Hoe geven jullie hooi in de padock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Hoe geven jullie hooi in de padock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:39

Hier hebben wij het ook in de schuilstal hangen, twee hele fijnmazige hooinetten, echt heel stevig! Een erg groot voor de grote paarden en in het shetlander gedeelte een kleintje voor de shetters :D

Het staat op de planning om met bielzen een slowfeeder buiten te maken, dus 2 palen (de bielzen) en daartussen dan een hooinet bevestigen o.i.d. Nu staan ze namelijk binnen en dat is wat krapjes soms.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:45

_Jordy_ schreef:
dankjulliewel,
er komen goede dingen voorbij die ik kan gebruiken.
zo te zien hebben de meeste een slowfeeder of een bak/band, ik denk dat ik daar dan ook voor moet gaan met matten eromheen.

Bbolluijt,
ik vind die hekken wel erg prijzig. de kleinste kost €200,- en dan heb je enkel het hek.

ik had een dubbelgevouwen aanhangernet (welkoop) aan het toegangshek dat ik al had vastgeklikt. dan valt het mee met de kosten.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:56

hoe maak je deze dan vast?
dubbel en dan op 4 punten een isolator ring? (bij mij gaat hij dan aan het houten hek).
heb jij de zijkanten ook nog dicht gemaakt?

en dan rubber matten eronder en klaar.
dat het zo simpel kon zijn +:)+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:32

Dat aanhangnet van de welkoop was hier echt binnen no time gesloopt. Beter dus investeren in een echt goede kwaliteit net. Doe je dan ook veel langer mee.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:05

Wij hebben op stal voor de paarden die 24/7 buiten staan grote vierkante hooiruiven staan welke dicht zijn aan de onderkant. Dan het hooi erin en een net er overheen goed vastmaken. Het is even een handigheidje! Wat we ook weleens gedaan hebben is hooi in netten en die dan in de hooiruif vastmaken. Ze morsen echt veel minder, we halen nu gemiddeld nog geen halve kruiwagen per dag weg, en dat is dan van 3 ruiven bij elkaar.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:21

Ik heb een heel groot fijnmazig net aan de paddockwand hangen. Ze krijgen het op een betegeld stuk, dus ze eten ook nog wel op wat gemorst is, behalve als het erg regenachtig is, want nat hooi is natuurlijk niet lekker genoeg. Gelukkig valt het morsen over het algemeen wel mee.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:40

oja hier werd redelijk veel gemorst met het net aan het hek/in de boom maar ook het net in de quarantainebakken, maar als je vaker voert en kleinere porties zal het wel allemaal op gaan.
ik voer echter voor een aantal dagen. dan is er sowieso meer verlies (helaas)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik heb zo geen zin in de winter als ik de foto's weer bekijk!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:30

Ik heb een hooiruif waar ik nog een aanhangnet in heb gehangen (inmiddels helaas alweer gesloopt adt net :+ ), en elk een bak waar hooinetten in gemaakt kunnen worden. Voor mijn pony een speciekuip met 2 tegels erin en voor mijn grote een half wijnvat. Ringen onderin gemaakt (2x) en met karbijnhaken haak ik de netten erin. Verder heb ik nog hooitassen van Littlebit die ik aan het hek vooraan heb hangen (met een rubberentegel eronder). Ik wil eigenlijk een grotere bak (bakken) voor ze zodat er wat meer in 1x gevoerd kan worden. Nu is het toch beperkt hvoeel er in een wijnvat kan :)

Afbeelding
Afbeelding

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:37

Bij osn zit 't ook gewoon in bakken, maar meestal leggen we 't in de stal (hij kan van de we naar de stal in)

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:40

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 15:19

ik heb nu een rubber mat liggen en daarop momenteel nog het hooiruif.
dit scheelt al wel een hoop.
Ik heb van een goed stevig net een lang hooinet gemaakt deze moet nog bevestigd worden.
de rubber mat scheelt al een hoop, er gaat lang niet meer zoveel weg.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:44

Wij hebben een hooikliko met fijnmazig net erin:

Afbeelding

Je kunt m goed vastzetten en het verlies is minimaal. Doordat de bovenkant dicht is heb je geen hooi dat natregent. (dan eten ze het hier niet meer :+ ) En je kun er een stuk meer in kwijt dan een net.

Ook nog zo'n fijnmazig net in de uitloopstal hangen, en een net onder het afdak.

