Grootte en aantal paddocks op manege/pension

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:01

Bij ons staan 8 paarden (naja 5 paarden en 3 ponies) en deze staan in 1 gezamelijk paddock die deels zand en deels verhard is. Hier staan ze de gehele winter in, maar zodra het gevroren heeft, mogen we weer op de wei. Ik durf niet te zeggen hoe groot de paddock is..

LadyMadonna

Re: Grootte en aantal paddocks op manege/pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:04

zal zelf ook even mee doen trouwens ;)

Aantal paarden ongeveer 70/80 (jonge spul in de loopstallen niet mee gerekend)
Paddocks: 4 echte paddocks van ca 20x10 (gokje) + een longeerbak met een diameter van 20.
Hoelang gebruik van maken: Niet echt een vaste regel, onderling regelen. Als het druk is ca 45 min per paard, maar als er niemand op je staat te wachten ligt dit natuurlijk anders.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:07

mika11 schreef:
Tancreda,
Hoe gaat het dan met voeren bij jullie?
Moet je dat dan zelf doen, of gaat de stalhouder ook langs de paddocks om te voeren of zo?

er zijn 3 voerdiensten op een dag, en dan lopen ze gewoon langs de paddocks om te voeren (kruiwagen volgeladen ;)). Je kan zelf bepalen of je zelf voert of dat laat doen.

Paddocks zijn niet zo groot dat ze hun ei er enorm in kwijt kunnen, maar het is voor mij ook geen vervanging op de beweging, maar wel een fijn alternatief van een stal. Paard na een nachtje op stal enorme stalbenen, maar in de paddock beweegt ze meer dan genoeg dat ze daar niet voorkomen. En verder onbeperkt ruwvoer tegen verveling, contact met de buren etc (en ik heb een paard & shet samen staan)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:08

Hier in de buurt zie je ook veel 'dakloze stallen' wat dan heel luxe als paddock wordt bestempeld maar als je eerlijk bent, niet meer is dan een stal zonder dak.
Werkelijk, een stukje modder van 10x10m, daar wil je toch geen groot paard in houden?

Snap sowieso niet dat er bij stallen vaak wordt gezegd dat ze vol zijn als alle boxen bezet zijn, je kan beter kijken naar hoeveel paarden je (minimaal overdag) buiten kwijt kan.

Hier zijn voor de 15 mini's de paddocks 12x35m (3 stuks) of 20x30m (met schuilstal) en verder 5ha weiland verdeeld in 0,5-1ha per stuk.
Niet alleen ruimte om stilstaand nat te regenen maar ook om de benen te strekken...

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:18

bij ons staan er 45 paarden en pony's op pension vanaf april staan ze 24/7 buiten tot ongeveer 1 oktober afhankelijk van het weer

in de winter staan ze op stal maar gaan de ruinen en merrie's appart in de paddock's ongeveer 3 uur per dag

ik vind dat te weinig daarom heb ik ervoor gekozen dat mijn Paarden nog eens 3 uur extra buiten komen ze worden ook elke dag nog eens anderhalf uur gereden minimaal

tja....we moeten toch even die winter door he? dat is best lastig we hebben wel boxen van 4 bij 4 meter

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:26

en hoeveel paddocks zijn er dan en hoe groot zijn die?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:37

Nou bij een aantal stallen waar ik gestaan heb is het dan zeer slecht gesteld met het buiten kunnen zijn.
Namelijk 30 min.

De stal waar ik nu staat is 30 min met 1 paard en met 2 paarden 45 min wat betekend dat er per paard 15 min bij mag.
Overdag als er niemand is of als het rustig is en niemand staat na jou op het bord schuif ik met de tijd.
Dus komen ze min 1 uur buiten.

Of we regelen onderling dat ze 2 x los gegooid worden.

Er zijn op mijn huidige stal 3 paddocks en ik schat rond de 20-30 pensioen paarden

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:42

Pensionstal bij mijn ouders.
30 paarden.
's Nachts op stal.
Hele jaar buiten in 12 verschillende weilanden. Groepjes van 1-4 paarden per wei.
1 Paddock, 20×40m.
Mag buiten weide-tijd onbeperkt gebruikt worden, is maar een enkeling die dit doet bijv. tijdens mesten.

De meeste zetten ze op de poetsplaats. Als het heel, heel, heel erg slecht gesteld is met de weilanden, laat dit 1 week per jaar zijn, staan ze in hun eigen 'kudde' een paar uur op paddock. Maar dit is zeldzaam. Bijv als de weides te glad of echt veel te slecht zijn. Als ze een dag helemaal niet naar buiten gaan omdat we het niet verantwoord vinden vanwege gladheid oid mag de eigenaar ze op eigen risico in de paddock zetten.

De paddock wordt dus eigenlijk maar zelden gebruikt. We laten de oude pony er soms even bij eten maar dan loopt ze ook een stuk op het erf de kantjes bij de buitenbak ed bij te werken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:45

Een hoop mensen/stallen hebben geen eens 5ha. En met 15 mini´s moeten jullie wel omkomen in het gras ;)

Ik heb paarden aan huis en bied kleinschalig stalling aan. De afgelopen 6 jaar gemiddeld 4 paarden gehad, van de zomer even 2 extra tijdelijke logees er bij. Nu staan er een D/E pony en paard van mijzelf en een D pony van een vriendin. Ik overweeg om binnenkort mijn 2 vrije stallen/dubbele inloopstal weer te huur aan te bieden, dus dan zouden er 5 kunnen staan. Maximale aantal paarden is 6. (grote inloopstal is ruim 6 bij 7)

De huidige 3 kennen elkaar al jaren en lopen bij elkaar.
De paddock is ongeveer 30 bij 30 en bestaat uit ong. 450m2 zand en ong. 450m2 verharding met daarop ook de stal met inloopstallen, overkapping, verwarmbare drinkbak en ruwvoerbakken.
Ze hebben nu alle ruimte, lopen er 24/7 als ze overdag niet op de wei kunnen (van najaar tot voorjaar 2 tot 6 uur weidegang als de bodem en het weer het toelaten) en kunnen helemaal rondom de stal lopen.

