Ik wil naar een adere stal dan mijn dochter...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Re: Ik wil naar een adere stal dan mijn dochter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:07

Dochter van TS is 15 of 16.
Als ze echt al goede vriendinnetjes heeft gemaakt zou ik daar, voor haar sociale ontwikkeling, blijven staan.

Ik zou zelf ook niet graag weggaan van mijn manege, ál mijn vrienden lopen daar rond...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:32

Volgens mij staan ze naar maar kort op deze stal? Dan stort de wereld volgens mij nou niet meteen in als moeder wil verhuizen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:35

HalloDan schreef:
Volgens mij staan ze naar maar kort op deze stal? Dan stort de wereld volgens mij nou niet meteen in als moeder wil verhuizen

Ja precies. er is overal wel vrienden te vinden.

Ik zou zeggen, verhuizen.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:37

Als je dochter het zo naar haar zin heeft, dan zou ik ook niet vertrekken.
Het is zo ontzettend belangrijk dat kinderen in hun jeugd leuke sociale contacten hebben. Dat maakt ze op oudere leeftijd vaak een stuk weerbaarder.
Dat zou voor mij ontzettend belangrijk zijn.

Is er op stal niet iemand van jouw leeftijd waarmee je lekker samen buiten kunt gaan rijden? Jouw paard in jouw trailer, het andere paard in de andere. Kun je elkaar helpen met in- en uitladen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:41

sociale aspecten zijn op die leeftijd wel belangrijk.

Toch blijf ik bij mijn primaire reactie: wie betaalt de rekening?

Laten we eerlijk zijn, een paard hebben is al iets heel moois. Stel dat de dochter daar niet financieel aan bij hoeft te dragen (dat weet ik niet) dan mag ze zichzelf gelukkig prijzen dat ze al dat moois al heeft. Op vrije dagen met vriendinnen, en mams lekker het bos in.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:51

Noukie schreef:
sociale aspecten zijn op die leeftijd wel belangrijk.

Toch blijf ik bij mijn primaire reactie: wie betaalt de rekening?

Laten we eerlijk zijn, een paard hebben is al iets heel moois. Stel dat de dochter daar niet financieel aan bij hoeft te dragen (dat weet ik niet) dan mag ze zichzelf gelukkig prijzen dat ze al dat moois al heeft. Op vrije dagen met vriendinnen, en mams lekker het bos in.

Helemaal mee eens. Alsof het kind meteen een slechte jeugd heeft door een verhuizing naar andere stal zeg....
Heeft een behoorlijk bevoorrechte positie met een eigen paard, menig tienermeisje is daar stinkend jaloers op hoor! Die zouden zelfs al zou het paardje alleen op een landje in de polder staan, zonder één enkel vriendinnetje, nog wel in haar schoenen willen staan.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:55

Maar het gaat toch om het welzijn van het paard?
Ruime box voldoende weidegang enzovoorts.
naast de paarden vind ik dat je gewoon zelf moet beslissen.
Als ik al een pony/paard zou krijgen zou ik daar veel meer mee bezig zijn dan of er wel leuke leeftijdsgenoten rondlopen. dat is mijn mening hierover

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:59

Ik ben des tijds ook verhuist omdat mijn ouders dat wilde (dichterbij dan kon ik op de fiets) en heb daar uiteindelijk 10 jaar gestaan. Stal in gezelligheid was niks mis mee (al die jaren de jongste geweest) tot de volwassenen natuurlijk kinderen kregen maar daar zat een hele leeftijdskloof tussen (die kids zitten nu nog op de basis school) en heb er eigenlijk nooit onder geleden. Toen ben ik verhuist met mijn paard naar een andere stal en na een jaar ben ik terug gegaan naar de stal waar ik begon. Dit was niet voor de mensen want die waren natuurlijk allang weg maar meer omdat dit beter aansluit op mijn wensen.

