Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:of je een goede bodem krijgt, hangt er wel mee samen. Dus als je zelf in je reactie minder denkt te kunnen gebruiken omdat je een schoon paard hebt, dan kan het resultaat tegenvallen. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Vooral niet besparen op minder zakken om te beginnen, is dus het advies van meerderen hier.
Ik heb zelf liever gehakseld koolzaadstro dan vlas omdat vlas nogal glad kan zijn en het koolzaadstro minstens zoveel vocht opneemt, ook een stabiele bodem geeft onder normale omstandigheden (een echte schraper krijgt alles aan de kant), en ook weinig kwaad kan als ze er een keer wat van eten (wordt ook gebruikt als pensprik bij koeien). (vlas schijnt de darmen te beschadigen, kennis heeft haar paard moeten laten inslapen vanwege koliek en darmbeschadigingen door vlas eten).
Bij houtkrul is een dikke laag ook belangrijk voor een goede werking. Ik zelf ben er minder enthousiast over omdat het verbruik hoger lag hier en omdat het slechter verteerd op de mesthoop en minder goed voor je land als je de mest uit rijdt. Strokorrels schijnen ook een mooie stevige bodem te geven en goed op te nemen en gaat langer mee dan het koolzaadstro heb ik begrepen. Hennepstrooisel gaat ook langer mee maar is duurder per kilogram product. Je hebt ook veel meer zakken nodig in het begin omdat het strooivolume veel kleiner is en de inhoud 14 a 15 kg in laatst van 20 kg bij het koolzaadstro (of vlas). De prijs is ongeveer gelijk.
Stalmatten zorgen er voor dat je paard niet gelijk op de kale en koude vloer ligt en als ze stroef zijn, helpen ze het strooisel op de plaats te houden waardoor je bodem beter blijft liggen.
ruitje schreef:Ts: Hoeveel hooi krijgt je paard, wat is verder zijn dagritme? Stro eten kan ook voorkomen uit te weinig hooi of verveling..