wat is de beste bodembedekking om op te potten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: wat is de beste bodembedekking om op te potten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:58

mijn paarden hebben 6 jaar op vlas gestaan, sinds 2jr ben ik over op strokorrels
reden:
- geen vlaszaadjes die overal uitzaaien
- moeilijk om in deze regio om constante qualiteit te krijgen + prijzen stegen enorm
- ze verteren veel sneller nog dan vlas

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 20:21

joyce B schreef:
of je een goede bodem krijgt, hangt er wel mee samen. Dus als je zelf in je reactie minder denkt te kunnen gebruiken omdat je een schoon paard hebt, dan kan het resultaat tegenvallen. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Vooral niet besparen op minder zakken om te beginnen, is dus het advies van meerderen hier.

Ik heb zelf liever gehakseld koolzaadstro dan vlas omdat vlas nogal glad kan zijn en het koolzaadstro minstens zoveel vocht opneemt, ook een stabiele bodem geeft onder normale omstandigheden (een echte schraper krijgt alles aan de kant), en ook weinig kwaad kan als ze er een keer wat van eten (wordt ook gebruikt als pensprik bij koeien). (vlas schijnt de darmen te beschadigen, kennis heeft haar paard moeten laten inslapen vanwege koliek en darmbeschadigingen door vlas eten).

Bij houtkrul is een dikke laag ook belangrijk voor een goede werking. Ik zelf ben er minder enthousiast over omdat het verbruik hoger lag hier en omdat het slechter verteerd op de mesthoop en minder goed voor je land als je de mest uit rijdt. Strokorrels schijnen ook een mooie stevige bodem te geven en goed op te nemen en gaat langer mee dan het koolzaadstro heb ik begrepen. Hennepstrooisel gaat ook langer mee maar is duurder per kilogram product. Je hebt ook veel meer zakken nodig in het begin omdat het strooivolume veel kleiner is en de inhoud 14 a 15 kg in laatst van 20 kg bij het koolzaadstro (of vlas). De prijs is ongeveer gelijk.

Stalmatten zorgen er voor dat je paard niet gelijk op de kale en koude vloer ligt en als ze stroef zijn, helpen ze het strooisel op de plaats te houden waardoor je bodem beter blijft liggen.

maar ik heb al gezegt in me laatste reactie dat het me het niet uit maakt hoe veel pakken of zakken ik er in moet gooien
dus dat maakt niet uit

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:58

Pot-stal....gedver! Je realiseert je toch wel dat je paard gewoon boven de amoniak-dampen staat he. Persoonlijk zou ik hem 10x liever op de kale vloer zetten dan boven de amoniak-dampen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:06

Ik heb de paarden op vlas en nu helaas nog niets te zeggen over de manier van mesten. Maar het nadeel van een potstal is wat angieHH ook al aangeeft: amoniakdampen als je paard iets gaat woelen.

Nog een paar weken en dan heb ik de paarden aan huis en vraag me af of ik verder ga met vlas of overstap op gehakseld koolzaadstro. Heb met het laatste geen ervaring. Kan iemand me het duidelijk verschil zeggen in de praktijk?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:28

Ts: Hoeveel hooi krijgt je paard, wat is verder zijn dagritme? Stro eten kan ook voorkomen uit te weinig hooi of verveling..

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 10:54

ruitje schreef:
Ts: Hoeveel hooi krijgt je paard, wat is verder zijn dagritme? Stro eten kan ook voorkomen uit te weinig hooi of verveling..

nou ze krijgt echt veel hooi vind zelf dat ze goed ruwvoer moeten eten en dan krijgt ze het nog in een hooinet die helemaal vol zit en doet ze altijd best lang over en dat drie keer per dag dus te weinig hooi kan ik bijna niet geloven en wat dagritme betreft ik sta smorgens om 6 uur op dan ga ik haar voeren mest ik de stal uit en krijgt ze een vol hooinet maar als het weer het toelaat gaat ze naar buiten de wei op
ik ga dan om half 8 naar school.
tussen de middag krijgt ze hooi van mijn moeder als ze binnen of buiten staat
en dan als ik meestal zo rond vier uur uit school komt en ze heeft binnen gestaan dan mag effe naar buiten maar zo als van de week heeft het heel erg geregent en heb nog geen zand in me rijbak liggen dus dan is het heel modderig en op de wei ook dus daar mag ze dan heel evven op en dan ik effe huiswerk maken en daarna gaan we rijden meestal effe nar de dijk en mag ze effe als een dolle galoperen langs de dijk heeeft ze toch weer effe beweging gehad en dan kom ik 6 uur weer terug ongeveer en dan krijgt ze haar biks en weer een hooinet vol met hooi en dan staat ze op stal of als het weer het toelaat staat ze 24/7 buiten
dus zoals je wel leest hangt het hier erg van het weer af of ze wel of niet naar buiten kunnen maar daar kommt binnenkort varandering in want dan word de bak aangelegt en komt er zand in en word er een padock met zand erin aangelegt en een schuil plekje en dn met nat weer mogen ze daar in overdag en snachts op stal en in die padock komt ook een appelkist met hooi en ik wil daar nog een paar speeldingetjes in hebben zodat ze zig echt niet meer hoeven te vervelen

heel verhaal mee krijgen jullie een beetje een beeld

maar waarom dan de vraag bodembedeking omdat ze nu nog in een tijdelijks stal staat in de garage en met slaecht weer best lang binnen staat en daar alleen een betonnen vloer inzit wat ik het beste kan gebruiken om een bodem te maken dus om te potten maar het is niet zo dat het een harstikke vieze potstal word hoor wel zo dat ik hem iedere dag bij houd en schoon houd.

nu dat was het zo beetje