Mijn paard maakt een bende van zijn stal Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judass

Re: Mijn paard maakt een bende van zijn stal Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:09

Had de mijne op vorige stal ook, achteraf was de stal gewoon te klein en voelde hij zich opgesloten..
Heb nu nergens meer last van, grotere stal en aan alle kanten 'open'.
Heeft ie een luik?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:16

Heb je vlas wel geprobeerd? Of niet gedaan door wat de vorige eigenaar zei? Ik zou toch voor een dikke laag vlas gaan en die met rust laten en al het vocht laten opnemen, vlas hoort een soort koek te vormen doordat het het vocht opneemt en uithardt, de toplaag houd je droog door er af en toe wat nieuw vlas op te gooien maar de natte plekken laat je in principe dus liggen en opdrogen. Daaroverheen zou je nog wat stro kunnen doen om het extra zacht en droog te maken, en hang een fijnmazig hooinet op om verveling en daardoor stal omwoelen te voorkomen. Succes!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:28

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:30

Hee Tam,

Als Whisper op 1 of 2 plakken staat is hij zo vies..
Daarom strooien wij nu echt echt dik op van de winter,
en daar doet hij 3/4 dagen mee omdat het onderop komt te liggen,
je moet dan wel 1 in keer heel veel mesten, maar je hebt niet elke dag een vieze stal en een puinhoop.

Wij niet in ieder geval :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:44

Lieke schreef:
Kun je geen vocht doorlatende stalmatten proberen?
Daarop dan een klein laagje stro. Is wel een investering, maar dan hoeft hij iig niet op een smerige vloer te liggen en spaar je stro uit.

_/-\o_ heb ik al 14 jaar. Stro, zaagsel, vlas, hennep enz. eet hij op en doordat hij dan zoveel ruwvoer krijgt mest hij ook veel meer. Azijn hertshoornolie lysol van alles heb ik geprobeerd over het strooisel heen maar eten bleef hij.

Nu haal ik 's morgens even een vloerwisser door de stal en twee a drie scheppen en ik ben klaar.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:55

Wij hebben paarden in pension en daar zijn ook heel grote smeerkezen bij! Toch kun je ze prima schoon houden. Wij doen dat als volgt:
iedere dag uitmesten. Onder in de box op de piesplaats een grote emmer met zaagsel. Daaroverheen véél stro. En dan ook echt veel stro, want als je te weinig doet mixen ze het met de mest. Dus dik pakket. Is veel zuiniger dan een dunne laag die je in zijn geheel weg moet gooien. En dan nog iets heeeel belangrijks: onbeperkt kuil of hooi. Wanneer je dat niet doet eten ze hun stro op. Er staan hier heel dure, goedgekeurde dekhengsten waarvan mensen riepen dat ze niet op stro mogen vanwege het vele opeten. Maar nooit geen probleem als je maar genoeg ruwvoer geeft. Veel succes, als het hier lukt moet het bij jouw Haf zeker lukken!
Groetjes.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:50

judith370 schreef:
Had de mijne op vorige stal ook, achteraf was de stal gewoon te klein en voelde hij zich opgesloten..
Heb nu nergens meer last van, grotere stal en aan alle kanten 'open'.
Heeft ie een luik?

De mijne heeft open ruimtes en een box van 4,5 bij 6, wat voor zijn maat voldoende is... en nog maakt het echt geen ene drol uit.
Ik heb af en toe het idee dat hij als het ware salsa dansend door zijn box gaat piesend op ieder strootje wat nog schoon is. Vervolgens loopt hij bij voorkeur mestend door zijn box heen en trapt het daarna nog eens flink op alle onmogelijke plekken. Ik geef het gewoon op.. ik gooi m kniehoog in het stro.. en laat dan sowieso het midden echt met rust dat het kan gaan "zetten". Trek wel de zijkanten er de dagen erna overheen en een plakje voor het oog. Anders heb ik echt zelf een verzakking. En verder hoop ik vaak dat het in ieder geval 3 dagen kan blijven liggen.

