laten jullie je hengst ruinen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: laten jullie je hengst ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:23

Als je het vroeg doet, groeien ze langer door. De groeischijven sluiten dan later. Natuurlijk zullen ze nooit zo uitzwaren als een hengst, maar om ze nou daarvoor hengst te laten...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:28

Ashley5760 schreef:
Ik heb momenteel ook 3j (paard) hengst. Super braaf af en toe wat hengst met andere paarden. Niet gecastereerd omdat hij zo braaf is en omdat we hem wilde uit laten zwaren (en niet zo'n grote slappe slungel wilde) en... Ze zijn er zo af... Maar je krijgt ze er niet meer aan ;).
Momenteel geen keurings ambities, kijken wat hij in de sport doet als hij echt lastig wordt gaan ze er wel onderuit.
(Als hij hierdoor niet buiten zou kunnen zou ik hem wel castereren, maar bij ons kan hij gewoon veel buiten)

Probleem is dat het nu minder risico is als op een leeftijd van...X... jaar!!
Als hij het in de sport goed doet en toch als b.v 6 jarige veel last van krijgt, is het risico groter.
Maar... er zijn ook hengsten die hun hele leven weinig problemen geven w.b.t het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:03

Maar er is toch altijd risico met een castratie, op eender welke leeftijd of niet?

Wat ik wél apart vind, is dat mijn DA het zelfs afraad bij de mijne omdat hij dan te slungelig en te flauw zou worden. Het is nu net dat hengst zijn dat net dat ene tikje, dat ene sprankje geeft dat hem perfect maakt.
Qua formaat zit hij goed, qua papier mag ik niet klagen (ook mooie prestaties vanuit de merrielijnen) en qua karakter... mijn God, mijn merrie was 10x lastiger :')

Zijn er nog mensen waar de DA het heeft aangeraden om zo lang mogelijk te wachten, tot eventueel zelfs niet castreren voor bouw, uitgroeien of temperament?

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:48

Wanneer je de hengst het beste kan castreren is van paard tot paard verschillend.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:52

Ja die risico is er altijd wel.
Maar mij is uitgelegd hoe langer hengst hoe dikker de zaad strengen worden.

En wat betreft drukker worden van andere paard dat valt dan wel mee.
Die van mij staat naast mijn merrie,tegenover hem een ruin en de rest van die schuur zijn merrie s.
Geen problemen hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:21

Freefeelster schreef:
Wat is een goede leeftijd om te ruinen?
Het lijkt mij, als je het te vroeg doet: dat hij niet mooi uitgroeid.
En als je het te laat doet: dat er mogelijk al gedragsproblemen ingeslopen zijn.

Het schijnt dus een absoluut fabeltje te zijn dat ze minder mooi uitgroeien.
Sterker zelfs, als je vroeg castreert heb je ook minder last van een hengstennek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:00

ik laat zelf pas castreren op het moment dat ze van de opfok naar huis komen , eerder niet .
nu heb ik momenteel alleen een merrie dus is het niet aan de orde, maar mocht zij in de toekomst een hengstveulen krijgen zal deze pas gecastreerd worden na zijn 3de jaar .
over het algemeen vind ik relatief laat gecastreerde dieren mooier kwa bouw dan jong gecastreerde dieren.
een slungelig dier langer hengst laten, dat advies kan ik me wel wat bij voorstellen :j je hebt met ballen toch een flinker testosteron gehalte waardoor spieropbouw wat soepeler zou kunnen gaan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:48

Barcelano schreef:
Ja die risico is er altijd wel.
Maar mij is uitgelegd hoe langer hengst hoe dikker de zaad strengen worden.

.

Daarom zijn mijn hengsten, toen ze op 9 en 5 jarige leeftijd werden gecastreerd over de lies geopereerd. Dit gaat wel op de tafel.

