Vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:45

Wij werken ook met vlas en de stal beginnen wij met 4 pakken (3x3 boxen). Staan er alleen 's nachts in. We mogen op die locatie geen stro gebruiken.

Maar het werkt wel goed. Waar wij het op dit moment het goedkoopste kunnen halen is Cevaal in Grijpskerke. Maar ben zelf op dit moment ook eens aan het rondkijken waar het goedkoper kan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:54

Hopelijk werkt het dan zo wel Ts. :j

ik ben nu een jaar geleden overgestapt op vlas. Mij bevalt het wel beter omdat hij echt zijn hele stal leeg at en
daardoor bleef het een vieze boel. lag er net een baal stro en paar uur later lag hij op het beton en had
daardoor steeds kale en open plekken op zijn knieen.

Ik begin met 4 balen in de stal maar dit gebeurt zelden want ik haal de stal niet helemaal leeg.

Iedere week gaat er 1 nieuwe zak in en iedere dag de mest eruit. 1 x in de week haal ik zo''n 1m2 eruit
waar hij plast.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:02

Mijn paard staat ook op vlas omdat dit het enige is wat op deze stal mag...

Ik ben alleen niet zo tevreden. Mijn paard ploegt de hele stal om en het wordt dan echt een vieze smerige bende. De hele onderlaag graaft ze omhoog. Nou pot ik niet meer en haal ik elke dag de natte plekken eruit en de drollen en heb ik geen onderlaag. Nu gaat het goed. Ik moet dan wel echt elke dag komen om de stal te doen. Ik stooi elke dag op en ik heb 1,5 baal per week. 1 keer per maand haal ik alles eruit en gooi er 2 nieuwe pakken in. Zo werkt het voor mijn paard het beste...

Jibbel

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:09

Ik heb een paard verzorgd die op vlas stond en wat was die stal snel smerig! Binnen een dag was het meer bruin dan wit en na 2 dagen alles bruin. Hij roerde gewoon alles door elkaar. Het bleef wel redelijk droog, maar het zicht wil ook wat.
Dit zelfde heb ik met mijn eigen paard op zaagsel / houtkrul gemerkt, ondanks dat zij heel schoon is op stal, binnen no-time was het bruin en wel nat. Vlas neemt dan nog beter vocht op.
Omdat ik mijn paard niet op stro kan zetten ivm luchtwegen, moest ik toch op zoek naar iets anders en ik heb ze nu op strokorrels staan. Voor mij werkt dit nog het beste, het neemt enorm goed vocht op, wat nat is koekt aan elkaar en wat droog is blijft lekker los en zacht. Mijn mesthoop is ook klein, omdat ik eigenlijk alleen maar mest hoef te scheppen en maar af en toe de natte plek hoef weg te scheppen.
Met stro vind ik het voordeel dat het er altijd wel wat te knabbelen is.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:10

_AAASCHAAA_ schreef:

Ik ben alleen niet zo tevreden. Mijn paard ploegt de hele stal om en het wordt dan echt een vieze smerige bende. De hele onderlaag graaft ze omhoog. Nou pot ik niet meer en haal ik elke dag de natte plekken eruit en de drollen en heb ik geen onderlaag. Nu gaat het goed. Ik moet dan wel echt elke dag komen om de stal te doen. Ik stooi elke dag op en ik heb 1,5 baal per week. 1 keer per maand haal ik alles eruit en gooi er 2 nieuwe pakken in. Zo werkt het voor mijn paard het beste...

ik merkte dat bij mijn paard eerst ook toen de stal bijna leeggehaald was. toen was ik op vakantie.

er bleek gewoon te weinig in te liggen. Heb er 2 balen bijgegooid en toen ging het goed.

maar als je natuurlijk op een pensionstal staat werkt dat niet zo makkelijk.

