bij extra hooiverbruik bijbetalen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: bij extra hooiverbruik bijbetalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:53

Hier at mijn kwpn een stuk meer hooi dan mijn haflinger. Dan zou iemand met een koudbloed ook minder moeten betalen dan een kwpn. Denk niet dat dat gaat werken. En voor bejaarden? tja..... moeilijk! ik denk niet dat je meer kunt vragen. wel als je er ander soort voor voor moet kopen terwijl je eigenpaard goekoper hooi kan eten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 08:56

meeste betalen dus extra bij meer verbruik, leek me al logisch, maar wilde het toch checken

Ik heb ook al jaren andere paarden en ponys erbij gehad lopen, dus een inschatting qua benodigd voer kan ik wel maken. Deze zomer heb ik echter zeer weinig gras gehad en ook veel ruwvoer bij moeten voeren
Weiland is opnieuw ingezaaid nu dus hoop volgend jaar in zomer minder ruwvoer te hoeven gebruiken ( kosten opnieuw inzaaien ook ruim 500- euro, koop je heel wat pakjes voor)

Ik ga overleggen en afspreken om bij te betalen.
Een paard hoeft zeker niks te kort te krijgen, hij krijgt al vanaf hij er staat meer gevoerd op mijn kosten, maar wil nu nog meer geven gezien hij nog steeds veel te mager is en de winter eraan komt.
bedankt voor jullie reacties.

Ben misschien iets onzeker aangezien de vorige is weggegaan vanwege het feit dat ik na ruim 4 jaar omhoog ging met het stalgeld ( voor het eerst in al die jaren ondanks de verdubbeling van hooi/ kuil kosten en pacht ed) en zij het te duur vond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:09

suuzepuus schreef:
Hier at mijn kwpn een stuk meer hooi dan mijn haflinger. Dan zou iemand met een koudbloed ook minder moeten betalen dan een kwpn. Denk niet dat dat gaat werken. En voor bejaarden? tja..... moeilijk! ik denk niet dat je meer kunt vragen. wel als je er ander soort voor voor moet kopen terwijl je eigenpaard goekoper hooi kan eten.

Maar een kwpner eet niet het dubbele van een haflinger of wel? Ik heb zelf een new forest en een kwpn, maar deze eten net zoveel.
Meeste stallen hebben ook wel een apart pony en paarden tarief, dit heeft ook te maken met het voerverschil.
Ik heb aan de maat van het paard en stalprijs gemaakt, een gezond paard had namelijk genoeg aan het hooi wat mee berekent is in het kostenplaatje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:19

ik had kwpn, haflinger en shetlander. de haflinger en shetlander hadden samen net zoveel nodig als de kwpn. Hij werd snel mager en had ook krachtvoer daarnaast.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:22

Maar hoeveel stalgeld betaalde jij voor de shets?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:22

Ik heb ze aan huis.... heb echt geen idee van stalgeld. Weet wel dat een vriendin van me 75 euro weidegeld betaalde voor haar shet (belachelijk veel...)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:28

maar als jij op een stal zou staan, zou je voor je shets veel minder betalen dan voor je grote paarden, waardoor het verbruik verdeeld werd over hun kosten en het zich recht zou trekken waarschijnlijk.
zeker als je 75- per shet zou betalen.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:32

Bij ons, een rijvereniging, wordt op de bordjes aangegeven hoeveel hooi per voerbeurt (3x per dag) moet worden gevoerd. Dit wordt in rekening gebracht. Je bataalt dus naar verbruik. Het is niet de bedoeling dat je extra hooi pakt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:32

ja, dat klopt. Daarom zou het ook raar zijn als iemand met een haflinger minder zou moeten betalen dan iemand met een kwpn. en iemand die fanatiek in de sport is weer meer dan recreatie. het lijkt me erg moeilijk te bepalen wat iemand moet betalen hoor!! als je 2 ongeveer gelijke paarden hebt kun je t delen. maar ja.... dat wordt bij jou al lastig.... ben heel beneiuwd hoe je dit gaat oplossen!! (vind het wel top dat jke hier verder naar kijkt en over nadenkt dan 'gewoon' de prijs omhoog gooit)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:33

MarjaG schreef:
Bij ons, een rijvereniging, wordt op de bordjes aangegeven hoeveel hooi per voerbeurt (3x per dag) moet worden gevoerd. Dit wordt in rekening gebracht. Je bataalt dus naar verbruik. Het is niet de bedoeling dat je extra hooi pakt.

