Paard beeft 's ochtends

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:10

JUSTXME1993 schreef:
Wow wat zijn jullie snel allemaal :) Goh, het is een paard van 1 m 70, zijn trainingen zijn best intensief en heb gewoon het idee dat hij dit krachtvoer écht wel kan gebruiken.

Wat geeft je dat idee?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:11

Das heel weinig. Mijn vorige paard (kwpn) at een pak hooi per dag. En mijn tink en mama's fjord eten dit ongeveer samen.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:13

Caira schreef:
JUSTXME1993 schreef:
Wow wat zijn jullie snel allemaal :) Goh, het is een paard van 1 m 70, zijn trainingen zijn best intensief en heb gewoon het idee dat hij dit krachtvoer écht wel kan gebruiken.

Wat geeft je dat idee?

Hij heeft een tijdje op een stal gestaan waar hij minder krachtvoer kreeg, hij werd gewoon enorm lui en lusteloos en verloor gewicht. Ik geef je wel volkomen gelijk over enkel hooi, want dat kreeg hij daar ook niet veel dus zal een groot deel de oorzaak zijn. Ik heb hem nu gewoon goed op gewicht door dagelijks twee maal hooi en twee maal krachtvoer. We gaan ook af en toe op wedstrijd, waardoor hij die extra energie wel kan gebruiken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:14

Hier eet een paard van 1.70 wat op pensioen staat ruim 12 kg ruwvoer per dag... 2 plakken van een klein baaltje zijn met heel veel geluk 3 a 4 kg...

Mijn merrie beeft ook wel eens wanneer ze te weinig ruwvoer binnen krijgt. Daarom voer ik het in slowfeeders, inmiddels ook op 3 verschillende plekken in de paddock zodat ze langer zoet is. Zo doet ze met 5 kg hooi een hele nacht (11/12 uur).

JUSTXME1993

Re: Paard beeft 's ochtends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:16

Dankje voor die informatie/jullie ervaringen met eigen paarden. Ik denk idd dat het probleem aan het ruwvoer ligt. Ik heb nu aan de eigenares gevraagd of ze meer hooi kunnen krijgen, anders kan ik het ook eens met lucerne proberen.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:20

Focussed schreef:
Hier eet een paard van 1.70 wat op pensioen staat ruim 12 kg ruwvoer per dag... 2 plakken van een klein baaltje zijn met heel veel geluk 3 a 4 kg...

Mijn merrie beeft ook wel eens wanneer ze te weinig ruwvoer binnen krijgt. Daarom voer ik het in slowfeeders, inmiddels ook op 3 verschillende plekken in de paddock zodat ze langer zoet is. Zo doet ze met 5 kg hooi een hele nacht (11/12 uur).

Wat is juist slowfeeders? Zoiets als hooinetten? Lijkt me wel interessant:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:22

Ja, een hooinet is een voorbeeld van een slowfeeder. De naam zegt het al: als het paard minder snel eet doordat hij het hooi ergens uit moet pulken is 't een slowfeeder.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:25

JUSTXME1993 schreef:
Focussed schreef:

Wat is juist slowfeeders? Zoiets als hooinetten? Lijkt me wel interessant:)

Ja dingen die ervoor zorgen dat ze minder snel kunnen eten. Ik heb zelf een hooikliko met een 5x5 maas en een net met een 3x3 maas. Vooral bij de 3x3 mazen eten ze echt veel langzamer.

Mijn 3x3 hooinet:
Afbeelding

Mijn hooikliko:
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:29

@Focussed;
Hoe heb je die hooikliko dichtgemaakt?
Want anders maken ze hem open toch, tenminste, bij mij zou zo'n ding binnen één minuut op de grond liggen, whaha!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:29

Hij staat vast aan een paal en er loopt een spanbandje over de deksel, dus ze krijgen m niet open :D

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:30

waw dankje voor die fotos! Heb je die laatste zelf gemaakt? Wat een slim idee..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:30

Ja die kun je gewoon zelf maken! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:31

Focussed schreef:
Hij staat vast aan een paal en er loopt een spanbandje over de deksel, dus ze krijgen m niet open :D

Nu wil ik het precieze wel even weten, :P hoe doe je dat met dat spanbandje?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:33

3 kg krachtvoer op een dag is echt heel veel, vergeet ook niet dat dat anders verteerd wordt dan hooi ( in de dunne darm) en dat je daardoor het hooi verdringt, de opname van hooi is dan slechter. Vaak als je minder krachtvoer gaat geven en meer hooi vallen ze eerst in, alvorens weer op gewicht te komen omdat de darmflora veranderd. ( even kort uitgelegd )

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:33

Grappig zo´n hooikliko!

