Paard dat veel luchtzuigt, afgevallen etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:46

dus geen maismeel.. Oke, ik zal het doorgeven bedankt voor de tips!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:48

MiraEsmee schreef:
hij gaat eigenlijk haast niet naar buiten, vanwege het weer, is er wel elke dag uit om te gaan rijden, we gaan meestal over de weg naar de vereniging

Het is hartstikke goed weer om de paarden naar buiten te doen.

Veel stengelig hooi voeren eventueel kun je maagcompositum erbij voeren en hem naar buiten doen.

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:50

terpentijn schreef:
Probeer je dit, deze manier van paard er op na houden, nu goed te praten voor jezelf?

Ik vind het voor het paard zeer zeker triest, en als het paard bij vorige eigenaresse niks deed behalve in de stapmolen af en toe, mag die zich ook iets afvragen over "paardvriendelijkheid", en vind ik dat even triest.

Je ziet waarschijnlijk ook over het hoofd dat dit stress-gevoelige paard inmiddels ook nog eens in elk geval al weer 2 x is verhuisd, wat voor een "normaal" paard meestal al niet meevalt. Daarbij zijn de uitloop-omstandigheden niet verbeterd, wat hier toch een eerste vereiste zou zijn.

Dat ik het halve verhaal niet ken lijkt me niet zo vreemd als jij het hele verhaal niet mededeelt.

wat zeg jij goed praten voor mezelf?
paardvriendelijkheid staat bij ons bovenaan, als je je wilt bemoeien met mijn probleem kom dan niet meteen met dit soort dinge.
je zal heus ergens wel gelijk hebben, maar je kan het ook op een andere manier brengen, we zitten natuurlijk op een forum dit is niet face to face maar je kan dingen wel op een andere manier brengen

MiraEsmee

Re: Paard dat veel luchtzuigt, afgevallen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:51

Ik ben genoeg geinformeerd, bedankt
Geen maismeel geven maar pulp, en voortaan naar buiten gooien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:54

met naar buiten doen gaat het luchtzuigen vermoedelijk niet over hoor,het kwaad is lang geleden al geschiedt.

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:56

Nee ik laat hem gewoon luchtzuigen, misschien kan hij zijn stress op een andere manier gewoon niet kwijt, maar veel afleiding geven en dan maar hopen dat het over gaat

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:59

Het luchtzuigen zal niet verdwijnen, maar wel verminderen als hij meer naar buiten kan. Het is een gewoonte die gevoed wordt door verveling. Ik ben benieuwd hoe je paard het doet als ie meer buiten staat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:59

Nee, het VALT niet op een andere manier te brengen dan: dit paard moet gewoon naar buiten, daar is geen excuus voor, een modderige wei is nog beter dan een nota bene luchtzuiger de hele dag binnen laten staan: je wist toch al dat het een luchtzuiger-van-de-stress was? Van te voren? Maar toch laat je het paard buiten het werk om nu je hem zelf hebt sedert maart, alsnog amper (of helemaal niet) los buiten.
Met al die voorkennis die je over het paard had, vind ik het triest dat je het dit paard niet wat makkelijker maakt.

Als je de omstandigheden van het paard voor hem verandert, zal het paard ZELF ook veranderen.

NAAR BUITEN (met een lekkere deken op) en z'n vriendje. Al is het maar een aantal uren per dag. Zullen ze allebei van opknappen. Van een paar uur modder krijgen ze geen stress. Wel van de hele dag binnen staan en alleen maar er uit gehaald worden, om aan het werk te mogen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:21

Nou Terpentijn, volgens mij was de boodschap al wel ontvangen, hoor. ;)
Daarnaast zijn er best paarden die stress krijgen van buiten lopen en is in een ruime stal staan met voldoende ruwvoer en een buurman niet per definitie vreselijk stressvol. Beetje afhankelijk van de inrichting, natuurlijk. Maar wat voor een stresspaard van belang kan zijn is dat ze ruimte krijgen om hun spanning te laten afvloeien en dan is vrije beweging het meest voor de handliggend.
Daarnaast is het voor een stresspaard vaak heel prettig als het leven voorspelbaar is, dus een vaste dagindeling, vaste routines waar ze zekerheid aan kunnen ontlenen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:34

Goed, I rest my case, ik heb kennelijk een andere visie op het paardvriendelijk er op na houden van paarden in het algemeen en een luchtzuiger in het bijzonder.
Wens TS veel sterkte maar vooral veel wijsheid toe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:00

volgens mij heeft TS het begrepen en zal zij haar best doen om het te veranderen.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:32

Ik heb nog een andere tip voor op stal. Ik heb zelf ook een pre gehad die lucht zoog en dan op stal. In de paddock en wei niet.

In de stal deed ik cribox op de plaatsen waar hij het deed. En ik kocht een bal voor hem. Ik weet niet hoe dat ding ook al weer heet maar het is zo'n rode bal met een gele dop en gaatjes erin. Daar deed ik mais in. En rollen maar.... Was hij en even lekker zoet mee voor een paar uur.. Hij vond het ook echt een geweldig ding. En hij kreeg extra mais ook voor gewicht. Zeker toen hij nog hengst was kon hij zich in het voorjaar druk maken en viel hij snel af. Dus met die mais (die heel mooi door die kleine gaatjes konden) had ik 2 vliegen in 1 klap. Succes!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:14

Beweging=afleiding en heel belangrijk voor een luchtzuiger! Maar dat had je nu vast al begrepen na deze reacties.
Hopelijk ga je er iets aan doen en word het minder.