afspuiten onder de staart oorzaak hartstilstand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 23:02

mengirls schreef:
nog nooit van gehoord ! hoe heet dat mens?

Is het belangrijk om te weten hoe 'dat mens' heet? beetje respect graag
En ik zou het fijn vinden als iedereen bij het onderwerp blijft en niet begint over waar een paard wel of niet bang voor is

mengirls

Re: afspuiten onder de staart oorzaak hartstilstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:06

pillow : sorry maar was er een beetje van geschrokken....

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:11

pillow schreef:
mengirls schreef:
nog nooit van gehoord ! hoe heet dat mens?

Is het belangrijk om te weten hoe 'dat mens' heet? beetje respect graag
En ik zou het fijn vinden als iedereen bij het onderwerp blijft en niet begint over waar een paard wel of niet bang voor is

Inderdaad, er zijn hier wel mensen hun paard kwijtgeraakt, dan gaan jullie maar in een ander topic verder over reacties van paarden die iets spannend vinden.

Is er nog iets bekend van wat er van te voren gebeurd is?

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:14

naja vindt het altyd heel erg als je je paard verkoopt en een paar jaar dood is ....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:51

mengirls schreef:
naja vindt het altyd heel erg als je je paard verkoopt en een paar jaar dood is ....

Tja dat zal ooit gebeuren hé als je een paard verkoopt ook die hebben niet het eeuwige leven.

Verder nooit van gehoord en ik geloof het ook niet dan zouden er al heel wat paarden spontaan dood gevallen zijn.
Zal wel iets anders geweest zijn misschien te intensief gereden en een slecht hart, of gewoon pech hebben en had het net zo goed in de wei kunnen gebeuren.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:03

Ik geloof er helemaal niets van dat dit is gebeurt door afspuiten onder de staart. Als dit waar zou zijn, dan had ik er inmiddels al een heleboel het hoekje om geholpen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:10

Dat moet wel een broodje aap zijn. Anders hoeven we niet meer naar de slager of de spuit te grijpen als het zover is (of als we hem/haar niet verkocht krijgen). Zou goedkoop opruimen dat wel.... Maar ik moet er toch niet aan denken.
Die van mij heeft het vandaag weer overleefd. Pffff Wat een risico heb ik onbewust genomen zeg...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:55

Ja er is een paard overleden. Sneu. Niet jouw paard echter en ik begreep uit de OP dat ie al een tijd dood was. Dus ik dacht dat een grapje wel kon. Helaas zijn jullie een flink drama erom heen aan het maken het is immers gewoon een raar verhaal. Paard kan best een hartstilstand van de schrik hebben gehad maar de oorzaak is absoluut niet water.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:10

Denk gewoon een absurd toeval..... geloof nooit dat door afspuiten onder de staart een paard dood neervalt.
Waarschijnlijk ongelukkige samenloop geweest, kan ook gescheurde aorta zijn of iets anders....
Wel kl*te in elk geval....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:11

Of het zo is weet ik ook niet maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Zowiezo vind ik koud water spuiten op een warm paard not done!
Ik had vroeger(30j geleden) een pony merrie en die trok haar kont helemaal onder zich als er koud water via de kont naar d'r poeperd liep onder haar staart.Dat vond ze ook niet fijn.Ik probeerde altijd te voorkomen dat daar koud water heen liep.
Dus wie weet door een spontane verkrampte houding en schrik van dat paard dat daardoor het hart een opdonder heeft gekregen?
Ik sluit het niet uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:26

Ik kan me voorstellen dat het water aanleiding was voor de schrik. Maar nooit voor de hartstilstand.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:10

Nee, ik geloof het eigenlijk ook niet zo dat koud water op die plek de oorzaak is van een hartstilstand.
Je zit trouwens ook nog een eind van het hart af, dus die afkoeling warmt wel weer op voor je bij het hart bent (denk ik).

