Deugdelijke omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:03

quera schreef:
Zoals ik al zei:
Hier heb je een omheining om de dieren van de boerderij weg te houden. Niet om ze op het land te houden.

Kun je nagaan:
In de eindeloze ruimte waar de verantwoordelijkheid voor een evt. aanrijding bij de bestuurder ligt staat tussen paard en moestuin
dezelfde afscheiding
als in NL tussen paard en drukke maatschappij die ervan uit gaat dat het paard veilig achter een deugdelijke omheining van de weg gehouden wordt :x

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:05

HC het gebied wat van ons is dat is dermate groot dat hier geen hek omheen kan :) daarbij hebben wij te maken met de zee, moeras, bergen.

Let wel ik woon niet in nederland :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:06

Ach weet je, dan kan beter stoppen met paarden in het algemeen of ze maar 24/7 ophokken...

Wanneer je buiten rijd kan je er ook vanaf donderen en je paard loopt los over straat en alle doem senario's er achter aan...
Wanneer je een paard uit de wei/paddock haalt, kan ie zo schrikken en zich los trekken en weer loopt er een paard los, bla bla....
Wanneer je op wedstrijd rijd, je dondert er vanaf en hé weer een paard los...
Wanneer je gaat trainen met de trailer weg, even paard op zadelen en halster net af, paard schrikt, ow dáág paard...

Weet je, als het zo makkelijk zou zijn, zouden er geen ongelukken gebeuren. Het zijn immers niet voor niets ongelukken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:09

Quir schreef:
Ach weet je, dan kan beter stoppen met paarden in het algemeen of ze maar 24/7 ophokken...

Wanneer je buiten rijd kan je er ook vanaf donderen en je paard loopt los over straat en alle doem senario's er achter aan...
Wanneer je een paard uit de wei/paddock haalt, kan ie zo schrikken en zich los trekken en weer loopt er een paard los, bla bla....
Wanneer je gaat trainen met de trailer weg, even paard op zadelen en halster net af, paard schrikt, ow dáág paard...

Weet je, als het zo makkelijk zou zijn, zouden er geen ongelukken gebeuren. Het zijn immers niet voor niets ongelukken.

Nee want stel ze breken uit de stal :)
Paard loopt dan ook op straat.

Weet je HC over alles kan je wel een punt hebben :) maar het blijven dieren en als ze willen komen ze ook door het hek van jou heen of zwemmen door de rivier. Maar ik denk dat uw paard wel ernstigere verwondingen heeft dan met een houten hek of met schriklint.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:15

Quir schreef:

Deels mee eens :j ongelukken gebeuren helaas

Maar ik snap het punt van HC wel hoor. Ik bedoel als je WEET dat je omheining niet goed is, en de paarden ontsnappen en veroorzaken zo'n ongeluk. Zou je dan nog een nacht goed slapen? Ik niet hoor :n Dus in die zin kun je als eigenaar bepaalde dingen wel voorkomen vind ik :j Met een goede omheining, en een goed hek voor je erf, kun je bepaalde dingen gewoon voorkomen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:24

Klopt Eliine, maar daar heb geen ijzeren hek voor nodig die in beton staat en duurder is dan alle paarden bij elkaar. Een goed houten hek of goede omheining met stroomlint, kan ook prima voldoen. Als het maar vooral ook onderhouden wordt.

Kijk als je een groep paarden houdt achter 1 enkel draadje waar geen of weinig stroom op staat en ze lopen langs een weg... Dan vraag je om ongelukken en problemen.
Alleen als een paard wilt, houdt niets of iemand het dier tegen. Ook een ijzeren hekwerk niet, hooguit dat je een paard hebt wat je kan laten afspuiten.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:27

Quir schreef:
Klopt Eliine, maar daar heb geen ijzeren hek voor nodig die in beton staat en duurder is dan alle paarden bij elkaar. Een goed houten hek of goede omheining met stroomlint, kan ook prima voldoen. Als het maar vooral ook onderhouden wordt.

