Shetlander in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:42

kevje06 schreef:
Heeft ze nu al winter vacht?

Onze shets lopen ook op de wei, werken 2,3 dgn per wk. Als ze zweten doe ik 10-15 minuten zweet dekens op, beetje krachtvoer en de wei weer op.

Dit is precies wat ik nu doe, alleen dan met uitstappen en duurt het een stuk langer voordat ze weer droog is. Is uitstappen niet nodig dan? En hier boven werd juist gezegd dat een zweetdeken geen effect heeft. Of toch wel?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:42

Ik heb dit ook een paar jaar terug gehad met mijn Shetlander. Wij maakte altijd nog even een buitenritje na het rijden. En dan even op stal droogwrijven met stro en dan een nacht op stal. Ze is nooit ziek geweest etc. Scheren heb ik nooit gedaan, vooral omdat ze het niet gewend is en al zo'n dikke vacht heeft. Je zou wel in de zomer wanneer het echt kouder begint te worden en winterharen erdoor komen, dekentjes opdoen. Zoals een regendekentje, met lichte voering.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:46

_Apple_ schreef:
Ik heb dit ook een paar jaar terug gehad met mijn Shetlander. Wij maakte altijd nog even een buitenritje na het rijden. En dan even op stal droogwrijven met stro en dan een nacht op stal. Ze is nooit ziek geweest etc. Scheren heb ik nooit gedaan, vooral omdat ze het niet gewend is en al zo'n dikke vacht heeft. Je zou wel in de zomer wanneer het echt kouder begint te worden en winterharen erdoor komen, dekentjes opdoen. Zoals een regendekentje, met lichte voering.

's nachts ''opsluiten'' op stal is helemaal niks voor mijn pony, ik denk dat ze de boel afbreekt. Regendeken met lichte voering is miscchien wel slim, dan plet je de vacht ook niet.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:47

Ik stap wel uit, tot ze op adem zijn, dan deken op en daarna bloot de wei op.
Heb wel eens één met deken gehad maar vond ik hoop werk, dekens 2 maal daags controleren, verwisselen etc.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:22

AmberBeauty schreef:
xSCWx schreef:
Ik scheer een streep aan de zijkant van de hals.
Als ze gezweet heeft laat ik haar lekker rollen in de bak, dat neemt al een hoop zweet op.

Dit is inderdaad een erg slim idee. Waarom zweet een paard vooral bij de hals? Ik kan me voorstellen dat dit misschien een belangrijke plek is? Dan zou ze toch een dekentje om moeten, dat haar hals niet de koud wordt?

Je kan een stuk van de hals en zelfs buik scheren en dan hoeven ze geen deken op.
Meeste paarden zweten het meeste bij de hals en schouders, geen idee waarom.
Ik laat er wel 2mm vacht op zitten dus het is niet helemaal kaal.

Basboo

Re: Shetlander in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:37

Ik denk dat dit wel het handigst is. En mocht ze het dan toch koud krijgen is een regendeken met lichte voering erbij misschien een idee? Anders groeien de haren ook weer terug, denk ik. Enig idee hoeveel grams?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:59

Kan je kijken. Kijk eerst naar regendeken en vaak kun je daaruit kiezen hoeveel grams.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:05

De haren groeien sowieso wel terug. Maar ik heb een tondeuse van philips van 25euro die ik ervoor gebruik. Dus ik kan scheren wat ik wil :) ding gaat al een jaar mee, die heeft vorig jaar winter heel goed dienst bewezen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:45

AmberBeauty schreef:
Even een stukje gekopieerd van paardnatuurlijk:

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Je zou het kunnen zien door op de huid te kijken de aanzet zou dan al gedeeltelijk droog moeten zijn

ik ga mee met paard natuurlijk: in het wil leven ze toch ook gewoon door zonder geschoren te zijn of een deken op te hebben? (oké, 'k weet dat ze niet meer hetzelfde zijn als in het wild, maar met goed uitstappenn kan je ze daarna toch prima gewoon weer naar buiten doen?)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 23:09

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken naar een tondeuse van philips. Als het dan nodig blijkt kan ik altijd nog een dekentje om doen. Ik ben het wel eens met paard natuurlijk, maar ze heeft altijd veel jeuk als ze net gezweet heeft met die vacht. Ik denk dus dat dit gewoon net iets prettiger voor haar zal zijn :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 00:12

Ik heb de Philips QC5310/15. Bij wehkamp is hij 27,nogwat. Ik heb hem bij marskramer vandaan. Aanrader!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:34

Een paard in de natuur zal er niet over nadenken om eerst uit te stappen en helemaal droog te zijn voordat dat paard stil gaat staan. Alleen wij doen daar moeilijk over.

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen aanval.

Als ik in de winter rij en ik rij alleen buiten, dan zorg ik alleen dat mijn paard op adem is als ik terug ben bij stal. Dit doe ik ook dmv de laatste kilometer ernaast te lopen zodat hij zich volledig kan ontspannen. Zodra ik op stal ben en hij staat in een uitloop met paddock dan zadel ik hem af en zet hem in de paddock. De rest doet de wind. Als je je paard dus niet scheert is er geen reden van bezorgdheid. Ze hebben niet voor niets een wintervacht.

En wat ik bedoel met paarden in de natuur; die gaan ook niet na aan de kletter te zijn gegaan voor gevaar eerst uitstappen. Zodra het gevaar geweken is dan gaan gewoon die koppen weer in het gras en wordt er weer lekker gevroten. Dan staan ze dus ook zeiknat stil.

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:32

Ik zal niet gaan scheren.. Maar gewoon goed uitstappen en dan in het land gooien ze worden echt niet zowel ziek.

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:34

Ik doe altijd een fleece erop tot ze zijn afgekoelt meestal trek het zweet de deken in, dan haal
Ik die fleece eraf en doe dan wat je normaal doet,. Regendeken, ofiets degelijks.

Enja en altijd uitstappen zowiezo om de hartslag naar beneden te brengen .ik doe dat tussen
30 a 45 minuten