tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:44

In de stal van mijn paard hangt een jollybal (een stukje los van de muur) en daar smeer
ik honing op. Kan ze uren zoet mee zijn :j

eekhoornerik

Re: tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:56

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:36

dat van die honing vind ik een goed idee ! een stalgenote heeft een bal die ik even mag uitproberen ik heb namelijk een vrij ruime stal dus ik kan er wel dingen in hangen voor hem. En "smeer" je die dan gewoon in met wat honing? Ik kan deze ook los hangen van de zijkant :) Die hooitas ziet er ook interessant uit ! ik ga even kijken in de winkels die dicht in de buurt zijn wat zij hebben als aanbod. Bedankt allemaal ! Voorlopig staat hij nu nog buiten nu het weer het nog wat toe laat en ik heb de boer nog niet kunnen spreken maar ik zal proberen hem zoveel mogelijk buiten te laten mits toestemming van de boer voor het onderhoud van zijn weides

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:53

Ik zou ook ruwvoer in een hooinet geven, wel laag hangen of neerlagen. Dan wel met kleine mazen. Je kan er ook 2 over elkaar doen. Ti's echt een kwestie van bezighouden. Honing zou ik trouwens met mate geven, af en toe als traktatie misschien maar ti's toch suiker en dat is voor verveling en tanden niet super denk ik. Wilgentakken is ook n idee vinden ze heerlijk

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:07

Het feit dat je paard het zelfs op het weiland doet vind ik wel verontrustend, ik heb ook een behoorlijke luchtzuiger, maar ze doet het alleen op stal wanneer het hooi op is en ze zich dus verveelt. Op het weiland doet ze het nooit want daar kan ze onbeperkt grazen, dus geen verveling en ook geen maagklachten door een te lange periode zonder eten. Ik ben begonnen met haar dag en nacht op het land te laten staan, toen stopte het luchtzuigen, nu staat ze 's nachts in de paddock met schuilstal en daar heb ik op alle randjes een draadje met stroom gezet. Misschien zielig, maar wanneer stress of lichamelijk klachten niet (meer) de oorzaak zijn is het toch echt een gewoonte en die kun je alleen doorbreken door te zorgen dat ze het niet meer kunnen doen. Een beetje als stoppen met roken, de enige manier om daarmee te stoppen is door het gewoon een hele tijd niet meer te doen, totdat de gewenning/verslaving verdwijnt. Natuurlijk heeft ze wel altijd een enorm hooinet met fijne mazen, daar raken ze echt niet in vast hoor! Verder zo min mogelijk krachtvoer of minstens gemengd met melasse-vrije luzerne zodat ze er lang genoeg op kauwen en genoeg speeksel aanmaken om de maagwand niet te irriteren. Kortom: onbeperkt ruwvoer om de maag niet van streek te maken en zorgen dat je paard nergens meer op kan luchtzuigen om de gewenning te doorbreken. Bij mijn paard is het helemaal over terwijl ze bij de vorige eigenaresse non-stop stond te zuigen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:28

ja maar ik heb hem eens in de gaten gehouden en tijdens het eten doet hij het veel maar er buiten ook zelfs als ik hooi op de grond leg naast hem dan staat hij liever lucht te zuigen terwijl als ik gebruik maakte van een hooinet hij daar véél meer in geïnteresseerd was hij speelde er precies ook graag mee het hing vrij los dus het kon lekker heen en weer slingeren en zo hield hij zich bezig verder weet de boer ook dat het een vrij erge luchtzuiger is en wordt er zoveel mogelijk ruwvoer voorzien , hij krijgt geen krachtvoer enkel 2 keer per dag een onderhoudsmengeling

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:31

Ik zou voor een slowfeeder gaan, luchtzuigen kan ook door het maagzuur komen omdat ze maar een paar keer per dag hooi/ voer krijgen en dan weer urenlang niks hebben. Met een slowfeeder moet hij steeds aan de slag voor een paar sprietjes en doet hij veel langer met zijn ruwvoer.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:50

Een hooinet met fijne mazen is niet gevaarlijk, als ze kleiner dan 5cm zijn kunnen ze daar helemaal niet in vast geraken. Aangezien hij zich daar graag mee bezig houdt is dat volgens mij de beste oplossing voor hem.

Iets wat ook soms gedaan wordt is anti bite op de randen van de voerbak smeren. Dat maakt het luchtzuigen voor hem redelijk onaangenaam (vieze smaak) en als hij dan een hooinet heeft zal hij misschien minder geneigd zijn om te gaan luchtzuigen. Je kan anti bite kopen in spray of creme.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:00

wel we hebben eens geprobeerd om het hem moeilijk te maken in de weide om nog lucht te zuigen door mest aan alle paaltjes te smeren , hij had toen een maatje op de wei en heel veel gras ter beschikking dus eigenlijk wilde we hem het daar doen stoppen. Het heeft even geholpen maar toen het droger werd begon hij ondanks er nog wat mest aan het paaltje hing begon hij opnieuw met luchtzuigen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:15

Gewoon eem stroomdraadje over de paaltjes. Pakken ze daar niet meer op vast.

