Mijn pony komt in de herfstvakantie! Wat heb ik nog nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isarosa

Re: Mijn pony komt in de herfstvakantie! Wat heb ik nog nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:19

Dierenarts hoefsmid en tandarts willen we aan de buurman vragen, die heeft kampioen paardjes.
Speelbal lijkt me wel leuk, maar ik weet ind niet of ze het leuk vind ;) En ja, er is gelukkig ruimte om ze apart te laten wennen :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:20

Wij hadden onze paarden meteen samen gezet op de dag van de ontmoeting, shetjes deden samen wat gek, maar was voor de rest geen probleem hoor ;) Ik zou ze gewoon meteen bij elkaar zetten.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:23

Het kan ook meteen bij elkaar, maar ook met bijvoorbeeld wormen etc is het handig om ze eerst even apart te hebben. Is het paard ontwormd en ingeent etc?

Want als hij al een tijd niet meer ontwormd is, en je gaat ontwormen, komen de wormen er meestal de dagen daarna uit.. en die zitten dan ook in je weiland/gras :p

En als er genoeg ruimte is, is samenzetten wel een optie hoor. Vooral als alles voorheen goed gedaan is. Maar je hebt ook mensen die denken dat ze 2 paarden kunnen laten wennen in een bakje van 20 bij 20, dat ze niet bij elkaar weg kunnen en mjah (n) Ik vond het altijd wel fijn dat ze of een grote ruimte hadden, of even apart stonden.

isarosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:24

Oke, dat ga ik proberen, en al gaat het niet goed, kunne ze in de boxen. Maar wij hebben tussen de boxen tralies, dus dan kunnen ze elkaar wel zien maar niet aanraken ;) En ja ze is ingeent en dat soort dingen :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:26

In je hoofdstel moet je een goed passend bit hebben, misschien aan de huidige eigenaar vragen wat voor bit en welke maat de pony nu heeft? En inderdaad voer en strooisel in het begin ook hetzelfde doen als wat de pony gewend is.
Zorgen dat je vooraf een dierenarts en een hoefsmid hebt gevonden die je kan bellen als er wat is. Ontwormspuiten? En een extra halster en touw en een lange longeerlijn kan ook heel handig zijn. Als ik bv. met mijn paard met de trailer wegga ligt er altijd een hoofdstel, longeerlijn en reservehalster in de auto. Voor in het geval dat er iets is, heb ik met een hoofdstel en longeerlijn meer controle en een halster kan kapot getrokken worden. Ik weet niet hoeveel gras er in de weide staat, maar misschien iets om het hooi in te voeren?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:28

Serendip90 schreef:
Het kan ook meteen bij elkaar, maar ook met bijvoorbeeld wormen etc is het handig om ze eerst even apart te hebben. Is het paard ontwormd en ingeent etc?

Want als hij al een tijd niet meer ontwormd is, en je gaat ontwormen, komen de wormen er meestal de dagen daarna uit.. en die zitten dan ook in je weiland/gras :p

En als er genoeg ruimte is, is samenzetten wel een optie hoor. Vooral als alles voorheen goed gedaan is. Maar je hebt ook mensen die denken dat ze 2 paarden kunnen laten wennen in een bakje van 20 bij 20, dat ze niet bij elkaar weg kunnen en mjah (n) Ik vond het altijd wel fijn dat ze of een grote ruimte hadden, of even apart stonden.

Daar heb je idd gelijk in, mijn paard kwam wel direct van uit de kliniek naar hier. (ivm koliekaanval enzovoort, we hadden vette pech) Daar hadden ze haar al getest op wormen enzovoort omdat ze dus mega mager stond. Gelukkig werd ze dus netjes tijdelijk ontwormt van waar we haar gekocht hebben ;)

Dus, TS, gewoon even op letten. Je kan al eens in de mest kijken als hij van de trailer komt (meestal mesten ze wel in de trailer).

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:32

Jackytje schreef:
Serendip90 schreef:

Daar heb je idd gelijk in, mijn paard kwam wel direct van uit de kliniek naar hier. (ivm koliekaanval enzovoort, we hadden vette pech) Daar hadden ze haar al getest op wormen enzovoort omdat ze dus mega mager stond. Gelukkig werd ze dus netjes tijdelijk ontwormt van waar we haar gekocht hebben ;)

Dus, TS, gewoon even op letten. Je kan al eens in de mest kijken als hij van de trailer komt (meestal mesten ze wel in de trailer).

Vooral als je het niet zeker weet... meteen even ontwormen ;) (dus een wormenkuurtje moet ook op het lijstje ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:35

Heb je al een zoutblok?
Zweetdeken?

isarosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:36

Ja, enne superbedankt bokkertjes!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:02

In de loop van de tijd zul je vanzelf meer spullen gaan aanschaffen, ik zou nu voor de basisbenodigdheden gaan.

-Kast of in ieder geval opbergruimte voor je paardenspullen is aan te bevelen.
-Ton voor het krachtvoer (om te voorkomen dat muizen en ratten er van gaan eten)
-Longeerspullen (misschien wel fijn om voordat je voor de 1e keer gaat rijden eerst een keer te longeren)
-Opbergsysteem voor je stalgereedschap
-Emmer
-Voer en drinkbak
-Liksteen met houder
-Ledervet
-Drinkbak voor op de weide/paddock
-Betadine

Tip voor Sinterklaas: een naambordje voor op de stal ;)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:24

leuk dat je een eigen pony krijgt. Plaats je een leuke foto als je haar hebt? Veel plezier en goed dat je zo goed nadenkt over de pulletjes die je nodig hebt!! :)

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:29

Veel plezier !!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:44

Extra dekje en zweetdeken is altijd handig. Net als reserve halster en longeerlijn idd :j

- zoutblok/liksteen
- beenbeschemers? Gewoon simpele peeskapjes bijv.
- mestboy zijn handige dingen :j
- Iets om hooi te vervoeren. Kruiwagen/grote flexibele emmer, dan knoei je minder.
- Misschien een dikkere deken voor als het gaat vriezen

Wat leuk dat je nu een eigen pony hebt en goed van je dat je er zo goed overna denkt! :j heel veel plezier!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:57

Extra deken voor als je deken kapot is.

isarosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:24

Dankjullie! Het is heel fijn om alles even op een rijtje te hebben :D