Paarden aan huis, 40+ uur baan buiten de deur. Advies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Paarden aan huis, 40+ uur baan buiten de deur. Advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 23:34

LiS, ik heb nu ook geen binnenbak, dus dat zal niet meetellen in de beslissing. Wel of ik er inderdaad een mooie All Weather bak kan aanleggen. Ik ben overigens nu nog B-ruiter. Heb wel ambities, maar op het moment gewoon te druk met van alles. (onder andere dit huis... :) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:15

Ik zou ook eerst maar eens goed gaan praten met gemeente en de makelaar, want dit soort hele leuke plannen gaan vaak gewoon niet werken omdat je er *echt* niet permanent mag wonen.

Ik neem aan dat speciaal deze locatie je zo aanspreekt vanwege een zeer betaalbare vraagprijs? :)

Als er mogelijkheden waren om er een "echte" woning van te maken dan zou de verkoper het vast niet zo goedkoop verkopen. Vaak als je de mogelijkheden uit gaat zoeken van zo'n perceel, blijkt dat je niet de eerste bent die zeer enthousiast eraan begon...en er toch maar vanaf gezien heeft omdat de prijs gewoon blijkt te kloppen gezien het echt een recreatieve bestemming heeft.

Vraag eens aan de makelaar naar mogelijkheden en wat eerdere geïnteresseerden te weten zijn gekomen.
En ga eens langs de gemeente, dikke kans als je het adres noemt, dat ze je precies kunnen vertellen hoe & wat omdat er wel vaker mensen voor langs zijn gekomen :)

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:24

Ik zou het niet doen, tenzij je iemand hebt die op de dag nog even bij de dieren kan kijken. Wat als je paard(en) koliek krijgen en dit net gebeurd als je weg bent?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 11:53

Pmarera, dat zijn inderdaad allemaal zaken waar ik achteraan wil gaan, voor ik een definitieve beslissing neem. De woning is nu geschikt voor bewoning, maar nog wel klein en waarschijnlijk niet voor permanente bewoning. Inderdaad, de betaalbare vraagprijs is wat me over de streep getrokken heeft, echter, voor dit perceel, is het duur als het zonder bebouwing zou zijn. Sowieso wil ik met de makelaar spreken en ik wil het perceel zien. Overigens wel dank je wel voor de tip om te vragen wat eerdere geïnteresseerden hebben gevraagd! Daar heb ik nog niet aan gedacht en zal ik zeker gaan doen.

dakpan, dat is ook wel iets waar ik aan dacht, en de reden dat ik het topic opende. Echter, velen met ervaring hebben hier gereageerd en ook inderdaad aangegeven dat paarden veel vaker lang alleen staan zonder toezicht ('s nachts bijvoorbeeld) en dat je niet uit moet gaan van het ergste. Het is een risico, zeker, maar als ik zo dacht, zou ik mijn droom nooit kunnen waarmaken. Eerlijk gezegd is dat nu ook echt niet meer wat me tegenhoudt om dit door te zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:18

Uiteraard vragen ze meer voor een perceel met, dan zonder bebouwing :)

Ik ken verschillende voorbeelden van stukken land met bebouwing, waar geen woonbestemming op zat en ook echt niet gegeven werd. De prijs moet dan ook wel flink lager ingezet worden dan voor een perceel met mogelijkheden tot permanente bewoning.

Vaak is het ook zo dat je 1 en ander niet mag vernieuwen of uitbreiden, of er bepaalde aansluitingen niet mag maken, allerlei zaken om ook daadwerkelijk te voorkomen dat mensen er toch permanent gaan wonen.

Sorry dat ik zo negatief klink hoor, maar ik ben bang dat het wel realistisch is wat ik zeg, en dat je nu veel tijd en energie verspilt aan iets dat na een bezoekje aan de gemeente een hele grote teleurstelling gaat worden....velen zijn je voorgegaan helaas :(:)

Maar ik duim voor je dat je bij die 0,00001 procent (ofzo :P ) hoort die het wel gelukt is.

Er zijn toch ook wel wat mensen schijnt het die het wel voor elkaar gekregen hebben, maar dan is het toch maar vaak een kwestie van een hele grote gok wagen of je na aankoop enkele jaren later een herziening van het bestemmingsplan voor elkaar krijgt. Zo niet, dan zit je wel mooi met het stuk land en moet je toch nog een aparte woning bekostigen....of je krijgt het zelf ook weer niet verkocht omdat niemand het ziet zitten, zeker niet nadat het jou niet gelukt is om permanente bewoning voor elkaar te krijgen.

Daarom even goed uitzoeken wat er voor jou al allemaal gebeurd is. Hebben de huidige / vorige eigenaars al veel wegen bewandeld? En andere geïnteresseerden?