Straks in de winter wanneer het echt flink vriest pot ik m op, maar meer als 2 weken kan ik er dan ook niet mee doen. Anders komt hij tegen het plafond aan zowat. Plus dat ik het zelf niet trek om hem dan leeg te rijden. Maar dat is niet alleen omdat hij zo nat is en vies.. maar ook omdat dan de warmte langer blijft. Heerlijk 80 graden onder zijn billen wanneer hij languit gaat liggen. maar dan moet ik er daarna ook echt minimaal 4 balen inknallen wil ik t goed opnieuw kunnen potten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:00

ik weet niet hoeveel stro je in de box hebt liggen, maar mijn ervaring is dat het wel helpt als er een flinke laag in ligt. Hoe minder stro hoe viezer de box. Als je met een flinke laat begint hoef je in de loop van de week minder bij te strooien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:15

ingvdh schreef:
ik weet niet hoeveel stro je in de box hebt liggen, maar mijn ervaring is dat het wel helpt als er een flinke laag in ligt. Hoe minder stro hoe viezer de box. Als je met een flinke laat begint hoef je in de loop van de week minder bij te strooien.

Ik heb er wel eens 2 baaltjes in gegooid was zo op en een flinke koliek

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:26

Hier ook een vreselijke smeerlap als ruin staan :D

Ik heb nu rubberen staltegels in de stal en gooi er minder stro in. De ergste nattigheid gaat naar de bodem dus de tegels blijven redelijk droog. Door de tegels hoef ik ook niet de hele stal vol stro te gooien

want of ik er nu 1 plak bij deed (van die giga balen) of 3, de volgende dag was het 1 puinzooi

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:41

Colway schreef:
Hier ook een vreselijke smeerlap als ruin staan :D

Ik heb nu rubberen staltegels in de stal en gooi er minder stro in. De ergste nattigheid gaat naar de bodem dus de tegels blijven redelijk droog. Door de tegels hoef ik ook niet de hele stal vol stro te gooien

want of ik er nu 1 plak bij deed (van die giga balen) of 3, de volgende dag was het 1 puinzooi

Hee buurvrouw :D Ik heb al eens naar de tegels in Colway's stal gekeken. Het lijkt me ook wel wat als het oppotten toch niet gaat bevallen bij Valco. Waar hebben jullie de tegels vandaan? En hoeveel stro gooi je er nu dagelijks op? Ik gebruik nu een halve giga plak per dag. Maar vind het best lastig om alle mest er goed uit te halen, omdat Valco enorm omwoelt en mest verstopt ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:01

Haha, wat grappig, hoi buurvrouw!

Ik heb ze 2de hands via marktplaats. Ik weet dat mijn buurman aan de andere kant en de buurvrouw daarnaast ze bij een tegelhandelaar vandaan hebben. Zij hebben ook nog een 06-nummer van die handelaar.

Col woelt ook alles om, ik vind bijna geen mest terug, alleen maar smurrie, aangestampt, geroerd, hij maakt er een prakkie van

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:06

Oh gelukkig dat ik niet de enige ben, dit weekend weer uit pure wanhoop een hele stal leeg staan scheppen omdat er gewoon geen schoon stukje te vinden was. Ik heb alles al geprobeerd, heb stalmatten eronder, paard staat groot deel van de dag buiten maar het blijft drama. Nu heb ik een laagje enigszins aanvaardbaar vlas op de bodem gelaten, daaroverheen twee nieuwe pakken vlas gegooid en daaroverheen nog een pak krullen. Ik ben heel benieuwd hoe lang ik hiermee doe.

Overigens mest ik elke dag maar laat nu de bodem met rust totdat ik vieze plekken zie, dan schep ik dat eruit.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:50

Colway schreef:
Haha, wat grappig, hoi buurvrouw!

Ik heb ze 2de hands via marktplaats. Ik weet dat mijn buurman aan de andere kant en de buurvrouw daarnaast ze bij een tegelhandelaar vandaan hebben. Zij hebben ook nog een 06-nummer van die handelaar.