Mijn paard heeft het ook wel eens koud en staat dan te trillen. Had hem laatst een onderdekentje opgedaan onder de regendeken, maar daar zweette hij weer in. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, hij krijgt wel heel veel ruwvoer. Wel attent dat de staleigenaar even een zweetdeken heeft opgedaan! Is een regen deken ongevoerd niet een optie? Als het straks gaat vriezen kan die ook gewoon opblijven, denk dat hij dan nog wel vacht aan blijft maken aangezien het alleen wat regen en wind tegengaat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:37

MirandaFuego schreef:
Focussed schreef:

Nu wil ik het precieze wel even weten, :P hoe doe je dat met dat spanbandje?

1 spanband via de handvatten om de paal en dan over de deksel naar voren. 1 spanband onder de deksel langs (dus op het grijze gedeelte van de kliko) en ook weer langs de paal en t einde daarvan maak je vast aan de spanband bovenop de deksel. Zo zit ie en vast en dicht! Klinkt heel moeilijk maar is super simpel!

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:37

Maiska schreef:
Grappig zo´n hooikliko!

Mijn paard heeft het ook wel eens koud en staat dan te trillen. Had hem laatst een onderdekentje opgedaan onder de regendeken, maar daar zweette hij weer in. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, hij krijgt wel heel veel ruwvoer. Wel attent dat de staleigenaar even een zweetdeken heeft opgedaan! Is een regen deken ongevoerd niet een optie? Als het straks gaat vriezen kan die ook gewoon opblijven, denk dat hij dan nog wel vacht aan blijft maken aangezien het alleen wat regen en wind tegengaat.

Ik heb het zelf niet zo met dekens. Als mijn paard dan zweet (wat hij in de winter extreem heeft, zijnde een teddybeer) moet ik lang wachten om dat deken weer op te leggen.. Ook de schuurplekken die hij ervan kreeg deden mij beslissen dekens weg te laten! Hij redt zich normaal prima met zijn vachtje, nu enkel beefde hij als het vriesde..

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:38

JUSTXME1993 schreef:
Maiska schreef:
Grappig zo´n hooikliko!

Ik heb het zelf niet zo met dekens. Als mijn paard dan zweet (wat hij in de winter extreem heeft, zijnde een teddybeer) moet ik lang wachten om dat deken weer op te leggen.. Ook de schuurplekken die hij ervan kreeg deden mij beslissen dekens weg te laten! Hij redt zich normaal prima met zijn vachtje, nu enkel beefde hij als het vriesde..

Oké! Nee dan lijkt een deken mij ook geen optie. Kan je dan helaas niet verder helpen. Heeft de staleigenaar het 1 x gezien of gaat het om meerdere dagen?

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:40

De staleigenaar heeft het sinds deze week opgemerkt (het is nu 's nachts best koud) Net liet ze me weten dat hij het deze ochtend niet had (het heeft dan ook niet gevroren)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:42

JUSTXME1993 schreef:

Je hebt gelijk hoor, het comfortabelste is z'n eigen jas! :j
Ik denk dat hij nog een beetje moet overschakelen, maar extra ruwvoer zou toch beter zijn!
Focussed schreef:
1 spanband via de handvatten om de paal en dan over de deksel naar voren. 1 spanband onder de deksel langs (dus op het grijze gedeelte van de kliko) en ook weer langs de paal en t einde daarvan maak je vast aan de spanband bovenop de deksel. Zo zit ie en vast en dicht! Klinkt heel moeilijk maar is super simpel!

Oké, ik snap 'm wel!
Misschien ga ik ook eens zoiets maken, maar dan u weer het volgende, mijn kliko gebruik ik al zelf, haha, hoe kom je aan zo'n ding?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:32

Bij de gemeentewerft, waar je ook je afval kunt brengen :D

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:36

ik vind 2 plakken wel heel erg weinig ,vooral voor zo`n groot paard
mijn paard kreeg bijna een halve baal per dag op stal,maar ook als hij op `t land stond kreeg hij zeker zoveel

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:43

Ik zou hem flink wat meer hooi geven.
Wat betreft krachtvoer is 3kilo per dag erg veel als hij maar 3x per week gereden wordt.
Mijne krijgt net aan een halve kilo muesli op een dag en wordt 5x per week intensief getraind. Maar hiernaast krijgt hij wel ruim (!!!) ruwvoer. Zal van een kleine baal ongeveer een halve baal minimaal per dag zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:03

Focussed schreef:
Bij de gemeentewerft, waar je ook je afval kunt brengen :D

Ja, laatst zag ik dat ze er één hadden weggegooid, dat vond ik toen al zo zonde, maarja, om hem nu weer uit die grote container te gaan vissen... :+
Ik zal volgende keer eens vragen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:58

hoeveel gras staat er nog in de weide?
iedereen zegt dat er te weinig hooi staat, maar mijn paarden worden momenteel nog niks bijgevoerd, behalve een schepje krachtvoer na het rijden. Maar die staan nog op 3 hectare goed gras ...