Kijk als je een groep paarden houdt achter 1 enkel draadje waar geen of weinig stroom op staat en ze lopen langs een weg... Dan vraag je om ongelukken en problemen.
Alleen als een paard wilt, houdt niets of iemand het dier tegen. Ook een ijzeren hekwerk niet, hooguit dat je een paard hebt wat je kan laten afspuiten.

Eens, daarbij ga ik geen 5 hectare omheinen met (naar mijn bescheiden mening lelijk) ijzeren hekwerk.

pmarena

Re: Deugdelijke omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:37

Het zijn wel een beetje Jurassic Parc achtige taferelen op de foto's ja :P

Maar bvb. hier een paar 100 meter verderop, staat een Shetje (alleen... :(:) ) op een strookje land langs de dijk. Vol met onkruid (ook Kruiskruid...) en met een nogal gammel gaas er omheen, dat voor iedereen duidelijk zichtbaar niet Shet-proof is. Shet is hier (logisch...) al meerdere keren uitgebroken en loopt dan weer over de weg te wandelen. Schaapjes / geitjes er tegenover liepen pas ook een keer los begreep ik.

Voorbijgangers die zo'n dier bijna op de motorkap hebben komen dan namelijk hier aanbellen omdat ze denken dat het onze dieren wellicht zijn -O-

Dan zal ik ook wel bot zijn, maar de laatste keer dat er iemand aan de deur stond vond ik het ook wel eens welletjes en heb ik de politie gebeld om het op te lossen, dan gaan die maar achter die dieren aan, hopelijk krijgen de eigenaren dan een goede waarschuwing....

Hek bij de Shet hangt ook van de strotouwtjes aan elkaar....

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:44

ik vind het wel een heel mooi hekwerk moet ik zeggen !
hier staan ze achter stroomdraad en een sloot...enige plek waar je zo de weg op kan
is een dammetje en daar staat een ijzeren sierhek op met toegangscode,
die gaat dus niet zomaar open.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:44

Quir schreef:

Nee hoor, dat ben ik ook met je eens, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Waar het om gaat is dat jouw paarden erachter blijven. Het scheelt ook nogal of je 3 Shetlandpony's hebt of een kudde trekpaarden. Al heb ik in mn leven meer draden voor de Shetlanders moeten spannen dan alle andere grote paarden bij elkaar :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:46

Quir schreef:
Klopt Eliine, maar daar heb geen ijzeren hek voor nodig die in beton staat en duurder is dan alle paarden bij elkaar.

Dat laatste mag geen punt zijn.
Wat nodig is, is nodig.

Citaat:
Een goed houten hek of goede omheining met stroomlint, kan ook prima voldoen. Als het maar vooral ook onderhouden wordt.

Goed stevig met stroom van staal of hout maakt niet uit; als het maar stevig genoeg is duurzaam.

Citaat:

Al is het achter drie. Stroom alleen is gewoon niet genoeg. Dan is er minimaal een forse sloot of dichte natuurlijke haag nodig.

Citaat:
Alleen als een paard wilt, houdt niets of iemand het dier tegen.

Olifanten of neushoorns staan in verschillende dierentuinen ook achter een hek.

Als dat paard onverhoopt door het stevige hek een blessure oploopt, desnoods afgemaakt moet worden, dan is dat te preferen boven een verkeersongeluk met potentieel dodelijk afloop voor paard én mens. Toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:54

Eliine schreef:
Maar ik snap het punt van HC wel hoor. Ik bedoel als je WEET dat je omheining niet goed is, en de paarden ontsnappen en veroorzaken zo'n ongeluk. Zou je dan nog een nacht goed slapen? Ik niet hoor :n Dus in die zin kun je als eigenaar bepaalde dingen wel voorkomen vind ik :j Met een goede omheining, en een goed hek voor je erf, kun je bepaalde dingen gewoon voorkomen.

Je wéét wat paarden aan ´normaal´ gedrag vertonen. De gevolgen daarvan kan je dus voorkomen. Met een omheining die daar tegen kan. Anders draag je de verantwoordelijkheid naar anderen én het dier niet.
Als het, doorgaans gevolgt door de rest van de groep, de weg op rent is dat levensgevaarlijk voor dier en mens.
Als dat niet veilig kan, kan je geen paard houden.