Wij wilden onze Groninger ook hengst laten (zoveel Groningers zijn er niet meer en het is een mooi paard; weg is weg tenslotte). Hij stond met onze 2 ruinen gewoon in de wei. Helaas ging hij in mei toch proberen om onze pony te dekken (ruin!!) Die daar flinke wonden aan overhield. Toen hebben we besloten om toch te castreren. Hij mocht hengst blijven, zolang we er geen last van hadden. En dit was toch wel een grens. Hij was verder heel fijn in de omgang, maar toch is hij nog liever geworden, dus we hebben er zeker geen spijt van. Wel is zijn stoere hengstenhals verdwenen, maar goed, er is veel rust voor teruggekomen.

Dus als je er niet mee gaat fokken (en dat moet je mi alleen doen als het echt toegevoegde waarde heeft voor het ras), mes erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:42

Als de hengst hier nog maar probeert om de ruin even te plagen krijgt hij een flink pak rammel. Het is zelfs zo dat hij de laagste is in rang.
Toen ik mijn merrie nog had was het ook de ruin die probeerde te dekken bij hengstigheid al was hij al meer dan 1 jaar zijn ballen kwijt.

De hengst laat zich corrigeren op stem alleen. Ga ik met de merrie op stap en ze komt te kort langs achter dan trekt hij zijn staart in en zou er eerder van weglopen dan ervoor blijven staan :')
Uiteraard gaat veiligheid voor en bij de minste twijfel dat zijn hormonen te hoog opspelen is het knip. Voor de bouw doe ik het eigenlijk niet. ik wacht sowieso lang met alles omdat hij algemeen een laatbloeier is en gewoon algemeen wat achter de anderen aan hobbelt. Hij krijgt een speknek maar deze zit hem niet in de weg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:29

varekaj, als je je je paarden aan huis hebt staan of in een situatie waarbij ze wel sociaal contact kunnen onderhouden met andere paarden (dus samen met andere paarden staan etc etc) dan is het ook veel makkelijker om een dier hengst te houden. maar de meeste mensen hebben die luxe niet en hebben hun paard in pension staan, paarden worden snel meer apart gehouden of zelfs meer op stal omdat de mogelijkheden er niet zijn om hem veilig buiten te zetten naast/tussen de andere paarden.
dan zeg ik , mes er in .
ook komen veel mensen toch in de verleiding om hengst maar ergens op te mikken,want hij is zo lief etc. terwijl het dier als je objectief gaat kijken eigenlijk niets toevoegt voor de fok
als ik paard aan huis zou hebben zou ik er ook eerder voor kiezen om gewoon af te wachten en eerst te zien hoe het ontwikkelt zeg maar.
kwa gedrag in de omgang etc zou ik niet direct een probleem zien, zolang je je paard gewoon opvoed, is ene hengst ook gewoon een paard :)

(dit is even algemeen gezegd btw niet direct op iemand gericht )

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:56

Mijn hengst blijft als het even kan hengst. Ik vind een hengst leuk om mee te werken, heel anders als een ruin of merrie en een hengst is ook mooier om te zien. Het is lastig, vooral omdat je idd een stuk moeilijker op een fijne pensionstal terecht kan, maar ik vind het zonde om voor een stal te castreren, als ik castreer dan doe ik dat of voor mezelf, of voor mijn paard. Niet voor een ander. Ik heb wel het voordeel dat ik 2 paarden heb, een ruin en een hengst en deze kunnen prima samen staan. Ik kan mijn hengst dus gewoon een sociaal leven bieden :) Daarnaast ben ik, zonder arrogant te willen zijn, vaardig genoeg om met een hengst om te gaan, dat maakt dat ik voor mezelf de keuze maak om in principe niet te castreren.
Maar er zitten wel veel haken en ogen aan, in de meeste gevallen is het veel makkelijker om gewoon te castreren. Dan kan je bijv ook veel makkelijker met vreemde paarden gaan buiten rijden enzo. Ik merk ook dat iedereen er vanuit gaat dat paarden van anderen braaf zijn, gisteren gaan buitenrijden en als je ziet hoeveel mensen rakelings langs je paard af rijden en dan verbaasd zijn als je paard daar op reageert... Eerlijk is eerlijk, een ruin is makkelijker.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:37

Ik heb mijn hengst laten castreren toen hij net twee was. Ten eerste omdat hij anders nooit op de wei zou kunnen, er zijn namelijk érg weinig pensionstallen met privéweides. Ten tweede wilde ik niet dat hij last zou krijgen van hormonen die hij niet 'kwijt kan'. En ten derde hoef ik dat hengstengedrag niet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:21

Via de lies heb ik ook ervaring mee.
Alleen zit hier een veel hoger kostenplaatje aan.
Toch omdat het zo netjes gebeurd vaak met mindere complicaties dan met staand zou ik het zo weer via deze manier doen.