Zo'n hooibak zou ik ook ideaal vinden, alleen hier moeten we de netten/bak makkelijk kunnen verplaatsen omdat er ook gereden wordt. Dus vandaar voor de kliko gekozen, die rijd je zo de bak uit :D

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:48

Die kliko ziet er wel geinig uit, maar mijn paard zou die opeten denk ik. ;) Wij doen het hooi in een grote teil, dat gaat eigenlijk heel goed.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:48

pleiada schreef:
Ik heb grote bakken,van die witte met ijzer eromheen(ben even vergeten hoe ze heten)en daar heb ik slowfeeders in van epplejeck..Die maak ik dan vast aan het ijzer wat om de bakken vastzit en dat gaat geweldig zo,totaal geen verspilling..

Ik heb deze zelfde hooinetten, en die maak ik vast in een bak maar doordat het net dan niet strak gespannen staat pakt mijn fjord het net in de mond samen met een plukje hooi, hebben jouw paarden dat ook?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:54

Wij hebben zo'n grote bak die veel koeiestallen ook hebben. Ik heb geen flauw idee hoe dat heet.. Zijn vrij zware dingen, vrij hoog ook.. vierkant.. en mocht het regenen dan loopt het water er via gaatje op de bodem weer uit. Ideaal die dingen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:35

Ik heb rondom de stallen de verharding bij de paddock aan getrokken en 1 doorgangshek en eentje die bij de doorgang naar zand staat (ook hek) en daar hooinetten aan vast gemaakt. Zijn gemakkelijk te vullen en de paarden kunnen zelf kiezen waar ze willen staan eten...
Afbeelding
Dit is de doorgangshek met daaraan zo'n hooinet en de andere zit dus verder naar rechts en kunnen ze van beide kanten bij eten..Bij de andere heb ik op het zandgedeelte een grote rubbermat eronder liggen, zodat het gemakkelijk schoon te houden is..en het hooi niet in het zand terecht komt..

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 13:49

zammie, zo heb ik het nu ook.
het net opgehangen en een rubbermat eronder.
het water komt alleen nog wel op de mat met zand erdoor, misschien toch maar onder de mat wat verharden dat het gelijk blijft liggen.

hebben jullie nog wat onder de mat liggen?
hoe gaat dat op het zand? zakt het ook wat weg met veel water?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:03

Voorheen had ik alleen de hekken in de paddock en dus alleen vanaf het zand voor de paarden. Daar had ik (nu nog bij eentje) een heel dikke rubberen mat onder (wordt in de industrie gebruikt, dus erg dik) en die verzakken haast niet. Had ze iets aflopen, zodat bij regen het water op de tegels liep. Nu dus een stuk verhard en daar staan de paarden eigenlijk altijd op te eten. Is nog een ruimte naast de paarden rechts en daar staat dus dat andere hek.
Rubber mat ligt dus gewoon op het zand hier en blijft hier goed liggen. Weleens wat zand erop van de paarden, als ze erover lopen, maar niet van verzakken of zo. Ligt denk ik aan de rubbermatten die je gebruikt. Die van mij zijn voor mij niet te verplaatsen. Doet manlief.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:05

Zo had ik het eerst...
Afbeelding

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:48

nou breekt me klomp.
dezelfde netten als hierboven had ik aan de bak hangen, met veel moeite sterke ringen in het hout gedraaid en alles goed stevig vast gezet.
dit is een paar dagen goed gegaan, maar nu was ik net bij ze om eten te geven hebben ze het net aan 1 kant eraf getrokken.

wij hebben zelf geprobeerd om de ringen nog iets dichter te slaan maar dat ging niet met een hamer.
de pony's hebben één ring nu helemaal recht getrokken en de ander weet ik niet waar die is gebleven.
(de andere 4 aan de andere kant zitten er nog wel in).

ik vraag me nu toch echt af hoe ze het voor elkaar krijgen.
mijn net hangt wel iets hoger dan hierboven op de foto vanwege mijn shetlander.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:02

Ik zou het niet weten, hoe of dat zou kunnen..Ik heb ze zelf vast aan het hek met ty-rips en daar breekt er ook weleens eentje van los, maar dat komt door het veelvuldige trekken van hooi door het net..Heb nog niet gehad, dat het net echt los was aan 1 kant.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:25

Afbeelding

Ik heb een aantal van zulke netten hangen in de paddock. Verschillende maten(was afhankelijk van plekken waar ik ze op kon hangen, aan de hand daarvan dus maten bepaald).
Scheelt mij onwijs veel hooi en ze zien er nog goed uit!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:53

ik heb eens goed gekeken bij het net.
volgens mij doe ik er teveel hooi in waardoor het te zwaar word.
er gaan bij mij 6 hele plakken in, waarschijnlijk teveel gewicht.
zal er dan toch 2 netten van moeten maken.