Slechte houding ruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:45

Mijn tenen staan snel iets naar buiten, omdat ik anders tijdens het rijden regelmatig door mijn enkels heen ga. Tenen naar binnen doet echt zeer en ik heb nu ook geen richtingaanwijzers, dus zo dramatisch is het niet Knipoog

Verder heb ik op mijn ene paard ontzettend moeite om mijn benen stil te houden Bloos Ik kan op hem gewoon niet doorzitten zonder te wiebelen Bloos
Terwijl ik op mijn andere paard juist wel fijn kan zitten *LOL*

Verder wil op op een jong paard nog weleens iets voorover zitten om dezelfde reden die Kawa geeft. Dan zit je iig snel genoeg mee Knipoog Gaat eigenlijk al onbewust en ik moet dan ook steeds denken 'schouders terug'
Verder moet ik op de sprong wat meer meekomen met mijn handen. Heb altijd op paarden gereden die ik op de sprong wat vast moest houden en nu heb ik er ineens een waar dat niet op hoeft Clown Is erg wennen, maar wordt aan gewerkt Haha!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:54

Mijn houding is niet perfect, maar op zich wel gewoon goed. Bij mij is hier vanaf het begin vreselijk op gehamerd. Mijn instructrice is van mening dat als je goed zit, je veel beter op je paard in kan werken.

Helaas zie ik veel lessen waarin alleen aandacht aan de houding van het paard wordt besteed. Dat de ruiter er achterstevoren en ondersteboven op zit schijnt niet veel uit te maken.....

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:21

ik erger mij daar ook wel aan als ik bij ITP en HAW kijk...de paarden lopen dan goed maar ik vraag me af waarom? als je niet goed kan zitten kun je ook geen goede hulpen geven, dus gaat het paard automatisch al goed lopen of leert hij nu op de verkeerde hulpen reageren?

Ik heb ook wel wat jaartjes les gehad en ik moet zeggen dat ik zelden de instructeurs iets over iemands zit heb horen zeggen, ze zitten tegenwoordig alleen maar te hameren op dat het paard 'aan de teugel' moet lopen..het maakt niet uir hoe ver je voorover hangt of hoe hoog je je hakken komen .

Waar ik me ook heel erg aan erger is dat ik altijd heb geleerd dat je moet aandrijven door je kuiten te knijpen...maar waarom zie ik in die manege lessen al die kinderen zo schoppen? Ik reedt laatst ergens een lesje mee en daar reedt een meisje van een jaar of 11 ook in, haar zit was bagger en ze schopte het paard verrot met haar sporen, wat doet zo'n kind wat niet kan rijden met sporen?! En blijkbaar had ze ook nog nooit van sturen gehoord want toen de pony om de hindernis liep omdat zij niet stuurde kreeg hij nog eens wat extra schoppen.

Gelukkig kan ik zeggen dat ik wel goed zit, maar omdat ik de laatste paar jaar niet echt meer serieus heb gereden zie ik wel dat ik weer met mijn tenen heel erg naar buiten rijdt, maar zodra ik weer regelmatig rijdt ga ik weer hard werken om mijn tenen naar binnen te krijgen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:04

Bij mij is het eigenlijk heel vreemd. Als ik mijn zit op foto's of in de spiegels zie vind ik hem zo ontzettend bagger. Mijn beugels mogen langer, maar als ik dat doe wiebelen mijn benen naar voren heb ik het idee. Ik zit vaak wat te ver naar voren en mijn handen zijn helemaal een probleem. Scheve mond Toch krijg ik op wedstrijd vaak 8-en voor mijn zit en houding. Verward
Als ik op een ander zadel rijd is het trouwens ook gelijk een stuk anders. Maarja, ik kan helaas geen nieuw zadel kopen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:40

Mijn houding is mwha, ik zit meestal kaars recht, handen hoog genoeg, netjes recht op, hakken uitdrukken ook nog wel.

Alleen soms steek ik me benen af en in de galop kan ik op marilyn moeilijk ontspannen omdat ze soms gaat crosse of ze gaat opeens hoog opgooien.