Als er nieuwe paarden komen, moeten we de paddock eerst opsplitsen, en dan hebben ze dus de helft, of we moeten de bak er bij betrekken (lint open en ze kunnen gelijk doorlopen)
Verder hebben we nu een groot deel zandpad af (deel nieuw omgezet dit najaar), alleen vind ik het nog te zacht om het veilig te laten gebruiken.

1 rijbak van ruim 20 bij 60 die af en toe er bij gegeven wordt voor extra bewegingsruimte om even te spelen en te rennen.

12 tot 24 uur per dag als ze niet op de wei kunnen.

Weide: Indien het land en het weer het toelaat in de herfst/winter/voorjaar 2 tot 6 uur weidegang, in de zomer naar wens/behoefte. (3ha, verdeeld in stukken van ongeveer 2500 tot 4000m2 per keer)

extra zandpad en paddock met waterbuffer (ong. 500m2) liggen te wachten tot ze gebruikt kunnen worden.
Ik hoop het pad rondom af te krijgen zodat ze flink meer loopruimte en afwisseling krijgen voor de winter, maar het zit niet mee. Als het af is hebben ze er in 1e instantie een rondlopend zandpad met extra hoekpaddocks bij met een lengte van meer dan 200 meter.

Paddockjes ter grootte van een stal of iets ruimer is inderdaad leuk voor de frisse lucht, maar 10 bij 20 vind ik wel een beetje een minimum maat om een beetje in rond te wandelen er ook nog een drafje of bokkesprong te kunnen doen. Daar kunnen dan evt. wel 2 paarden in die goed met elkaar op kunnen schieten...

ik vind ook paarden/paddock ratio belangrijk en de grootte en kwaliteit van de paddocks. ik houd ze thuis echt niet altijd droog. ook niet met drainage. vandaar de bestrating.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:05

stef schreef:
Toch leuk dat ik een lijstje maak en dat er hele verhalen komen ;)
Bijv dreamflower: elk paard z'n eigen paddock: zal geen hele grote stal zijn dan denk ik?

12 paarden, dus kleinschalig inderdaad.

Omdat onze paddocks bestraat zijn, is het van belang dat de paarden er niet in gaan rennen, het is dus echt een scharrelpaddock om te eten en wat rond te stappen.
De paarden kunnen in de longeercirkel lekker los en rennen.
Een losgooibak is een optie in de toekomst, maar vergis je niet dat al die paddocks en losgooiruimte ten koste gaat van kostbare weidegrond en dat het een hoop geld kost om zoiets te realiseren. Pensionklanten kunnen wat dat betreft makkelijk praten dat ze dit en dat en zus en zo willen, maar het moet ook allemaal gefinancierd worden en een pensionstalling runnen is niet bepaald booming business!

Bij bezoeken aan andere stallen heb ik vaak genoeg paddocks gezien van 3 bij 3, ja dan denk ik... dussss...

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:00

Ik sta ook op een pensionstalling waarbij wij zo'n 10 stukken weiland hebben, zeg zo'n 2 a 3 hectare weiland

hierin staan de groepen paarden verdeeld.. en lees al dat mijn dames behoorlijk verwent zijn die staan met zijn 2en in een stuk van ongeveer 200 bij 75 (als het niet groter is) en dit is nog een van de kleinere stukjes.. heb meestal wel een gedeelte afgezet zodat dat even kan bijgroeien etc. ze staan dus niet echt op een paddock gewoon een lap grasland waar ze het hele jaar instaan.

Moet zeggen dat de paarden bij ons echt super veel ruimte hebben en ook niet in een overvol weiland staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:56

jouw rekensom klopt niet.
Jouw stuk land van 200 bij 75 meter is al 15.000m2, dat is 1,5ha
Als jouw stuk het kleinste is en er 10 stukken zijn, dan heeft jouw pensionstal wel minimaal 15ha grond. Dat betekend een stuk grond van 100 meter bij 1,5km. of 300 bij 500meter. Veel meer dus dan die 2 a 3ha die jij noemt als totaal oppervlak.

1,5 ha voor 2paarden is echt heeeeeeeel erg veel gras...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:00

12 paarden
2 paddocks van 20x30, 1 paddock van 15x10 en een van 12x12
staan buiten van 8-10 tot 6-9 Worden buitengezet, zelf binnenhalen
Paarden staan in 2 groepen in de grote paddocks

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 02:00

7 paarden, 3 paddocks, 2 van ong 30x30 en een van ong 10 x30.
in een paddock staan 2 grote paarden in de kleinste paddock staat een 32 jarige pony die extra voe moet hebben, en in de laatste paddock staan de overige 4 pony's.
ze staan 'swinters gemiddeld 12 uur in de paddock met hooi en 'szomers staan ze 24/7 op de wei.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:08

Bij ons staan ze met 4 paarden in een paddock van zo'n 15x35 gok ik. Het is wel van dat bakzand dus nooit echt grote plassen en ze hebben er een schuilstal (staan er 24/7 in). In de zomer mogen ze ook op het weiland.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:03

Een stuk of 40 à 50 paarden denk ik. 1 hele kleine losgooibak die met een beetje regen Al onder water staat, is net iets groter Als een stal. En een van 20 bij 30 schat ik. Soms urenlang wachten tot je een half uur los mag