Kun je afspuiten met koud water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:08

Met koud water sluiten de poriën zich onmiddellijk en kan het lichaam de warmte niet meer vanuit de 'kern' via de huid laten uitvloeien. Het paard kan het dan dus juist warmer krijgen, nazweten.
Bovendien kan het de spieren verkrampen....

Ik spoel dus af met lauw water. Maar wel voornamelijk in de zomer, in de winter laat ik ze flink rollen in het zand als ze bezweet zijn.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:41

rommulus schreef:
@ loetie kan het helaas niet vinden ...
Slaat zichzelf voor dr harses, had het moeten opslaan.
Als ik ooit weer eens zo iets tegen kom open ik er een topic over.

_-:( Ik help je even, hoef je het zelf niet te doen, haha :P Ik kijk uit naar je topic! :j

Jolliegirl

Re: Kun je afspuiten met koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:44

Vriendin van me spuit de paarden in de winter met -10 zelfs af met koud water..
Is er nog nooit 1 ziek van geworden of drammerig onder de slang...
Ze doet dit al jááren.. paarden drogen daarna lekker onder een deken op wat ook vrij snel gaat. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:50

Jolliegirl schreef:
Vriendin van me spuit de paarden in de winter met -10 zelfs af met koud water..
Is er nog nooit 1 ziek van geworden of drammerig onder de slang...
Ze doet dit al jááren.. paarden drogen daarna lekker onder een deken op wat ook vrij snel gaat. :)

Maar ik zie het nut er niet echt van in? ALS het iets doet, is het hooguit iets dat je niet wenselijk vind.
Dus wat is de logica daarachter vraag ik me dan af...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:53

Geen logica.

Gewoon het zweet eraf krijgen.
Als je enkel koud water tot beschikking hebt. Huppa slang erop. 3 minuten bezig en je bent klaar.
Deken erop paard op stal, is zoo droog. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:55

Jolliegirl schreef:
Geen logica.

Gewoon het zweet eraf krijgen.
Als je enkel koud water tot beschikking hebt. Huppa slang erop. 3 minuten bezig en je bent klaar.
Deken erop paard op stal, is zoo droog. :)

Ieder het zijne... hare, in dit geval, maar mijn voorkeur heeft het niet... Ik laat ze dan gewoon rollen/ drogen en poets het er wel vanaf... Echt koud water vind ik te risicovol....
Dit is het geval bij mensen, en ook bij dieren....

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:00

Ik spuit ook met extreem warm weer goed af en inderdaad ook bij enjoy the endurance werd er uitdrukkelijk uitgelegd waar je mocht goed moest koelen: op de hals en tussen de benen vooral niet zijn billen en eigenlijk mocht je maar tot de schoft afspuiten alleen haal ik nog even snel de slang over de zadelplek heen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:01

Blijkbaar valt dat risico mee. Ze doet dit al jaren.
En tijdens de endurance gebruiken ze zelfs ijswater.

Ik vind het een fabeltje dat het slecht voor ze is.
Kijk, je moet ze er geen uur onder laten staan.. dan krijg je vanzelf onderkoeling..

Maar wij gaan na de sauna ook niet dood van een duik in een ijsbad. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:07

Jolliegirl schreef:
Blijkbaar valt dat risico mee. Ze doet dit al jaren.
En tijdens de endurance gebruiken ze zelfs ijswater.

Ik vind het een fabeltje dat het slecht voor ze is.
Kijk, je moet ze er geen uur onder laten staan.. dan krijg je vanzelf onderkoeling..

Maar wij gaan na de sauna ook niet dood van een duik in een ijsbad. :)

Ik ben en tijd saunameester geweest en heb altijd uitdrukkelijk gezegd dat mensen eerst na een saunabad moet lopen buiten (vergelijkbaar met goed uitstappen), vervolgens wanneer er kippenvel is pas met de slang van onder naar boven koelen, en dan pas in het stortbad.
Toch zijn er heel veel mensen eigenwijs en hoeveel flauwgevallen mensen je moet oprapen valt helaas niet mee.

