Mestonderzoek door eitelling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Mestonderzoek door eitelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:58

Ik ontworm ze 4 x per jaar met afwisselende middelen waarvan zeker 2x wel met eentje voor eventueel bloedworm.
Nooit problemen mee gehad.
Mestonderzoek doe ik niet, pas als er echt iets lijkt te zijn.
Dit is 1x voorgekomen en toen deden ze mestonderzoek en bloedtest.
Uiteindelijk bleek het een hartklepontsteking te zijn ipv wormen en uit de mest kwam dus niks.
Dus nee ik vind het ook niet nodig alleen in directe nood.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:12

Waratje schreef:
Wilde paarden trekken door, die blijven niet lang op een stuk land en voordat de volgende groep langskomt zijn eventuele wormen al weer weggewerkt door de natuur. Die blijven namelijk niet eeuwig in leven.

Dus dan is het toch wel aannemelijk dat wanneer men de dieren aan huis heeft staan dus een vaste kudde,elke dag paar keer de mest wegruimd dat de wormbesmetting zeer laag is.Zeker als voorheen ook nooit ernstige wormbesmetting heeft bestaan.Dan krijgen eventuele wormen ook geen kans om zich te verplaatsen......toch?
(dit even bekeken vanuit onze thuissituatie)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:20

funnyhorses, ik geloof daar niet in, enig idee hoeveel wormeneieren er in een klein stukje mest zitten ? ik haal hier bij ons minimaal 1x per dag de mest weg maar je krijgt het nooit voor de volle 100% weg, er hoeft maar een inieminie stukje te blijven liggen en klaar is kees. Ik geloof wel dat het de druk vermindert maar niet dat je het wegneemt door dagelijks de mest weg te halen, vooral niet als er een regenbui is geweest die de mest half heeft leeg gespoeld!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:25

Nee 100% zal niemand lukken,dat kan ook niet maar men kan de infectiedruk wel aanzienijk laag houden voor de dieren lijkt mij?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:33

Dat zeg ik ook funnyhorse, het zal de druk aanzienlijk verminderen vooral als je een mestzuiger hebt die werkelijk alles opzuigt, tot ieder kruimeltje aan toe maar ik heb niet de indruk dat je hierdoor minder kunt gaan ontwormen. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:54

Als je een vaste groep hebt die niet op vreemd terrein komt (grazend, dus b.v. weekendje weg) en je hebt de boel goed ontwormd in het verleden, dan is inderdaad de infectiedruk relatief laag. Met een aantal maatregelen als mest wegruimen of de mest blootstellen aan zon voor een periode door om te weiden en de rustende wei eerst te slepen kun je het nog verder beperken. Maar helemaal weg krijg je het voor zover ik weet niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:13

Nee helemaal weg lijkt me idd ook onmogelijk!

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:33

Ik heb een tijdje terug een mestonderzoek laten doen bij de GD Deventer.
Het resultaat was dat er geen wormen of eitjes in de mest zaten.
Twee weken na het onderzoek bleek hij toch 2 soorten wormen te hebben!!
Hij had ze hele kont stuk geschuurd van de jeuk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:45

Hoe ben je er na 2 weken achtergekomen?
Wel balen zeg!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:23

Nog even een tip voor mensen die alleen ontwormen na een eitelling:
Houd je paard heel goed in de gaten naderhand! Vandaag ook weer twee paarden gezien die een dag na het ontwormen met koliek staan omdat alle wormen in een keer los komen en zo de boel verstoppen, en pijnlijk worden voor het paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:29

Pas geleden las ik op BOKT dit [VN] Engeland: Alarmerende resultaten enquete over ontwormen .

Misschien voegt dit nog iets toe in dit onderwerp want hierin gaat het ook om wormenonderzoek en de resultaten daarvan.

Wij doen én...én dus én mest elke dag opruimen, en kalken grasland voor en najaar, én ontwormen volgens schema van de dierenarts én een keer per jaar mestonderzoek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:36

Jes schreef:
Nog even een tip voor mensen die alleen ontwormen na een eitelling:
Houd je paard heel goed in de gaten naderhand! Vandaag ook weer twee paarden gezien die een dag na het ontwormen met koliek staan omdat alle wormen in een keer los komen en zo de boel verstoppen, en pijnlijk worden voor het paard.

Als je paard ook maar iets laat zien van niet lekker zijn,koliekachtge verschijnselen ofzo na een wormkuur ben je te laat....dat zit hij vol met wormen!
Zou niet mogen.