Nee ik zet houten palen, geen prikpalen. Maar die heb ik wel rechtop staan...... Zo erg is dat toch niet? Ik zou niet weten hoe ik ze er schuin in moet krijgen....
de lengte maakt niet veel uit, in een stuk van 20*20 kun je ook wel fijn rijden. Breedte is belangrijker (zeker bij een groter paard, anders raak je de bocht niet door) minimum 15, liever 20 meter breed, lengte min 20, liever meer )
20 x 36 is prima te doen Thuis heb ik een bak van 19 x 36. Is prima in te rijden, voordeel is, als je de figuren (bijv. volte 10 meter) daarin kan rijden, is het op wedstrijd sowieso geen probleem
20x33 is wel te doen! Ik red het ook in een 15x30 bak
aerdenhout1
Geplaatst: 31-10-12 21:31
persoonlijk denk ik dat je toch beter wat meer kan uitgeven aan je omheining van de bak. Als het land rust moet hebben, te nat is en het gras te veel word vertrapt, sneeuw enz.enz. is het heel handig als je een stuk hebt waar ze in kunnen staan. Maak hem ook zo dicht mogelijk aan je stal, dat is weer handig met buiten zetten. Schrikdraad kan prima, maar ik zou dan toch kijken of je er ook stroom op kan zetten in geval het nodig is. Kost je nu misschien iets meer, maar je zal merken dat het achteraf het geld waard was. De maat is prima!
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-12 22:02
@Duhelo, de breedte is inderdaad 20.
@44Myrthe, het is meer he, het is bijna 7 meter minder...
@Antoontje, wedstrijden rijd ik sowieso niet, ben al blij als ik er fatsoenlijk op blijf zitten
@Broccoli. is dat niet erg krap 15 breed?
@Aerdenhout, helaas is er geen budget om in een bak te stoppen........ Ga mijn spaargeld daar niet aan uitgeven want dan heb ik straks niks meer als 1 van de beestjes iets zou krijgen. Rijden kan ook in een provisorische bak, ik ga er ook geen aparte bodem in doen rij gewoon op het gras. Dicht bij stal maak ik hem juist niet, bij de stal is een wei waar ze in staan en die deel ik in het voorjaar in minimaal 2 stukken. Misschien zelfs wel in meer stukken. Ik heb 2 hectare land dus is er altijd wel iets te verzinnen om ze op een ander stuk te zetten zodat de wei rust heeft.
ingvdh
Geplaatst: 01-11-12 01:16
je kan de palen op een lijn krijgen met een laser, die kan je huren bij de bouwmarkt,
verder stelling van Pythagoras toepassen zodat je 90graden hoeken krijgt. (a2+b2=c2) dus je diagonaal moet zijn: 400+1122,25=1522,25 => 39 meter
als je dus 2 diagonalen van 39 meter hebt dan weet je dat je bak helemaal recht is.
Ja, is best wel krap, maar alsnog goed te doen. Ben allang blij met een rijbaan aan huis. Misschien in de toekomst dat ie wat groter wordt.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-12 20:17
@Ingevdh, de stelling van wie? hahahaha Ben niet zo'n reken wonder. Maar ik heb de tip gehad om gewoon een touwtje te spannen en dat met prikpalen op 4 punten vast te zetten. Zo kan je ook redelijk recht gaan richten.
Het is een truck om te zorgen dat je hoeken ook echt 90graden zijn. Als je hoeken dat niet zijn rij je niet lekker. De ene hoek is dan de klein en de andere te groot.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-12 21:33
Bij een rijbak van 20 bij 40 op welke afstanden staan de letters dan?
De A en C staan op 10 meter, de B en de E staan op 20 meter. Maar welke afstand staan de F-M-H-K dan?
Is dat precies op de helft tussen de B en de hoek in?