Wij vinden het hek om onze paddock ook niet mooi.
Wij vinden het ook erg kostbaar en dat geld kunnen we érg goed anders besteden.
Het staat er niet voor het mooi en is gewoon een plicht welke een gevolg is van onze wens om paarden te houden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-09-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:00

Bij ons alleen schrikdraad als omheining.
Er zijn 3 weilanden voor de paarden.
De weilanden zijn omringd door een brede sloot aan 3 kanten
(2 weilanden overlappen elkaar weer, dus mochten ze overspringen van het ene naar het andere weiland, komen ze alsnog bij een sloot uit.)
De kant van de weilanden waar geen sloot zit, komen de paarden op het erf uit, mochten ze daar over het draad springen.
En daar is het weer afgesloten met een hek, dus kunnen ze niet van het erf af.

De sloten zijn ongeveer 1 meter/anderhalve meter breed, dus in echte panieksituaties zouden de paarden erover heen kunnen springen.
Maar ze staan daar al jaren en dat is gelukkig nog nooit gebeurd.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:05

Ik ben toch echt van mening dat een goede omheining gebaseerd is op respect voor het draad (dus stroom) en de zichtbaarheid ervan. Door draadjes rennen ze snel heen doordat het niet zichtbaar is als de dieren in blinde paniek gaan hollen.
Wij hebben afgelopen winter een nieuw hek om het weiland en de bak geplaatst omdat mijn dame vrij weinig respect toonde voor afrasteringen, ik heb nu een hoog hek van min/ 1.50 meter met drie planken met voor elke plank een stroomdraad. Nu stopt ze zelfs in het heetst van de strijd tijdig zodat ze het hek niet raakt. Stroom vindt ze namelijk best vervelend en nu 'ziet' ze de klap al goed aankomen en blijft ze weg.
Ik weet dat er veel paarden worden gehouden achter enkele draadjes van zo'n 80 cm hoog... mijn paard had dan al 100x uitgebroken en ik zou idd geen ongeluk op mijn geweten hebben. Daarom hebben wij bewust voor deze omheining gekozen, maar ik denk dat het gewoon zo vaak 'gewoon goed' gaat of met een sisser afloopt dat het gevaar van een loslopend paard niet bekend is.

Dat ongeluk was zeer triest en verdrietig voor alle partijen. Ik weet niet hoe de omheining daar was dus daar ga ik absoluut niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat ik blij ben dat hier een nieuw topic voor geopend is waar iedereen in mee kan praten als men dat wilt en anders niet. Dan hoop ik ook dat het vervelende gesprek in het nieuwstopic is afgelopen en men daar gewoon medeleven of feiten kan delen met elkaar en er geen eindeloze discussies plaatsvinden.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:07

My_Chimanga schreef:
Ik ben toch echt van mening dat een goede omheining gebaseerd is op respect voor het draad (dus stroom) en de zichtbaarheid ervan. Door draadjes rennen ze snel heen doordat het niet zichtbaar is als de dieren in blinde paniek gaan hollen.
Wij hebben afgelopen winter een nieuw hek om het weiland en de bak geplaatst omdat mijn dame vrij weinig respect toonde voor afrasteringen, ik heb nu een hoog hek van min/ 1.50 meter met drie planken met voor elke plank een stroomdraad. Nu stopt ze zelfs in het heetst van de strijd tijdig zodat ze het hek niet raakt. Stroom vindt ze namelijk best vervelend en nu 'ziet' ze de klap al goed aankomen en blijft ze weg.
Ik weet dat er veel paarden worden gehouden achter enkele draadjes van zo'n 80 cm hoog... mijn paard had dan al 100x uitgebroken en ik zou idd geen ongeluk op mijn geweten willen hebben. Daarom hebben wij bewust voor deze omheining gekozen, maar ik denk dat het gewoon zo vaak 'gewoon goed' gaat of met een sisser afloopt dat het gevaar van een loslopend paard niet bekend is.

