voor altijd op de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:24

ikke schreef:
shalana1995 schreef:
@ vuurneon, ik vind paard natuurlijk een hele goed site! paarden in het wild hebben geen deken op , krijgen geen kracht voer en staan al helemaal niet op stal. het is een feit!

maar we raken een beetje off-topic

Dat klopt, maar het andere FEIT is dat er op jouw paard geen natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden (er zijn in het wild nooit paarden ouder dan 12-14 jaar gevonden!) die bovendien hard genoeg waren om die omstandigheden te overleven. Je wil om te beginnen niet eens weten hoeveel veulens in het wild de drie jaar niet eens halen......

Laat ik nog even buiten beschouwing wat rijden met paarden doet.......

Heel goed Ikke. TS snapt er geen bal van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:25

ik kan het niet anders dan eens zijn met ikke!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:25

Ragdollcat schreef:
Hee je moet niet vergeten dat jouw paard geen wild dier is en dus dit niet gewend is.

Maar als je zo goedkoop mogelijk wilt doen, ga je gang maar, dan heb je een ziek paard binnen de kortste keren.

Wilde paarden is dat van geboorte af aan gewend en er sterven ook veel paarden in de winter, dat is de natuur en dat moet je niet vergeten he.

Wat een onzin
Gedomesticeerde paarden worden zelfs gemiddeld (veel) minder oud dan wilde paarden.
O.a. door ons stalgebruik...

Ts, gewoon je paard naar buiten hoor.
Je ziet het snel genoeg of je een deken op moet doen als het hem teveel energie kost zichzelf warm te houden.
Beschutting zou wel fijn zijn.

Ragdollcat

Re: voor altijd op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:28

Weer zo iemand die het niet snapt.

Tuurlijk gaan er ook zat gedomesticeerde paarden vroegtijdig dood door kapotrijden en of er wordt met zwakke paarden doorgefokt en noem maar op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:29

shalana1995 schreef:
nou het probleem is dat ze nu op een luxe stal staat. maar we kunnen het niet meer betalen dus willen we een andere stal zoeken die iniedergeval 70 euro goedkoper is. als je paard dag en nacht buiten in de wei staat is dat de goedkoopste optie. ze heeft altijd een deken op maar op de hals maakt ze een aardige dikke vacht aan. natuurlijk wil ik het liefst een stal met schuilmogelijkheid.

O Jee... wat ik nu ga zeggen zal vast niet zo leuk overkomen!
Nu word het dier ouder en heeft dus eigenlijk meer verzorging nodig en is het geld op!?
Paard zal in zijn lijf niet meer zijn wat het 10 jaar geleden was, word ouder, strammer en juist als je ouder word is die warmte, dus die warme stal steeds belangrijker.
Een paard op deze leeftijd wennen aan dag en nacht buiten zou ik zelf echt nooit meer doen!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 23-09-12 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:29

Paard is 19 en je wil dat nu gaan proberen? Hou je er wel rekening mee dat paarden op die leeftijd sneller stijf worden van kou (denk regen+wind) dan van een nacht op stal. Je kunt dat voor een flink deel nog compenseren met een goede deken en goed beleid met deken en voeding, maar er zitten grenzen aan. Het hangt inderdaad heel sterk af van het paard en de omgevingsfactoren of het kan of niet. Ik zou er persoonlijk voorzichtig mee zijn en liever een stalling zoeken waar ze wel 's nachts op stal kunnen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:30

Ik heb deze keuze 2 jaar geleden voor mijn merrie gemaakt en ik heb er NOOIT spijt van gehad. Ze is nu 22 jaar en heeft tot haar 19e 23 uur van de dag op stal gestaan. Toen ik haar daar weg haalde kon ze naar buiten wanneer ze wilde en ja.. in het begin vond ze het maar vreemd. Maargoed wat verwacht je? Toen ze het door had wilde ze niet anders meer en inmiddels is ze met pensioen. Ze staat nu in een grote groep paarden, met inloopstal en onbeperkt voer en land eraan. Daar staat ze zonder deken en ik heb in de 2 jaar dat ze daar loopt nog geen klacht gehad dat ze het koud had oid ondanks haar leeftijd. Gewoon DOEN!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:31

Je moet een paard wel de kans geven om een goede wintervacht te laten maken.