Dus vind dat jij als ouder moet kiezen, afhankelijk van de leeftijd van je dochter, want ze zal daar ook wel nieuwe kinderen ontmoeten. Of je moet naar een stal gaan net als ik waar alles een behoorlijk stuk ouder was en nogmaals heb niks te klagen gehad :D

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:11

Heb het idee dat er meer niet moeders dan moeders zijn hier.

Je laat de gevoelens van je dochter zeker mee spelen bij de keuze van stal.
en de keuze van je kind om ook gezellig samen met de paarden en de meiden opstap en of bezig te zijn vind ik ook belangrijk
Wij hebben de paarden verspreid staan maar wel allemaal in de buurt van huis en werk zodat ik overal paar keer langs kom op een dag.
Wij hebben een anderhalfs paards trailer maar kunnen ook gemakkelijk(30min rijden)met de paarden bij elkaar komen dus dat scheelt wel
we spreken dan gewoon ergens af of ik rij naar de stal waar zij haar pony heeft.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:23

jackyline schreef:
Heb het idee dat er meer niet moeders dan moeders zijn hier.

Je laat de gevoelens van je dochter zeker mee spelen bij de keuze van stal.
en de keuze van je kind om ook gezellig samen met de paarden en de meiden opstap en of bezig te zijn vind ik ook belangrijk
Wij hebben de paarden verspreid staan maar wel allemaal in de buurt van huis en werk zodat ik overal paar keer langs kom op een dag.
Wij hebben een anderhalfs paards trailer maar kunnen ook gemakkelijk(30min rijden)met de paarden bij elkaar komen dus dat scheelt wel
we spreken dan gewoon ergens af of ik rij naar de stal waar zij haar pony heeft.

Hier sprak toch écht een moeder hoor! :j
Mijn dochter en ik komen sámen voor het paard en verzorgen die ook sámen. Zij heeft daarom ook weinig tijd of behoefte om met meiden rond te hangen op stal, die tijd steekt ze in de verzorging van haar paard namelijk.
Het is een hele verantwoording een paard hebben en die moeten ook tienermeiden serieus nemen, dus verantwoording bijbrengen lijkt me evengoed belangrijk voor hun ontwikkeling als 'sociale contacten'.
Het leven draait ook niet alleen om je kinderen, je mag ze ook best bijbrengen dat jij als moeder ook gewoon behoeftes en verlangens hebt in het leven en zij niet in alles hun wil kunnen doordrijven. Zéker als jij de kosten betaald, mag jij er ook veel plezier aan beleven toch?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 10-10-12 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:47

Ik zou het er met je dochter over hebben, en het aangeven.
Als mijn moeder ook een paard had gehad en die stond op dezelfde stal, zouden we samen op een oplossing komen. Ik zou wel met haar mee willen, moeder dochter is toch wel gezellig :)
Op mijn stal heb ik ook niet veel contact met iedereen, ik kom er voor mn paard.

jamy112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:14

Dank jullie wel voor jullie wel voor jullie reacties en er zaten een paar hele leuke reacties bij en ik vind het ook heel erg leuk om deze hobby samen met mijn dochter te delen en ze is 15 jaar oud.
Als ik toch besluit naar een andere stal te gaan, dan vind ik het wel redelijk om dan ook rekening met haar te houden, maar ze beseft zelf ook dat ze het getroffen heeft met haar eigen paard en ze helpt mij ook overal bij met de paarden. Mijn besluit laat ik niet alleen aan haar over hoor!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:01

Gaat ze nou naar stal voor haar paard of voor haar vriendinnen?? Spreekt ze later maar met die vriendinnen af, mijn dochter krijgt ábsoluut geen enkele inspraak in wat dan ook tot ze uit huis is en d'r eigen paard heeft en betaald. Zolang ík betaal, beslis ik. Ze mag wel wat wensen, maar uiteindelijk beslis ik.

