Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Myca schreef:Ik zou het weer even op moeten zoeken.
Maar er is ongeveer een jaar geleden een studie geweest waaruit bleek dat de meest sociale paarden opgegroeid waren in een gevarieerde groep waarbij zowel merries als ruinen in verschillende leeftijden voorkwamen. Bij de meeste opfokadressen staan leeftijdgenootjes bij elkaar en dat zou volgens die studie weer minder ideaal zijn.
Dit heeft ook een keer op Bokt gestaan.
Koper schreef:@ Magrathea: nee, maar als ze 'm daar bij wil gaan zetten, dus als ze beslist om 'm thuis te houden, moet ze 'm niet elke avond weer uit de groep gaan halen. Dan duurt 't veel langer voor ze 'm accepteren.
Magrathea schreef:Oh. Maar ik denk ook niet dat TS dat van plan is
Hmm TS, lastig.. Kan je niet iemand strikken die dan gratis bij jou staat in ruil voor een dagje de verzorging overnemen?
Wil je hem trouwens liefst hengst laten of ruinen zodra het kan?
Hahaha is de ijslander niet toch een goed speelmaatje voor hem?Of is ie misschien naar 'Ouderen in beweging' aan het kijken?
Quir schreef:Koper schreef:@ Magrathea: nee, maar als ze 'm daar bij wil gaan zetten, dus als ze beslist om 'm thuis te houden, moet ze 'm niet elke avond weer uit de groep gaan halen. Dan duurt 't veel langer voor ze 'm accepteren.
Dat begrijp ik er ook helemaal niet uit.
Ze gaan nu naar binnen omdat ze geen schuilplek hebben, maar waarom zouden ze naar binnen gaan als ze deze wel hebben?
Inderdaad is de opgroei plek van jonge paarden niet ideaal met alleen maar leeftijdsgenootjes, 1 is eigenlijk al genoeg en verder een gevarieerde groep in leeftijden (en waar mogelijk in merries/ruinen/hengsten).
switt schreef:Quir schreef:
Dat begrijp ik er ook helemaal niet uit.
Ze gaan nu naar binnen omdat ze geen schuilplek hebben, maar waarom zouden ze naar binnen gaan als ze deze wel hebben?
Inderdaad is de opgroei plek van jonge paarden niet ideaal met alleen maar leeftijdsgenootjes, 1 is eigenlijk al genoeg en verder een gevarieerde groep in leeftijden (en waar mogelijk in merries/ruinen/hengsten).
Als hij bij de ruinen komt gaat hij natuurlijk niet meer 's nachts op stal! Maar nu zette ik hem binnen omdat in de bak waar hij met de ijs staat geen schuilstal is.... Het is dus echt nog een hummeltje, wilde hem niet zo in de kou laten staan.
Kostolany schreef:Ik zou hem gewoon helemaal thuis houden:) Waarom opfok als je plek genoeg hebt zelf. Zou wel een plekje bieden aan nog een leeftijdgenootje voor spelen. Maar verder waarom weg brengen tussen alleen leeftijdgenoten als je thuis ruimte hebt en alles kan regelen in kudde? In de natuur zetten we toch ook de veulens niet apart? Begrijp dat nooit zo goed. Ze leren ook van oudere paarden en van jongeren leren ze spelen. Maar wel handig als mama of een ander paard corrigeert want spelen als kinderen blijven kinderen;)
Maar goed ieder zijn ding;)
Cowgirl schreef:Dat is ook een beetje typisch (nederlands)mens eigen, het in hokjes stoppen.
Ze te lezen heeft ts paarden genoeg die hem (in de toekomst) kunnen opvoeden en is de kleine al dikke maatjes met de ijslander.
Ik lees ook dat ze lekker aan het ravotten zijn met elkaar en ze slaat 2 vliegen in 1 klap. Oudje krijgt zo ook nog beweging.