Paard eet stal leeg, wat helpt?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Re: Paard eet stal leeg, wat helpt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:25

Staat hij dag en nacht op stal? Want dan kan het natuurlijk ook verveling zijn...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:28

specialmoon schreef:
Staat hij dag en nacht op stal? Want dan kan het natuurlijk ook verveling zijn...

Even lezen.. probleem is al opgelost. Ze mogen terug op zaagsel van de staleigenaar..... :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:35

bij ons mag maar een beperkt aantal paarden op zaagsel helaas ivm de afvoer. Tinkerlief eet ook stro op. Staat nu op 2 balen vlas in de week en per dag 2 kleine plakken stro. Het is echt een Stinkertje =).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:22

PartoutZ schreef:
Zaagsel of houtkrullen eten ze niet. De veearts raadt vlas e.d. ook af. Als ze daar een verstopping van krijgen moeten ze geopereerd worden met alle risico's die daarbij horen. Waarom probeer je niet wat ik hierboven genoemd heb? Een pak zaagsel erin en daarover wat stro. (of eerst even 2 weken op alleen zaagsel en dan weer wat opbouwen met stro erover) Je kan dan wel het beste gaan mesten met een mestboy en een harkje, dan kun je selectiever mesten zodat je alleen het smerige zaagsel eruit haalt en de rest bewaard.

Mijn paard is toevallig afgelopen nacht nog behandeld voor vlas-verstopping. Niet doormiddel van operatie hoor! Hij moest doorgespoeld worden met een sonde, en als dat niet op stal lukte zou hij naar de kliniek moeten omdat ze daar meer druk op de sonde kunnen zetten Ze heeft met geen woord gerept over een operatie. Zijn verstopping zat in de slokdarm overigens. Erg nare plek..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:58

Miss hoeft het dan niet bij elke verstopping? Mijn veearts maakte er 8 per jaar mee die ze ervoor moest opereren. Mijn paard zet ik iig niet op vlas, durf dat risico niet te nemen.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:13

Wat ik nu een week je aan het doen is eerst een laagje houtmot met daarover stro. De hele week schep ik alleen de drollen. Zodat ik iets over hou om over het schone stro heen te werken. Maar ze blijft woelen en eten . Met het risico dat ze dus wel houtmot binnen krijgt.
Vorig jaar had ik nergens last van en kon ik zelfs met de echte vorst koude een potstal maken met stro. Maar we hebben nieuwe stro wat dit jaar van het land is gehaalt en het is dus mis. En echt het is nu een hele vieze bende :(

Het schijnt dus ook zo te wezen dat het oogsten van stro of vlas er ook erg mee te maken heeft.

Ene ze staat alleen vanaf 18.30 tot 07.00 binnen de rest lekker in de wei .
Wij mogen zelf weten wat we gebruiken op de bodem . Onze mest wordt over ons eigen terrein uit gereden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:04

Dit is overigens mn eerste vlasverstopping terwijl wij de paarden al 5jaar op vlas hebben staan en er in die 5 jaar ook enkele paarden verkocht zijn, nooit een vlasverstopping gehad. De dierenarts vermoed dat deze ruin een vernauwing heeeft in zn slokdarm waardoor hij gevoeliger is voor verstoppingen. Nu eerst maar eens kijken hoe het met stro gaat..
Maar mijn persoonlijke voorkeur blijft toch echt bij vlas, waar mn overige 3 paarden dus ook gewoon op blijven staan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:29

Mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan, en daar ook vaak koliek van gekregen.
Had allemaal dingetjes geprobeerd maar uiteindelijk was er maar 1 oplossing die werkte:
heel veel ruwvoer. Zoveel hooi dat ze in principe onbeperkt kreeg, toen bleef ze van haar
stro af.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:37

super dat je terug kunt op zaagsel, Uniola staat heel de dag buiten en alleen s'nachts op stal onze oplossing was veel hooi + kuil. Zo blijft ze van der stro af.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:40

had hetzelfde probleem, heeft hij genoeg hooi? of verveelt hij zich misschien? bij mij hielp het toen hij altijd hooi kon eten en genoeg te doen had. (bal ophangen in de stal of liksteen)

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:01

ze heeft onbeprekt eten ,ze heeft een liksteen . Maar ze blijft haar bed op eten.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:06

dat is raar, de meeste paarden vinden hooi toch lekkerder dan stro! aangezien je ook al dingen over het stro gespoten heb zou ik niet weten wat je meer kunt doen behalve een andere bodembedekking. staat hij de hele dag op stal?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:08

ik geef m'n pony's (fell pony en shetlander) altijd stro ipv hooi worden ze minder snel dik van. denk niet dat het heel slecht voor ze is en ze hebben nog nooit strokoliek gehad ofzo dus daar hoef je je denk ik niet heel veel zorgen om te maken. (voer mijn pony's het al bijna 5 jaar.)

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:54

Het hoeft ook niet maar bij veelvuldig leeg eten van de stal kan er dus verstoppingskoliek optreden. En dan heb ik het over daagelijks
4/5 plakken per dag. En dat wordt echt niet als goed beschouwd. Daarbij komt dat ze daarna dus gewoon op de stenenvloer staat wat mijn voorkeur niet heeft. Ik heb het vermoeden dat het haverstro is dat schijnen ze namelijk ook erg lekker te vinden. Tarwestro weer niet 8)7

Ik denk dat je je pony's super goed voert iig met verstand. Want in stro zit minder energie en dat is voor dit soort pony's echt goed. stro kan een goed ruwvoer zijn . :j
nee ze staat niet de hele dag op stal , even mijn eerdere bericht lezen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:42

al aan strokorrel gedacht?