veulen "thuis" houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:25

@ Magrathea: nee, maar als ze 'm daar bij wil gaan zetten, dus als ze beslist om 'm thuis te houden, moet ze 'm niet elke avond weer uit de groep gaan halen. Dan duurt 't veel langer voor ze 'm accepteren.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:27

Myca schreef:
Ik zou het weer even op moeten zoeken.

Maar er is ongeveer een jaar geleden een studie geweest waaruit bleek dat de meest sociale paarden opgegroeid waren in een gevarieerde groep waarbij zowel merries als ruinen in verschillende leeftijden voorkwamen. Bij de meeste opfokadressen staan leeftijdgenootjes bij elkaar en dat zou volgens die studie weer minder ideaal zijn.

Dit heeft ook een keer op Bokt gestaan.

Oh dat ga ik even uitzoeken, intressant. Bedankt! Nu ik dit typ zie ik door het raam de ijslander als een jonge god door de bak bokken en rennen met hem. Zo actief heb ik hem nog nooit gezien :+

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:27

Ik zou hem ook gewoon lekker thuis laten tot dit voorjaar.
Nu staan ze in de meeste opfokstallen ook op stal, weliswaar een looptstal, maar buiten is het niet meer. Vaak komen ze dan overdag in de paddock. Maar vooral in de loopstallen is het niet echt opvoeden, maar soms eerder knokken om wie het langst bij het hooi mag. Zo te horen heeft hij het prima naar zijn zin. In de paddock krijgt hij ook genoeg ruimte en beweging, en de ijslander is prima gezelschap.
Hij kan dan mooi in het voorjaar mee de wei op, dan worden er toch nieuwe groepen gevormd waar hij bij in kan. Ik weet van veel mensen dat ze het dier 's winters naar huis halen omdat de winterstalling voor dat jonge grut ook niet altijd alles is. En dan in de zomer weer op de wei.

Dan laat je hem eerst lekker wennen aan jou. Je moet er ook niet aan denken dat hij "verwildert" de opfok in gaat, er gebeurt iets en je kan hem niet pakken voor medische behandeling. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van.

Apochewinta

Hoi !
Als ik het zo hoor, heb je een prima oplossing voor je veulen. Zo komt hij iedere dag in de hand en leert allerlei basis dingen, wat nu (mijns insziens) gemakkelijker aan te leren is dan aan een grotere 3 jarige :)
Ik heb mijn veulens in de winterperiode thuis gehouden, ze de basis bijgebracht; vastzetten, poetsen, hoefverzorging etc. Zelfs spelenderwijs een dekje of deken opgelegd. Een rondje gewandeld door het dorp (met een ander paard). Leren trailer laden. Allemaal indrukken, waar je later voordeel van hebt. In die periode aan huis stonden ze allemaal overdag buiten en 's nachts binnen.
In het voorjaar bracht ik ze dan naar de zomerwei (24/7 buiten); de merrie bij oudere merries, de hengst in de hengstengroep. Zo waren ze als 3 jarige én sociaal naar andere paarden én handtam.
Dat is mij prima bevallen. En zo zou ik het weer doen.
Succes met je keuze !

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Koper schreef:
@ Magrathea: nee, maar als ze 'm daar bij wil gaan zetten, dus als ze beslist om 'm thuis te houden, moet ze 'm niet elke avond weer uit de groep gaan halen. Dan duurt 't veel langer voor ze 'm accepteren.

Dat begrijp ik er ook helemaal niet uit.
Ze gaan nu naar binnen omdat ze geen schuilplek hebben, maar waarom zouden ze naar binnen gaan als ze deze wel hebben?

Inderdaad is de opgroei plek van jonge paarden niet ideaal met alleen maar leeftijdsgenootjes, 1 is eigenlijk al genoeg en verder een gevarieerde groep in leeftijden (en waar mogelijk in merries/ruinen/hengsten).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:28

Oh. Maar ik denk ook niet dat TS dat van plan is :)

Hmm TS, lastig.. Kan je niet iemand strikken die dan gratis bij jou staat in ruil voor een dagje de verzorging overnemen?

Wil je hem trouwens liefst hengst laten of ruinen zodra het kan?

Hahaha is de ijslander niet toch een goed speelmaatje voor hem? :+ Of is ie misschien naar 'Ouderen in beweging' aan het kijken? :=
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 10-10-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:29

Ik zou hem ook thuis houden en van het voorjaar de opfok in.

Die paar maandjes lijken me geen probleem.

Chessie

Re: veulen "thuis" houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:32

zou hem idd ook nu thuis houden, toch prima.. hij kan door jou en door ouder paard worden opgevoed!
In het wild worden ze ook niet door leeftijds genootjes opgevoed zoals hier in de meest opfoks..
Alles wat je er nu zelf aan tijd in investeerd is straks als hij 3 is enorm meegenomen.
Je kan hem idd altijd nog in het voorjaar naar een grotere opfok doen

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:33

Ik zou hem de opfok in doen. Lekker met leeftijgenoten, mijne is ook sinds 2 weken de opfok in.
Je kan heb ook van het voorjaar de opfok in doen maar dan loop je wel het risico dat die groep al een halfjaar bij elkaar staat...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:35

Magrathea schreef:
Oh. Maar ik denk ook niet dat TS dat van plan is :)

Hmm TS, lastig.. Kan je niet iemand strikken die dan gratis bij jou staat in ruil voor een dagje de verzorging overnemen?