Met me les is er eigenlijk nooit iets gezegt, dat ik me benen meer naar achter moet leggen en tsja met galoperen dat komt gewoon door me zelf en soms door marilyn.

Voor de rest is er bij mij altijd goed op me houding gelet, vooral op me handen en hakken uit drukken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:30

BTW, ik heb een hele fijne instructrice die de zit van de ruiter en de ontspanning veel belangrijker vind dan hoe het paard loopt. Eerst ontspanning dan de rest.
Krijg ook regelmatig te horen "benen lang maken/hakken uitdrukken" "teugels korter" "handen hoger" Schijnheilig

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:41

Omdat ik een lang bovenlichaam heb, ga ik altijd (onbewust) krom zitten, met mijn schouders naar voren. Iemand moet mij er al constant op attenderen dat ik rechtop moet gaan zitten, maar zodra ik me weer ergens anders op concentreer ga ik weer krom zitten Boos! .
Ik heb wel gemerkt dat als ik zonders beugels rijdt of doorzit ik ineens wel rechtop kan zitten, wat zich weer uit bij het rijden. Lachen En als ik het verschil bekijk met hoe ik nu zit tegenover een paar jaar geleden, zie ik toch wel een groot verschil. Niet zozeer door mijn instructeurs verbeterd, maar doordat ik er zelf zo van baalde, als ik naar cameraopnames keek.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 18:45

Okay iedereen weet wel dat hun houding niet zo best is of in iedergeval beter kan.

Maar heeft nou niemand een instructrice die zegt: en vandaag hebben we een uur/half uur(net wat je aan les hebt) zitles doen?

Ik heb voor mijn hernia en toen Danno nog een zadel had, bij een bokker gelesd en we zouden dus een zitles gaan doen, maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:19

Ja hoor, zeker wel.
krijg ook 1000 keer er les te horen dat ik rechter moet zitten.
En pas geleden wilde ik bijna zeggen "maar ik draag lenzen" Lachen
Maar ik dacht, laat maar, ze snapt de grap toch niet

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:17

IcePrincess schreef:

Waar ik me ook heel erg aan erger is dat ik altijd heb geleerd dat je moet aandrijven door je kuiten te knijpen...maar waarom zie ik in die manege lessen al die kinderen zo schoppen? Ik reedt laatst ergens een lesje mee en daar reedt een meisje van een jaar of 11 ook in, haar zit was bagger en ze schopte het paard verrot met haar sporen, wat doet zo'n kind wat niet kan rijden met sporen?! En blijkbaar had ze ook nog nooit van sturen gehoord want toen de pony om de hindernis liep omdat zij niet stuurde kreeg hij nog eens wat extra schoppen.

Ik denk dat het zo wordt geleerd omdat ze pony's afgestompt zijn, maar ja wat bereik je zo? Dat die beesten alleen nog maar meer afgestompt worden.
Ik heb dus ook altijd geleerd zachte schopjes te geven.
Mijn moeder had vroeger 6 jaar paard gereden en we hadden het ooit over hulpen en zei had geleerd om te knijpen en ik kon me haast niet voorstellen dat dat goed was, laat staan dat paarden erop reageren.
Ergens is het wel grappig, nu ik een eigen pony heb, heb ik dat schoppen wel afgeleerd, en mijn moeder rijdt ook op hem 1 keer per week, en raad eens wie schopjes geeft?
Is ze nu wel aan het afleren trouwens.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:43

Er zijn zat ruiters die niet correct op het paard zitten. Wat ik erger vindt dan geen correcte zit is het storen van het paard. Het wel of niet correct zitten is niet alleen afhankelijk van instructie maar ook van de (on)mogelijkheden van het lijf van een persoon.
Aangezien ik geen helderziende ben kan ik dus iemand niet beoordelen op zijn zit omdat ik niet kan uitsluiten dat er geen lichamelijke beperking is.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:20

jah ik zit ook best wel heel slecht.. weet ook hoe het komt..
heb echt heel veel verschillende instructrices gehad op mijn oude manege, en de eerste paar letten echt onwijs goed op iedereen z'n houding maar de laatste, waar ik zo'n jaar heb gereden deed dat dus absoluut niet.. en dan ga je 'gemakkelijk' zitten.. ik wel tenminste..
als ik rij probeer ik er wel zoveel mogelijk aan te werken Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:24

