Een contract.. wie heeft het op zijn pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: Een contract.. wie heeft het op zijn pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:28

Mij lijkt het gewoon handig, je weet alle bij waar je recht op hebt en wanneer je stappen kan ondernemen als de regels overtreden worden. Dan is een contract ook handig om het als stok achter de deur te hebben!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:01

Ook ik (in de rol van stalhouder) vind een contract zeer waardevol. Het voorkomt imo juist problemen waardoor de sfeer verziekt wordt. En dat over en weer. Ook ben ik best kritisch wie er bij ons op stal 'mogen' staan. Dat klinkt mss banketstaaf, maar daardoor filter je er grotendeels de notoire probleemschoppers al uit. Als het niet klikt of onze manier wijkt erg af van hoe klanten denken over een goede verzorging, moet je imo niet aan elkaar beginnen.

Als je mijn contract als voorbeeld wilt hebben, stuur me dan je e-mailadres maar.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:24

Een overeenkomst lijkt mij juist ook heel handig! Daar zet je precies in wat jij wel en niet wil en als nieuwe huurders dit niet zien zitten, dan gaan ze maar op zoek naar een ander plekje. Zo filter je inderdaad de mensen eruit die jij niet op stal wil hebben :)
Wel heel duidelijk beschrijven, zodat dit niet weer tot discussies leidt.

Succes met de verhuizing en je nieuwe stal!

groetjes, Ingrid

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:33

Zal toch eens bij hun vorige stal gaan informeren wat de werkelijke reden was waarom ze daar weggestuurd zijn en of dat verband houd met een contract.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:34

Ik moest ook een contract tekenen. Stond in wat je mag verwachten van de stalhouder en wat deze verwachtte van jou als pensionklant.
Ik vind een contract wel prettig, staan de regels zwart op wit en kun je mensen er aan houden.
Bij mij stond er o.a. In:
Betalen voor de eerste van de maand
Paarden krijgen 6 dagen p/w weidegang, op zondag moet je dit zelf verzorgen
Paarden krijgen twee keer perdag krachtvoer, en twee keer (?)ruwvoer.
Rijden is verplicht met cap
Openings en sluitingstijden
In geval van levensbedreigende situaties heeft stalhouder het recht de DA te bellen zonder toestemming klant als deze niet te bereiken is.

Zulk soort regels. Ik vond dat altijd wel prettig :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:37

Ik heb bij zowel mijn vorige stal als mijn huidige stal een contract ondertekend :j Niets mis mee en kan je altijd daarop terugvallen.
Punten wat aan bod komen zijn oa. betalingen, wat de prijs inhoudt (all-in), rijden met cap verplicht, openingstijden, DA afspraken, ontworming en inentingenafspraken, opzegtermijn, wat te doen bij schade, verzerkering en nog wat dingen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:38

op mijn vorige stal had ik een contract hierin stonden mijn gegevens contact gegevens da verzekering van mij en mijn paard. Waar ik voor betaalde (dus wat ik er voor kreeg EN wat niet) Openingstijden en de regels waar ik mij als pensionklant aan moest houden. Zo was bij ons juist een cap wel verplicht. en had je een maand opzeg termijn.

Op mijn nieuw stal is dit er allemaal niet en dit geeft mij een prettiger gevoel minder "domme/overbodige " regels en meer vrijheid.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:39

Geen contract. Nooit gehad ook. Ik ben ook geen voorstander.

Ik denk dat een hoop bij jezelf vandaan komt en dat je in overleg een hoop mogelijk maakt.

Vaste stalregels zijn er wel. Zo is er een veiligheidscertificaat. Deze maakt rijden met Cap dus voor iedereen verplicht. Geen discussie over mogelijk en naar mijn inziens hebben ze gelijk. Het is veiligheid.

Als het je aan staat of als je je niet kan vinden in de regels moet je op zoek naar stal die wel bij je past.

Op een grote pensionstal/manege waar je met meerdere mensen staat kan je het nooit iedereen naar de zin maken.

Een goed stalregelement waar iedereen zich aan moet houden lijkt mij dan ook voldoende.