Wat iemand in het begin ook zei, kinderen word teveel gevraagd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:06

Mee eens. Het is niet aan de ouders om zich weg te cijferen voor een kind, het is aan een kind om zich aan te passen aan de ouders. Ik begrijp dat jij het je dochter zo veel mogelijk naar haar zin wilt maken, maar uiteindelijk beslis jij, en betaal jij voor de stal waar de paarden komen te staan, en niet je dochter. Zij moet eerst nog gaan bewijzen dat ze de puberteit door kan en nog steeds paarden leuk gaat vinden. En al mocht de paardenliefde de puberteit niet overleven, dan doe jij jezelf tekort door naar haar wensen te luisteren en daar gehoor aan te geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:12

Ehh.
Laat ik het zo zeggen: mijn moeder zou mij echt niet laten kiezen. Als mijn moeder wat anders wil dan gebeurt dat zo. Je kunt rekening houden met de wensen van je kind, maar ouders leggen hun eigen wensen al zo vaak opzij...... Kies lekker voor jezelf, je dochter kan ergens anders vast ook wennen.

En wie betaald bepaald. :D

(gelukkig staan ze aan huis en ben ik inmiddels volwassen, dus no issues hier)

jamy112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:16

Ik heb gespiekt in jouw profiel en jouw dochter is 3 jaar, dat is niet te vergelijken met een dochter van 15 jaar en daarnaast heb ik nog één van 18 en één van 10 jaar. Toen mijn kinderen zo jong waren, dacht ik het ook allemaal te weten.
Ik kan nu ook uit ervaring zeggen dat het juist belangrijk is dat je kind een eigen mening heeft en dat ze dit ook kan vertellen tegen mensen in haar omgeving. Ik zou het erg sneu voor jouw dochter vinden dat ze niet serieus wordt genomen, doordat zij geen inspraak krijgt!

Ik heb ook al gezegd dat mijn beslissing niet alleen van haar afhangt, maar ik hou er wel rekening mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:16

Je kan het ook van de andere kant bekijken. Onze zoon heeft altijd al paarden gehad, vanaf zijn 3e een eigen pony. Hij heeft leren verzorgen en de verantwoordelijkheid voor een dier meegekregen. Ook thuis met onze hond en zijn hondje. ( met zijn 8e gekregen)

Juist door hem bij beslissingen te betrekken leert hij ook keuzes te maken. En hij stelt daarbij altijd het belang van de paarden voorop.

Ik schrik er echt van hoe mensen reageren, zelfs moeders..............Ik kan niet anders zeggen dan dat wij een fijne zoon hebben en een goede sfeer thuis. Hij past zich goed aan op een nieuwe stal. Vaak is er niemand voor hem, want jongens kom je weinig tegen. Hij rijdt ook al lang niet meer en longeert en ment wat met de pony nu. Dat hij door school, stage, sport, sociale contacten soms niet kan, nemen wij hem niet kwalijk.

Als je wil dat je kind er lol in houdt, begrijpt wat het ''hebben'' van een paard inhoud etc, moet je haar juist betrekken. Je kind mag best weten wat het allemaal kost. Toch maak je als ouder de keus om paard of pony te geven en je moet gewoon voor je kind zorgen. Ik heb liever dat mijn kind gezond opgroeid, met vrienden, dieren, sport en hobby's. Daar moeten wij wel moeite voor doen, anders kan het niet allemaal en dan hadden we gewoon geen kind moeten willen.

Sorry, maar heb zelf ook altijd pony's gehad en ben er niet slechter van geworden. Mijn ouders hebben er dingen voor moeten laten, tja.......wij ook, maar we komen als ouders en mensen niks tekort. We zijn juist rijk met ons kind en onze dieren.