Ik koop ze zelf dus dan gooi je makkelijker er nog een baal bij. :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:54

Die van mij stonden jaren geleden ook op vlas, totdat één van mijn paarden er vreselijk van ging eten.
Daarom ben ik overstapt op strokorrels en daar staan die van mij nu 4 jaar naar volle tevredenheid op.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:23

simongek schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:

ik merkte dat bij mijn paard eerst ook toen de stal bijna leeggehaald was. toen was ik op vakantie.

er bleek gewoon te weinig in te liggen. Heb er 2 balen bijgegooid en toen ging het goed.

maar als je natuurlijk op een pensionstal staat werkt dat niet zo makkelijk.

Ik koop ze zelf dus dan gooi je makkelijker er nog een baal bij. :j

Toen ik haar daar pas stalde ( 2 jaar geleden ) Begonnen we met 4 pakken en nog stond ze te graven en te ploegen... Ruwvoer heeft ze altijd dus een tekort daaraan kan niet. Het maakt niet uit hoeveel ik erin gooi, mevrouw graaft de hele boel om...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:42

Vraagje aan de vlas gebruikers: Vinden jullie het geen vies idee dat je het vlas niet regelmatig helemaal uit de stal haalt? Heb je in de zomer dan niet vreselijk last van vliegen? Ben je niet bang dat bacteriën en schimmels zich uitgebreid in de bodem kunnen afzetten en groeien?

Ik ben een enorme voorstander van stro vanwege de hygiëne (en dan dus iedere week de hele stal leeghalen) en het feit dat het paard de hele dag door wat kan knabbelen. Ook vind ik het zelf fijner staan en heb ik een hekel aan vlas in je schoenen en sokken ;-) Wat kan dat kriebelen zeg! In de winter doen we trouwens wel vaak een laag gehakseld stro onder het gewone stro zodat daar het meeste vocht in kan gaan zitten (deze gewoonte is ontstaan door de hoge stro prijzen en scheelt in je verbruik)

Nu hebben we een nieuw paard wat ook een enorme smeerkees is. Hij staat nog niet thuis maar ik kreeg wel al het advies om deze op vlas oid te zetten... Maar als ik de verhalen zo lees is een viespeuk een viespeuk en maakt zo'n dier ook een bende van een vlas stal :P

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:50

@Sprintje;
Wij halen een vlas stal alsnog ongeveer 1 keer in de maand helemaal leeg. En mijn paarden staan in de zomer niet op stal dus dan heb ik sowieso geen last van vliegen. Verder als je paard voldoende hooi tot zijn beschikking heeft zal hij het stro echt niet missen. Ik heb dit jaar wel voor het eerst gehakseld stro in plaats van vlas. Het is eigenlijk het zelfde idee alleen iets luchtiger dan vlas. Maar wel veel makkelijker schoonhouden dan stro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:02

Mijn ervaring met vlas: super! Ook voor de viespeukjes die er tussen stonden! Behalve de gravers. Dat is funest voor een vlasstal. Dus TS, is je paard een graver of loopt ie gewoon rond en smeert alles uit? :D

Ik zie ook berichten er tussen staan van mensen die het "vlassysteem" niet aanhouden. Prima, als dat voor hun werkt, maar het systeem aanhouden werkt naar mijn mening toch gewoon het beste.

Met zo'n formaat stal gaan er, na het natmaken (laagje water in de stal laten lopen), een baal of 4 in schat ik. Elke dag de drollen er uit, 1 keer in de week de natte plekken er uit (droge vlas opzij schuiven, natte plek eruit scheppen, droge vlas er weer overheen schuiven) en 1 keer in de week een halve of hele baal nastrooien. Op die manier had ik 3 boxen altijd droog en schoon. Het vlas is niet meer wit, maar droog en stinkt niet. Ideaal! Ik haalde 1 keer in de 3 maanden de boxen helemaal leeg en begon opnieuw. Omdat dan de hele onderlaag inmiddels nat was geweest en eruit gehaald was en ik dus met een nieuwe "matras" wilde beginnen. Dit waren wel de schonere paarden. Vriendin van me heeft 2 varkentjes staan, 1 graver. Dat werkt niet zo goed, dan moet er gewoon veel meer vlas bij en ben je inderdaad duurder uit.

