Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shelley_026

Re: Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:24

Een uitloopstal of een stal met zandondergrond klinkt inderdaad super helaas kan ik dit niet realiseren. Het probleem aanpakken wil ik natuurlijk ook het liefst. Probleem is alleen dat het vele drinken aangeleerd gedrag is. Overdag als ze buiten staat drinkt ze ook mega veel en plast ze dus ook veel maar daar heb je geen last van omdat ze dan gewoon buiten staat. Ik kan 's nachts wel de toegang tot water afsluiten maar ten eerste vind ik dat ze 's nachts ook gewoon toegang moet hebben tot drinken 's winters staat ze toch van ongeveer 17.00 tot 08.00 dus 15 uur op stal ook al is het al minimaal omdat haar elektrische waterbak op standje 'laag' staat en ze drinkt zoveel overdag dat ze 's nachts nog steeds zal plassen.

De optie houtpallets/houtkorrels wil ik wellicht nog proberen. Ik ben alleen erg benieuwd hoeveel zakken er de allereerste in keer moeten en hoe vaak je het moet bijvullen. Daaruit kan ik berekenen wat het ongeveer per maand kost.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:46

dat ligt erin, ik gooi er altijd 5 a 6 zakken, maar ik mest niet elke dag waardoor het vanzelfsprekend wel wat viezer wordt. Dus dat vind ik fijner zodat ik na 2 weken ongeveer weer alles eruit haal. (meestal zonder tussentijds iets erbij te gooien want aan de zijkanten liggen nog de korrels) Maar de meeste doen volgens mij een stuk of 10 zakken erin, waar je dus een stuk langer erin kan laten liggen. Elke week 1 a 2 zakken erbij denk ik? zakken zijn btw 14 kg per stuk en prijs weet ik nog niet. Ik kan eventueel vanaf morgen wel een week lang er een foto van maken als je daar interesse in hebt? dan gooi ik er morgen nieuwe in

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:51

Oh daar ben ik ook wel in geïnteresseerd knaasje! Hoe vies is jouw paard normaal?

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:39

Ja dat is goed ik ben erg benieuwd naar de foto's en idd hoe vies is jouw paard?

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:33

Extreem vies, kan ik eventueel ook een foto van maken hoor. :+

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:52

Wat is de naam van je vaders bedrijf waar die pellets geproduceerd worden?
Ik wil ook graag de prijs weten. En wat is precies het verschil tussen de korrels die je in de stal gooit en de korrels voor de kachel?
Mag ook in een pb.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:16

Vlas en dan 's nachts het water gelimiteerd aanbieden lijkt mij de beste oplossing.
Gewoon een emmer ophangen in de stal en een steen in de automatische drinkbak doen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:27

Ik heb ook stalmatten. Maar deze nemen de urine niet op hoor dat is ook niet de bedoeling. Stalmatten hebben ook alleen maar zin in een stal met afvoer zodat de urine die erdoor zakt afgevoerd wordt. Dus stal met afvoer? En anders ja lastig heb goeie ervaring met potten mrt stro en vlas samen. Maar is in het begin een dure hobbie en zal idd niet voor iedereen werken. Ik deed vlas en dan stro. Alleen poep eruit en vlas op natte plekken en weer stro en dat volhouden. Van de bodem afblijven dat werkte bij mij goed.
Sterkte

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:24

Ik heb er nog elke dag een foto van gemaakt.

Dag 1: 10 zakken erin gedaan
Afbeelding
Dag 2: alleen poep eruit, korrels gemengd
Afbeelding
Dag 3: idem
Afbeelding
Dag 4: idem
Afbeelding
Dag 5: idem
Afbeelding
Dag 6: Korrels zijn grotendeels uitgezet dus ook plas er ook uitgehaald (wordt echt een plakkaat, zakt helemaal naar onder, bovenkant blijft droog)
Afbeelding
Dag 7: Idem
Afbeelding
Dag 8: idem
Afbeelding
Dag 9: idem
Afbeelding

Niet echt heel duidelijk te zien maar paard kan heelveel plassen, nat zal het niet snel worden. Mijn pony schopt zijn mest ook door heel zijn stal en dat is er ook redelijk goed en makkelijk uit te halen. Ook als je nagaat dat hij nog geen 2 dagen op een pak houtvezel kan staan blijkt dit echt een wereld van verschil te zijn. Er ligt nu een redelijk dikke laag in omdat de korrels zijn uitgezet en er zitten nog steeds hele korrels doorheen waardoor het volume nog steeds groter wordt ondanks ik sinds 4 dagen ook de plasplakkaten eruit haal.

Ik heb het nog nooit zo gedaan maar ik denk als je in week 2, 3 en 4 een zak erbij gooit dat je het minimaal een maand moet redden. :j

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:53

Dus vanaf dag 6-9 haal je elke dag ook de natte plakaten eruit? En strooi je dan nog iets bij?
Ziet er wel netjes uit zeg. Ben heel benieuwd naar de kosten!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:56

Ziet er heel goed uit inderdaad.. is dit niet hetzelfde als strokorrels dan?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:04

Mijn merrie plast ook enorm veel. Wij hebben rapsodie in de stal dat neemt ook redelijk vocht op. Vaak doe ik er nog wat stro overheen. Ik kan met 2 pakken per week wel ongeveer toe, dan staan ze wel overdag buiten.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:23

Het heeft inderdaad het zelfde effect als strokorrels, alleen dit eten ze niet. Volgens mij neemt dit ook meer vocht op.