Wordt dat afgewogen dan? ik krijg het niet voor elkaar precieze hoeveelheden te voeren!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:33

Dan ben ik ook gezegend denk ik
Mijn paard staat op dit moment door omstandigheden constant op stal ( op wandelingetjes na)
Dus hij verbruikt nu al 2 maand dubbel zoveel hooi en stro
Voer betaal ik zelf maar hij krijgt subli zonder.
Hoef er door niet meer te betalen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:34

Onbeperkt hooi en stro, al zit er wel een kleine restrictie aan. Als jij iedere dag 20 kg hooi in je stal gooit en vervolgens 10 kg op de mesthoop gooit dan wordt er wel gevraagd of je misschien wat minder kan voeren en of je anders wat bij wilt betalen.
Maar de stalhouder voert zelf ook ontzettend ruim :j om die reden zet/hang ik het zelf klaar, want mijn paard groeide helemaal dicht :+ dus die mag lekker stro eten als haar portie op is.

Je mag verder ook zelf extra pakken als je wilt. :) Vind het heerlijk, ik hou er niet van als je niet aan het hooi mag zitten.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:39

Hier voeren we gewoon hooi wat de paarden/pony's nodig hebben en worden ze wat te vol krijgen ze minder,ogen ze wat minder krijgen ze wat grotere portie's,bij die van mij moet ik juist in de gaten houden dat ze niet te rond wordt!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:44

Er wordt aangegeven in porties. Het wordt niet precies afgewogen. Er wordt door meerdere mensen gevoerd (iedere stalhouder heeft minstens 1 voerbeurt). De een voert wat grotere porties dan de ander, maar gemiddeld klopt het wel.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:49

Ik sta op een all in stal en hoef dus niet zelf te voeren, eigenaar van stal kijkt per paard wat hij/zij nodig heeft aan hooi. De een krijgt dus veel meer dan de ander. Wij betalen allemaal hetzelfde bedrag. Ook geen verschil tussen paarden/pony's. ik hoef dus niet extra te betalen wanneer mijn paard meer hooi krijgt dan haar buurvrouw. Dit is overigens op alle stallen waar ik gestaan heb zo. Heb nog nooit apart hoeven betalen voor het hooi.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:53

Als je grofweg 2 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht rekent zit je meestal wel goed (minimum is 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht). Met de kleine pakjes hooi (20kg) kost je dat dus ruim een halve baal per dag voor een paard van 600kg. En voor datzelfde paard ongeveer een 400 kilo pak in de maand.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:08

Voordroog houd ik 2.5 kg per 100 kg aan omdat dit zwaarder is, maar hij krijgt nu ruim het dubbele gevoerd.
Hooi 1.5 kg per 100 kg, voordroog 2.5 per 100 kg

Hij zou dan 15 kg moeten krijgen maar krijgt er al 25 kg per dag.
dat zijn 10 kg extra per dag.
per cementkuip zijn het namelijk 5 kg ( heb ik gewogen)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:12

Wij vragen niks extra, wij bezuinigen ook niet op hooi of voordroog...we bezuinigen eerder op stro...onze paarden krijgen al naar gelang ze nodig hebben, het ene paard heeft veel nodig, een ander paard minder, want dan eten ze het niet op!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:16

Ik betaal naar verbruik, dus gewoon per baaltje. Vind ik prima! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:19

Hier is de pensionprijs stal en onbeperkt hooi of kuil. De rest betaal je zelf. En onbeperkt is ook echt onbeperkt. Wel zelf voeren ook. Bij vakantie wordt het gedaan na overleg zoveel als nodig is. 2 baaltjes hooi per week, hoeveel kilo wegen die. In de winter is dat hier twee dagen eten maximaal.

