wie laat zijn paard binnenstaan met de regen of met deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:42

Die van mij staat ondanks prachtige schuilstal waar ze zo in kan, het liefst ergens onder een boom alsnog zeiknat te worden. Ze kan er niet mee zitten. :n

SteffiiY

Re: wie laat zijn paard binnenstaan met de regen of met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:22

Er is een verschil tussen regen en regen..

Als het druppelt en er soms een buitje valt, staan ze deze tijd gewoon met regendeken in de paddock.
Als het echt uren achter elkaar giet, en ze het zelf zat zijn om in de regen te staan haal ik ze binnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:28

Mijnes staat ook 24/7 buiten en zo lang mogelijk zonder deken, nu ook maar mocht deze regen lang aanhouden zal ik mijn regendeken eens ergens ver vandaan moeten vissen :)
Maar ze is niet van suiker dus ze zal niet smelten denk ik, geen schuilstal maar alleen de mogelijkheid onder bomen te schuilen, ga vanmiddag wel even langs om te kijken hoe ze erbij staat.

riekie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:36

Ik zit voor die van mij toch zo te twijfelen, altijd een sport paard geweest incl. dekens en snachts op stal maar nu sinds de zomer door zijn blessure 24/7 op het land en daar ook zo lang mogelijk blijft en dan opstal gaat! ik ben van mening dat het het best is zonder dekens enz, maar vraag me dus af of de overgang niet te groot is in 1x om hem nu zonder te laten staan?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:54

riekie1984 schreef:
Ik zit voor die van mij toch zo te twijfelen, altijd een sport paard geweest incl. dekens en snachts op stal maar nu sinds de zomer door zijn blessure 24/7 op het land en daar ook zo lang mogelijk blijft en dan opstal gaat! ik ben van mening dat het het best is zonder dekens enz, maar vraag me dus af of de overgang niet te groot is in 1x om hem nu zonder te laten staan?!

Mijn merrie is ook altijd een sportpaard geweest die altijd snachts op stal stond en dekens om had, heb haar vorig jaar voor t eerst 24/7 buiten gelaten en dit jaar ook weer, moet wel zeggen dat het prima kan maar ik hield haar altijd in de gaten en als ik echt dacht dat ze het koud had pas een deken op gedaan.
Moet makkelijk kunnen hoor, mijnes heeft dan wel in de winter met deken opgestaan en toen het zo heel erg koud was een extra fleece eronder en dat ging prima.
Je kan het altijd proberen toch?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:14

Paard laat ik zo lang mogelijk buiten lopen, ook met rot weer. Ze krijgt wel een deken op tegen de regen en in de winter ook dikkere dekens. Mocht het echt niet lukken 24/7 buiten, dan kan ze snachts op stal, maar hou haar zolang mogelijk buiten. Ponylief blijft sowieso 24/7 hele jaar door nu buiten, daar heb ik geen stal voor, maar krijgt wel een schuilstalletje in de paddock.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:36

Gewoon lekker buiten, maar wel met deken, anders heeft hij de volgende dag gelijk een snotneus.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:39

Lekker regendekens op tegen de harde koude wind, maar altijd lekker naar buiten!
Ze hebben schuilstal, maar kiezen liever voor het land.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:52

Hier hebben ze een schuilstal waar ze zelf in en uit kunnen lopen en ze hebben geen dekens om. Met harde regen of wind (of hitte) staan ze graag binnen, anders staan ze gewoon buiten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:53

die van mij staat tot oktober buiten zonder deken ,
op 1 oktober komt hij naar binnen ,
deken op en ergens in oktober word hij geschoren

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:53

Mijn paard staat nog 24/7 buiten (tot november ongeveer dan gaat ze savonds/snachts op stal) en die heeft al een week de 100 grams halsdeken op. Ze heeft geen schuilstal en beschutting is er ook niet, vandaar de deken. En ik hoop de wintervacht zo lang mogelijk uit te stellen..
Ik wil eigenlijk maar 1x scheren :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:11

Ik vind de titel een beetje raar want ik wil mijn paard niet laten staan maar hou hem ook graag heel en het weiland ook dus is het met dit weer vaak de keuze om hem toch binnen te houden.

Paddock staan met zoveel water een eens ook redelijk blank staat hij ook niet graag in (staat in een hoekje omdat hij geen natte voeten wil). Lekker op stal met veel hooi is echt niet verkeerd.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:13

Dat het 'zielig' is om paarden met slecht weer buiten te laten staan is een projectie van je eigen gevoel op het dier. Paarden zijn buitendieren, dit is natuurlijk voor ze, weer of geen weer. Dat wij mensen het vervelend zouden vinden betekent niet dat het paard het vervelend vindt. Ik zou dus zeggen, lekker buiten laten, daar kunnen ze prima tegen. Wat betreft de deken, dat verschilt nogal per paard, en ligt ook vooral aan de vacht die ze hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:07

Volgens mij ben ik de enige die de paarden 24/7 buiten heeft zonder deken en zonder schuilhok (wel luwte van een huis en straks van een dijk). Die buien van vandaag stellen niks voor. Duren 3 minuten en dan is het weer droog. Ook is het lang niet zo koud als gister.