Maar:
Mijn eigen paard loopt sinds een week stijf met zijn achterbenen, zet ze niet helemaal onder de massa.
Heel raar: ik heb hem 's avonds gezond in zijn stal gezet en hij kwam er 's ochtends kreupel uit.
We denken dat hij raar heeft gelegen in de stal. Maar dit topic triggert me wel: heb ik zijn achterbenen afgespoten die avond na het rijden?
En zo ja, zou dat de oorzaak van de stijfheid kunnen zijn.....?
Vanmiddag gaan we naar de kliniek, dan zal ik het eens vragen daar.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:34

Mij is geleerd dat je een paard is goed moet afkoelen met uitstappen.
Daarna beginnen bij de achterbenen wanneer je afspuit met koud water, omdat dat het verste van het hart zit en op deze manier de 'klap' van het koude water het kleinst. Wanneer paarden goed werken zweten ze daar en spuit ik dat ook altijd af.

Ben heel blij dat dit een broodje aap verhaal is, anders had ik er ook al meerdere naar de eeuwige weides geholpen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:56

Ik kan me best voorstellen dat aders een "klap" krijgen (dicht klappen) als er plots koud water overheen komt.Lijkt me voor het hart niet bevorderlijk die dan ineens harder moet werken,toch?

Ben eigenlijk wel benieuwd of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:16

was er ook niet iets bekend dat het paard iets had? of voelde hij zich al niet zo lekker? (misschien dat er intern toch al wat gaande was en dit net de druppel was?) bedoel 5 jaar hoor je dit toch niet zo snel te hebben lijkt mij

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:18

Als ik het zo hoor denk ik dat het puur toeval is geweest; paard had ook half uur later dood neer kunnen vallen maar kreeg toevallig net op het moment van afspuiten een hartstilstand.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:19

Ik weet wel dat als een mens drank in zijn lichaam heeft en dan ineens een koude douche/bad neemt, de kans op een hartstilstand groot zijn.
Zou vast ook zoiets te maken hebben met hoe het met dit paard is gebeurd :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:14

ja hoor, het is vast eerst dronken gevoerd.....

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:23

hartstilstand is erg....

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:25

ElCamino schreef:
ja hoor, het is vast eerst dronken gevoerd.....

Deze opmerking slaat echt nergens op maargoed :roll: . Ik zeg helemaal niet dat het paard dronken gevoerd is ;)
Gaat over hoe het koude water ineens effect kan hebben op een lichaam, niet drank ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:54

ElCamino, dat wordt toch helemaal niet gezegd?

Misschien dat het paard al een slecht hart had?? Als het warm is en je krijgt koud water over je heen, slaat je hart wel even op hol... Vind het iig sneu voor de eigenaren, maar het is echt niet zo dat ieder paard hier aan dood gaat := .

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:14

Ik kan niet geloven dat dit paard "gezond" was, en van enkel koud water onder de staart een hartaanval heeft gekregen. Het paard zal wel hartfalen gehad hebben. Dit is een eindstadium voor hart- en vaatziekte, dit komt doordat het hart al een lange tijd hard heeft moeten werken door bijvoorbeeld een verhoogde bloeddruk. Hierdoor is de pompwerking van het hart minder geworden en is het hart gaan falen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 23:34

Dit paard had bij mijn buren nog nooit wat gedaan om dat zij sterk afwijkende voorbenen had. Ze is zo ongeveer weggegeven als gezelschaps paardje. Ze hadden haar daar wat longetraining gegeven, omdat ze haar toch wilden beleren, en daarna afgespoten Dus misschien had ze wel een hartafwijking, wie zal het zeggen. En Chaos ze is vorige week overleden, dus niet allang geleden. En er is niet gezegd dat ze onder de staart afgespoten is, ,daar kwam de buuf mee ,dat ze hoopte dat ze dat niet hadden gedaan, omdat ze dan een infarct konden krijgen. Goed lezen kan wel handig zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:02

Escada: dat begrijp ik, ik reageerde op je eigen opmerking dat mensen met alcohol die een bad nemen óók een hartstilstand kunnen krijgen wat óók onzin is....weet ik uit ervaring....dus dan moet je de drank-opmerking ook niet noemen in je reactie....