Maar wellicht kun je je dus al deze moeite en tijd besparen door gewoon even bij de gemeente langs te gaan, en tref je een ambtenaar die bij het horen van het adres al een bepaalde blik opzet en zijn verhaal begint af te draaien :P

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 12:48

pmarena, super dank je wel!! Je klinkt enthousiast, maar wel met mate. goede tips ook. En je hebt ook helemaal gelijk. Ik wil inderdaad eerst langs de gemeente om het een en ander na te vragen. Er staat een woning, maar die is niet bedoeld voor permanente bewoning. Ik ga eens goed kijken of ik daar wat mee kan. Als ze dus vasthouden aan "niet permanent maar wel enkele maanden achter elkaar bewoond" kan ik er misschien nog iets mee.

In ieder geval bedankt voor je waarschuwing!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:22

Gesproken met de makelaar. Paarden mogen gehouden worden in de stal en op het weiland! Dat is al een plus. Maar die "permanente bewoning" is dus nog een lastig punt. Ik zou de grond, inclusief stallen, kunnen kopen en daarbij mijn huidige woning aanhouden, alleen is het best een stukje rijden. Ik zou daar dan kunnen wonen tijdelijk, om vervolgens weer "naar huis" te gaan. Ik ga wel kijken, maar heb een hard hoofd erin dat het wat kan worden, of de gemeente moet heel schappelijk zijn en mij zeggen dat het goed is.
Een andere optie is een klein huisje in de buurt erbij aanschaffen... maar ik weet niet of dat wijsheid is...

Moeilijk. Ik ga in ieder geval wèl even kijken... (gewoon omdat ik dat leuk vind! :D )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:24

Wel een leuk vakantiehuisje, zo bij de paarden :P

Maar je moet er maar het budget voor hebben...ergens is het toch een beetje "zonde geld"....of je moet het huisje nog kunnen / willen verhuren ofzo, dat je daar een constructie mee maakt.

Hoe willen ze voorkomen dat je er permanent gaat wonen? Kun je er een volwaardig woonhuis van maken qua aansluitingen en (nuts) voorzieningen?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:28

Ik weet niet of je in de buurt blijft wonen waar je nu woont, maar ik ben dan best bereid af en toe een oogje op je paarden te houden :j Ik werk in de beveiliging, maar heb rond het middaguur vaak vrij (vaak dubbele diensten, ochtend/avond).. dus dan kan dat prima midden op de dag :Y)

Oh, ik zie het nu pas.. je kent me ook nog :D Ik was de verzorgster van Lio !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:30

Ik ben bang dat vaste bewoning moeilijk gaat worden, prijskaartje zal daar ook wel naar zijn.
Het is heerlijk om alles in eigen beheer te hebben, maar vergis je niet in de hoeveelheid werk die je hebt, je MOET elke dag he, ook als je ziek bent, of avondje weg wilt.
Ik duim voor je

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:49

Dat moet ik dus gaan overleggen met de makelaar woensdag. Goed punt! Er is wel elektriciteit en water, maar ik weet niet of dat naar het huisje zelf is, of dat het van het "grote huis" komt. Dat zou wel te regelen moeten zijn als je het terrein los van het huis koopt, lijkt mij.

Gas is via een tank ofzo.

Dat zijn dus allemaal punten die ik ga noteren en waar ik de makelaar mee ga bombarderen woensdag.

Riolering is dmv een sceptic tank.

Het feit dat de makelaar heel gemakkelijk zegt dat paarden houden daar is toegestaan, vertrouw ik niet. Ik weet dus dat er vaak een vergunning aangevraagd zou moeten worden, dus dat is wel iets dat ik mee zal nemen als ik dit door wil zetten en naar de gemeente ermee ga.

Edit: Dreamy, ik weet ook wie jij bent!!! (al ben ik wel weer je naam kwijt, maar dat is de leeftijd, zullen we maar zeggen... ). Het is niet vlakbij waar ik nu woon en ook niet dicht bij Utrecht. Het zou dus wel leuk zijn, maar helaas gaat het niet op... het gaat ook niet zozeer om het "onbeheerd achterlaten" maar of ik er wel of niet kan gaan wonen. De wìl is er wel, in ieder geval.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:33

Het hele feest gaat niet door. Het land is te nat en drassig (niet alleen door de regen), het water kan niet weg, waardoor het land niet geschikt is voor paarden en er kan niet gemakkelijk een bak aangelegd worden.
Bovendien denk ik dat 40% van het kavel bestaat uit water en dat mag niet weg. De schuur is mooi, maar (nog) niet geschikt voor paardenstallen. De vloer van de zolder is te laag boven de stallen en zou compleet vervangen moeten worden. Dit gaat zoveel geld kosten, dat je beter een hele nieuwe stal neer zou kunnen zetten.

Bovendien heeft Moeder Natuur mij duidelijk gemaakt dat ik het niet moet doen. 2 dooie schapen aan de overkant (waarvan 1 verzopen) en een dooie kat langs de weg. Ik ben tè gek op katten om dat te kunnen aanzien en juist dat was een deel van de reden dat ik dit terrein ben gaan bekijken. (niet alleen paarden, maar ik zou zo graag wat doen met de "zielige" katten en honden die eigenlijk te snel een spuitje krijgen in de asiels.)