Dus nu 24 uur naar buiten, de aanmaak van de wintervacht is begonnen bij de paarden.
De daglicht lengte is korter aan het worden.

Geen dekens, wel wat extra krachtvoer en er loopt over een paar weken een beertje op de wei.

Daar kan geen stal en deken tegenop.

En dan zal je zien dat de schuilstal ook niet gebruikt wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:35

aerdenhout1 schreef:
shalana1995 schreef:
nou het probleem is dat ze nu op een luxe stal staat. maar we kunnen het niet meer betalen dus willen we een andere stal zoeken die iniedergeval 70 euro goedkoper is. als je paard dag en nacht buiten in de wei staat is dat de goedkoopste optie. ze heeft altijd een deken op maar op de hals maakt ze een aardige dikke vacht aan. natuurlijk wil ik het liefst een stal met schuilmogelijkheid.

O Jee... wat ik nu ga zeggen zal vast niet zo leuk overkomen!
Nu word het dier ouder en heeft dus eigenlijk meer verzorging nodig en is het geld op!?
Paard zal in zijn lijf niet meer zijn wat het 10 jaar geleden was, word ouder, strammer en juist als je ouder word is die warmte, dus die warme stal steeds belangrijker.
Een paard op deze leeftijd wennen aan dag en nacht buiten zou ik zelf echt nooit meer doen!

Jij zegt het...........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:36

Ariebren schreef:

Dus nu 24 uur naar buiten, de aanmaak van de wintervacht is begonnen bij de paarden.

Geen dekens, wel wat extra krachtvoer en er loopt over een paar weken een beertje op de wei.

Jeetje... ik ben het zowaar helemaal met je eens!!!!
Maar dan nog moet het paard geen reuma (artrose ) hebben natuurlijk!
En ook dan zal het per dag goed kijken blijven naar je paard!

Gnome

Ariebren schreef:

Haha dat zegt die man ook altijd waar de mijne nu staat... als het keihard regent/sneeuwt staan ze juist buiten!

Gnome

aerdenhout1 schreef:

Volgens mij is beweging juist goed tegen artrose toch? Hoe meer ze stil staan hoe erger en stijver ze zullen worden..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:40

ingedebruijn schreef:
Ik heb deze keuze 2 jaar geleden voor mijn merrie gemaakt en ik heb er NOOIT spijt van gehad. Ze is nu 22 jaar en heeft tot haar 19e 23 uur van de dag op stal gestaan. Toen ik haar daar weg haalde kon ze naar buiten wanneer ze wilde en ja.. in het begin vond ze het maar vreemd. Maargoed wat verwacht je? Toen ze het door had wilde ze niet anders meer en inmiddels is ze met pensioen. Ze staat nu in een grote groep paarden, met inloopstal en onbeperkt voer en land eraan. Daar staat ze zonder deken en ik heb in de 2 jaar dat ze daar loopt nog geen klacht gehad dat ze het koud had oid ondanks haar leeftijd. Gewoon DOEN!