Paarden zijn nooit ziek in tegenstelling tot de stal paarden die met dekentjes rond lopen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:19

maar cowgirl mijn paard is ook nooit ziek ;)

maar wat doe jij met je paarden ?
recreatief wedstrijd?
want ik train in de winter gewoon door en da zal hij toch geschoren moeten worden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:22

Geen deken, absoluut niet en gewoon met regen naar buiten.
Ze zijn niet van suiker, zijn gezonde paarden.
Die kunnen alles prima regelen :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:23

cowgirl, mijne staat ook gewoon buiten in de regen/wind zonder dekens o.i.d. :)
Als hij van regen en wind ziek wordt dan eet ik m'n hoed op :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:27

Luf_Midnight schreef:
deken op buiten en per 1 oktober weer heerlijk snachts op stal.
paard staat er nu al op te wachten met elke x die regen

HIHI... ik ben dus niet de enige die paarden en pony' s heeft die graag op stal willen!?
Hier zijn ze ook verwend en als het slecht weer is dan maar kort naar buiten en dan lekker binnen in een droge stal met hooi en stro!
Ik denk dat ze dat niet zo erg vinden... liever binnen en verwend worden, dan nu buiten en in de regen wachten tot baasje komt met eten wat in de regen moet worden opgegeten!
Nee al is het alleen maar voor mijn gemoedsrust, ik ben blij dat ze momenteel binnen staan met de verwachting voor vannacht!
Zou geen oog dicht doen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:30

Gewoon zonder deken, tenzij er niet mee te werken valt ben ik ook van plan om dat zo te houden.
Hij staat zomer's 24/7 op 't land, en in de winter 's nachts op stal.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:34

Die van mij staat nu buiten met regendeken op.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:36

die van mij gaan in de winter 14 uur naar buiten.en in de zomer dag en nacht. met regen gaan ze ook gewoon naar buiten.alleen nu net binnen gezet stonden bij het hek te draaien. hebben wel regendekens op maar met wind kracht negen..willen ze nu toch wel graag naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:42

Arabesk schreef:
Lekker buiten, 24.7 en bij meer dan 10 mm regen -> regendekentje op (omdat we geen schuilstal hebben, wel bomenrij/schutting en huizen)

*valt van stoel*

:')

Mijn jonge paard staat nog dekenloos maar gezien ze komend voorjaar ingereden wordt denk ik dat ik er toch maar een dekentje op doe binnenkort. Puur voor mijn eigen gemak, zij kan prima dekenloos. Vorig jaar toen het zo ijijijijijijijijijskoud was van de winter stond ze ook zonder.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:46

Gypsy schreef:
Die van mij staat ondanks prachtige schuilstal waar ze zo in kan, het liefst ergens onder een boom alsnog zeiknat te worden. Ze kan er niet mee zitten. :n

Same here, mijn 4-jarige ruintje staat ook lief zat in de wind en regen. Zijn vacht was, behalve onder zijn manen, helemaal nat, maar hij had nergens last van. Ook zonder deken of stal, maar het zal wel wisselen per paard hoe gaat z/hij tegen de kou en natheid kan en of er een schuilstal is.

Ook voldoende droog hooi helpt de paarden het niet te koud te krijgen, door het droge hooi te eten kunnen ze zichzelf goed opwarmen en warm houden als het guur en nat weer is. :) De paarden zijn hier altijd erg blij met hun hooi met dit soort weer.

Bovendien is het vandaag eigenlijk helemaal niet zo koud, alleen nat en winderig. Zelf had ik het snikheet toen ik aan het uitmesten was in een fleecetrui en dun regenjasje, het is warmer dan afgelopen dagen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:49

Die van ons staan altijd buiten. De ruin gaat graag de inloopstal in voor schaduw of voor regen. De merrie gaat hooguit met haar hoofd de stal in bij de ruin , maar blijft het liefste gewoon buiten ongeacht het weer. Alleen als het lelijk gaat onweren zetten we alle weiden open en de stroom van de draden af, zodat ze zelf helemaal hun eigen veilige plekje kunnen opzoeken met vluchten zo nodig en opmerkelijk is dat ze dan juist NIET in de schuilstal gaan staan. Zodra geknetter voorbij is lopen ze er weer in.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:17

little_birdy schreef:
maar cowgirl mijn paard is ook nooit ziek ;)

maar wat doe jij met je paarden ?
recreatief wedstrijd?
want ik train in de winter gewoon door en da zal hij toch geschoren moeten worden

Ik heb er eentje met pensioen en met de ander rijd in aangespannen...ook in de winter en gewoon buiten.
Vroeger gingen we ook nog wel naar het strand in de winter. Dan was het na het rijden ff rollen op het strand, trailer op naar huis en weer de wei op.