Op andere stallen was het inclusief en werd er gevoerd en mocht je bijpakken ook. Weer andere stallen betaalt naar verbruik te bepalen door de staleigenaar. Of inclusief veel te weinig hooi en een absoluut verbod op bijpakken.

Alle varianten zijn mogelijk. Ik vind zelf betalen naar verbruik het eerlijkste. Mits de hoeveelheid genoeg is en je als eigenaar mag bepalen hoeveel er gegeven wordt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:21

Ik vind kale huur wat dat betreft wel ideaal, en zeker ook voor de pensionhouder. Want dat ze niet uitkomen in de kosten moet natuurlijk niet mogen, maar de stalkosten omhoog gaan gooien pest je weer mensen mee die wel een 'normale' (gezien de stalprijs) hoeveelheid gebruikten. Wij doen op stal ook kale huur, hooi kan je afnemen of zelf regelen. Dat laatste is wel weer lastiger omdat je wel opslag voor veel mensen dan nodig gaat hebben. Hooi laten afnemen aparte baaltjes zou dan een optie zijn, en dan laten turven hoeveel iemand gebruikt. Daar kan ook weer in gesmokkelt worden, maar ik zou uit gaan in de eerlijkheid van personen (en desnoods het wat 'controleren' en in de gaten houden).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:22

Dan heb je inderdaad wel een hele grote bult. Hoe krijgt hij het weg gewerkt? Ik zou dan toch kijken naar ander voer voor dit paard (hogere voedingswaarde). Een hogere prijs lijkt me dan niet meer dan logisch. Daarnaast zou ik de eigenaren verzoeken het paard goed laten onderzoeken door een dierenarts. Ik ken het paard natuurlijk niet. Maar zelfs voor een ouder paard vind ik dit abnormaal veel voer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:22

Even voor de duidelijkheid, ik bezuinig niks hoor, paardje krijgt wat hij nodig heeft, maar hij krijgt 15 kg per dag meer dan wat normaal gebruik is, en dat telt wel op nu. Als ik het nu zelfs zo optel, is dat bijna een hele baak van 500 kg per maand a 45.- euro. daar kan ik bijna 2 andere paarden een hele maand van voeren

Vandaar de vraag. Tijdelijk extra voeren geen probleem, maar als dit nu structureel blijft, heb ik wel extra kosten, waarvan ik dus betwijfel of het normaal is als ik dit ga doorberekenen, ik denk het dus wel, aan de reacties van de meeste te zien.

Stro heb ik niet, het zijn open stallen en daar liggen nu rubberen matten in, en zand.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:24

Malenka schreef:
Dan heb je inderdaad wel een hele grote bult. Hoe krijgt hij het weg gewerkt? Ik zou dan toch kijken naar ander voer voor dit paard (hogere voedingswaarde). Een hogere prijs lijkt me dan niet meer dan logisch. Daarnaast zou ik de eigenaren verzoeken het paard goed laten onderzoeken door een dierenarts. Ik ken het paard natuurlijk niet. Maar zelfs voor een ouder paard vind ik dit abnormaal veel voer.

Dierenarts is hier maandelijks, bloedonderzoeken gehad, tanden zijn gedaan, ontwormt, mestonderzoek, niet echt heel afwijkende dingen. paard is ondervoed geweest en trekt erg langzaam bij.
Mijn andere 3 krijgen hetzelfde voer en zijn te dik, hun krijgen nu juist minder dan normaal. Aan de voedingswaarde ligt het dus niet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:34

15 kilo gewoon hooi is voor die van ons normaal. Of is het 15 kilo meer als je gewend bent, zo ja hoeveel krijgt hij dan per dag aan kilo s? Zou hij kuil krijgen denk ik dat hij rond de 20 kilo nodig heeft. Zijn record hoeveelheid staat op bijna 30 kilo hooi per dag en nog niet willen aankomen. Hij had eigenlijk meer nodig maar hij kreeg niet meer weg. De stalhouder bleef zijn hooi aanvullen om het er maar in te krijgen.

Hoe groot is het paard en wat is zijn ideale gewicht.