Col woelt ook alles om, ik vind bijna geen mest terug, alleen maar smurrie, aangestampt, geroerd, hij maakt er een prakkie van

Ja, dat dus, Valco doet ook een leuke poging om er een gezellig mixje van te maken :D Ik kan gelukkig nog wel de mest er tussenuit zoeken, maar het is een hele klus. Ik moet zeggen dat het nu wel makkelijker wordt nu de onderlaag vaster wordt en de mest meer bovenop blijft liggen. Ik zal eens aan Callum's baasje vragen naar het telefoonnummer! Dank je voor de tip +:)+ Op Marktplaats kijken kan ook altijd natuurlijk.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:55

Mijne staat ook op stalmatten (ik heb een ruin) en overdag de hele dag buiten

Wat ik doe is (omdat ik op die matten sta ook)
Is de zijkanten heel veel stro en in het midden (waar hij dus als ruin zijnde plast) heel dun laagje stro
Dat dunne laagje haal ik iedere dag weg, daar zitten echt de vieze natte plekken :j
De drollen legt hij vaak dus in de dikkere laag stro waardoor ik daar alleen maar hoef te scheppen met de mestboy

Dat is wat bij ons tot nu toe beste werkt :))

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:33

Hoe komt het eigenlijk dat vooral de ruinen de grote viezerikken lijken te zijn, heeft dat met markeren te maken? En plassen alle ruinen in het midden van de box? De mijne doet dat ook inderdaad en het liefst net nadat ik zijn stal weer helemaal netjes heb :P

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:41

Een ruin kan technisch gezien alleen maar in midden plassen :')

Vaak plassen merries meer aan de zijkant

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:44

Klopt ja :P , hier ook een ruin haha!
Wel kende ik er een die héél netjes was, dus dat valt dan weer mee..

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:54

Wendy1978 schreef:
Een ruin kan technisch gezien alleen maar in midden plassen

Daar zit wat in ja :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:04

Ons ruintje is super netjes, mest op 1 plek (ook in de wei)

De hengst daarentegen die mest, draait zich om en verspreid de mest met zijn voorbeen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:05

Nou hij kan zo ongeveer overal plassen en vooral poepen, onvoorstelbaar! Mijn stalgenootje had gemest gisteren voor me en die kon er niet overuit dat het zo'n bende was, werkelijk overal ligt poep......
En die van haar (ook een ruin maar lang hengst geweest) doet echt alles op één plek, heerlijk lijkt me dat!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:15

Polderpaard, je moet even op marktplaats kijken, ik ben gisteren nog geweest naar die tegelboer. Zit in Harmelen even zoeken op 'staltegels'. Zijn 2,50 per stuk. Voor 90,00 ben je klaar

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:17

Polderpaard schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat vooral de ruinen de grote viezerikken lijken te zijn, heeft dat met markeren te maken? En plassen alle ruinen in het midden van de box? De mijne doet dat ook inderdaad en het liefst net nadat ik zijn stal weer helemaal netjes heb :P

Die van mij heeft aan de linker én rechter zijkant een plasplek, het midden is dus eigenlijk altijd redelijk 'droog'. Of heb ik gewoon een hele knappe ruin die met m'n piemel alle kanten op slingert tijdens het plassen zodat het niet in het midden eindigt := ?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:21

nou die van mij piest inderdaad ook in het middel en de zijkanten poept hij, dat husselt hij dan door elkaar en dat mag ik er dagelijks uithal;en :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:24

De mijne is ook zo vies, hij loopt ook alles door elkaar waardoor het een vieze smeerbende wordt. Hij staat sinds vorig jaar op vochtdoorlatende stalmatten met op de achterste helft gehakseld koolzaadstro. Bij hem bleef er namelijk ook niet veel schoon stro meer over en nu met de matten kan hij in ieder geval redelijk zacht liggen. :)