Jammer dus! Ik ben blij dat ik er niet te veel tijd in heb gestoken en het was zeker leerzaam om te gaan kijken! Dank voor alle reacties!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:40

Ik denk dat het een verstandige beslissing is. Succes met verder zoeken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:57

Ik begrijp dat dit stukje land het niet wordt. Ik heb een poosje terug een soort gelijk topic geopend, stonden heel veel leuke en handige tips in, misschien kun je dat even door kijken voor als je weer iets nieuws tegenkomt. :)

[VSW] Paarden aan huis met een full-time baan

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:43

Jammer, maargoed misschien komt er weer een kans voorbij. Ik dacht nooit paarden aan huis te kunnen hebben, maar met de huidige prijsdalingen in woningmarkt heb ik de afgelopen maanden toch al een paar voor ons betaalbare huizen voorbij zien komen waarbij ik mijn paard in de achtertuin kon zetten.
Mijn idee is dan inderdaad ook een camera, en een stal met uitloop, eerst stukje bestraat, dan paddockje waar eventueel ook wat in te werken is met vanuit daar ingang naar verschillende weides die dan omstebeurt opengaan. Bij 2 van de 3 huizen die we tot nu toe hebben gezien was trouwens op 1 km afstand een rijvereniging met binnenhal en goede buitenbak. Dan heb je dus prima trainingsfaciliteiten zonder al te veel gedoe en hoge kosten.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:29

Wij hebben deze stap ook genomen. Sinds 1 juli zijn we verhuisd van rijtjeswoning naar een boerderij met 14 stallen, voorzieningen en 5 ha weide. wij hebben een eigen zaak en werken dus beiden 40+ uur. De kinderen zitten nog op school. Wij hebben iets te makkelijk gedacht over het combineren van beide, full time baan + pensionklanten. Je moet ze bv toch s ochtends buitenzetten. als je dan om 7 uur van huis moet dan moet je heel vroeg opstaan. Ook het onderhoud van het terrein vergt veel werk. Weide is ook werk, gif spuiten, mesten, kunstmest strooien, greppelen, slootjes schonen, knotwilgen knotten, enz enz. We hebben dit opgelost door een groot deel van de stallen te verhuren aan 1 persoon. Deze staat voor een redelijk prijsje met 8 paarden en hou gelijk toezegd, onderhoud en regelt e.e.a met de paarden. Dat bevalt prima. We hebben nu een kleine bijverdienste als je alle kosten eraf haalt is het niet veel maar beter dan niets en het is zo ook heel ontspannen.

pensionklanten hebben vaak hoge eisen en ook terecht want ze betalen ervoor. De rest van onze stallen heb ik daarom verhuurd aan mensen die alles zelf doen, behalve voeren dat doen wij. Uiteraard hebben we de prijs daarop aangepast. Mensen kunnen wel alles laten doen maar dan betalen ze meer en dan doet die persoon met 8 stallen dit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:47

Jammer! Zo blijkt maar weer 'wanneer iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.' Erg eigenlijk he. :(

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:44

op zich wonen we heerlijk hoor, geen spijt. S avonds even lekker kroelen met de paarden op stal en het werk is uitbesteed. Overal is ook weer een oplossing voor.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:09

Pensionklanten lijken me ook weer gedoe van een hele andere orde, tenzij je ze alles zelf laat doen, maar ook dan kun je er lastige mensen bij hebben. Mijn idee van paarden aan huis is echt dat paardlief lekker zelf kan bepalen of hij buiten of binnen staat en veel ruwvoer met slowfeeders.
Verder niet op vaste tijden voeren, gewoon gras, ruwvoer en wat extra's voor vitamine of na het werk. Dan kan ik ook uitslapen/laat thuis komen etc. Mijn paard staat ongeveer 10 minuten van huis af en dat is dus toch iedere dag 20 min reistijd. Als je het een beetje makkelijk inricht heb je daar volgens mij ook prima je paard + weidevriendje in verzorgen als hij aan huis staat. Grotere klussen kunnen dan in het weekend.
Het lijkt me ook makkelijker tussen de bedrijven door te gaan.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:07

Ondanks dat ik geschreven had dat ik het niet zou doen, vind ik het wel jammer voor je! Ik herken het gevoel van dromen en plannen en als dat dan niet door kan gaan is dat toch een teleurstelling.
Succes met je verder speurtocht.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:02

Paarden aan huis is heerlijk, maar niet zaligmakend.
Er blijft veel minder tijd over om te rijden.. je bent wel meer bij de paarden, maar ook constant werk aan het verzetten..
Ik zou niet anders willen maar heb ook een heel gezin achter me staan die allemaal hun steentje bijdrage..
Van balen hooi klaarzetten tot helpen mestruimen, voeren etc..
Van huis uit samen met mn ouders een pensionstal gehad, maar daar zou ik zelf nooit aan beginnen...gezeur gezannik, rommel, verschillende inzichten...etc..
Wij hebben ook camera s hangen en via mijn iphone log ik in en heb zicht op de paarden..
Als je het doet zorg dan dat je een budget hebt voor "hulp"middelen...En wij hebben een Sueva waterbak aangelegd die in de winter tot -21 vorst vrij blijft...
Er zijn genoeg mensen die met water slepen maar dat is niet het leukste klusje...