaar kan blijven, mits
je deze dagelijks schoonmaakt, vlak houd en de afwatering goed regeld. Mocht je niet zoveel ruimte hebben,
zoals TS, is het toch kiezen tussen een perfecte baan en je paarden een paar uur minder buiten, of een
baan die prima is (mits onderhouden) en je paarden langer buiten. Maargoed, mocht je een paddock van
20x20 en een paddock van 7x60 of 2x 7x30 maakt heb je de bak denk ik niet echt nodig als paddock.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:01

Ik moet even kijken of ik het stuk naast de bak (dat doorloopt naar het weiland achterin) wel paddock wil maken (dus met zand) of toch liever gras.

Op zich ben ik goed in staat om de bak netjes bij te houden dagelijks en als ik daar die 20 meter bij aantrek, zodat het totaal 20x60 is, dan zou dat misschien op een eenvoudige manier in 2 of zelfs 3 stukken (van 20x20) te verdelen zijn wanneer er niet gereden wordt. Het hooi voeren is wel een ding om over na te denken.

Shet zou dan er wel onderdoor kunnen (istie een echte held in), maar die kan dan gaan en staan waar die wil, de buitenste omheining van de bak wordt wel tig-laags om hem binnen de perken te houden grinzz.

In dat geval zou de strook naast de bak ook gras kunnen blijven en heb ik mogelijkheid om 2 weilandjes te hebben in plaats van 1?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:41

Moet je bij jullie een vergunning aanvragen voor een buitenbak?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:03

anneliesdj schreef:
rowo schreef:
Wat me opvalt is dat zoveel mensen genoegen nemen met een bak kleiner dan 20x40. Ik zie in je onderschrift dat je fanatiek dressuurt, ik zou dan ook zeker voor zo groot mogelijk gaan.

Omdat 20x30 in mijn ervaring groot genoeg is, zeker als je je een beetje kunt redden op je paard (wat hopelijk zo is als je fanatiek dressuurt). Tenzij je ook veel jong spul zadelmak maakt is groter imo niet nodig.
En zeker niet als ik daarvoor kostbare weidegrond moet opofferen.

Als je nu de ruimte hebt en weide zat overhoud leg je natuurlijk een bak van 25x60 neer maar dat zou hier betekenen dat ze maar 50x25 aan weiland heeft... voor 4 paarden.

Liefst een grote bak EN een grote wei maar 20x30 vind ik echt veel te klein. Heb jaren 16x32 gehad dus weet waar ik over praat. Ben het dus gewoon niet met je eens.

TS : heb je bij de gemeente geinformeerd wat je wel en niet mag? In onze gemeente mag zo'n beetje alles maar naast de grootte van je bak mag je bijv. ook niet zomaar verlichting plaatsen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:16

Ilse_C schreef:
Zo klein is de ruimte opzich niet hoor. Als je het nou bijvoorbeeld als volgt indeelt:

[ Afbeelding ]

Dan heb je normale afmeting bak en een flinke paddock, waar je eventueel ook een stukje longeercirkel af zou kunnen zetten. Achter de sloot zou ik gewoon allemaal weiland maken. Je kan ook de rijbak naar links verplaatsen of tegen de sloot aan, zodat je vooraan de paddock hebt.

De paddock zou je met stroomdraden in kunnen delen in 4 delen. Mocht je er meer krijgen. Wel zou ik achter in de hoek van de paddock ( slootkant ) een schuilstal maken. Mocht je eens weg gaan en het wordt poedersuiker kun je ze lekker buiten laten.

Wel had ik de rijbak in de andere hoek gedaan zodat de paarden direct vanuit stal de paddock in kunnen sjeesen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 10:13

Ik heb net de gemeente even gebeld en het aanleggen van de bak en weide is geen probleem. Hoeft geen vergunning voor op die plek. Verlichting heb ik (nog) niet naar gevraagd, maar daar zijn vast oplossingen voor, mocht dat een probleem vormen.

Heeft iemand ideeën erover hoe hooi te voeren in of aan de bak zonder dat het een kliederzootje wordt?