pony's altijd water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:20

Ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat dieren altijd beschikking moeten hebben
over water. Als ze een flink dagdeel de tijd hebben om te drinken is dat echt voldoende hoor.
Op de wei drinkt mijn paard ook niet, er is een sloot maar dat wil ze niet.
Savonds/snachts heeft ze op stal een automatische drinkbak, dan kan ze zoveel drinken als ze wil.

Als ze zomers 24/7 op de wei staat (is een andere wei) staat er een badkuip en drinkt ze wel
uit de sloot. Ook bied ik haar dan om de dag water aan voor en na het rijden.

mengirls

Re: pony's altijd water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:43

nou ik vindt het wel zielig als een paard/pony/dieren niet 24/7 beschikking hebben over het drinken...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:09

mengirls schreef:
nou ik vindt het wel zielig als een paard/pony/dieren niet 24/7 beschikking hebben over het drinken...

dat kan, ik vind het zielig als een paard 23/7 op stal staat en dat gebeurd ook heel veel.
Er word naar ervaringen gevraagd en die worden gegeven, bij die ervaringen staat niet de vraag of mensen willen proberen om de situatie bij betreffende bokkers te veranderen, ik wil namelijk helemaal niet dat de situatie bij mijn pony's veranderd. In MIJN ogen kunnen ze best een paar uurtjes zonder water en ik maak er dus ook geen punt van, maar ik laat mensen die wel alles uit de kast halen om hun paarden 24/7 de beschikking over water te hebben ook in hun waarde.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:14

mengirls schreef:

Oef.. Al die arme paarden en paard achtigen die in de wereld in het wild leven... Die hebben echt geen 24 uurs beschikking over water hoor :')

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:08

Die van mij hebben overdag ook niet altijd water. Tenminste nu niet. Zomers uiteraard wel, maar nu kunnen ze 's nachts onbeperkt drinken en in het land liggen genoeg waterplassen en ook in het gras zit nu aardig wat vocht.
Als de paarden maar de kans hebben om aan hun waterbehoefte te komen en dit niet in 10 minuten naar binnen hoeven te werken. Bijvoorbeeld alleen 's nachts of alleen overdag is prima. Mits het niet 30 graden is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:30

Belachelijk dat er paarden zijn die langere tijd geen water tot hun beschikking hebben. Ik kan daar niet met mijn hoofd bij, maar misschien 'verwen' ik mijn paarden teveel ofzo :?

Een nachtje op stal en geen automatische drinkbak; hoe moeilijk en hoeveel moeite is het om een grote bak neer te zetten, er 3 emmers in leeg te gooien?? Hoe moeilijk is het om een speciekuip neer te zetten en te vullen in een tijdelijk weiland? Desnoods met een H2O zak ofzo.

Mijne zijn wat dat betreft "verwend". In stal gebruikt ze haar automatische bak niet, en krijgt ze dus een bak gevuld in de hoek van de stal. Verder hebben ze 2 bakken in de paddock staan, altijd gevuld en regelmatig ververst. En ik moet best een pokkeneind met water lopen om ze te vullen. Oh oh, wat een last........ :? Hoort er gewoon bij vind ik.
De ene dag drinken ze bijna niets samen, de andere dag is er een hele kuip of meer leeg. Waar dat verschil in behoefte nu precies mee samenhangt weet ik niet (niet temperatuursgebonden lijkt het), maar ze hebben iig wel altijd beschikking tot meer dan genoeg water.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:35

Als een paard 2 week geen water heeft gehad dan zal die aardig richting doodgaan gaan. Dus dat zal wel meevallen.

Onze paarden hebben ook niet altijd water tot hun beschikking; als de sloot bevroren is kunnen wij niet voorkomen dat hun waterbak altijd ontdooit is. Bovendien gooien ze hun waterbak ook graag om. Kaal land is ook niet direct erg; overgewicht is schadelijker.
Mensen vinden onze paarden ook snel zielig; krijgen beperkt eten namelijk. En wij zijn er zelfs wel van beschuldigt nooooooit bij de paarden te komen; jaja mensen hebben blijkbaar alle tijd om 24/7 naast de wei te bivakkeren :=

Als de paarden er goed uit zien, zou ik mij er niet al te druk om maken.

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:36

nee @stef wie is er nu 24/7 bij de wei ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:04

@TS, ik denk dat die vraag gesteld is omdat je heel stellig in je openingspost zegt dat ze al 2 weken geen water hebben gehad, maar hoe weet jij dat nou? Je bent er zoals je zelf zegt niet 24/7 op het land te zijn dus kunnen ze toch water geven buiten de tijden dat jij er bent?

Ik zie bijna nooit iemand bij het huis waar mijn paarden naast staan, ik ben er 's morgens als het nog donker is en 's avonds tijdens etenstijd zou een mooie boel worden als ze dan meteen beginnen te roepen dat ik nooit kom.
Het is niet verstandig dit soort berichten te plaatsen en op een zekere manier dus iemand te 'beschuldigen' zonder dat je zeker weet of dit wel terecht is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:49

In die twee weken hebben ze echt wel gehad anders lagen ze nu plat :+ Je kunt het ook wel zien, ene uitgedroogd paard staat opgetrokken (de buikspieren zijn dan aangespannen/ingetrokken) en mocht je eraan kunnen komen: als je een huidplooi pakt en die trekt niet terug glad maar blijft staan, dan is er sprake van uitdroging.
24 uur beschikking over water, mwah, het is fijn, maar als ze met regelmaat goed kunnen drinken (en dus niet maar een emmertje maar kunnen drinken tot ze voldaan zijn) dan is even zonder water echt wel overkomelijk. Op wedstrijd of bij lang transport kunnen ze ook niet drinken en veel stallen waar de paarden slechts enkele uren de wei opgaan hebben ook geen water buiten, de paarden drinken dan gewoon weer bij als ze op stal zijn en zeker als de tijd regelmatig is dan kunnen de paarden het goed zelf regelen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:10

Het is wel makkelijk oordelen hoor..Ik zet bij mijn pony's ook alleen 's avonds 2 emmers water neer nadat ze eerst hebben gedronken en daar moeten ze het mee doen tot de volgende avond dat ik kom. (Bovendien kunnen ze uit de sloot drinken als ze willen, maar ik denk dat ze dat teveel moeite vinden := )
Als ik weer kom, liggen 9 van de 10 x de emmers ook omgegooid in de kant. Voor mensen die elke dag langsfietsen rond dezelfde tijd 's middags kan het idd lijken alsof ze nooit water krijgen, maar dat krijgen ze wel degelijk.
Kan me nl. ook niet voorstellen dat die paarden er nog goed bij staan op een kaal stuk gras zonder water na 2 weken..