Voor het eerst op zaagsel ... Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Voor het eerst op zaagsel ... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 17:33

Nou, ze stond vanmorgen gewoon vrolijk te kijken, maar ... ik kon eigenlijk niet zien of ze gelegen had. :o
Zag geen sporen van zaagsel op haar of in haar manen, maar ze had ook al in de stapmolen gelopen toen ik kwam, dus dat zegt misschien niet alles.

Wel was het stro dat ze in een hooinet krijgt als ruwvoer om de nacht door te komen helemaal op.
Dat betekent dat ze waarschijnlijk toch een tijd op stal gestaan heeft zonder wat te eten. (En daarvan weet ik dus niet of ze toch ook zaagsel heeft staan eten, lastig!)

Hoe doen jullie dat?
Staan ze bij jullie ook een deel van de tijd op het zaagsel zonder ruwvoer of hebben jullie dat wel continu beschikbaar (in de vorm van wat stro of hooi/kuil)?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:41

de mijn kreeg smorgens hooi/kuil en bix,
ging daarna land in waneer die binnen kwam kreeg ze week hooi en savonds rond 10 uur weer hooi,
en 5 uur bix, en dan nog naar mesten wat stro op de grond in de box

08:00 bix en hooi
binnen komst hooi,
17:00 bix
22:00 hooi

ik zorgde voor dat ze niet te lang zonder hooi staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:32

Ik voerde onbeperkt voordrooghooi, en waar we hiervoot stonden gooiden we ook gewoon een flinke plak stro over het zaagsel heel, voor de snabbel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:11

Sonja schreef:
Ik voerde onbeperkt voordrooghooi, en waar we hiervoot stonden gooiden we ook gewoon een flinke plak stro over het zaagsel heel, voor de snabbel.

Tsja, dat kan ik net niet doen, omdat ze op zaagsel is gegaan omdat ze (waarschijnlijk) allergisch reageert op stro. Het is een kontaktallergie waardoor enorme bulten ontstaan, dus alleen waar ze ligt op het stro (buik, bvenbenen, billen).

Vanavond had ze nog de helft van haar 'middagstro' (in hooinet), dus dat is gunstig qua verdeling van eten.

Bedankt voor je reacties hier, trouwens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:22

Stom van me, wist ik. Je zou eventueel nog een vrijhangende hooibal erbij kunnen hangen, puur als hobby?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:01

dan zou ik toch proberen wat meer hooi te voeren