Dat ongeluk was zeer triest en verdrietig voor alle partijen. Ik weet niet hoe de omheining daar was dus daar ga ik absoluut niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat ik blij ben dat hier een nieuw topic voor geopend is waar iedereen in mee kan praten als men dat wilt en anders niet. Dan hoop ik ook dat het vervelende gesprek in het nieuwstopic is afgelopen en men daar gewoon medeleven of feiten kan delen met elkaar en er geen eindeloze discussies plaatsvinden.

Edit: Bij mijn vorige paard had ik daar nog niet eens zo over nagedacht aangezien die achter een op de grond liggende tuinslang al bleef staan... :') Ik snap dus wel dat er bij veel mensen het besef niet is omdat het aard van het beestje in zijn bekende gedrag heel rustig is....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:08

Nee, de kosten van een hekwerk mag geen punt maken. Echter doe jij dat wel, want je vermeld het.

Stroom alleen is voor zat paarden meer dan genoeg.
Ik denk aan veiligheid voor óók de dieren en dan komt er bij mij never nooit meer een ijzeren hekwerk (vergelijkbaar met jouw hekwerk). Ik heb eens een groep paarden in blinde paniek een ijzeren hekwerk in zien vliegen, kan je zeggen dat van de groep er nog 3 leven (de ander 19(!!!) zijn afgemaakt). Mijn inziens heb je dan géén veilig hek werk. Wellicht voor verkeer, maar dieren zijn voor mij minstens zo belangrijk.

Nee, ik hou mijn paarden gewoon liever achter een stroomdraadje en dat voldoet meer dan genoeg. Ik heb vaker mee gemaakt dat paarden los breken wanneer men er mee bezig is dan wanneer ze gewoon in de wei staan. En een verwaarloosd hekwerk tel ik niet mee, maar alleen stroomlint met voldoende stroom is meer dan voldoende. :)
En waar ik nu woon en mijn paarden, jammer als ze ontsnappen ze komen vanzelf wel weer terug. Tenzij ze onverhoopt een wolf tegen komen...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:11

Quir schreef:
Nee, de kosten van een hekwerk mag geen punt maken. Echter doe jij dat wel, want je vermeld het.

Stroom alleen is voor zat paarden meer dan genoeg.
Ik denk aan veiligheid voor óók de dieren en dan komt er bij mij never nooit meer een ijzeren hekwerk (vergelijkbaar met jouw hekwerk). Ik heb eens een groep paarden in blinde paniek een ijzeren hekwerk in zien vliegen, kan je zeggen dat van de groep er nog 3 leven (de ander 19(!!!) zijn afgemaakt). Mijn inziens heb je dan géén veilig hek werk. Wellicht voor verkeer, maar dieren zijn voor mij minstens zo belangrijk.

Nee, ik hou mijn paarden gewoon liever achter een stroomdraadje en dat voldoet meer dan genoeg. Ik heb vaker mee gemaakt dat paarden los breken wanneer men er mee bezig is dan wanneer ze gewoon in de wei staan. En een verwaarloosd hekwerk tel ik niet mee, maar alleen stroomlint met voldoende stroom is meer dan voldoende. :)
En waar ik nu woon en mijn paarden, jammer als ze ontsnappen ze komen vanzelf wel weer terug. Tenzij ze onverhoopt een wolf tegen komen...

Vooral het laatste herken ik :')

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:13

Hihi, zie dat je ook in het mooie Scandinavië zit!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:18

Ik ken inderdaad ook verhalen waarbij paarden zwaaaaaar gewond uit een hekwerk gevist moesten worden... (neem prikkeldraad, maar inderdaad ook stalen buizen etc.)
Mijn hekwerk is super netjes en voldoet minstens aan alle eisen, maar als een paard er hard tegenaan komt dan breken de planken wel.... Ik moet er niet aan denken dat ze blijven hangen! Maar dan belanden mijn paarden nog niet direct op een openbare weg, al woon ik daar wel vlakbij. Ze belanden of in het maiisveld (wat nu zo mooi hoog staat dat dit een natuurlijke omheining is) of ze belanden bij ons op het erf en in de tuin...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:20

quera schreef:
Quir schreef:

Ik niet. Mijn groep zou zich perfect weten te beschermen tegen wolven.
Hier lopen minstens zo gevaarlijke roedels verwilderde honden en daar jágen mijn hengst en de muildier merrie zelfs op als het er maar een paard zijn.
Dit is overigens normaal paardengedrag.