TS, jullie komen er volgens mij wel uit samen. Als je een stal ziet naar jullie wens, ga dan samen kijken. Met de leukste vriendinnen kan ze misschien contact houden als jullie toch vertrekken. Maar een stal die haar niet aanstaat zal straks ten koste gaan van haar interesse. Bij ons op de manege stopte er zoveel meiden in de pubertijd. Pony na pony werd verkocht, wegens andere interesses en vrienden die paarden maar niks vonden etc. Vrienden bij je paard is dus een leuk deel van je paardenleven als puber en evt later.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:17

Maak eens een lijstje met de voor en tegens, en kijk eens wat daar uitkomt.
Neem daar alles in mee, reistijden, kosten etc en doe dit samen met je dochter.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:24

Tsja, ik ben geen moeder en heb ook geen moeder die van paarden houdt dus ik kan me niet zo goed in de situatie verplaatsen. Maar is het geen optie dat jij gewoon een stal zoekt die aan jou wensen voldoet en dochterlief gewoon op die andere stal laat?

jamy112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:28

Dank je wel superpony voor je reactie en ik heb ook al gereageerd op de reactie van chaos die ik niet echt klopt omdat haar dochter 3 jaar is. Dit is totaal niet te vergelijken met een 15 jarige.
Het klopt inderdaad dat sommige reacties overdreven zijn.
Mijn dochter helpt mij ook met de verzorging en ze maakt de stallen schoon en poetst het zadel enz. Ik ben ook heel blij dat wij deze hobby delen en we hebben enorm veel lol met onze paarden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:33

@ Superpony: ik heb het voorrecht gehad om je op de stal waar ik op sta te mogen leren kennen (en je zoon ook) en ik vind het een heerlijke jongen.
Maar ik heb ook ervaring met anderen kinderen, en ouders die zich in allerlei bochten wringen om het dochter- of zoonlief naar de zin te maken. En ik zie dat de neiging er toch is om je voor een kind weg te cijferen, wat het kind uiteindelijk niet waard blijkt te zijn.
Een kind behoort je leven te verrijken, en je hoeft je er echt niet voor weg te cijferen, want dan doe je jezelf tekort.
En een kind, waar jij je voor wegcijfert, gaat dat wegcijferen echt niet zien....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:36

Hier een moeder die de hobby ook deelt met dochters. Ik heb een paard en mijn oudste dochter heeft er zelf ook 1. Die betaald zij ook zelf. Wij zijn in het begin van dit jaar ook verhuisd van stal. Juist omdat ze wilde buitenrijden ivm de training voor haar endurance wedstrijden. Ik wilde zelf ook meer buiten rijden. We hebben er samen heel lang over gepraat, want we zouden wel samen verhuizen. dat hebben we ook gedaan. We genieten samen volop van het buiten rijden. Zij is 22, wel leeftijdsgenoten op stal, maar weinig gelijkgestemden op stal. Mensen die heel langzaam rijden, of paarden met weinig conditie die geen langere ritten kunnen. Zij wil wel, maar kan met weinig andere buiten rijden. Gelukkig vind ik het wel heel leuk, mijn paard loopt nagenoeg hetzelfde tempo als die van haar, samen kunnen de paarden het erg goed vinden. Kortom, wij rijden eigenlijk altijd samen en het is altijd gezellig, we lachen en kletsen heel wat af, altijd gespreksstof genoeg. Er zijn genoeg stalgenoten van mijn leeftijd, maar ook voor mij is dat geen optie om mee naar buiten te gaan. Dus we zijn op elkaar aangewezen. Geen probleem, het is elke keer weer leuk. Op onze vorige stal konden we nauwelijks buiten rijden en nu kunnen we 3, 4 uur naar buiten zonder moeite. Bos genoeg. Onze paarden zijn er ook van opgeknapt nu ze weer regelmatig naar het bos gaan.
Dus het is maar wat je wilt.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:39

Hier andersom :D

Mijn moeder vindt de stal (redelijk grote stal, luxe stal... dus ook veel "hangmensen" die blijven zitten in de kantine etc...) super gezellig! Ze kent er mensen, gaat geregeld met dezelfde mensen om en heeft het er super naar der zin :) veel beter dan de vorige stal (maarja, kon ook niet slechter :'))

Maar het is a. verder van het bos... (je komt er wel hoor, maar het scheelt wel weer 10-15 minuten met de stal waar ik eigenlijk misschien (nog even onder voorbehoud) naar toe wil.. en b. ik vind die "gezellige mensen" vaak een beetje roddeltantes, soms zijn ze echt te gemeen tegen mensen die iets in hun ogen fout doen...