Wil je hem trouwens liefst hengst laten of ruinen zodra het kan?

Hahaha is de ijslander niet toch een goed speelmaatje voor hem? :+ Of is ie misschien naar 'Ouderen in beweging' aan het kijken? :=

Haha!! :D

Inderdaad misschien iemand zoeken met een hengst veulen die in ruil voor een paar keer in de week helpen? Eventueel tegen voerkosten, zijn ze nog steeds goedkoper namelijk dan in een opfok. Zijn er genoeg die dat doen hoor, meer en deel gaat toch liever naar een kleinschalige opfok dan een echte opfok. :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:41

Quir schreef:
Koper schreef:

Ze gaan nu naar binnen omdat ze geen schuilplek hebben, maar waarom zouden ze naar binnen gaan als ze deze wel hebben?

Inderdaad is de opgroei plek van jonge paarden niet ideaal met alleen maar leeftijdsgenootjes, 1 is eigenlijk al genoeg en verder een gevarieerde groep in leeftijden (en waar mogelijk in merries/ruinen/hengsten).

Als hij bij de ruinen komt gaat hij natuurlijk niet meer 's nachts op stal! Maar nu zette ik hem binnen omdat in de bak waar hij met de ijs staat geen schuilstal is.... Het is dus echt nog een hummeltje, wilde hem niet zo in de kou laten staan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:44

switt schreef:
Quir schreef:

Als hij bij de ruinen komt gaat hij natuurlijk niet meer 's nachts op stal! Maar nu zette ik hem binnen omdat in de bak waar hij met de ijs staat geen schuilstal is.... Het is dus echt nog een hummeltje, wilde hem niet zo in de kou laten staan.

Dat begreep ik er inderdaad ook uit. :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:47

Ik zou hem gewoon helemaal thuis houden:) Waarom opfok als je plek genoeg hebt zelf. Zou wel een plekje bieden aan nog een leeftijdgenootje voor spelen. Maar verder waarom weg brengen tussen alleen leeftijdgenoten als je thuis ruimte hebt en alles kan regelen in kudde? In de natuur zetten we toch ook de veulens niet apart? Begrijp dat nooit zo goed. Ze leren ook van oudere paarden en van jongeren leren ze spelen. Maar wel handig als mama of een ander paard corrigeert want spelen als kinderen blijven kinderen;)

Maar goed ieder zijn ding;)

Sintios

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:49

ik zou hem gewoon lekker thuis laten, als ik het zo lees heeft hij het prima.
Daarbij ben ik persoonlijk niet zo'n fan van de opfok omdat je idd vaak alleen maar leeftijdsgenootjes bij elkaar hebt staan, en ik weet niet hoe vaak hoort dat ze met blesures terug komen. Een gemengde groep lijkt mij dan ook het beste, dus zou kijken of er misschien een mogelijkheid is om er een jong hengstje bij te zetten, zodat hij wel iemand heeft om mee te spelen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:53

Kostolany schreef:
Ik zou hem gewoon helemaal thuis houden:) Waarom opfok als je plek genoeg hebt zelf. Zou wel een plekje bieden aan nog een leeftijdgenootje voor spelen. Maar verder waarom weg brengen tussen alleen leeftijdgenoten als je thuis ruimte hebt en alles kan regelen in kudde? In de natuur zetten we toch ook de veulens niet apart? Begrijp dat nooit zo goed. Ze leren ook van oudere paarden en van jongeren leren ze spelen. Maar wel handig als mama of een ander paard corrigeert want spelen als kinderen blijven kinderen;)

Maar goed ieder zijn ding;)

Dat is ook een beetje typisch (nederlands)mens eigen, het in hokjes stoppen.
Ze te lezen heeft ts paarden genoeg die hem (in de toekomst) kunnen opvoeden en is de kleine al dikke maatjes met de ijslander.
Ik lees ook dat ze lekker aan het ravotten zijn met elkaar en ze slaat 2 vliegen in 1 klap. Oudje krijgt zo ook nog beweging.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:02

Cowgirl schreef:
Dat is ook een beetje typisch (nederlands)mens eigen, het in hokjes stoppen.
Ze te lezen heeft ts paarden genoeg die hem (in de toekomst) kunnen opvoeden en is de kleine al dikke maatjes met de ijslander.
Ik lees ook dat ze lekker aan het ravotten zijn met elkaar en ze slaat 2 vliegen in 1 klap. Oudje krijgt zo ook nog beweging.

_O- Inderdaad zeg. Zo grappig hoe die oudjes ineens helemaal opleven als er zo'n jong ding in de wei staat met hen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:20

Thuis houden. In het wild schopt papa zijn zonen ook de kudde uit en sluiten ze zich aan bij een vrijgezellengroep als ze door mama van de spenen af getrapt zijn (rond 10 maanden/jaar). En lang niet altijd is daar een leeftijdsgenootje bij om mee te spelen.