Er is niks tussentijds bijgedaan, op de foto's lijkt het niet zo dik maar het is echt een dikke laag. Het blijft ook keurig liggen en stuift niet op of iets dergelijks.

De prijs ligt geloof ik rond 4,30 per zak. Ik weet niet hoe het over 2,5 week erbij ligt maar na 1,5 is het nog super schoon.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:07

Laat hem maar zijn stofwisseling nakijken! Lever en nierfunctie.......

Wij hadden hier ook zo'n "varken"op stal. Maar hij bleek iets mijn zijn stofwisseling aan der hand te zijn!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:43

En waar haal je dit knaasje?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:05

waar laat je het? de mest bedoel ik?

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:28

Bij ons gaat het gewoon op de mesthoop en dat wordt naar een boer gebracht die het onder zijn koeien gooit :D Maar het meeste is houtvezel van mijn andere pony. Dit spul geeft maar heel weinig 'mest'. Ik denk gewoon hetzelfde als waar je zaagsel, houtvezel, vlas etc. laat. Het zijn in feite gewoon geperste korrels met als enig grondstof schoon hout.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:16

voordeel lijkt em idd, dat als je gewoon met stro mest er heel veel stro mee komt, hier heb je natuurlijk alleen de drol, of de nattigheid. dus zal idd minder afval geven

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:31

Wauw wat een goede uitvinding die korrels! :j

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:29

Lizzykizzx schreef:
Wauw wat een goede uitvinding die korrels! :j

Strokorrels hebben dezelfde werking, en de mest is toch van betere kwaliteit dan met houtkorrels.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:50

Ik heb even gekeken maar volgens mij zit daar bijna geen verschil in, je hebt sowieso maar heel weinig afval (zeker meer dan de helft minder dan ander strooisel) en het composteert heel snel, het is 100% biologisch afbreekbaar. Houtkorrels ruiken trouwens ook niet, bij strokorrels krijg je snel last van ammoniakgeur.
Laatst bijgewerkt door knaasje op 30-10-12 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:01

Weer iemand waar dit te koop is? Lijkt mij echt een uitvinding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:03

Ik heb hier voor mijn viespeuk de mix van strokorrels en vlas geprobeerd. Hij poept steeds achteraan inde stal, plast in het midden/zijkant en rolt erg graag zodat alles opzij en naar achter vliegt en zich gaat mengen.
Stro heb ik nooit geprobeerd, vorig jaar wel vlas. Ik kon starten met 3 pakken vlas op stal en door zijn liefde tot mixen minstens om de dag een half pak vlas erbij. Lekker kostelijk! Hij graaft ook alles onder en vertrapt het dan, dus alleen drollen vissen was zelfs dan een ramp.

Dit jaar ben ik gestart met 3 zakken strokorrels en die natmaken tot ze uiteenvallen en het geheel toch weer relatief droog oogt. Daar anderhalf pak vlas overheen. Werkt super! De mestbollen zijn veel makkelijker eruit te vissen, de korrel pakt echt erg veel vocht op en het vlas zorgt ervoor dat de korrel zich ermee mengt en geeft een zacht luchtig bed dat goed meeveert. Ook geeft de vlaslaag de stal net dat tikje mooier aanzien. is voor mij van belang want mijn stallen worden regelmatig gebruikt als voorbeeld als er potentiële nieuwe klanten komen (er zijn nog geen andere klanten, die komen volgende week pas en alleen de mijne staan op stal 's nachts).

Als je merkt dat er toch weer minder vocht wegraakt ga je de natste delen eruit halen en gooi je gewoon weer strokorrel bij. Neemt het wel nog genoeg op maar ziet het er te bruin uit naar je zin (nadeel van strokorrels), dan gooi je er gewoon wat vlas overheen :)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:14

DanaDeen schreef:
Weer iemand waar dit te koop is? Lijkt mij echt een uitvinding!

De korrels die ik gebruik zijn van het merk Plospan, deze kunnen daar ook door particulieren op zaterdagochtend worden afgehaald. Mocht je meer informatie willen kun je me pben.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:57

knaasje schreef:
Ik heb even gekeken maar volgens mij zit daar bijna geen verschil in, je hebt sowieso maar heel weinig afval (zeker meer dan de helft minder dan ander strooisel) en het composteert heel snel, het is 100% biologisch afbreekbaar. Houtkorrels ruiken trouwens ook niet, bij strokorrels krijg je snel last van ammoniakgeur.

Er loopt een gans thema over strokorrel hier op Bokt.
Een ding is zeker, strokorrel is heel goed tegen ammoniakgeur, daarom groeit het verbruik in strokorrel zo sterk.
Qua ontbinding composteert strokorrel veel sneller dan houtkorrel.