Lieke"]
[quote="IcePrincess schreef:

Ik denk dat het zo wordt geleerd omdat ze pony's afgestompt zijn, maar ja wat bereik je zo? Dat die beesten alleen nog maar meer afgestompt worden.
Ik heb dus ook altijd geleerd zachte schopjes te geven.
Mijn moeder had vroeger 6 jaar paard gereden en we hadden het ooit over hulpen en zei had geleerd om te knijpen en ik kon me haast niet voorstellen dat dat goed was, laat staan dat paarden erop reageren.
Ergens is het wel grappig, nu ik een eigen pony heb, heb ik dat schoppen wel afgeleerd, en mijn moeder rijdt ook op hem 1 keer per week, en raad eens wie schopjes geeft?
Is ze nu wel aan het afleren trouwens.
[/quote]

hmm dat komt inderdaad omdat manegeponies heeeel erg slecht reageren.. en als manegekindje merk je dat echt pas als je op een paard/pony rijdt die NIET helemaal afgestompt is..
en aangezien veel manegekindjes daar vaak niet van mogen genieten..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:00

Cowgirl schreef:
Wordt er dan alleen maar gekeken hoe het paard loopt?

Alleen maar weet ik niet, wel veel teveel Lachen

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:05

Vandaag nog een leuke over mij gehoord "uwe galop is net of gij in verlichte zit zit".

Dat is mijn grootste probleem, in stap en draf heb ik de standaardafwijkigen Haha! ... lleen in galop ga ik uit mezelf dus al staan en lichtjes naar voor hangen. En dat terwijl ik zelden spring Schijnheilig

Schijnt echt een bizar zicht te zijn ... moet eens terug wat zitlesjes nemen, dan leer ik dat af. Kan niet rechtstaan zonder beugels (toch niet zolang)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:15

Vanmiddag nog even bij indoor Wierden geweest en een springparcours (progressief ?) in de L bekeken met heel wat bekende ruiters erbij. De meeste combinaties zagen er erg netjes uit, maar er was er eentje bij.... brrr... zag er niet uit; zat als modder in het zadel .... maaarrrr .... hij won wel, en niet met zo'n klein verschil ook .. dus tja ..

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:21

Cowgirl schreef:
Maar heeft nou niemand een instructrice die zegt: en vandaag hebben we een uur/half uur(net wat je aan les hebt) zitles doen?

Ik heb voor mijn hernia en toen Danno nog een zadel had, bij een bokker gelesd en we zouden dus een zitles gaan doen, maar helaas.

Ik begrijp niet waarom je speciaal een zitles zou moeten doen. Als je een goede instructeur hebt, is een goede houding/zit ten alle tijde een onderdeel van elke les. Dus daar wordt elke keer weer aan gewerkt. Een goede zit ontwikkel je niet na een paar lessen, dit zou elke les gewoon veel aandacht moeten hebben.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:19

Ik ben net een jaar bezig om alles wat ik in 6 jaar heb geleerd af te leren, en dat heb je dus niet in een paar maanden er helemaal uit.

Wel leuk was dat ik zaterdag een compliment voor mn zit kreeg van de jury, dat geeft weer frisse moed Haha!, vooral omdat ik van de 24 combinatie een van de weinigen was die mn knieen aan het zadel hield, en de kuit gebruikte ipv de spoor er gelijk maar in te trappen, en met m;n kont in t zadel bleef.
Nu zijn ze in het L1 vast niet super kritisch, maar was wel heel fijn Haha!

Ook wonderlijk dat ik nu eindelijk in de galop in t zadel kan houden, wat ik vroeger nooit kon.
Mn zit is bij lange na nog niet perfect en dat zal hij ook nooit worden, maar ik blijf verbeteren, en er zouden meer mensen mee bezig moeten zijn, de meeste weten wel dat het niet goed is, maar doen er niks aan.

Ik denk dat t vooral bij kinderen ook goed is om niet alleen de slechte punten aan te geven, maar ook eens de goede, dat helpt wel denk ik.