Ik heb paarden voor mijn hobby en niet om in 10-voud allerlei contracten te tekenen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:49

aerdenhout1 schreef:
Okee.... deze verhalen kan ik mee in komen. Dus toch een contract zeggen julie??
Aan de andere kant, waar blijf ik met mijn contract als er mensen de boel verzieken en ik ze b.v nog een maand aan moet houden juist v.w dat contract?
Kijk.... ik zal nooit een paard ( de eigenaren heb ik veeeeeeeeel minder moeite mee!!) zomaar op straat zetten, maar het doet de sfeer natuurlijk geen goed als eigenaar en klant niet door een deur kunnen. Stel dat je dan omdat er een contract is nog een maand moet blijven staan, maar je je daar heel ongelukkig in voelt....
Ik zit er al 40 jaar in en heb nog steeds vertrouwen in de mens... is dat dan mijn grote probleem?

Zou wel een contract doen puur ter bescherming van jezelf en dan voornamelijk de stalregels. Mensen kunnen namelijk de meest rare dingen verzinnen.
Zoals paard staat 3 weken op kliniek dus persoon wil geen stalling betalen want paard heeft geen gebruik gemaakt van de box. Tja is dat de schuld van de pension eigenaar?. Denk het niet.
Maar stel bv zo dat als je meer als een maand weggaat er vasthoudt geld is. Dit omdat je geen extra kosten hebt van stro/hooi/voer enz.. bij half jaar zou je hem alsnog kunnen verhuren.

Maand opzeg termijn is leuk om te stellen maar als er echt problemen zijn kan je beter per direct uit elkaar gaan. Maak dit bespreekbaar om stress en vervelende dingen/sfeer te voorkomen op stal.

Ook een voorbeeld mogen bijrijders alleen op stal zijn ja of nee?. Mogen ze dan rijden en mogen kinderen (<16) alleen op stal zijn enz. Zeg nooit nooit eens kom je op zo'n punt terecht.

Ik vraag mij af in hoeverre een contract wettelijk bindend is. Probeer maar eens te bewijzen dat de stalhouder of verzorgen zijn verplichtingen niet nakomt enzo verder.

Blijft een lastige kwestie. Maar stalregels is wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:00

Ik heb een contract gehad bij een stal, waren meer plichten voor de pensiongast als waar ook de afspraken van de pensionbaas mer de klant in stonden, die hield zich met niks aan de gemaakte afspraken, maar wij moesten dat sel natuurlijk...uiteindelijk ben ik gegsan omdat mojn paard met dikke vette storm waar alles de lucht in vloeg buiten was gezet omdat ze zijn stal nodig hadden met het verbouwen van binnen...alle andere paarden stonden binnen, maar normaliter kwam ik nooit in de ochtend....je voelt hem....

Ik moets tot einde van de maand betalen, maar ging in het begin van de maand, was volgens comtract...overigens een stal met handelspaarden die nog niet echt pension deed, maar er 3 had...vandaar dat mijn paard buiten stond, de andere 2 waren trainers... :D

Contracten geen probleem, maar dan wel over en weer als er vanwege gezondheidsredenen er speciale wensen zijn...

Het ging om tijden van komen en gaan, kastje, lichtgebruik, inenten, achterlaten van paspoort (iets wat ik niet meer doe) betsling, kantine gebruik, opruimen mest, ed best zinvol...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:24

Een contract is altijd fijn, al zijn het maar kleine dingen.
Is een (mogelijke) pensionklant het er niet mee eens, dan moet diegene opzoek naar een stal die wel bij haar past.
In mijn overeenkomst staat wat voor een stalling ik heb (weidegang), of bijv. stal, stal met paddock.
Wanneer de paarden in de wei mogen, dat je recht hebt op een kast.
Hoeveel de stalling kost, en wanneer het betaald moet worden.
Wanneer er gevoerd wordt, zelf uitmesten...
Waar er gerookt mag worden, dat je maar 1 verzorgster mag hebben en onder de 16jaar moet er altijd iemand 18+ bij zijn. Ik vind het heel logisch, maar alsnog fijn dat het ergens staat!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:26

Ik heb op meerdere stallen gestaan, maar nooit een contract ergens gehad.
Ook nooit gemist trouwens.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:27

Ik heb altijd een contract gehad bij meerdere stallen, dacht ook dat dit redelijk normaal was. Er staan dan gewoon dingen in zoals opzegtermijn, voeren, strooisel, etc en als bijlage vaak het stalreglement. Ik vind het fijn, je hebt van beide kanten duidelijkheid. Niks geen pietluttige mensen gehad of rare ervaringen, ging altijd prima!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:10

TS, wat is precies de reden dat je niet voor een contract ben :) ?