Merrieveulens vertrekken ook (soms iets later) ivm voorkomen incest, maar die blijven niet lang zonder hengst, al dan niet met meerdere merries/veulens.

Liever een stabiele, sociale, volwassen ruin bij je hengstenveulen dan een leeftijdsgenootje als je moet kiezen. Verschil kan je proberen op te vangen door speelgoed aan te bieden, opvoeding door een goed sociaal volwassen paard is veel moeilijker voor te compenseren en dat is later lastig bij samenwerking met mensen en aansluiting vinden in andere kuddes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:26

Ik zou ook een manier zoeken om hem thuis te houden, en hem een leeftijdsgenootje aan te bieden.

Wanneer je iemand kunt vinden die zijn / haar veulen (ook) liever is een gemengde groep van leeftijden wil hebben en die wel een uurtje per dag over heeft om je te helpen met uitmesten, dan is dit zowel voor beide veulens, als voor jou als die andere eigenaar een leuke mogelijkheid toch :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:27

Ik zou zeggen lekker thuis houden, staat ie prima toch? Oudje voelt zich weer puber en jouw jonkie leert van het oudje. Als je 'm met de tijd introduceert bij de groep komt het vast goed, laat 'm eerst maar even wennen aan de omgeving en praatjes krijgen tegenover opa en dan zet je ze samen bij de groep...opa is dan toch al een bekende van jonkie.

Bovendien kun je 'm nu prima in de smiezen houden en hem pakken wanneer jij wilt om hem de basis te leren.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 11:52

Heel erg bedankt allemaal voor jullie meningen en wijze raad! Monsieur Roquefort (Muis) blijft lekker thuis, iig tot de zomer. Gister een heel gevecht gehad om zn halster om te doen maar net lukte het al zonder problemen- ik ben zo trots op de kleine man :) Hij liep ookal braaf mee achter Opa Ijs aan.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:03

thuishouden, nu en in voorjaar!

Heb vele betere ervaringen met een gemengde groep dan met uitsluitend leeftijdsgenootjes. Bovendien gaat in een opfok de groep vaak in de winter in een loopstal en heb jij thuis de optie om hem 's nachts buiten te houden.
Liever op deze manier dat de paarden elkaar opvoeden en hij spelenderwijs af en toe wat kan leren dan straks alles in relatief korte periode. Naar mijn mening is dat namelijk veel belastender voor je kleine.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:53

ik zou hem lekker thuis houden.
Mijn jong paard heeft de eerste zes maand in een gemengde kudde gestaan (samen met moeders)
en is daarna naar een weide (in de winter paddock + stal) verhuisd bij een toen driejarige merrie.
Paarden stonden lekker samen, hadden dagelijks intensieve verzorging van mij.
Nu is ze drie, een lekker evenwichtig paard, kroelkont eerste klas, en is in september verhuisd naar de huidige stalling, terug in een gemengde kudde (haar 16 jarige moeder, een ruin van een jaar of 10, een driejarige ruin, en een driejarige merrie), introductie was ietwat moeilijker met het driejarig merrietje, maar ruimte genoeg om elkaar te ontlopen, en nu is het een leuke groep :)

heb er geen moment spijt van dat ik het zo gedaan heb, zou mijn paard nooit in een opfok zetten ...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 10:09

Ik wil hem in het voorjaar toch wel echt op een wei hebben. Onze paddocks zijn wel ruim maar niet zo enorm ruim dat hij voluit kan rennen en dat gun ik hem toch wel heel erg! In de straat zijn wel een aantal weides met gemengde kuddes, denk dat hij daar bij gaat zodra er plek is en hij gecastreerd is. Is hij ook nog lekker in de buurt! Na jullie verhalen wordt het geen opfok meer, wil mn paard wel heel houden.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:07

Ik zou hem thuis houden, op deze manier even tot rust laten komen en vriendjes laten worden met de ijslander. Ze kunnen over de rand contact hebben met de ruinen ernaast begrijp ik, dus hij kan op die manier ook iets aan hen wennen. Ik zou over een tijdje anders proberen nog een uit de ruinengroep bij hem en de ijslander te zetten, zo kan hij alvast 2 vrienden opbouwen in de ruinen groep, en wennen aan de rest via het contact over het hek. Dan zou ik het later nog eens proberen om ze bij elkaar te zetten.

Zo te horen heb je prima ruimte en een groep waar hij bij kan staan, lijkt me overbodig om hem dan naar de opfok te doen. Anders heb je onnodig extra kosten, en op deze manier kan je al rustig hem wat laten wennen aan meelopen, voetjes geven ed. (niet dat dat niet nog prima kan als hij met 3 jaar uit de opfok komt hoor)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:45

Heb zelfde probleem, weliswaar met merrie veulen die wel al wat gewend is.
Maar of thuis houden met 3 oudere dieren of de opfok in...
Ze staat nu nog bij mama met jaarling shet waar ze lekker mee ravot.
Evt 3e optie hier is met jaarling shet naar kennis, op de wei met schuilstal... Maar dan zonder oudere dieren en is is al best mans.