Hooiopslag bij paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DemiCruijff

Re: Hooiopslag bij paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:41

Op de hooizolder boven de stallen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:25

joyce B schreef:
hahahaha, tja, net 95 pakjes hooi naar boven gebracht, dus toen gelijk even het losse hooi aangeveegd en bovenop de stapel gelegd om stof te vangen...

Wij moeten nog een ophaaltrap maken in de stalgang (nu is de zolder alleen van buiten toegankelijk, maar we hopen dat de timmerman binnenkort tijd heeft) maar die katrol is ook wel een super goed idee! Die zou dan recht boven het trapgat kunnen hangen aan de balken. Nu trekken we het omhoog via een plaat die over een ladder ligt, maar dat kan alleen mijn man doen, ik red dat echt niet. Een speciale katrol zou het werk een stuk lichter kunnen maken!

Wij moeten nu ook nog met een trap werken en een hijskabel. Ik meestal beneden om de kabel+haak aan de baal vast te maken en hubby die 'm dan naar boven trekt. Is erg zwaar werk m.n. voor hubby. Nadeel hier is ook dat het luikje aan de zijkant zit en je met de hooibalen tussen de hoek van de garage + hoek van de stal moet wurmen (doorgangetje van zo'n meter breed). We willen ooit nog eens een echt hooiluik/opening maken aan de voorkant van de garage zodat de boerenwagen er direct onder/voor geparkeerd kan worden en je de balen alleen nog maar met een hooivork naar binnen hoeft te gooien.

Bij ons op zolder passen er zo'n 200 kleine balen hooi op zolder. Meer dan genoeg voor een hele winter.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:30

Wij hebben dus een elektrische takel met loopkat. Er hangt dus in de nok een metalen balk waar dat ding over heen rolt. Ik sta beneden op de kar met hooipakjes de knoppen in te drukken voor omhoog en omlaag en de haken aan de pakjes te doen, 2 pakjes tegelijk en mijn man staat boven te stapelen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:42

Ik heb een hooizolder met een lavabodem. Het stro ligt op los stro het hooi op pallets en alles van de muren af.
De deuren van de schuur heb ik vaak open voor voldoende ventilatie.
De hooizolder boven stal hebben we weggehaald omdat ik dat te stoffig vond.
Balen gaan vanaf de aanhanger de zolder op. totaal passen er rond de 500 balen op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:45

ik heb een afdak waar een aanhanger instaat. ik haal een pak voordroog, laat deze op mijn aanhanger laden en voer vanaf deze aanhanger. Voorheen had ik het op pallets onder het afdak staan, maar de aanhanger is makkelijker omdat de pakken te zwaar zijn om eraf te halen, en ik zelf geen materiaal heb om ze eraf te halen.
Mocht het broeien haal ik het uit elkaar en doe een deel op de pallets en de rest blijft op de aanhanger liggen

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:00

Wij halen iedere 3 weken een trailer vol hooi en stro (meestal 10 stro, 20 hooi) en gooien zo'n 20 balen in het hokje bij de stal, de rest moet in de trailer blijven ivm ruimtegebrek.. :o

We zijn bezig met nieuwe stallen en willen dan misschien overstappen op strokorrels en ingepakt hooi omdat dat buiten kan blijven. Deze huidige stal moet namelijk weg (ivm geen vergunning) en mogen op een andere plaats weer nieuw bouwen, maar helaas wel flink kleiner! -:(- Slechts 30 m2, en das bar weinig voor 2,5 paard + zadelkamer + voer/hooiopslag...