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:50

Ik stond zelf met pony bij een pensionstal zonder contract, maar zou toch nu toch de voorkeur geven aan een contract. Schept voor beide partijen duidelijkheid.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:16

waar ik sta hebben ze ook een contract
en vind het prettig
je weet ook meteen waar je aan toe bent
heb op 4 stallen gestaan waarvan 3 met contract
en 1 zonder en die zonder was een zootje
dus ik vind het wel prettig

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:32

nog nooit ergens gestaan met een contract.

maar 1x wezen kijken op een stal , voor een vriendin, en daar was wel een contract 4 A-viertjes 8)7
ik heb ze pas met opruimen weggegooid,maar daar stond echt vanalles in :list:

ze is daar ook niet gaan staan, was erg pietluttig!

ik sta bij een kleine stal [ ben enige klant al 5 jr ]
maar kan begrijpen dat op grote stallen wel een contract zou zijn en dat er mensen zijn die er graag 1 hebben , om op terug te vallen bv als er iets is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:43

@Mirgino: ik heb ook een contract van 4 A4-tjes, maar krijg gelukkig nooit te horen dat het pietluttig is. :) Het aantal bladen zegt ook niks over de inhoud. Imo kun je niet in 1 blaadje alles geregeld hebben (dan gaat het niet verder dan wat stalregels en dat is niet waarvoor mijn contract direct bedoeld is).

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:46

Dinopino schreef:
Zal toch eens bij hun vorige stal gaan informeren wat de werkelijke reden was waarom ze daar weggestuurd zijn en of dat verband houd met een contract.

Als je dat doet verziek je bij voorbaat al de relatie met je klant.
Ik zou het zacht gezegd niet op prijs stellen wanneer je achter de rug om zou informeren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:50

Marion71 schreef:
@Mirgino: ik heb ook een contract van 4 A4-tjes, maar krijg gelukkig nooit te horen dat het pietluttig is. :) Het aantal bladen zegt ook niks over de inhoud. Imo kun je niet in 1 blaadje alles geregeld hebben (dan gaat het niet verder dan wat stalregels en dat is niet waarvoor mijn contract direct bedoeld is).

ik zal toch nog een in de mand kijken of hij niet nog toevallig onderin ligt
maar wat ik nog weet is dat echt alles beschreven stond
ik vind dat je als volwassen onder elkaar op een stal met 10paarden ook mondeling wel afspraken kan maken.
en dat je daar geen 4 vellen vol voor nodig hebt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:57

Bij een klein bedrijf heb je toch ook gewoon een arbeidsovereenkomst en die bestaat ook niet uit 1 velletje? Uiteraard ben jij vrij om het sluiten van een contract onzin te vinden. Ik en velen met mij zien er de waarde wél van in. Prima toch?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:00

Wij hebben zelfs een contract op ons weiland :j

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:02

Wij hebben ook een simpel contract. Gewoon maandje opzeg termijn etc. Beetje de regels erin. Maar bij mij doen ze nooit echt moeilijk.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:09

Wij hanteren ook contracten.
Er staat niet veel in maar wel essentieel!
Zo weet verhurder en hurder waar ze in de grote lijnen aan toe zijn!
Meestal waar je zonder contract staat is het ook nog eens zwart!!!!! Bij ons is alles wit en geregistreerd!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:38

Ik denk dat een contract zeker wel zinvol is. Mijn ervaring is dat je niemand zomaar op z'n mooie blauwe ogen moet geloven of vertrouwen. Je kan heel goed met 20 verschillende mensen mondelinge afspraken maken, maar in geval van onenigheid is het jouw woord tegen het zijne. Een contract maakt je geen "zeikerd", maar juist verstandig.
Je zegt dat je in geval van een ernstig conflict iemand direct van je terrein wil kunnen sturen. Op grond waarvan als je zonder contract werkt? Je kan in je contract best een maand opzegtermijn hanteren, met als uitzondering dat in het geval van bijvoorbeeld mishandeling, verwaarlozing, vernieling of contractbreuk iemand per direct z'n biezen kan pakken. Als je van iemand af wil en er staat niets op papier, dan kan diegene dit makkelijk aanvechten. Tot aan een uitspraak blijft het paard dan staan waar hij staat en dit kan maaaaaaanden duren. Had je dan maar op papier gehad dat je iemand mag wegsturen....