Ik weet niet of het een fabel is, jij ook niet.
Dat een paar paarden geen rare dingen vertonen betekent niet dat iedereen zijn bezwete paarden probleem met ijskoud water kan afspoelen, dat lijkt me geen vertanding plan.
Het is echt wel zo dat poriën zich sluiten door koud water, je sluit de warmte dan op.
Bij endurance is het 'spoelen, zweetmes, spoelen, zweetmes, spoelen, zweetmes, spoelen, zweetmes'... zo heb ik het althans begrepen.
Dat is een ander proces dan een bezweet paard met koud water afspoelen en op stal zetten....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:10

Wie zegt dat zij niet het zweetmes gebruikt en nogmaals spoelt. :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:12

En wat doen die mensen dan langs de kant met allemaal flessen water die over de paarden worden heen gegooid dat is puur koel water (niet ijswater maar kraanwater) die mensen hebben echt geen tijd om hun paarden in galop nog even het zweet mes erover te halen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:13

Toevallig zondag vroeg mijn nichtje hetzelfde: kan ik het paard de benen nog even afspuiten (met koud water)?

Het was al bijna half 6, het werd al frisser en de paarden staan hier eigenlijk 24/7 buiten (kunnen wel naar binnen, maar dat doen ze bijna niet).
Paarden hebben dus ook al een dikkere wintervacht.

Ik heb dus "nee" gezegd. Ik vind het te koud optrekken.
In de zomer op warme dagen zetten we ze wel onder een koude kraan, maar nu ze een dikkere vacht op hebben en de nachten koud worden, heb ik ze liever snel droog en niet nog eens extra natgemaakt.

Wij zetten ze niet op stal met een dekentje. Wij stappen ze droog zover mogelijk, en de rest drogen we met handdoeken.
Ik sluit ze hooguit een uurtje in de stallen op met een bult hooi om het laatste beetje nog te laten drogen en dan gaan de stallen weer open en kunnen ze weer rondwandelen.
Zijn ze nu heeeel erg nat bezweet, is het heel koud en drogen ze niet snel genoeg, dan gaat er een zweetdeken overheen tot ze droog zijn. Soms prop ik er dan ook nog stro onderin (als het heel erg koud is).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:15

Luz_ElenaE schreef:
En wat doen die mensen dan langs de kant met allemaal flessen water die over de paarden worden heen gegooid dat is puur koel water (niet ijswater maar kraanwater) die mensen hebben echt geen tijd om hun paarden in galop nog even het zweet mes erover te halen.

Die dieren zijn in beweging.. het water heeft dan een koelfunctie om in beweging de temperatuur te doen dalen... met name wanneer het warm is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:20

Loetie84 schreef:
Persoonlijk doe ik wat ik zelf lekker zou vinden (weet dat je niet moet doen alsof een paard een mens is, maar toch) Dus als het warm is, lekker de koude douche er op, en als het koud is of alleen de benen of lekker met warm water douchen. En na hard rennen vind ik het zelf ook lekker om even een koude plons in mijn gezicht te gooien, zoals alvaron beschrijft...

In je gezicht ja. Maar duik jij ook onder de koude douche direct nadat je een uurtje hebt hardgelopen?

Zelfde als wat iemand schreef over nat zweet en nat water. Duhh, alsof dat hetzelfde is. Zweet heeft nogal een andere temperatuur dan koud water, en verzuurt de spieren niet.

@ Max66: gewoon laten rollen, dan kan je paard zelf wat doen aan de eventuele kriebel op de rug. Wat 'ie met een deken op juist niet kan.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:26

Koper schreef:
Loetie84 schreef:
Persoonlijk doe ik wat ik zelf lekker zou vinden (weet dat je niet moet doen alsof een paard een mens is, maar toch) Dus als het warm is, lekker de koude douche er op, en als het koud is of alleen de benen of lekker met warm water douchen. En na hard rennen vind ik het zelf ook lekker om even een koude plons in mijn gezicht te gooien, zoals alvaron beschrijft...

In je gezicht ja. Maar duik jij ook onder de koude douche direct nadat je een uurtje hebt hardgelopen?

Ja eigenlijk wel ja. Even uitzweten (vergelijkbaar met uitstappen?) en dan een lekkere frisse douche, bijna tegen het koude aan. Maar dan wel op warme dagen. In de winter heb ik liever warm water. IK vind dat fijn, maar ken ook genoeg mensen die dat niet fijn vinden. Mijn merrie vind het bv ook minder fijn, die gaat staan drentelen als ik met koud water bezig ben en het niet warm is buiten. Met lauw water vind ze wassen wel prima. De ruin heeft geen problemen met het koude water, zomers niet en swinters ook niet. Daar hou ik natuurlijk wel rekening mee.