Voor mij is het ook belangrijk dat we pas een maand weten dat de paarden straks op zondag niet meer buiten komen, en in de winter eigenlijk te weinig buiten staan (dat wisten we wel al... maar het was toen de "beste oplossing" deze stal...)

Voor mij is het heel duidelijk, ik hoef daar op zich niet te staan... maarja, mijn moeder vind het er wel echt leuk... Het staat nu nog allemaal in de kinderschoenen hoor, want we hebben pas te horen gekregen dat er in de buurt een alternatief aangeboden wordt.

Voor mij is het zo:

- Belang van pony voorop... (En ja, dat is inleveren op een binnenbak, kantine en weet ik veel wat... jammer dan)

En wat ik vooral geleerd heb... Ik heb op meerdere stallen gestaan/veel gekomen... Maar de echte vrienden hou je wel. Toen ik mijn verzorgpaardjes kreeg was ik 13. Het rijden op een manege werd minder leuk en ik ging liever naar mijn verzorgpaardje, maar ik kwam vaak nog naar mijn oude les kijken voor de gezelligheid. Goede vriendinnetjes hadden een eigen paardje, gingen naar een andere stal toe, dan sprak je daar een keer af :)

Het voordeel is in het paardenwereldje heb je allemaal wat gemeen... Dus het komt altijd wel goed, op elke stal wel.. (Of het moet zijn dat er echt niemand van haar leeftijd is... zelf had ik daar eigenlijk nooit zo veel moeite mee... miste het wel toen ik bij particulieren hun paardje reed, het sociale gedeelte, maar dan ging ik wel een keer naar de manege naar vriendinnen.

Met 4 mensen heb ik nog regelmatig contact, terwijl we een jaar of 17 geleden begonnen zijn met rijden en elkaar zo lang dus ook kennen. We staan allemaal op andere stallen/rijden niet meer, maar eens in de zo veel tijd zien we elkaar weer eens en dan gezellig bijpraten... Zou me er dus niet te druk over maken wie er op een volgende stal staan... (Voor je dochter is het wel leuk misschien om leeftijdsgenootjes te hebben... )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:39

Het is niet alleen een vraag wat je wilt maar ook wat je kunt betalen. Een dochter die haar eigen paard kan betalen, hoe oud is ze dan, en waar is dat paard gestald?
En dan, verkassen om een dochter die op een andere stal meer kan trainen voor wedstrijden en daar ook succesvol in uitkomt en bewijst dat het menes is, is wat anders dan een dochter die de indruk wekt dat ze fanatiek is, maar als puntje bij paaltje komt, ineens jongens en uitgaan belangrijker vindt dan de pony.....

En dan is iedere centimeter die je aan je dochter toegeeft uiteindelijk vreselijk zonde, en doe jij jezelf daarin tekort.

Aan jou de beslissing om te oordelen of het echt serieus is, of niet.....

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:45

Als mijn moeder het buitenrijden erg miste zou ik écht niet op stal willen blijven om mijn 'vriendinnetjes' hoor. Heel klein beetje egoïstisch misschien zelfs.
Ten eerste kan ik me niet voorstellen hoe het is om niet meer buiten te kunnen rijden, en al helemaal niet als het wel kan maar het niet 'mag' van je dochter die het paard zelfs gekregen heeft.

Ik zeg verhuizen. Vriendinnen kan ze gewoon blijven zien neem ik aan, heb ik ook met mijn vorige stal.
Misschien is dat juist wel goed voor sociale ontwikkeling, dat je vriendinnen blijft ook al zie je elkaar niet meer elke dag :))