Maar voor mij werkte het ideaal!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:07

Je moet idd met een goede laag beginnen, een pak of 4 en dan er niet te veel aan rommelen, drollen er uit en zo laten. Idd 1 keer per week de natte plekken er uit, je voelt van zelf wel waar die zitten, dus niet alles op z'n kop gaan gooien, want dan gaat je bodem weer kapot, alleen er uit halen wat nodig is. En die dag gooi je er ook weer een nieuw pak bij :)

Wij hebben ook vlas, poosje houtvezels gehad, dat vind ik persoonlijker wat frisser over komen, maar ivm de prijs nu weer terug naar vlas :)

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:34

Hoi, ik heb een ruin die ook nogal een puinhoop van zijn stal maakt. Sinds enkele maanden strooien wij door het vlas ook houtkrullen. Dat geeft wat meer volume en blijft de boel wat beter liggen. Het vlas neemt dan gewoon de nattigheid op. We kunnen er ongeveer een week mee doen voor we de natte middenplek er uit halen. Wel dagelijks de ballen er uit. We strooien dan 1 baal vlas en 1 krul bij. We zijn begonnen met 3 vlas en 2 krul. De beide dames zijn vrij netjes en kunnen ongeveer 8 tot 10 weken doen met een "nieuw gevulde" stal. Strooien daar 1 x per week half om half bij. Wel mesten we uit met een mestvork die makkelijk door het vlas heen kan. (te koop bij bv agradi) Die ijzeren vorken zijn een ramp! Hier staan ze door de week 8 tot 10 uur per dag buiten. Hopelijk heb je er wat aan!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:58

Ja, wel een vlasvork gebruiken, zo'n plastic ding. Een metalen mestvork is inderdaad niet te doen!

En ik was vergeten erbij te zetten dat mijn paarden óók van 's morgens vroeg tot 's avonds laat (22 uur) buiten stonden. En dus niet hele dagen op stal, ze hoefden er alleen maar de nacht door. Dat maakt natuurlijk ook al verschil!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:45

Wat fijn om jullie informatie allemaal zo te lezen! Ook de wat negatievere dingen.
Ik ben nog steeds erg in dubio en aan het rekenen enzo. Op het moment gaat het ineens goed en heb ik geen extra stro nodig, dus als het zo blijft gaan blijft ze gewoon lekker op stro staan.

Ik zag overigens een advertentie van een vlasverkoper hier in de buurt dat je voor €6,50 per pak vlas kan halen en dat wordt goedkoper hoe meer je er afneemt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:52

Heb toevallig bij Cevaal gehad gisteren, betaalde ik €6,20 per baal.

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:53

prijzen van vlas zijn sterk afhankelijk van vraag en aanbod. Het is een buitenlands produkt en prijs kan per week verschillen! Wij kopen in per 100 stuks en dan zakt de prijs behoorlijk. Kan ongeveer 3 maand doen met die voorraad (voor 4 stallen). De laatste partij was een euro per baal duurder dan de partij er voor. Als je een pallet kwijt kunt (ong. 21 tot 24 baal per pallet, kan wisselen) ben je meestal wat goedkoper uit. Zelfde geldt voor houtkrullen.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:55

€ 6,11 per pakje als je er 45 afneemt en zelf komt halen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:01