Maar wat jij beschrijft is iets heel anders.
Ik heb er ook eentje die gewend was veel op stal te staan (sportstal) en werd bij mij, hartje zomer, van de ene op de andere dag 24/7 buiten gezet; ze vond (en vind) het geweldig! Maar die andere, die vindt het helemaal niks en staat het liefst in z'n stalletje. Hij kan ook heel demonstratief in een hoekje van z'n stal gaan staan. Hij doet het verder dapper hoor, daar niet van, maar leuk...........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:41

Beweging is wel goed bij artrose, maar kou, wind en vocht niet......
Enne, een goede schuilstal wordt ook goed gebruikt, de schuilstal bij onze buitengroep wordt dagelijks gebruikt door diverse paarden, ook wel tegelijk. En ondanks de goede omstandigheden van onze buitengroep is er geen haar op mijn hoofd die overweegt om mijn oude merrie daarin te zetten in plaats van 's nachts op stal in de winter. Juist het even goed door kunnen drogen in een vochtige periode is zo van belang voor een ouder paard dat stijver wordt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:42

Volgens mij is dat gewoon gewenning.. Ze heeft namelijk ook een paar maanden op een stal gestaan waar ze zelf kon weten wat ze deed maar wel echt een stal had voor de nacht. Dan stond haar deur open en bleef ze gewoon binnen terwijl ze ook naar buiten kon. Ze wist gewoon niet beter.. nogmaals.. toen ze het eenmaal door had wilde ze haar stal niet eens meer in. Ik vind het absoluut het proberen waard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:44

Ikke,

Maar leuk ....
Wij mensen denken dat :7

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:48

ingedebruijn schreef:
aerdenhout1 schreef:

Volgens mij is beweging juist goed tegen artrose toch? Hoe meer ze stil staan hoe erger en stijver ze zullen worden..

Ik heb zelf reuma en een beknelling van spieren op zenuwen en geloof mij, die doen veel meer pijn met vocht en kou dan met mooi weer in de zomer! Op de dagen dat het kouder word en zeker met vocht heb ik ook veel meer last!
En beweging is heeeeeel belangrijk, doe ik ook door elke dag de stallen uit te mesten, maar ik slaap wel in een huis wat warm is en een zacht bed... dat is dus wat ik bedoel te zeggen!
Vocht en kou samen is funest voor een paard met artrose!!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:49

naja geen geld, het ligt allemaal wel wat gevoeliger. ik heb haar al sinds dat ik 3 jaar ben. we hadden het heel rijk en goed. een jaar geleden gingen mijn ouders scheiden en nog steeds konden we het goed betalen. maar nu wil mijn vader geen allimentatie meer betalen en moeten wij dus van de bijstand leven .maar ik kan haar niet weg doen , dat kan ik gewoon niet want ik ken haar al bijna haar hele leven. ze heeft atrose. en wie wil er nu een paard die atrose heeft en op leeftijd? dan beland ze dus bij de slacht! dus zo is de situatie en ik zoek dus een betaalbare stal maar wel iets minder luxe. en dat hoeft dan niet meteen 24/7 op het land. maar het kan ook een stal zijn met stallen en een buitenbak .als het maar goedkoper is

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:01

Begrijpelijk hoor.
In welke omgeving zoek je wat, misschien dat er nog bokkers zijn die iets weten?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:03

@ Rider01 ik zoek in de omgeving van lemmer. (onder in friesland)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:15

Maar wat je ook kan doen shalana.

Doen wat een meisje hier op stal doet, die nog naar school gaat.

Om 6 uur in ochtends vakkenvullen bij de super hier in het dorp.
Een paar keer per week oppassen op een kind van drukke ouders.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:17

ik werk al bij de jumbo 2 x per week. vaker kan ik niet door school.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:21

shalana1995 schreef:
ik werk al bij de jumbo 2 x per week. vaker kan ik niet door school.

En in de ochtend uren ??

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:22

dat gaat niet lukken want ik moet al heel vroeg met de bus naar school

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:30

Dus je raakt een hoop tijd kwijt door het reizen met de bus naar school.
Jammer, ik ben in de grote stad opgegroeid en had mijn krantenwijk 's middags.
En in de vakanties had ik een prachtige job.
Matroliekook op een haven sleepboot.
(Matroos, olieman, kok)

Soms is de wijsheid om afscheid te nemen.

Aan de andere kant, er zijn zat goedkope stallen.