Het feit dat jij als eigenaar de kunde heeft om met een hengst om te gaan en op te voeden betekend niet dat jou omgeving dat ook heeft.
En helaas heb ik door toe doen van omgeving het vaak mis zien gaan.
Ook hengsten hebben een grens kwa tolerantie en ook die kunnen overschreden worden door toedoen van de omgeving,hoe goed jij je hengst ook opvoed.
En men wijst altijd naar de Hengst uiteindelijk.

Is de merrie in de bak vervelend en de hengst braaf, komt het toch door de hengst :+

Dus dan blijf ik zeggen: geen fok ambities of de juiste hengst daarvoor en sta je op een pension stal toch die ballen eraf.
Voor zowel jou als je hengst scheelt dat een hoop frustraties en problemen.

Ben het mee eens dat een hengst ook een paard met 4(soms 5) benen en een hoofd is en ik vind dat je iedere paard consequent moet opvoeden.
Mijn merrie krijgt namelijk ook dezelfde opvoeding :+
Maar zoals ik al zei de omgeving ziet dat anders, en het gevaar schuilt juist bij die hele brave hengst....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:29

Ik heb mijn shethengst laten ruinen voordat hij 1 was. Het was een snelle ingreep en hij was snel weer opgeknapt. Ik heb ervoor gekozen omdat hij toch geen papieren heeft en ik dus geen ambities had om hem als dekhengst te gaan gebruiken. Verder heb ik 2 merrie's dus dan zou hij alleen moeten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:40

Voor iemand eraan gaat twijfelen: op pension regelen ze net alles zo dat hij net dat sociale kan behouden zonder aan "vrijheid" te moeten inboeten. Het is geen weide maar een kleine paddock waar hij staat, maar ze kunnen er met 2 op.

Qua opvoeding: even strikt als met elk ander paard. Ben ook in het echte leven zo, dit zijn mijn grenzen en daar ga je niet overheen, punt. Ik hou het altijd in mijn achterhoofd dat hij hengst is en blijft.
Door slechte ervaringen met mijn 2 merries in andere handen ben ik ook erg kieskeurig aan wie ik de zorg over laat als ik er zelf niet ben. Heb 2x de ervaring dat het in slechte handen goed mis kan gaan dus nee dank je, dat wil ik met hem al helemaal niet. De enige die hem dus echt mogen hanteren zijn ikzelf, mijn instructie en mijn ex. Op pension ook nog de stalbaas, en als er ook maar 1 probleempje is of was wil ik daar gelijk van op de hoogte gebracht worden, zo snel mogelijk.

Ik deel wel de mening dat al hieraan niet voldaan kan worden, dat castratie het beste is. Voor zijn uiterlijk doe ik het niet hoofdzakelijk. Ik vind zijn karakter nu erg aangenaam, net wat ik zoek in een paard. De rest zie ik later wel, eerst afwachten hoe hij het verder doet. Had hij zijn bouw niet mee, karakter viel tegen of gewoon geen interessant papier of onvoldoende capaciteit die al naar boven kwam, dan was hij al lang ruin. Idem met huisvesting en al de rest.

Verder wil ik geen paarden houden als ik ze niet minstens 6 maanden per jaar 24/7 weidegang kan bieden met een soortgenoot. Hoe mooi stallen soms ook zijn, dat past niet in mijn visie.

Dus ik ben voor ruinen als er niet aan paardvriendelijke huisvesting, degelijke omgang + opvoeding + begeleiding, soortgenoten en goed papier + prestaties wordt voldaan.