Mijn paarden staan ook op vlas, ik vind het ideaal(vooral omdat mijn merrie geen stro eet en dus afhankelijk is van hooi, wat ik hier dus ook onbeperkt mag voeren). Ik start met 4 balen en doe er om de 4 dagen een half pak bij. Ik pot trouwens een minimaal een half jaar op, haal de natte plekken er dus niet uit. Hierdoor krijg je een mooie stevige bodem. Hooi krijgen beide onbeperkt uit een net.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:02

lorridet schreef:
prijzen van vlas zijn sterk afhankelijk van vraag en aanbod. Het is een buitenlands produkt en prijs kan per week verschillen! Wij kopen in per 100 stuks en dan zakt de prijs behoorlijk. Kan ongeveer 3 maand doen met die voorraad (voor 4 stallen). De laatste partij was een euro per baal duurder dan de partij er voor. Als je een pallet kwijt kunt (ong. 21 tot 24 baal per pallet, kan wisselen) ben je meestal wat goedkoper uit. Zelfde geldt voor houtkrullen.

Dat is dus 50 euro per paard per stal. Uitgaande van 6 euro voor een pak vlas.
Voor stro ben ik 24 euro per maand kwijt, met de hoge stro prijzen. Als je ze wat dikker in het stro zou zetten kom je misschien op 36 euro. En dan nog omgerekend 10 euro in de maand mestafvoer per stal.

Vlas is dus niet per definitie goedkoper als ik het zo lees.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:34

Wat betaal je voor een baaltje?
ik zou wel 15 kleine baaltjes per maand nodig hebben, dan zit je op
15 x 3, is 45
Vlas gebruik ik zeker niet meer dan 7 baaltjes per maand per stal
7 x 6 is 42

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:43

Mijn paard staat ook op vlas, in een 'nieuwe' stal gaan 5 of 6 balen in, maar dan een combi met 1 of 2 pakken zaagsel, want alleen schoon vlas is superglad!

Ik vind het zelf erg prettig, omdat mijn paard ook erg van stro'tjes knabbelen houdt ;) Plus dat hij vlas veeeeel schoner houdt dan stro, ik vermoed omdat er meer in blijft liggen en omdat de urine veel beter wordt opgenomen.
1 of 2x per dag (afhankelijk hoeveel ze buitenstaan) worden de drollen eruit gehaald en 1x per 5dagen-week (afhankelijk van het binnen/buiten staan) wordt de plasplek eruit geschept en dan gaan er weer twee pakken bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:37

koenlover schreef:
Ik heb sinds een week gehankseld stro, dat werkt eigenlijk ook wel heel fijn. Zit precies tussen stro en vlas in.

Ja toevallig sinds kort hier ook gehakseld stro en dat is heel fijn en zeer zuinig in gebruik en vooral het neemt het vocht zeer goed op.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:40

ik ben 8 euro voor een grote baal vlas kwijt. en stro kost bij stal 5 euro maar daar had ik bijna drie balen nodig en vlas een baal in de week. na dat je hem goed vol gegooid heb. ik ben te vrede paarden ook liggen nu lang uit in stal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:41

Datgehakseld stro wil ik ook wel eens proberen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:10

fokfanaat schreef:
Wat betaal je voor een baaltje?
ik zou wel 15 kleine baaltjes per maand nodig hebben, dan zit je op
15 x 3, is 45
Vlas gebruik ik zeker niet meer dan 7 baaltjes per maand per stal
7 x 6 is 42

Ik ben wat zuiniger met het stro denk ik ;-) Onze paarden staan ook wel 24/7 buiten, met mogelijkheid de stal in te gaan, dat scheelt. beetje appels met peren vergelijken dan van mij. Maar 15 balen stro per paard per maand klinkt mij wel als tot de buik in het stro ;-)
Zelfs in de berekening hierboven is vlas niet echt goedkoper. Iedereen roept altijd dat het zoveel scheelt in prijs, maar dat valt dan nog best mee. Scheelt wel in de afvoer natuurlijk.

Een laag gehakseld stro onder het stro (wat er dan dus ook na een week weer helemaal uitgehaald kan worden) vind ik 's winters wel erg fijn werken. Maar persoonlijk vind ik dat de stallen iedere week helemaal leeg moeten voor de hygiëne (tenzij het echt -20 is dan wil ik wel eens een week of twee "potten").