Schuren of vreten aan steunpilaar, wie heeft de oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:16

Omdat pvc super glad is werkt het niet omtegen aan te schuren, is natuurlijk ook nog rond. Ook door de grotere doorsnee is erin bijten niet echt mogelijk. Bij ons werkt het super. Wat jij zegt over het laten meedraaien, is zeker ook nog een faktor die het lastig maakt. Wij zouden het zeker weer op deze manier doen. Succes en laat nog even weten wat het geworden is.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:46

Ik heb hier de steunpalen in beton gestort. De eiken palen met carboleum ingesmeerd. Er heeft nog nooit een paard aan geknabbeld. En vaak denk ik, wat ben ik blij dat ik die paal in een laagje beton heb gezet. Er hangt elke dag wel 600 kg tegenaan, met billen of een heel lijf. Op de eiken paal heb ik van die schuurmatten bevestigd, die bevallen erg goed.

vuurneon

Re: Schuren of vreten aan steunpilaar, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:49

Ik heb een schuurmat om de hoek van de stal gemaakt; paard weet het precies en laat de andere 3 plekken met rust :)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:24

Aaah goede ideeen weer!! Ik heb nog een extra dagje respijt want 'de mannen' hadden toch meer werk met de kap dan gepland maar maandag gaan de palen de grond in. Ik ben aan t zoeken naar pvc voor eromheen want dat klinkt toch wel ideaal! Miss niet zo mooi om te zien als de vierkante robuuste houten palen maar liever dat dan mooie paal eronderuitgeschuurd en dak op de grond! Dat beton gieten gooi ik ff in de bouwvergadering ;-) heb t al eens geopperd maar vriend denkt altijd dat 'alles wel mee valt'. .. Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt weer voor jullie ervaringen

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:37

Mensen van Gallagher die ons stroomsysteem kwamen aanleggen vertelden ons destijds dat je flink problemen kunt krijgen wanneer je bv een stroomdraadje om een steunbalk of muurtje BINNEN IN een schuur of stal aanlegt mbt de brandverzekering mocht er brand uitbreken.

Zij hebben dit ons destijds ten strengste afgeraden....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:51

hier een steunpaal iets in de grond gegraven [50/60 cm] klem onder het dak gezet en hoekstripjes er op.
geen gevreet aan de paal en hij is ruim sterk genoeg om het schuren aan te kunnen.
gaat al jaren goed. ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:01

Kippengaas zou ik niet doen, dan maak je de paal nog ruwer en nog lekkerder om tegenaan te schuren.
Ik zou voor PVC buis gaan of een stroomdraad je er omheen zetten bijv. met isolators dit had ik ook bij mijn houten stal met uitloop en langs de schutting ook tegen schuren en bijten. Werkte erg goed, maar de stroom moest er wel op blijven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:03

ik zou dus echt geen stroom in/rond de stal willen hebben. :n