Verder is, nogmaals, het voorbeeld van jullie woonomgeving mbt de situatie in NL heel illustratief. Totáál andersom met nul risico van loslopen en hetzelfde hekwerk staat tussen paarden en moestuin als in NL tussen paarden en poetentieel dodelijke situatie voor paard en mens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:21

My_Chimanga schreef:
Ik ken inderdaad ook verhalen waarbij paarden zwaaaaaar gewond uit een hekwerk gevist moesten worden... (neem prikkeldraad, maar inderdaad ook stalen buizen etc.)

Beter dat dan dood paard en dode bestuurder uit een autowrak moeten vissen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:25

De 'buitenomheining' hier zijn op prikkeldraad met een schrikdraad ervoor. Op mijn vorige stalling was het het zelfde, stalen poorten en hoog prikkeldraad omheining.

Naar mijn gedachte goed genoeg, voor paarden die genoeg uitloopmogelijkheden hebben, de omheiningen tussen weilanden zijn laag, dus een paard springt in paniek eerder naar een andere wei.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:29

Hoezo is dat illustratief :)
Hier rijden ook auto's. Weliswaar minder dan in Nederland maar ze zijn er wel :j alleen de mensen rijden hier anders.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:29

Huertecilla schreef:
quera schreef:

Ik niet. Mijn groep zou zich perfect weten te beschermen tegen wolven.
Hier lopen minstens zo gevaarlijke roedels verwilderde honden en daar jágen mijn hengst en de muildier merrie zelfs op als het er maar een paard zijn.
Dit is overigens normaal paardengedrag.

Verder is, nogmaals, het voorbeeld van jullie woonomgeving mbt de situatie in NL heel illustratief. Totáál andersom met nul risico van loslopen en hetzelfde hekwerk staat tussen paarden en moestuin als in NL tussen paarden en poetentieel dodelijke situatie voor paard en mens.

Droom verder. :z
Als hier een paard in een roedel wolven komt in de winter, zie jij je paard niet meer terug. Simple as that.
Groepen elanden worden hier ook gewoon gepakt door wolven en paarden hier 's nachts buiten laten in de winter is not done. Niet vanwege de temperaturen overigens. :+

Ik zeg ook al dat de situatie hier niet vergelijkbaar is als in Nederland, maar ik had mijn paard in Nederland ook gewoon achter schrikdraad en nooit een paard gehad wat de weg op gevlogen is...
Overigens dacht ik dat jij ook in het buitenland (dus niet in Nederland) woont?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:46

Quir schreef:
Droom verder. :z
Als hier een paard in een roedel wolven komt in de winter, zie jij je paard niet meer terug. Simple as that.
Groepen elanden worden hier ook gewoon gepakt door wolven en paarden hier 's nachts buiten laten in de winter is not done. Niet vanwege de temperaturen overigens. :+

Lees even wat Takhi doen.
Idem Mustangs en de paarden ´hier´ boven Madrid en NW Spanje waar wolven HEEL véél minder zeldzaam zijn dan in Zweden/Noorwegen.
Een familiegroep paarden met hengst is heel wel in staat zich tegen wolven te beschermen.
Het probleem ontstaat wanneer er geen hengst bij loopt. Bij vlúchten zijn paarden nl. een makkelijke prooi voor wolven en honden.
Dat is echter geheel off topic.

Nee, ik woon niet in NL. In een veel ruimer gebied maar desondanks wil ik toch dat mijn paarden geen dodelijk ongeval veroorzaken op de enige weg hier ´vlak´bij. Daardoor zijn ze me te lief én weegt mijn verantwoordelijkheidsgevoel te zwaar.