Voerbak maakt de tanden echt kapot, dus of er uit of bedekken met zacht materiaal. Verder er voor zorgen dat hij zolang mogelijk met zijn voer doet, beter continue 1 sprietje dan af en toe alles in 1 keer. Sowieso voor alle paarden van belang. :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:19

aangezien het niet mijn eigen wei is kon ik dus niet vragen dat de boer dit deed maar het kan eventueel wel een voorstel zijn voor in de toekomst ik kan het altijd eens voorstellen :) je weet maar nooit

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:28

Hier ook een die een luchtzuiger heb.
Sta nu sinds 4 maanden ong op een doe het zelf stal.
Heb een grote hooinet, met kleine mazen, waar hij onbeperkt van eet.
In de wei draad aan de bovenkant, ook al doe hij het niet in de wei.
Tijd geleden was mijn zuigband kapot, dus ik dacht, zal wel over zijn, met gevolg dat meneer meer dan een week heel veel deed luchtzuigen, en heel weinig hooi at, waardoor hij dus enorm afviel.
Nu nieuwe zuigband gehaald, hij zit helemaal niet strak, maar doordat hij iets voelt op die plek, doe hij het echt niet meer, zelfs niet na het eten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:30

Dat vind ik niet zo'n best teken... dat betekent dus dat jouw paard als gevolg van die zuigband nog meer stress heeft gekregen!

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:35

Ik zou een andere stal zoeken voor zo'n paard. Waar ie in de winter ook zeker de hele dag buiten kwam en nog liever 24 uur buiten het hele jaar met schuilstal ofzo.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 11:12

Ik ga het bespreken met de boer wat mogelijke oplossing zou kunnen zijn nu staat hij ook buiten terwijl de meeste paarden binnen staan

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:09

Ik zou net niet zijn voerbak wegnemen, (wel liefst een zachte plastic voerbak in de plaats), zo kan hij toch zijn pijn verlichten als hij last heeft van maagzuur door lucht te zuigen...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 13:22

ik kan de voerbak niet wegnemen want deze is vast gelast aan de stal zelf maar ik zal wel proberen om er rubber aan vast te maken ik weet enkel niet waar ik deze zou kunnen halen en hoe ik deze dan op een veilige manier kan bevestigen

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:33

er bestaat ook spul wat je op je voerbak e.d. kan smeren tegen het kribbenbijten
heb je ook wel is een speelbal/likstenen geprobeerd?? (zon oranje pilon zijn ook veel paarden blij mee)

en idd rubber is geen overbodige luxe voor een kribbenbijter gezien zn tanden heel snel slijten op die manier:(
kijk is op google je moet meer denken aan bedrijven die stalmatten e.d. verkopen
en als je daar iets gevonden heb zou je evt marktplaats en andere sites af kunnen gaan of het daar niet goedkoper kan want dat rubber is vrij prijzig

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 13:36

ja een speelbal wordt binnenkort uitgetest ik ga deze middag naar de stalling en normaal zou er daar een bal moeten liggen die ik eens mag uitproberen hopelijk vindt hij het leuk :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:30

SmartBH schreef:
dat van die honing vind ik een goed idee ! een stalgenote heeft een bal die ik even mag uitproberen ik heb namelijk een vrij ruime stal dus ik kan er wel dingen in hangen voor hem. En "smeer" je die dan gewoon in met wat honing? Ik kan deze ook los hangen van de zijkant :) Die hooitas ziet er ook interessant uit ! ik ga even kijken in de winkels die dicht in de buurt zijn wat zij hebben als aanbod. Bedankt allemaal ! Voorlopig staat hij nu nog buiten nu het weer het nog wat toe laat en ik heb de boer nog niet kunnen spreken maar ik zal proberen hem zoveel mogelijk buiten te laten mits toestemming van de boer voor het onderhoud van zijn weides

Ja gewoon laagje opsmeren.. Bij mij doet ze er dan ongeveer 2 dagen mee. Ze staat alleen overdag wel lang buiten dus jouw paard zal er waarschijnlijk sneller mee klaar zijn

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:07

Ik heb deze middag een poging gegeven aan de bal, heb die van een stalgenote gekregen om uit te proberen en heb er goed op zitten schrobben zodat deze proper was want het was al een hele tijd niet gebruikt. Ik had geen honing bij was deze vergeten :p dus heb ik hem maar gewoon op de bodem van z'n stal gelegd om te kijken hoe hij reageert :p jammer genoeg niet veel reactie :p maar je wie weet hij was ook druk bezig met eten en jammer genoeg ook met luchtzuigen maar misschien wekt het zijn interesse als ik hem morgen eens ophang en wat honing aan doe :p

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:26

Het zal wel vooral de honing aan de jollybal zijn die hem zal interesseren ;)

Om de rand van je voederbak met iets zachts te bekleden zou ik vooral denken aan de 'bitbandages' die ze soms ook gebruiken om rond het paard zijn bit te wikkelen zodat het zachter is. Dan weet je ook zeker dat er geen gevaarlijke stoffen inzitten voor je paard en dat je hem er geen kwaad mee kan doen.

Hier zie je een link naar zo'n bit bandage http://www.divoza.com/collectie/paard/hoofdstellen-bitten/bitten/5793_sealtex-bit-bandage.html

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:05

Dat is een hele goeie tip ! ziet er gemakkelijk uit om te plaatsen ik ga morgen naar de winkel en zal eens kijken of ze het daar hebben :) heel erg bedankt !

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:13

Kijk 'ns in het profiel van Skippy1 (meen ik). Zij is naast osteopate ook gedragsdeskundige en heeft over luchtzuigen een scriptie geschreven. Je kunt daarin heel veel nuttige info vinden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:51

GeekGirl schreef:
Het zal wel vooral de honing aan de jollybal zijn die hem zal interesseren ;)

Om de rand van je voederbak met iets zachts te bekleden zou ik vooral denken aan de 'bitbandages' die ze soms ook gebruiken om rond het paard zijn bit te wikkelen zodat het zachter is. Dan weet je ook zeker dat er geen gevaarlijke stoffen inzitten voor je paard en dat je hem er geen kwaad mee kan doen.

Hier zie je een link naar zo'n bit bandage http://www.divoza.com/collectie/paard/hoofdstellen-bitten/bitten/5793_sealtex-bit-bandage.html

Zonder honing doet mijn paard er inderdaad ook niets mee :)