Mijn zit moet nog veel verbeterd worden, en dan vooral mn beenligging, die veel stiller moet.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:06

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik heb een tijdje les gehad van iemand en die riep alleen maar: "mik, denk aan je benen, maak ze lang". Op een gegeven moment hoefde ze alleen nog maar: "mik...." te zeggen, en dan zat ik alweer in de goede houding.
Nu heb ik geen les meer van haar, maar ik merk echt dat de foutjes erweer insluipen. Omdat niemand erop let, neem je, voor jezelf, de makkelijkste houding aan. En dat dat niet altijd de juiste is, hoef ik denk ik niet te zeggen.
Maar ik heb een paard en daar krijg ik het dubbel van terug als ik niet goed zit, dus wat dat betreft heb ik altijd een instructeur onder me lopen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:56

Ik ben juist (niet alleen mn eigen mening Knipoog ) beter gaan zitten toen ik stopte met les.
Ik hoefde toen niet meer zo bezig te zijn met aan de teugel, rustig laten lopen enzo. Toen ben ik pas recht gaan zitten, mn benen stilhouden en naar voren gaan kijken.

Ook heb ik piano handjes en zit ik voorover met dressuur, maar aangezien ik altijd met lange teugels (vaak nog in een hand ook Bloos) rijd en geen dressuur doe, denk ik niet dat dat zoveel uit zal maken.

maar ik weet wat ik fout doe en hoe het beter moet, waar ik toch wel mezelf eens op betrap dat ik het fout doe Bloos

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:46

Mijn houding op het paard is verre van perfect, krijg dit ook vaak te horen. Maar ik weiger om mijn houding te veranderen, want dan zou ik niet meer lekker zitten. Mijn paard is onderhand wel gewend aan mijn rijstijl.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:48

Is er dan niemand die zich vragen steld over de vaak voorkomende "fouten"? Als bijna iedereen uit zichzelf met "pianohandjes" gaat rijden .... zou het niet zo zijn dat het in onze menselijke natuur zit Verward .... zou het niet zo zijn dat de overdreven gedwongen houding OOK een hindernis is of kan zijn voor een paard?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:25

Misschien een tip om eens te leren rijden zonder zadel Haha! ...is mij geadviseerd en schijnt goed te helpen...je voelt zo de bewegingen van je paard/ponnie beter aan..
Vroeger toen ik voor het eerst L moest springen heb ik moeten rijden zonder zadel (het oefenen dan he)....en heeft me toendertijd wel geholpen..
Oh ja ik sugereer nu niet dat mijn houding goed is hoor...hihihi... Knipoog ben af en toe ook een zoutzak.. Haha!

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 15:40

Mijn ene instructrice let vooral op het paard en natuurlijk het plaatje, mijn andere instructrice let vooral op mijn houding en ook het totaalplaatje, dus dat compenseert elkaar mooi.
Toch is mijn houding nog steeds echt bagger. Daar kan ik mijn instructie wel de schuld van geven, maar die roept echt wel het hele uur door, handen stil, hakken laag, heup niet intrekken etc. Dat uur gaat het dan ook meestal wel goed, maar als ik voor mezelf aan het rijden ben sluipen die fouten er zo weer in... *zucht * Maar goed, het verbeterd wel maar dat gaat nou eenmaal (bij mij ) niet zo hard....

Van zonder zadel rijden ga je idd wel steviger zitten, maar of het echt helpt voor het verbeteren van je houding? ik vraag het me af.. Bij ligt het probleem namelijk niet bij het niet stevig zitten, ik zit stevig genoeg om er niet af te vallen ( en ook niet bijna Clown )

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 15:53

ik heb een holle rug en ik heb mijn handen vaak te laag. ik probeer er wel op te letten, Ik druk ze trouwens niet omlaag maar houdt ze gewoon te laag.
Ik krijg wel heel goed les. we hebben een instructrice die afgestudeert is op Deurne. Zij is heel fijn en wijst je wel op dingen die je fout doet. maar toch van die holle rug kom ik maar moeilijk af Scheve mond